Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2020: Kontrola administracyjna Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze

W dniach od 17.02.2020 r. do 28.02.2020 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze, z siedzibą przy ul. Spacerowej 12 w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, realizacji wydatków z tytułu zakupu materiałów i wyposażenia (§ 4210), zakupu usług pozostałych (§4300), szkoleń pracowników (§ 4700) oraz delegacji służbowych krajowych (§ 4410) w roku 2019 oraz prawidłowości gospodarowania w 2019 roku nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd jednostce. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta w Kamiennej Górze Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 1/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra, wystawionego zgodnie z §15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art. 68  i art. 69 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.869 z późn.zm.), w związku § 2 ust.2 i 3 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości  w Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze :

 

1. Nieprawidłowe określenie w zapisach § 17 ust. 4 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze uprawnienia pracodawcy do udzielania urlopu wychowawczego w oparciu o przepisy art.187 Kodeksu Pracy (pracownikom niepedagogicznym) niezgodnie z treścią art. 187 ustawy z  dnia 26 czerwca 1974 r.  Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.), regulującego materię prawa do przerw w pracy dla karmiących matek.

 

Nieprawidłowe powołanie się w zapisach § 1 ust. 1 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze na nieobowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786 z późn.zm.).

Niniejsze rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786 z późn.zm.), straciło moc prawnie obowiązującą z dniem 19 maja 2018 r.

  Aktem wykonawczym regulującym wyżej opisaną materię i obowiązującym od dnia 19 maja 2018 r. jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

 

2. Niepełne wskazanie w zapisach § 21 ust.3 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze katalogu dowodów usprawiedliwiających nieobecność pracownika w pracy niezgodnie z § 3 ust. 3a rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (t.j. Dz. U. z  2014  r., poz.1632 z późn.zm.), w związku z art.9 § 2 Kodeksu Pracy.

 

3. Nieprawidłowe unormowanie w zapisach Aneksu Nr 2 z dnia 24.10.2016 r. do Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze, w zmienianych postanowieniach § 33 ust.2 Regulaminu, obowiązku usprawiedliwienia przez pracownika nieobecności w pracy, w związku z chorobą członka rodziny pracownika wymagającego sprawowania opieki osobistej, przez doręczenie przełożonemu zaświadczenia lekarskiego nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania niezgodnie z art. 62 ust.1, w związku z art. 55a ust.1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 645 ze zm.).

4. Nieprawidłowe określenie w zapisach § 17 Regulaminu Organizacyjnego Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze nazwy jednostki organizacyjnej prowadzącej obsługę finansowo-księgową przedszkola jako Biuro Obsługi Placówek Oświatowych niezgodnie z § 1 Uchwały Nr XXV/164/16 Rady Miasta Kamienna Góra z dnia 28 października 2016 r. w sprawie likwidacji gminnej jednostki organizacyjnej pod nazwą: „Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra” i utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą „Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra”.           

 

5. Nieprawidłowe określenie w załączniku Nr 1 (wykaz minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego) do Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi  w Przedszkolu Publicznym Nr 1 w Kamiennej Górze minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego w zł dla poszczególnych kategorii zaszeregowania tj. dla I kategorii zaszeregowania kwota w zł- 1.100,00 zł, dla II kategorii- 1.120,00 zł, dla IV kategorii- 1.160,00 zł, dla V kategorii- 1.180,00 zł, dla VI kategorii – 1.200,00 zł, dla VIII kategorii- 1.240,00 zł oraz dla X kategorii -1.280,00 zł niezgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania  pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 936).

 

Nieprawidłowe powołanie się w zapisach § 2 pkt 1 w/w Regulaminu wynagradzania Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze na nieobowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786  z późn.zm.).

Niniejsze rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786 z późn.zm.), straciło moc prawnie obowiązującą z dniem 19 maja 2018 r. Aktem wykonawczym regulującym wyżej opisaną materię  i obowiązującym od dnia 19 maja 2018 r. jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

 

6. Nieterminowe przekazanie równowartości dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych na dany rok kalendarzowy z tytułu odpisu na ZFŚS (tj. kwoty stanowiącej co najmniej 75% równowartości odpisów) w ustawowym terminie do 31.05.2019 r. oraz pozostałej wartości odpisu w terminie do 30 września 2019 r. niezgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1316 z późn. zm.).

 

7.  Zapłata zobowiązań wynikających z dowodów księgowych odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-1.2020 wydatków sklasyfikowanych w § 4210 (zakup materiałów i wyposażenia), § 4300 (zakup usług pozostałych) z naruszeniem terminów zapłaty wynikających z treści niniejszych dowodów niezgodnie z art. 44 ust.3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.).

 

 

8. Nieuzasadniona zwłoka w wystąpieniu przez Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze dnia 03 lutego 2020 r. z wnioskiem o ustanowienie trwałego zarządu, pomimo wygaśnięcia z dniem 30.09.2018 r. trwałego zarządu ustanowionego na rzecz Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze na podstawie decyzji WM.6844.6.2016 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 1 lipca 2016 r. tj. na czas określony od dnia 01.10.2015 r. do dnia 30.09.2018 r. stosownie do zapsiów art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz.65 z późn.zm.).

 

 

 W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie  w następujący sposób:

 

Ad.1. Sprostowanie zapisów § 17 ust. 4 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze w zakresie wykreślenia art. 187 Kodeksu pracy jako normującego materię prawną w zakresie uprawnień pracodawcy do udzielania urlopu wychowawczego stosownie do treści w/w art. 187 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.).

 

Aktualizacja podstaw prawnych wymienionych w zapisach § 1 ust. 1 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze w zakresie powołania się na  obowiązujące od dnia 19 maja 2018 r.  rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

 

Ad.2.Uzupełnienie katalogu dowodów usprawiedliwiających nieobecność pracownika w pracy wymienionych w zapisach § 21 ust.3 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze zgodnie z § 3 ust. 3a rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 maja 1996 r.  w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (t.j. Dz. U. z  2014  r., poz.1632 z późn.zm.), w związku z art.9 § 2 Kodeksu Pracy.

 

Zgodnie z § 3 ust. 3a rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz.281 z późn.zm.) dowodem usprawiedliwiającym nieobecność w pracy jest:

3a) oświadczenie pracownika o chorobie niani lub dziennego opiekuna oraz kopia zaświadczenia lekarskiego,  o którym mowa w art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, albo kopia zaświadczenia lekarskiego wystawionego na zwykłym druku, stwierdzających niezdolność do pracy niani lub dziennego opiekuna, potwierdzone przez pracownika za zgodność z oryginałem - w przypadku choroby niani, z którą rodzice mają zawartą umowę uaktywniającą, o której mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457), lub dziennego opiekuna, sprawujących opiekę nad dzieckiem.”

 

Ad.3. Dostosowanie zapisów Aneksu Nr 2 z dnia 24.10.2016 r. do Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze, zmieniających § 33 ust.2 Regulaminu w zakresie obowiązku doręczania przez pracownika zaświadczenia lekarskiego usprawiedliwiającego nieobecności w pracy, w związku z chorobą członka rodziny pracownika wymagającego sprawowania opieki osobistej zgodnie  z art. 62 ust.1, w związku z art. 55a ust.1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 645 ze zm.).

 

W aktualnym stanie prawnym brak jest unormowania, które nakładałoby na ubezpieczonego obowiązek dostarczenia zaświadczenia lekarskiego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. Co więcej, począwszy od zmian komentowanego przepisu, które weszły w życie z dniem 01 stycznia 2016 r. (zmiana przez art. 1 pkt 26 lit.a ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1066)), art. 62 nie przewiduje jakiegokolwiek terminu na dostarczenie zaświadczeń lekarskich. Wynika to ze zmian formy wystawiania zaświadczeń i z wysłania ich automatycznie przez system teleinformatyczny przez wystawiającego zaświadczenie lekarskie w chwili ich wystawienia.

 

Ad.4. Sprostowanie zapisów § 17 Regulaminu Organizacyjnego Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze w zakresie nazwy jednostki organizacyjnej prowadzącej obsługę finansowo-księgową przedszkola na Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra zgodnie z § 1 Uchwały Nr XXV/164/16 Rady Miasta Kamienna Góra z dnia 28 października 2016 r.  w sprawie likwidacji gminnej jednostki organizacyjnej pod nazwą: „Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra” i utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą „Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra”.   

 

Ad.5.  Sprostowanie zapisów załącznika Nr 1 (wykaz minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego) do Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w Przedszkolu Publicznym Nr 1 w Kamiennej Górze w zakresie minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego w zł dla poszczególnych kategorii zaszeregowania tj. dla I kategorii zaszeregowania kwota w zł- 1.700,00 zł, dla II kategorii- 1.720,00 zł, dla IV kategorii- 1.760,00 zł, dla V kategorii- 1.780,00 zł, dla VI kategorii – 1.800,00 zł, dla VIII kategorii- 1.840,00 zł oraz dla X kategorii -1.880,00 zł zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania  pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 936).

 

Sprostowanie w zapisach § 2 pkt 1 w/w Regulaminu wynagradzania Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze podstaw prawnych niniejszego Regulaminu na obowiązujące od dnia 19 maja 2018 r.  rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

 

Ad.6. Przestrzeganie ustawowych terminów przekazywania przez Przedszkole Publiczne Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych zgodnie z art. 6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1352 ze zm.).

 

Ad.7. Przestrzeganie terminów zapłaty wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn.zm.).

 

Ad.8. Przestrzeganie zasady występowania przez Przedszkole Publiczne Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze z wnioskiem o ustanowienie trwałego zarządu zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy z dnia ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz.65 z późn.zm.), ze szczególnym zachowaniem właściwego terminu do wystąpienia przez jednostkę z wnioskiem o ustanowienie trwałego zarządu.

 

Trwały zarząd zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami ustanawiany jest na wniosek jednostki organizacyjnej, która taki zarząd na sprawować. Organ nie może więc wydać decyzji o oddaniu nieruchomości w trwały zarząd z urzędu, bez wniosku odpowiedniej jednostki organizacyjnej. Nie jest też możliwe ustanowienie trwałego zarządu wbrew woli jednostki organizacyjnej, której miałaby zostać oddana nieruchomość w trwały zarząd (komentarz do ustawy o gospodarce nieruchomościami opublikowano LEX/el.2017 Ewa Bończak – Kucharczyk). Zarząd może powstać m.in. dlatego, że wiąże się z przyznaniem jednostce organizacyjnej uprawnień, wyłącznie na odpowiednio umotywowany wniosek takiej jednostki organizacyjnej. Bez wniosku ustanowienie zarządu nie jest możliwe, a zatem działanie z urzędu w tym przypadku jest niedopuszczalne. Ustanowienie trwałego zarządu jest uzależnione od istnienia potrzeby korzystania z danej nieruchomości dla realizacji celów statutowych lub związanych z działalnością danej jednostki. (komentarz do ustawy o gospodarce nieruchomościami Czechowski Paweł, stan prawny 9 marca 2015 r.).

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami jednostka organizacyjna może korzystać z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania i w tym celu, a nie w celu dowolnym. Decyzja o ustanowieniu trwałego zarządu wydana w trybie art. 45 u.g.n. nie tylko winna odpowiadać treści żądania wniosku, lecz uwzględnić przewidywany sposób korzystania z nieruchomości przez ubiegającą się jednostkę jako zgodny z jej celami statutowymi i możliwością prawidłowego gospodarowania nią (wyrok NSA z dnia 23.04.2013 r.- I OSK 2063/2011).

 

Na  podstawie § 29 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra  i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, wprowadzonego  Zarządzeniem Nr 1/2020 Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  03 stycznia 2020 r. kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o realizacji poszczególnych zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, w tym o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach uniemożliwiających ich wykonanie.


   

wstecz