WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
W dniach od 10.02.2022 r. do 28.02.2022 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna w Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, wiarygodności sprawozdań składanych za rok 2021 oraz prawidłowości realizacji wydatków z tytułu wynagrodzeń osobowych za rok 2021. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta Kamienna Góra Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 3/2022 Burmistrza Miasta Kamienna Góra, wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art. 68 i art. 69 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 305 z późn.zm.) oraz § 2 ust.2 i 3 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 1/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu przeprowadzenia kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.
W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości w Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze:
1. Nieprawidłowe powołanie się w zapisach Aneksu nr 3 z dnia 19 marca 2020 r. do Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze na nieobowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 936 ze zm.) i brak dokonania aktualizacji zapisów Regulaminu Pracy w powyższym zakresie.
Niniejsze rozporządzenie zostało uchylone z dnie 01 listopada 2021 r., w związku z art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagradzaniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z poz. 1834) oraz zastąpione przez rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960).
2. Nieprawidłowe powołanie się w zapisach Aneksu Nr 4 z dnia 19 marca 2020 r. Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze na nieobowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 936 ze zm.) oraz brak aktualizacji zapisów niniejszego Regulaminu w powyższym zakresie.
Niniejsze rozporządzenie zostało uchylone z dniem 01 listopada 2021 r., w związku z art.11 pkt 1 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagradzaniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1834) oraz zastąpione przez rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 1960).
Nieprawidłowe określenie w zapisach Aneksu Nr 3 z dnia 19 marca 2020 r. do Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze, załącznik Nr 1 do w/w Regulaminu wysokości stawek minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego (w zł) dla poszczególnych kategorii zaszeregowania (kategorie od I do XVII), obowiązujących do dnia 31 grudnia 2021 r. niezgodnie z załącznikiem Nr 3, I Tabela, część A (obowiązuje do dnia 31 grudnia 2021 r.) do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 1960).
Brak precyzyjnych zapisów w Regulaminie wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze dotyczących prawa do przysługiwania dodatku funkcyjnego w zakresie warunków i sposobu jego przysługiwania niezgodnie z art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 ze zm.).
3. Nieprawidłowe powołanie się w zapisach załącznika Nr 1 do Instrukcji kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów finansowo- księgowych Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze, wprowadzonego Zarządzeniem Nr 1/2017 Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze (aktualizowanego kolejnymi zarządzeniami) na nieobowiązujący akt prawny tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1773 ze.zm.) tj. akt wykonawczy, który stracił moc obowiązującą z dniem 01.01.2021 r. oraz brak dokonania aktualizacji zapisów niniejszych Procedur w powyższym zakresie.
4. Nieprawidłowe wskazanie w „wykazie pieczątek” stanowiącym integralną część Instrukcji (procedur) kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów finansowo-księgowych Przedszkola Publicznego Nr 1 w Kamiennej Górze pieczęci umieszczanej na dowodach księgowych o treści „Wydatek nie podlega ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych” niezgodnie z art. 89-97 ustawy z 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 ze zm.), w związku z art. 623 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129).
5. Nieprawidłowe określenie w treści wymiaru wynagrodzenia z dnia 19.01.2021 r. pracownika zatrudnionego w Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze na stanowisku (……..) przy wymiarze dodatku stażowego stażu pracy na dzień 01.01.2021 r. jako 15 lat i 11 miesięcy niezgodnie z dokumentacją potwierdzającą wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, które z mocy odrębnych przepisów podlegają wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze, uprawniające do dodatku za wieloletnią pracę stosownie do zapisów art. 38 ust.5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1834).
Zgodnie z dokumentacją umieszczoną w aktach osobowych w/w pracownika Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze zatrudnionego na stanowisku (………………..) posiadał na dzień 01.01.2021 r. staż pracy w wymiarze 15 lat i 1 miesiąca.
W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:
Ad.1. Sprostowanie zapisów Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze w zakresie powołania się na obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 202 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960) weszło w życie z mocą obowiązującą od dnia 01 listopada 2021 r.
Ad.2. Zaktualizowanie zapisów Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w Przedszkolu Publicznym Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960), oraz dostosowanie załącznika Nr 1 do wyżej wymienionego Regulaminu w zakresie wysokości stawek minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego (w zł) dla poszczególnych kategorii zaszeregowania, zgodnie z załącznikiem Nr 3, I tabela, część B (obowiązująca od dnia 01.01.2022 r.) do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960).
Doprecyzowanie zapisów Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w Przedszkolu Publicznym nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze dotyczących dodatku funkcyjnego w zakresie warunków i sposobu jego przyznawania, w tym m.in.: stanowiska uprawniającego do dodatku funkcyjnego, charakteru dodatku (w stałej stawce miesięcznej, zmienny), tryb jego przyznawana zgodnie z zapisami art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1834 ze zm.).
Ad.3. Dokonanie aktualizacji zapisów załącznika Nr 1 do Instrukcji kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów finansowo- księgowych Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze stosownie do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396).
Aktem prawnym regulującym wyżej wskazaną materię obowiązującym od dnia 01.01.2021 r. jest rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396).
Ad.4. Uchylenie z wykazu pieczątek, stanowiącego integralną część Instrukcji (procedur) kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów finansowo- księgowych Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze pieczęci o treści „Wydatek nie podlega ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych”, wprowadzenie zaś do w/w wykazu nowej pieczęci informującej, iż wydatek nie podlega ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) i stosowanie jej w powyższym brzmieniu na dowodach księgowych.
Ad.5. Rzetelne i prawidłowe wykazywanie w treści wymiaru wynagrodzenia pracowników samorządowych Przedszkola Publicznego Nr 1 im. Czterolistnej Koniczynki w Kamiennej Górze stażu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę zgodnie z dokumentacją potwierdzającą wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, które z mocy odrębnych przepisów podlegają wliczeniu do okresów pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze stosownie do zapisów art. 38 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1834) oraz korygowanie nieprawidłowości poprzez sporządzanie zmiany do angażu w formie pisemnej w powyższym zakresie stosownie do zapisów art. 29§ 4 Kodeksu Pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.)
Na podstawie § 29 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, wprowadzonego Zarządzeniem Nr 1/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 3 stycznia 2020 r. kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o realizacji poszczególnych zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, w tym o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach uniemożliwiających ich wykonanie.