W dniach od 21.03.2011 r. do 28.03.2011 r. została przeprowadzona kontrola zarządcza w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze w zakresie przestrzegania procedur kontroli zarządczej, w szczególności zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi w procesie likwidacji zakładu budżetowego i jego przekształcenia w jednostkę budżetową. Kontrolę przeprowadziły: - Kierownik Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego Pani Grażyna Bukowska i podinspektor ds. kontroli wewnętrznej Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnień Nr 7/2011 i 8/2011 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionych zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra.
Kontrole przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) oraz § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.
W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze i zarządzono usunięcie ich w następujący sposób:
Ad.1. Sprostowanie postanowień Statutu Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, stanowiącego załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LIV/332/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. poprzez uchylenie powtórzenia postanowień określających zakres zadań Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze.
Ad.2. Ujednolicenie postanowień § 5 ust.1 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze do właściwych zapisów art.17 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 3 zgodnie z art. 85 § 1, w związku z art. 86 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Zgodnie z art.85 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.): „ Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie”.
Stosownie do art.86 Kodeksu Pracy: ”Pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy.”
Ad.3. Uzupełnienie postanowień Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze o obligatoryjnych postanowienia, dotyczące określenia pory nocnej niezgodnie z art.1041 § 1 pkt.4, w związku z art. 151 7 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy ( t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Zgodnie z art.1041 § 1 pkt.4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.): „Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności: porę nocną.”
Ad.4. Uzupełnienie postanowień Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze o obligatoryjnych uregulowania prawne dotyczące określenia (np. w formie załącznika do niniejszego regulaminu) wykazu prac wzbronionych kobietom zgodnie z art. 1041 § 1 pkt.6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), w związku z art.176 Kodeksu Pracy oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz. U. z 1996 r. Nr 114, pzo. 545 z późn. zm.).
Zgodnie z art.1041 § 1 pkt.6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.): „Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
6) wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom.”
Ad.5. Uzupełnienie postanowień Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 3 o postanowienia dotyczące określenia sposobu wykonywania obowiązków przez pracodawcę w zakresie ochrony zdrowia i życia pracownika, w szczególności zapewnienia odzieży ochronnej, obuwia roboczego oraz narzędzi zgodnie z art.1041 § 1 pkt.1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - w formie załącznika do niniejszego Regulaminu, wskazującego rodzaj środka wydanego pracownikowi (zakres wyposażenia), określenie stanowiska pracowniczego oraz przewidywane okresy użytkowania poszczególnych środków (normy zużycia) i ilości.
Zgodnie z art.1041 § 1 pkt.1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.): „Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej.”
Ad.6. Stosowanie w podstawach prawnych Zarządzenia Dyrektora w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego, właściwych przepisów prawnych zawierających dyspozycję do opracowania i wprowadzenia ich w życie, wynikających z zapisów Statutu jednostki, wprowadzonego na podstawie Uchwały Nr LIV/332/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego pn.:„Przedszkole Publiczne Nr 3 ” z siedzibą w Kamiennej Górze przy ul. Papieża Jana Pawła II 20 w celu przekształcenia w jednostkę budżetową pn.”Przedszkole Publiczne Nr 3 ” z siedzibą w Kamiennej Górze przy Papieża Jana Pawła II 20 i nadania tej jednostce statutu, w związku z postanowieniami załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
Ponadto kontrolujący zalecają, aby integralną część Regulaminu Organizacyjnego Przedszkola Publicznego Nr 3 stanowił schemat organizacyjny jednostki, przedstawiający model struktury organizacyjnej przyjęty w danej placówce, obrazujący zależności pomiędzy komórkami funkcjonalnymi (organami jednostki) ze względu na zajmowane stanowiska oraz pełnione funkcje.
Ad.7. Sprostowanie postanowień § 15 Regulaminu Organizacyjnego Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze poprzez prawidłowe określenie podmiotu uprawnionego do prowadzenia obsługi finansowo- księgowej jednostki zgodnie z postanowieniami § 1 Porozumienia z dnia 03 stycznia 2011 r. zawartego pomiędzy Przedszkolem Publicznym Nr 1, Przedszkolem Publicznym Nr 2, a Przedszkolem Publicznym Nr 3 przy udziale Gminy Miejskiej Kamienna Góra w sprawie prowadzenia obsługi finansowo-księgowej i administracyjno – gospodarczej, w związku z art.5 ust.7 pkt.3 i art. 5 ust.9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
Stosownie do zapisów § 1 porozumienia: ”Strony porozumienia oświadczają, iż wyrażają wolę aby obsługę finansowo - księgową oraz administracyjno - gospodarczą dla wszystkich stron porozumienia prowadziła księgowość i kadry Przedszkola Publicznego Nr 1 z Grupami Żłobkowymi w Kamiennej Górze.”
Ad.8,9. Przestrzeganie zasad prawidłowej klasyfikacji budżetowej dochodów, przychodów i środków zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 38, poz. 207 z późn. zm.), w szczególności w procesie sporządzania projektów i planów finansowych jednostki budżetowej oraz sprawozdań finansowych.
Ad.10.Dokonywanie sprostowania błędów w dowodach księgowych – wewnętrznych, z zachowaniem zasad umieszczania daty dokonania poprawki oraz podpisu osoby upoważnionej zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz.1223 z późn. zm.)
Stosownie do treści z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości: ” Błędy w dowodach wewnętrznych mogą być poprawiane przez skreślenie błędnej treści lub kwoty, z utrzymaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisanie treści poprawnej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego upoważnionej, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Nie można poprawiać pojedynczych liter lub cyfr.”
Na podstawie § 31 Regulaminu kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra zatwierdzonego Zarządzeniem Nr 11/10 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 06 stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.A