Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2014: Wyniki kontroli - Centrum Kultury w Kamiennej Górze

W dniach od 03.03.2014 r. do 28.03.2014 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna w zakresie zgodności gospodarki finansowej oraz działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, efektywności i skuteczności przepływu informacji, wiarygodności sprawozdań składanych za rok 2013, z uwzględnieniem kontroli sprawdzającej. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta w Kamiennej Górze Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 8/2014 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r, poz. 885 z późn.zm.), w związku z § 2 ust.2 oraz § 9 ust.3 pkt 4 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra  i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

            W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości  w Centrum Kultury w Kamiennej Górze:

 

1. Brak w Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli oraz przechowywania dokumentów i ksiąg rachunkowych Centrum Kultury w Kamiennej Górze, wprowadzonej na podstawie Zarządzenia Nr 5/2013 Dyrektora Centrum Kultury w Kamiennej Górze z dnia 20 lutego 2013 roku wskazania osób upoważnionychdo dokonywania poszczególnych rodzajów kontroli dowodów księgowych (tj. kontrola pod względem formalnym i rachunkowym, kontrola merytoryczna oraz zatwierdzanie dowodów księgowych) oraz wzorów podpisów w/w osób odpowiedzialnych.

 

Powyższa nieprawidłowość wystąpiła pomimo zalecenia pokontrolnego zawartego w wystąpieniu pokontrolnym Nr ewiden.SKK.1711.W-7.2013 z dnia 28 czerwca 2013 r. (data wpływu do jednostki 03.07.2013r.) dotyczącej uzupełnienia Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych oraz zabezpieczania dokumentów księgowych o wskazanie osób upoważnionych do dokonywania poszczególnych rodzajów kontroli dowodów księgowych (tj. kontrola formalno – rachunkowa, merytoryczna, zatwierdzanie dowodów księgowych)  oraz  wyjaśnień do odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne tj. pismo SKK.1711.7-1.2013 z dnia 23.08.2013 r.

2.  Brak określenia w Regulaminie Pracy Centrum Kultury w Kamiennej Górze porynocnej obowiązującej w niniejszej instytucji kultury niezgodnie z art. 104 ¹§ 1 pkt.4 ustawy z dnia 24 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).

Powyższa nieprawidłowość wystąpiła pomimo zalecenia pokontrolnego oraz odpowiedzi Dyrektora Centrum Kultury w Kamiennej Górze na wystąpienie pokontrolne SK.1711.W-8.2012 z dnia 12.06.2012 r. zawarte w piśmie z dnia 23.07.2012 r. dotyczące zobowiązania do zaktualizowania postanowień niniejszego Regulaminu Pracy w powyższym zakresie.

 

3.Dokonanie przez Dyrekcję Centrum Kultury w Kamiennej Górze procesu identyfikacji ryzyka dla niniejszej instytucji kultury w roku 2013 w sposób nieadekwatny, niekompleksowy do całokształtu działalności oraz specyfiki jednostki (tj. sklasyfikowanie jedynie jednego ryzyka w postaci niewykonania zaplanowanych działań w 2013 r.) bez wnikliwej analizy istotnych ryzyk mających wpływ na bieżącą działalność niniejszej instytucji kultury oraz jej sytuację finansową niezgodnie z regułami zarządzania ryzykiem (pkt.25-27) oraz instrukcją zarządzania ryzykiem do Regulaminu kontroli zarządczej CK w Kamiennej Górze oraz stosownie do Standardu 7 Identyfikacja ryzyka ogłoszonym w Komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. „Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych” (Dz. Urz. Min. Fin. z 2009 r. Nr 15, poz.84) oraz Komunikatem Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. Min. Fin. z 2012 poz.56).

 

4.  Nieprawidłowe określenie wzapisach § 8 zdanie 2 i 3 Regulaminu wynagradzania Centrum Kultury w Kamiennej Górze oraz Regulaminie nagrody z tytułu nienagannie przepracowanego roku kalendarzowego wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 1/2013 Dyrektora Centrum Kultury z dnia 10 lutego 2013 r.  zasad, warunków, wysokości i terminu wypłaty nagrody z tytułu nienagannie przepracowanego roku kalendarzowego stanowiącej de facto fakultatywną postać tzw. trzynastej dodatkowej pensji niezgodnie  z art.31 ust.1, w związku z art. 31 ust.5 ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz.406 z późn.zm.).

 

5. Nieprawidłowe wykazanie na koncie 950 „Wydatki strukturalne” w roku 2013, wydatku w wysokości  1,00 zł błędnie wyksięgowanego w roku 2012 niezgodnie z art.14 ust.1 i 2 ustawy z dnia  29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.) oraz stosownie do zasady z art. 24 ust.1-2 wyżej wymienionej ustawy o rachunkowości tj. prowadzenia ksiąg rachunkowych rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i na bieżąco.

 

6.  Dokonanie rozliczenia przez pracownika poleceń wyjazdu służbowego Nr 1/2013 z dnia 07.03.2013 r., Nr 3/2013 z dnia 29.05.2013 r., Nr 4/2013 z dnia 02.07.2013 r., Nr 7/2013 z dnia 09.10.2013 r., Nr 8/2013 z dnia 10.10.2013 r. oraz  Nr 10/2013 z dnia 12.10.2013 r. z naruszeniem terminu właściwego do rozliczenia tj. przekroczenie 14 dni od dnia zakończenia podróży służbowej niezgodnie z §5 ust.1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz.167).

 

7. Brak wypłacenia diety w wysokości 15,00 zł (tj.50% diety) w stosunku do polecenia wyjazdu służbowego Nr 11/2013 z dnia 27.11.2013 r., uwzględniając czas trwania podróży służbowej tj. 8 godzin niezgodnie z § 7 ust.2 pkt.1 lit.b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz.167).

 

8.  Nieprawidłowa numeracja poleceń wyjazdu służbowego jako dowodów księgowych  tj. poleceń wyjazdu służbowego Nr 9/2013 z dnia 24.10.2013 r., Nr 10/2013 z dnia 12.10.2013, Nr 11/2013 z dnia 27.11.2013 oraz 12/2013 z dnia 19.11.2013 r. bez zachowania chronologii niniejszej numeracji, narastającej od początku roku obrotowego niezgodnie z art 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn.zm.).

 

9. Nieprawidłowe zaksięgowanie wydatków z tytułu poleceń wyjazdu służbowego Nr 1/2013 z dnia 07.03.2013 r., Nr 3/2013 z dnia 29.05.2013 r. oraz  Nr 5/2013 z dnia 10.09.2013 r.  na koncie 469 „Inne koszty rodzajowe” niezgodnie z Zakładowym Planem Kont stanowiącym załącznik Nr 1 do Zasad polityki rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze.

 

10. Nieprawidłowe zaksięgowanie wydatków z tytułu miesięcznego ryczałtu samochodowego wypłaconego za miesiące styczeń, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad i grudzień 2013 roku na koncie 469 „Inne koszty rodzajowe” niezgodnie z Zakładowym Planem Kont, stanowiącym załącznik Nr 1 do Zasad (polityki) rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze.

 

11. Złożenie kwartalnego sprawozdania finansowego i merytorycznego z tytułu rozliczenia rat dotacji przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze za IV kwartał 2013 r. z naruszeniem terminu właściwego do jego złożenia niezgodnie z § 5 ust.1 umowy Nr 11/I/2013 z dnia 17 stycznia 2013 r. o przyznanie dotacji podmiotowej.

 

Powyższa nieprawidłowości wystąpiła pomimo zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym SK.1711.8-W.2012 z dnia 12 czerwca 2012 r. oraz SKK.1711.W-7.2013 z dnia 28 czerwca 2013 r.  w powyższym zakresie.

 

12.Brak sporządzania korekt (zmian) planu finansowego Centrum Kultury w Kamiennej Górze pomimozmian w wysokościach poszczególnych pozycji planowanych przychodów i wydatków oraz w związku ze zmniejszeniem kwoty dotacji podmiotowej na podstawie Aneksu Nr 1 z dnia 31.12.2013 r. do umowy  Nr 11/I/2013, niezgodnie z art. 53 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn.zm.), z uwzględnieniem Standardów kontroli zarządczej, wprowadzonych w Centrum Kultury Zarządzeniem Nr 6/2010 z dnia 1 lipca 2010 r., w szczególności w obszarze komunikacji i informacji oraz ich prawidłowego funkcjonowania między I a II poziomem kontroli zarządczej (dyrektorem instytucji kultury a dysponentem środków organizatora).

 

13. Nieprawidłowe wykazanie w rachunku zysków i strat (wariancie porównawczym) za rok 2013 Centrum Kultury w Kamiennej Górze wartości dotacji podmiotowej przekazanej przez organizatora w części D rachunku zysków i strat (D.II. Dotacje) niezgodnie z art.4 ust.2, art.6 oraz art.50 ust.1, w związku z załącznikiem Nr 1 do ustaw z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 330 z późn.zm.).

 

Powyższa nieprawidłowość w zakresie wykazania w rachunku zysków i strat dotacji podmiotowej w grupie D (D. II. Dotacje) została wykazana pomimo zaleceń w powyższym zakresie zawartych w wystąpieniu pokontrolnym z dnia SKK.1711.W-7.2013 z dnia 28 czerwca 2013 r., Ad.11, oraz wyjaśnień zawartych w piśmie SKK.1711.7-1.2012 z dnia 23 sierpnia 2013 r.

 

14. Błędne wskazanie w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji i sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych złożonych przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze według stanu na koniec I kwartału 2013 r. adresata niniejszego sprawozdania jako Regionalna Izba Obrachunkowa niezgodnie z załącznikiem Nr 8, I, tabela B,   w związku z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

Powyższa nieprawidłowość wystąpiła, pomimo zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym  oraz SKK.1711.W-7.2013 z dnia 28 czerwca 2013 r. w zakresie dotyczącym prawidłowego wskazywania adresata sprawozdania Rb-Z.

 

15. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu RB-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji na koniec IV kwartał 2013 roku, zobowiązania wymagalnego z tytułu dostaw towarów i usług” w wierszu E4.1 w kwocie 570,00 zł (dowód księgowy 12/128/2013 tj. fa VAT Nr FS 425/2013 z dnia 06.12.2013 r. Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Transportowo-Handlowe “ZWIEDZACZEK”) niezgodnie z §10 ust.4 oraz załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247 z późn.zm.).

 

16.  Zapłata zobowiązańwynikających z dowodów księgowych, wykazanych w kwartalnych sprawozdaniach Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych za I i IV kwartał 2013 r.  jako zobowiązań wymagalnych z tytułu dostaw towarów i usług po terminach zapłaty odpowiednio wynikających z treści niniejszych dowodów księgowych niezgodnie z art. 44 ust.3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.330 z późn.zm.) oraz stosownie do zapisów art. 6 i 8 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty  w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 403 z późn.zm.).

 

17. Złożenie kwartalnego sprawozdania Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych  przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze według stanu na koniec I kwartału 2013 r. zostało na niewłaściwym formularzu niezgodnie z § 2 ust.1 pkt 3, w związku z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

Pomimo zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym SKK.1711.W-7.2013 z dnia 28 czerwca 2013 r. oraz wyjaśnień do odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne SKK.1711.7-1.2013 z dnia 23 sierpnia 2013 r. w zakresie dotyczącym  składania  kwartalnych sprawozdań Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych na aktualnym formularzu zgodnie z § 2 ust.1 pkt 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247 z późn zm.), sprawozdanie Rb-N według stanu na koniec I kwartału 2013 roku zostało złożone na nieaktualnych formularzu.

 

18. Błędne wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec I kwartału 2013 r. w wierszu N3. gotówka i depozyty w kolumnie „banki” stan środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych jednostki jako 8 219,26 zł niezgodnie z ewidencją księgową oraz błędne zsumowanie pozycji tj. kolumna 3 „ogółem” oraz kolumna 2 „kwota należności ogółem” tj. 9 380,82 zł niezgodnie z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

19. Brak wykazania w kwartalnym sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych wg stanu na koniec I kwartału 2013 r. w kolumnie 13 gospodarstwa domowe w pozycji N5.3.”pozostałe należności” zaliczki udzielonej pracownikowi na poczet zakupów w wysokości 500,00 zł  jako mieszczącej się w definicji tytułu dłużnego tj. pozostałych należności niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań), rozdz.2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz.247).

 

Powyższa nieprawidłowość w zakresie braku wykazania w sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych została wykazana pomimo zaleceń w powyższym zakresie zawartych w wystąpieniu pokontrolnym z dnia SK.1711.W-8.2012 z dnia 12 czerwca 2012 r., Ad.11, oraz oraz wyjaśnień zawartych w piśmie SK.1711.8-1.2012 z dnia 31 lipca 2012 r.  z powołaniem wyjaśnień zawartych w piśmie Ministerstwa Finansów-Departament Długu Publicznego z dnia 31 listopada 2008 r. Nr DP/W8/0657/134/OSM/08/1931.

 

20. Brak złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych za rok 2013, w szczególności z uwzględnieniem zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur określonych przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, w związku z art. 4 pkt.1-3, 6-8 (pkt. 8 zamówienia i konkursy, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro) i 10-13 oraz art. 136-138), przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze niezgodnie z art. 98 ust.1- 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn.zm.), w związku z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji zawartych  w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (Dz. U. z 2013 r. poz. 1530).

 

              W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

Ad.1. Uzupełnienie zapisów Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli oraz przechowywania dokumentów i ksiąg rachunkowych Centrum Kultury w Kamiennej Górze, o wskazanie osób upoważnionychdo dokonywania poszczególnych rodzajów kontroli dowodów księgowych (tj. kontrola pod względem formalnym i rachunkowym, kontrola merytoryczna oraz zatwierdzanie dowodów księgowych) oraz wzorów podpisów w/w osób odpowiedzialnych.

 

Ad.2. Uzupełnienie postanowień Regulaminu Pracy Centrum Kultury w Kamiennej Górze o określenie porynocnej obowiązującej w niniejszej instytucji kultury zgodnie z art. 104 ¹§ 1 pkt.4 ustawy z dnia 24 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).

 

Ad.3. Dokonywanie wnikliwej analizy obszarów ryzyka oraz identyfikacji ryzyka dla Centrum Kultury w Kamiennej Górze, uwzględniającej aktualną sytuację prawną i finansową jednostki stosownie do reguł zarządzania ryzykiem oraz zapisów instrukcji zarządzania ryzykiem, stanowiącej załącznik do Regulaminu kontroli zarządczej CK w Kamiennej Górze oraz stosownie do Standardu 7 Identyfikacja ryzyka zawartym w Komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. „Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych” (Dz. Urz. Min. Fin. z 2009 r. Nr 15, poz.84) oraz Komunikatu Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych  w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. Min. Fin. z 2012 poz.56).

 

Ad.4.  Sprostowanie zapisów§ 8 zdanie 2 i 3 Regulaminu wynagradzania Centrum Kultury w Kamiennej Górze oraz zmiana postanowień Regulaminu nagrody z tytułu nienagannie przepracowanego roku kalendarzowego wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 1/2013 Dyrektora Centrum Kultury z dnia 10 lutego 2013 r. oraz dostosowanie przesłanek nabycia nagrody do warunków ustalonych w ustawie z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz.406 z późn.zm.).

 

Ad.5. Prawidłowe księgowanie i wykazywanie wydatków w księgach rachunkowych jednostki, w tym wydatków strukturalnych ujmowanych na koncie pozabilansowym 950 zgodnie z art.14 ust.1 i 2 ustawy z dnia  29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.) oraz stosownie do zasady z art. 24 ust.1-2 wyżej wymienionej ustawy o rachunkowości tj. prowadzenia ksiąg rachunkowych rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i na bieżąco.

 

Ad.6.  Przestrzeganie zasady terminowego dokonywania rozliczenia przez pracownika poleceń wyjazdu służbowego zgodnie z § 5 ust.1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz.167).

 

Ad.7. Dokonanie wypłaty należnej diety z tytułu podróży służbowej (polecenie wyjazdu służbowego Nr 11/2013 z dnia 27.11.2013 r.) w wysokości 15,00 zł (tj.50% diety) uwzględniając czas trwania niniejszej podróży służbowej tj. 8 godzin zgodnie z §7 ust.2 pkt.1 lit. b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz.167).

 

Ad.8. Prawidłowa numeracja poleceń wyjazdu służbowego jako dowodów księgowych z zachowaniem zasady chronologii numeracji dowodów, narastającej od początku roku obrotowego zgodnie z art 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn.zm.).

 

Ad.9. Prawidłowe księgowanie wydatków z tytułu poleceń wyjazdu służbowego na koncie 467 „ Podróże służbowe” zgodnie z Zakładowym Planem Kont stanowiącym załącznik Nr 1 do Zasad polityki rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze.

 

Zgodnie z opisem konta 467 „Podróże służbowe” Zakładowego Planu Kont Centrum Kultury w Kamiennej Górze: „Konto 467 służy do ewidencji kosztów krajowych i zagranicznych podróży służbowych, związanych z działalnością jednostki, obejmujących:

- diety lub ryczałty miesięczne;

- koszty noclegów lub odpowiadające im ryczałty dobowe;

-koszty przejazdów, w tym zwroty kosztów użycia własnych pojazdów samochodowych przez pracowników do celów służbowych;

- inne przewidziane przepisami koszty podróży służbowych.

Na koncie 467 ujmuje się również koszty ryczałtów za używanie do celów służbowych przez pracowników własnych pojazdów samochodowych w obrębie miejscowości będącej siedzibą miejsca pracy, a także czasowego zatrudnienia pracownika poza miejscem zamieszkania i stałego zatrudnienia, koszty wynajęcia kwater lub ryczałtów za noclegi i inne przewidziane przepisami koszty podróży służbowych występujące w przypadku czasowego zatrudnienia pracowników poza miejscem zamieszkania i stałego zamieszkania. Na koncie 467 nie ujmuje się kosztów podróży dotyczących środków trwałych w budowie i ich ulepszeń (obciążają one konto 080). W ciągu roku konto 467 wykazuje saldo Wn. Na koniec roku obrotowego saldo konta przenosi się na konto 860- wynik finansowy.

 

Ad.10. Prawidłowe księgowanie wydatków z tytułu miesięcznego ryczałtu samochodowego na koncie 467 „Podróże służbowe” zgodnie z Zakładowym Planem Kont, stanowiącym załącznik Nr 1 do Zasad (polityki) rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze.

 

Ad.11.Przestrzeganie zasady terminowego składania kwartalnych sprawozdań finansowych i merytorycznych z tytułu rozliczenia rat dotacji przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze zgodnie z zapisami umowy o przyznanie dotacji podmiotowej.

 

Ad.12. Sporządzanie korekt (zmian) planu finansowego Centrum Kultury w Kamiennej Górze w sytuacjizmian w wysokościach poszczególnych pozycji planowanych przychodów i wydatków oraz zmniejszenia kwoty dotacji podmiotowej przyznanej przez organizatora zgodnie z art. 53 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn.zm.), z uwzględnieniem Standardów kontroli zarządczej, wprowadzonych w Centrum Kultury Zarządzeniem Nr 6/2010 z dnia 1 lipca 2010 r., w szczególności w obszarze komunikacji i informacji oraz ich prawidłowego funkcjonowania między I a II poziomem kontroli zarządczej (dyrektorem instytucji kultury a dysponentem środków organizatora).

 

Ad.13. Wykazywanie wartości dotacji podmiotowej przekazanej przez organizatora w części D rachunku zysków i strat (w wariancie porównawczym) w grupie A przychodów („Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi”) zgodnie z art.4 ust.2, art.6 oraz art.50 ust.1, w związku z załącznikiem Nr 1 do ustaw z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 330 z późn.zm.).

 

Zgodnie z pismem DR3/502/73/DKK/14 Ministerstwa Finansów Departament Rachunkowości z dnia 18 marca 2014 r. odnośnie zasad prezentacji w rachunku zysków i start dotacji podmiotowej otrzymanej od organizatora na sfinansowanie działalności bieżącej instytucji kultury, Departament Rachunkowości informuje, że:„ w odniesieniu do zasad prezentacji w rachunku zysków i start instytucji kultury dotacji podmiotowej otrzymanej od organizatora na finansowanie działalności bieżącej, decydujące znaczenie ma jej przeznaczenie i związek z działalnością operacyjną jednostki, jak również zachowanie współmierności z kosztami. W przypadku, gdy otrzymana dotacja stanowi jedno z bezpośrednich źródeł finansowania podstawowej działalności operacyjnej, wówczas może być ona wykazana w rachunku zysków i start w grupie A. przychodów („Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi”), pod warunkiem że dotacja nie została przyznana na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych.”

Należy zauważyć, iż koszty podstawowej działalności operacyjnej prezentowane w grupie B rachunku zysków i strat, powinny być porównane z przychodami przeznaczonymi na jej finansowanie. Przyjęcie odmiennego sposobu prezentacji ww. dotacji mogłoby powodować powstanie ujemnego wyniku finansowego na działalności statutowej i dodatniego na działalności operacyjnej. Prezentacja taka nie byłaby właściwa, jeśli przyjęto założenie, iż działalność statutowa jednostki kultury może być finansowana z dotacji, a nie tylko ze sprzedaży produktów i usług.

Na zastosowanie rozwiązania polegającego na możliwości wyodrębnienia dotacji podmiotowej otrzymanej od organizatora na finansowanie działalności bieżącej instytucji kultury w grupie A rachunku zysków i strat, pozwalają regulacje określone w art.50 ustawy o rachunkowości. Wynika z ich bowiem możliwość wykazywania w sprawozdaniu finansowym informacji ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach do ustawy, jeżeli wynika to z potrzeb lub specyfiki jednostki.”

Ad.14. Prawidłowe oznaczenie w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji i sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych adresata niniejszego sprawozdania zgodnie z załącznikiem Nr 8, I, tabela B, w związku z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

Ad.15. Prawidłowewykazywanie w sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji zobowiązań wymagalnych zgodnie z §10 ust.4 oraz załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań oraz zawartą w rozdz. I, § 2 ust. 1 pkt 4 niniejszej instrukcji definicją zobowiązań wymagalnych) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247 z późn.zm.).

 

Ad.16. Przestrzeganie terminów zapłatyzobowiązańwynikających z dowodów księgowych zgodnie z art. 44 ust.3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.330 z późn.zm.) oraz stosownie do zapisów art. 6 i 8 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 403 z późn.zm.).

 

Ad.17. Składanie kwartalnych sprawozdań Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych   na właściwym formularzu zgodnie z § 2 ust.1 pkt 3, w związku z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

Ad.18. Wykazywanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych stanu środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych jednostki zgodnie z ewidencją księgową oraz prawidłowe sumowanie pozycji ogółem zgodnie z §2 ust.2, w związku z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247 z późn.zm.).

 

Ad.19. Wykazywanie w kwartalnym sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych w kolumnie 13 gospodarstwa domowe w pozycji N5.3.”pozostałe należności” zaliczki udzielonej pracownikowi na poczet zakupów jako mieszczącej się w definicji tytułu dłużnego tj. pozostałych należności zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań), rozdz.2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca  2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz.247 z późn.zm.).

 

Ad.20. Przestrzeganie obowiązku składania rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych, w szczególności z uwzględnieniem zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur określonych przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, w związku z art. 4 pkt.1-3, 6-8 (pkt. 8 zamówienia i konkursy, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro) i 10-13 oraz art. 136-138), zgodnie  z art. 98 ust.1- 4 ustawy  z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn.zm.), w związku z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (Dz. U. z 2013 r. poz. 1530).

 

 

Ponadto, w związku z ogłoszeniem nowych tekstów jednolitych ustaw, stanowiących podstawę opracowania regulacji wewnętrznych Centrum Kultury w Kamiennej Górze tj:

- dnia 11 marca 2013 r. nowego tekstu jednolitego ustawy dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.330) zaleca się w przypadku dokonywania aktualizacji postanowień Zasad (polityki) rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze, Instrukcji inwentaryzacyjnej, Instrukcji kasowej, Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli oraz przechowywania i zabezpieczenia dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych, powoływanie się na nowy tekst jednolity wyżej wymienionej ustawy;

- dnia 05 sierpnia 2013 r. nowego tekstu jednolitego ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz 885), w przypadku dokonywania zmian Zasad (polityki) rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze, Instrukcji kasowej należy powoływać się na obowiązujący tekst jednolity wyżej wymienionej ustawy.

 

 

            Na  podstawie § 31 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra  i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra zatwierdzonego  Zarządzeniem Nr  11/10  Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  06  stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub  o przyczynach ich nie wykonania.

 


   

wstecz