Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2012: Wystąpienie pokontrolne - Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze

 

            W dniach od 13.08.2012 r. do 07.09.2012 r. została przeprowadzona kontrola  administracyjna w Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze w zakresie zgodności działalności  z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, rachunkowości i realizacji planu finansowego oraz wiarygodności sprawozdań finansowych za rok 2011. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 19/2012 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157,poz. 1240), w związku z § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

            W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące  nieprawidłowości w Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze:

 

1. Nieprawidłowe zapisy zawarte w Statucie Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, uchwalonym na podstawie  Uchwały Nr LIV/337/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. w sprawie nadania statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze tj.:

Ø  zapisy § 10 ust.4  przewidujące prawną możliwość utworzenia i funkcjonowania w strukturze jednostki stanowiska zastępcy dyrektora nie określają precyzyjnie liczby zastępców oraz trybu ich powołania i odwołania niezgodnie  z postanowieniami art. 15 ust.8 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U.z 2012 r. Nr 406), w związku z art.1 pkt.12 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 1230);

Ø  zapisy § 13 ust.1 wskazujące, że muzeum prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu działania Muzeum niezgodnie z art.27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w związku z art.1 pkt.19 ustawy  z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 1230);

Ø  zapisy § 15 nieprecyzyjnie określające instytucję planu finansowego instytucji kultury bez uwzględnienia obligatoryjnego elementu w jego treści w postaci dotacji organizatora niezgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu   i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz.406)

2. Nieprawidłowości dotyczące właściwego stosowania zasad techniki legislacyjnej, przy powoływaniu aktów prawnych w podstawie prawnej Regulaminu Organizacyjnego Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze polegające na:

Ø     powołaniu się  na nieaktualny tekst jednolity ustawy tj. Dz. U. z 2001 Nr 13, poz. 123 z 29 I 2001 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej niezgodnie z § 158 ust. 1 i 5,     w związku z § 161 ust.1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r.    w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908  z późn. zm.);

Ø  brak zachowania kolejności oznaczenia rocznika, numerów i pozycji dzienników ustaw, w których zostały opublikowane akty prawne np. Dz. U. z 2008 Nr 91, poz.569 z 15 V 2008 w sprawie warunków, sposobu i trybu przenoszenia muzealiów; Dz. U. 2008  Nr 229, poz. 1528 z 1 XII 2008 r. w sprawie zabezpieczenia zbiorów w muzeach przed pożarem, kradzieżąi innym niebezpieczeństwem niezgodnie z §158 ust.7 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908  z późn. zm.);

Ø  brak określenia rodzaju powoływanego aktu prawnego np. Dz. U. z 2003 Nr 162, poz.1568  z dnia 17 IX 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; Dz. U. 2004  Nr 202 poz. 2073 z 30 VIII 2004 r. o sposobie ewidencjonowania zabytków w muzeach; Dz. U. 2008 Nr 91, poz.568 z 15 V 2008 w sprawie wymagań kwalifikacyjnych pracowników działalności podstawowej niezgodnie z § 120 ust.1 w związku z § 161 ust.1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U.z 2002 r. Nr 100, poz. 908  z późn. zm.).

Ponadto w podstawie prawnej Regulaminu Organizacyjnego Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze powołano się na akt wykonawczy, który stracił moc obowiązującą tj. rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2008 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających pracowników tworzących zawodową grupę muzealników do zajmowania stanowisk związanych z działalnością podstawową muzeów oraz trybu ich stwierdzania (Dz. U. z 2008 r. Nr 91, poz. 568). Niniejsze rozporządzenie zostało uchylone z dniem 02 lipca 2012 r.

 

3. Brak uwzględnienia w postanowieniach § 7 Regulaminu Organizacyjnego Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, przedstawiającego strukturę organizacyjną niniejszej instytucji kultury stanowiska zastępcy dyrektora niezgodnie z §10 ust.4 Uchwały Nr LIV/337/10 Rady Miejskiej  w Kamiennej Górze w sprawie nadania statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze.

 

4. Nieprawidłowe określenie w § 34 Regulaminu Pracy Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze okresu wykorzystania przez pracownika urlopu niewykorzystanego w danym roku kalendarzowym jako „do końca I kwartału następnego roku kalendarzowego” niezgodnie ze znowelizowaną treścią art. 168 Kodeksu pracy, dokonaną na podstawie art.1 pkt.1 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011, Nr 232, poz. 1378).

 

5. Powołanie się w zapisach § 5 ust.3 Regulaminu wynagradzania Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze na nieaktualny akt prawny tj. rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego  z dnia 13 maja 2008 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających pracowników tworzących zawodową grupę muzealników do zajmowania stanowisk związanych z działalnością podstawową muzeów oraz trybu ich stwierdzania (Dz. U. z 2008 r. Nr 91, poz. 568). Niniejsze rozporządzenie zostało uchylone z dniem 02 lipca 2012 r.

 

 

6. Brak wskazania w Polityce rachunkowości Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze aktualnej wersji oprogramowania komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg rachunkowych i obsługi księgowej jednostki niezgodnie z art. 10 ust. 1 pkt.3 lit.c, w związku z art.10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.) oraz nieprawidłowe określenie w § 1 niniejszej polityki, że „podstawą gospodarki finansowej muzeum jest plan działalności” niezgodne z art. 1 pkt.19 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z  2011 r. Nr 207, poz.1230), w związku z art.27 ust.3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406).

 

7. Wskazanie w wykazie osób upoważnionych do dokonywania kontroli merytorycznej dowodów kasowych, stanowiącym załącznik do Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów Muzeum Tkactwa  w Kamiennej Górze  jako osoby upoważnionej w zastępstwie - głównej księgowej niezgodnie z art.54 ustawy z dnia 27 sierpnia  2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240).

 

 

8. Brak zapisów w postanowieniach § 7 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, określających rodzaje dowodów bankowych - wskazania elektronicznego polecenia przelewu jako powszechnie stosowanej formy udokumentowania obrotu bezgotówkowego niezgodnie z art. 10 ust.1, w związku z art.10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

 

 

9.  Brak sporządzania korekt (zmian) planu finansowego Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze,  w związku ze zmniejszeniem wysokości dotacji podmiotowej przyznanej przez organizatora (zmiany na podstawie Zarządzenia Nr 251/2011 Burmistrza Miasta Kamiennej Góry  z dnia 23 listopada  2011 r. oraz na podstawie Uchwały Nr XV/89/11 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 7 grudnia 2011 r.) niezgodnie z art. 27 ust.3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r.         o organizowaniu  i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w związku  z art.52 ust.2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1240).

 

10. Nieprawidłowe złożenie przez Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze rocznego sprawozdania o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostkę sektora finansów publicznych za rok 2011 jako sprawozdania RB-WS niezgodnie z zapisami § 3 pkt.30 i § 4 pkt.5 lit.c oraz załącznikiem Nr 30 (wzór sprawozdania) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Z 2010 r. Nr 20, poz. 103 z późn. zm.).

 

11. Sporządzenie sprawozdania jednostkowego Rb-WSa o wydatkach strukturalnych poniesionych przez Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze w roku 2011 w tysiącach złotych niezgodnie z § 8 ust.1, w związku z §4 ust.2 załącznika Nr 40 (instrukcja sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz. 103 z późn.zm.).

 

12.  Brak sprawdzenia dowodów księgowych pod względem merytorycznym przez upoważniony do niniejszej kontroli podmiot niezgodnie z § 9 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, w związku z art.21 ust.1 pkt.6 ustawy z dnia 29 września 1994 r.  o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 z późn.zm.).

 

(np. fa VAT  317/S/05/2011 z dnia 24.05.2011 r. GRUPA ERGO szkolenie, fa VAT 13/S/07/2011   z dnia 01.07.2011 r. GRUPA ERGO szkolenie)

 

13. Niewłaściwa numeracja druków poleceń wyjazdu służbowego wystawianych dla kierownika jednostki – dyrektora instytucji kultury, pochodząca z Urzędu Miasta w Kamiennej Górze, nie zaś   z macierzystej jednostki dyrektora jako dla wewnętrznego druku polecenia wyjazdu służbowego pochodzącego z jednostki z zachowaniem zasad chronologii numeracji oraz zasad rzetelności  i kompletności właściwymi dla dowodu księgowego niegodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia   24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223  z późn.zm.).

 

(tj. polecenie wyjazdu służbowego Nr 3221, Nr 3323, Nr 3331, Nr 3340, Nr 3374 i Nr 3431)

 

14. Wystawienie dwóch druków poleceń wyjazdu służbowego o tym samym numerze tj. delegacja Nr 16/2011 z dnia 02.08.2011 r. (numer zgodny z ewidencją wydatków strukturalnych za rok 2011, kod 60 poz.14) oraz delegacja Nr 16/2011 z dnia 12.08.2011 r. kwerenada do wystawy niezgodnie z art.22 ust.1 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

 

 

15. Nieprawidłowe określenie nabywcy w treści dowodu księgowego (tj. fa VAT 0112/2011/F/SR z dnia 24.01.2011 r. TP TELTECH Sp. z o.o, fa VAT 2420110330013117 z dnia 30.03.2011 r. OBI MARKET Wałbrzych) lub sprzedawcy usługi (rachunek nr RA/25/2010 z dnia 16.12.2010 r.) jako Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego w Kamiennej Górze niezgodnie z postanowieniami §1 Statutu, w związku z §5 ust.1 pkt.1 rozporządzenia Ministra Finansów  z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom,wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 z późn.zm.)

 

 

16. Przekroczenie terminów zapłaty wynikających z treści dowodów księgowych (tj. fa VAT FV0696/2011/F/SR z dnia 19.04.2011 r. TP TELTECH Sp. z o.o. usługa monitoringu p/pożarowego, Fa VAT FV/143/11 z dnia 30.04.2011 r. Agencja Ochrony Mienia „Bartczak” monitoring obiektu, Fa NR V00128/2011 z dnia 07.09.2011 r. „GUARD” Zakład Zabezpieczeń Elektronicznych) stosownie do zapisów art. 44 ust. 3 ustawy  z dnia  27 sierpnia  2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240), w związku z art. 6 i 7 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r.  o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2003 r.  Nr 139, poz. 1323 z późn. zm).

 

 

17.  Złożenie sprawozdania finansowego i merytorycznego z tytułu rozliczenia rat dotacji za II kwartał 2011 r. przez Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z przekroczeniem terminu właściwego do jego złożenia tj. do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego kwartału niezgodnie z §5 ust.1 umowy Nr 13/I/11 z dnia 27 stycznia 2011 r. o przyznanie dotacji podmiotowej.

 

 

18. Błędne wykazanie w rachunku zysków i strat Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze za rok 2011 wartości dotacji podmiotowej przekazanej przez organizatora w części D rachunku (II. Dotacje) niezgodnie z art.4 ust.2, art. 50 ust.1, w związku z załącznikiem Nr 1 do ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

 

 

19.  Nieprawidłowe złożenie sprawozdań kwartalnych Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji oraz kwartalnych sprawozdań Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanów na koniec I, II, III i IV kwartału 2011 r. jako sprawozdań zbiorczych niezgodnie z §4 ust.1 pkt.1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

 

20. Brak wykazania w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec I kwartału 2011 r. w kolumnie „gospodarstwa domowe” w pozycji N5.3 ”pozostałe należności” zaliczki pobranej przez pracownika z tytułu podróży służbowej  w kwocie 10,00 zł niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) rozdz.2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U.z   2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

 

    W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie  w następujący sposób:

 

Ad.1. Sprostowanie zapisów Statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, uchwalonego na podstawie Uchwały Nr LIV/337/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. w sprawie nadania statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze,  w następującym zakresie tj.:

-         w § 10 ust. 4 precyzyjne określenie liczby zastępców dyrektora oraz trybu ich powołaniai odwołania zgodnie  z postanowieniami art.15 ust. 8 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406),  w związku z art.1 pkt. 12 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r.Nr 207, poz. 1230);

-         w §13 ust.1 wskazanie planu finansowego jako podstawy gospodarki finansowej instytucji kultury zgodnie z art.1 pkt.19 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz  niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 1230),  w związku  z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz.406);

-         w § 15  precyzyjne określenie obligatoryjnego elementu planu finansowego instytucji kultury, w postaci uwzględnienia  w jego treści dotacji udzielanej przez organizatora zgodnie z art. 27 ust.3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz.406)

Dnia 16 kwietnia 2012 r. został ogłoszony w formie obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 marca 2012 r. nowy tekst jednolity tekstu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej tj. ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu  i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), a dnia 03 września 2012 r. (w formie obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej  z dnia 27 lipca 2012 r.) nowy tekst jednolity ustawy o muzeach tj. ustawa z dnia  21 listopada 1996 r. o muzeach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz.987).

 

W związku z powyższym w przypadku dokonywania zmian postanowień Statutu Muzeum Tkactwa  w Kamiennej Górze należy powoływać się na obowiązujące teksty jednolite: ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawy o muzeach.

 

Ad.2. Sprostowanie podstaw prawnych Regulaminu Organizacyjnego Muzeum Tkactwa  w Kamiennej Górze  z zachowaniem zasad techniki legislacyjnej tj.

-        powołanie aktualnych tekstów jednolitych ustawy tj. ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z  2012 r. poz. 406) oraz ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz.987) zgodnie z §158 ust.1 i 5, w związku z §161 ust.1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908  z późn. zm.);

-        przestrzeganie zasady zachowania kolejności oznaczenia rocznika, numerów, pozycji i dzienników ustaw, w których zostały opublikowane akty prawne zgodnie z § 158 ust.7 wyżej wymienionego rozporządzenia w sprawie zasad techniki prawodawczej;

-        wskazanie rodzaju powoływanego aktu prawnego tj. odpowiednio ustawa lub rozporządzenie zgodnie z §16 i §120 ust.1, w związku z §161 ust.1 i 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U.    z 2002 r. Nr 100, poz. 908  z późn. zm.).

 

Ponadto powołanie się w podstawach prawnych Regulaminu Organizacyjnego Muzeum Tkactwa  w Kamiennej Górze na obowiązujące rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w muzeach oraz sposobu ich stwierdzania (Dz. U. z 2012 r. poz. 937). Niniejsze rozporządzenie weszło w życie z mocą obowiązującą od dnia 18 sierpnia 2012 r.

 

 

Ad.3. Uwzględnienie w postanowieniach §7 Regulaminu Organizacyjnego Muzeum Tkactwa  w Kamiennej Górze, przedstawiającego strukturę organizacyjną jednostki stanowiska zastępcy dyrektora zgodnie z zapisami § 10 ust.4 Uchwały Nr LIV/337/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. w sprawie nadania statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze.

 

 

Ad.4. Sprostowanie zapisów § 34 Regulaminu Pracy Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze określającego zasady wykorzystania urlopu zgodnie ze znowelizowaną treścią art. 168 ustawy z dnia  26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.), dokonaną na podstawie art. 1 ust.1 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 232. poz. 1378).

 

Stosownie do zapisów art. 168 ustawy z  dnia  26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy;”Urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z art. 163 należy pracownikowi udzielić najpóźniej do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego; nie dotyczy to części urlopu  udzielanego zgodnie z art.167²”.

 

Ad.5. Powołanie się w zapisach § 5 ust.3 Regulaminu wynagradzania Muzeum Tkactwa  w Kamiennej Górze na obowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w muzeach oraz sposobu ich stwierdzania (Dz. U. z 2012 r. poz. 937). Niniejsze rozporządzenie weszło w życie z mocą obowiązującą od dnia 18 sierpnia 2012 r.

 

W opisie podstaw prawnych regulaminu przyznawania świadczeń urlopowych, stanowiącego załącznik nr 6 do Regulaminu wynagradzania powołano się na tekst ustawy z dnia 04.03.1994 r. o ZFŚS (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.). Wskazuje się, iż w związku z ogłoszeniem nowego tekstu jednolitego: obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej  z dnia 24 kwietnia 2012 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego tekstu ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych), w przypadku dokonywania zmian i aktualizacji postanowień niniejszego Regulaminu należy powołać się na obowiązujący tekst jednolity: ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U.z 2012 r. poz. 592).

 

 

Ad.6. Zaktualizowanie zapisów Zasad (polityki) rachunkowości Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze o aktualną wersję oprogramowania komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostki zgodnie z art. 10 ust.1 pkt.3 lit.c, w związku z art.10 ust.2 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.) oraz sprostowanie zapisów §1 niniejszych Zasad rachunkowości poprzez wskazanie planu finansowego jako podstawy gospodarki finansowej muzeum zgodnie z art. 1 pkt.19 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z  2011 r. Nr 207, poz.1230), w związku z art.27 ust.3 i 4 ustawy z dnia25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406).

 

 

Ad.7. Sprostowanie wykazu osób upoważnionych do dokonywania kontroli merytorycznej dowodów kasowych, stanowiącego załącznik do Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów Muzeum Tkactwa  w Kamiennej Górze w zakresie dotyczącym upoważnienia głównej księgowej jako podmiotu sprawującego zastępstwo we wskazanej wyżej kontroli dowodów kasowych zgodnie z art 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240  z późn. zm.), w związku z art. 10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r.  Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.).

 

 

Ad.8. Uzupełnienie postanowień § 7 Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze określających rodzaje dowodów bankowych o wskazanie elektronicznego polecenia przelewu jako powszechnie stosowanej formy udokumentowania obrotu bezgotówkowego zgodnie z art 10 ust.1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości   (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.).

 

Ad.9. Sporządzanie korekt planu finansowego Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze w przypadku zmian wysokości dotacji podmiotowej przyznanej lub przesunięć pomiędzy poszczególnymi rodzajami wydatków zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r.     o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w związku  z art. 52 ust.2 i 3  ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach  publicznych (Dz. U. z 2009 r.       Nr 152, poz.1240 z późn.zm.).

 

 


Ad.10. Sporządzanie sprawozdań jednostkowych o wydatkach strukturalnych poniesionych przez Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze jako jednostkę sektora finansów publicznych jako sprawozdań RB-WSa zgodnie z §3 pkt.30 i §4 pkt.5 lit.c oraz załącznikiem Nr 30 (wzór sprawozdania) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz.103 z późn.zm.).

 

Zgodnie z § 30 pkt. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r.  w sprawie sprawozdawczości budżetowej ustala się następujące rodzaje sprawozdań:

30)  sprawozdanie Rb-WSa roczne sprawozdanie o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego; wzór sprawozdania stanowi załącznik Nr 30  do rozporządzenia;

31)  sprawozdanie Rb-WSb roczne sprawozdanie o wydatkach strukturalnych w podziale wojewódzkim (regionalnym) poniesionym przez jednostki samorządu terytorialnego: wzór sprawozdania stanowi załącznik Nr 31 do rozporządzenia.

 

Stosownie do zapisów § 4 pkt.5 lit.c wyżej wymienionego rozporządzenia: do sporządzania i przekazywania sprawozdań w imieniu jednostki są:

5)     w zakresie wydatków strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządy terytorialnego- przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego, którzy wykazują wydatki zbiorcze, skonsolidowane, obejmujące również wydatki przedstawione w sprawozdaniach jednostkowych przez:

c)     kierowników samorządowych instytucji kultury- Rb- WSa.

 

 

Ad.11. Sporządzanie sprawozdań jednostkowych Rb-WSa o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostkę w złotych zgodnie z § 8 ust.1, w związku z § 4 ust.2 załącznika Nr 40 (instrukcja sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i RB-WSb) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia    3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz.103 z późn.zm.).

 

Zgodnie z § 8 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia sprawozdania:

  1)   jednostkowe sporządza się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych placówek, które sporządza się w walucie, w której prowadzona jest rachunkowość;

 

Stosownie do zapisów zawartych w §4 ust.2 Instrukcji sporządzania rocznych sprawozdań Rb- Wsa i Rb- Wsb o wydatkach strukturalnych, stanowiącej załącznik Nr 40 do wyżej wymienionego rozporządzenia, jednostki organizacyjne i nadzorowane przez jednostki samorządu terytorialnego przekazują w terminie do 31 marca po upływie okresu sprawozdawczego sprawozdanie jednostkowe właściwej jednostce, która sporządza sprawozdanie zbiorcze i skonsolidowane.

 

 

Ad.12. Sprawdzanie dowodów księgowych pod względem merytorycznym przez upoważniony podmiot zgodnie z § 9 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, w związku z art.21 ust.1 pkt. 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 z późn.zm.).

 

 

Ad.13. Prawidłowe numerowanie druków poleceń wyjazdu służbowego wystawianych dla kierownika jednostki jako wewnętrznych druków poleceń wyjazdu służbowego pochodzącychz jednostki z zachowaniem zasad chronologii numeracji oraz zasad rzetelności i kompletności właściwymi dla dowodu księgowego zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223  z późn.zm.).

 

Ad.14. Przestrzeganie chronologii numeracji w wystawianych poleceniach wyjazdu służbowego stosownie do zasady rzetelności i kompletności dowodu księgowego zgodnie z art. 22 ust.1 ustawyz  dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223  z późn. zm.).

 

 

Ad.15. Sprostowanie nazwy nabywcy w treści dowodu księgowego (tj. fa VAT 0112/2011/F/SR      z  dnia 24.01.2011 r. TP TELTECH Sp. z o.o., fa VAT 2420110330012117 z dnia 30.03.2011 r. OBI MARKET Wałbrzych lub sprzedawcy usługi (rachunek NR RA/25/2010  z dnia 16/12.2010 r.) jako Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze  poprzez wystawienie noty korygującej zgodnie z art.22 ust.1 oraz art.21 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r.       Nr 152, poz. 1223  z późn.zm.) oraz  § 15 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów  z dnia  28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360  z późn.zm.).

 

Stosownie do § 15 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia  28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z  2011 r. Nr 68, poz. 360  z późn.zm.):”Nabywca, który otrzymał fakturę lub fakturę korygująca zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek określonych w pozycjach faktury określonych w § 5 ust.1 pkt.6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.”

 

 

Ad.16. Przestrzeganie terminów zapłaty wynikających z treści dowodów księgowych stosownie do zapisów art. 44 ust. 3 ustawy  z dnia  27 sierpnia  2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240),  w związku  z art. 6 i 7 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r.  o terminach zapłaty   w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2003 r.  Nr 139, poz. 1323 z późn. zm).

 

Zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy  z dnia  27 sierpnia  2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240):” Wydatki publiczne powinny być dokonywane:

1)     w sposób celowy i oszczędny, z  zachowaniem zasad:

a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;

2)     w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;

3)     w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.”

 

 

Ad.17. Przestrzeganie terminów właściwych dla złożenia sprawozdania finansowego i merytorycznego z tytułu rozliczenia rat dotacji tj. do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego kwartału zgodnie z postanowieniami umowy o przyznanie dotacji podmiotowej.

 

 

Ad.18. Wykazywanie dotacji przekazanej przez organizatora instytucji kultury na działalność statutową w rachunku zysków i strat w części A „Przychody netto ze sprzedaży usług i zrównanez nimi” zgodnie z art.4 ust.1, art.50 ust.1, w związku z załącznikiem Nr 1 do ustawy z dnia    29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223  z późn. zm.).

 

Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (od organizatora) otrzymane na dofinansowanie działalności kulturalnej, będącej działalnością statutową (podstawową) danej instytucji kultury, księguje się pod datą wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy instytucji kultury, zaliczając ją do przychodów ze sprzedaży usług działalności kulturalnej  z tym, że ujmuje się ją w księgach rachunkowych na odrębnym koncie analitycznym kont zespołu 7 „Przychody”, o nazwie ”Dotacja na działalność statutową instytucji kultury”.

Przychody w postaci otrzymanej dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ujęte  w księgach rachunkowych w podany wyżej sposób, przeksięgowane na dzień bilansowy na wynik finansowy (MA konta 860) należy prezentować w rachunku zysków i strat jako przychody netto ze sprzedaży w pozycji A. „Przychody netto ze sprzedaży usług kulturalnych” oraz rozważyć wprowadzenie dodatkowej pozycji np. A.V.” Dotacja organizatora na bieżącą działalność”. Wyżej wymieniony sposób ujmowania dotacji na działalność statutową oraz prezentowania jej w rachunku zysków i strat zapewnia respektowania zasady współmierności  przychodów i związanych z nimi kosztów (art. 6 ustawy o rachunkowości) oraz znajduje uzasadnienie w wymaganej w art. 4 ust.2 wskazanej ustawy zasadzie przewagi treści ekonomicznej nad formą.

Ponadto zgodnie z art.3 ust.1 pkt.32 ustawy o rachunkowości, pozostałe koszty i przychody operacyjne to te, które są bezpośrednio związane z działalnością jednostki. Dotacja otrzymana na działalność statutową instytucji kultury jest bezpośrednio związana z działalnością operacyjną.       Z powyższego wynika, że należy ją ująć w poz. A. Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi. Ponadto zgodnie z art.50 ust.1 ustawy o rachunkowości informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach do wskazanej ustawy.

 

Ad.19. Składanie kwartalnych sprawozdań Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji oraz kwartalnych sprawozdań Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych  jako sprawozdań jednostkowych zgodnie z §4 ust.1 pkt.1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

Stosownie do zapisów § 4 ust.1 pkt. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010  w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, w ramach sprawozdań Rb- Z, Rb-UZ, Rb-N i Rb-UN wprowadza się następujące rodzaje sprawozdań:

 

1)     sprawozdania jednostkowe - sporządzane przez kierownika jednostki sporządzającej takie sprawozdanie  na podstawie ksiąg rachunkowych lub ewidencji księgowej danej jednostki oraz innych dokumentów dotyczących tej jednostki;

     3)  sprawozdania zbiorcze- w szczegółowości sprawozdań jednostkowych, według rodzaju jednostki, zwane dalej „sprawozdaniem zbiorczym”- sporządzane przez jednostki, które są organem założycielskim lub nadzorującym dla jednostek posiadających osobowość prawną, na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek danego rodzaju, z tym że przez sprawozdania zbiorcze należy rozumieć sprawozdania sporządzane na podstawie otrzymywanych sprawozdań łącznych lub zbiorczych.

 

 

Ad.20. Wykazywanie w kwartalnych sprawozdaniach Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych w kolumnie 13 gospodarstwa domowe w pozycji N5.3 „pozostałe należności” wydatków z tytułu pobranej zaliczki przez pracownika  z tytułu podróży służbowej stosownie do zapisów salda kont zespołu 2 “Rozrachunki i roszczenia” zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań), rozdz.2  do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r.       w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych  (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

Jeżeli salda kont zespołu 2 „Rozrachunki i roszczenia” mieszczą się w definicji ww. tytułów oraz należności to należy je ująć w sprawozdaniu Rb-N. Zaliczki na wyjazdy służbowe lub zakupy powinny znaleźć odzwierciedlenie w sprawozdaniu w kolumnie 13 gospodarstwa domowe w pozycji N5.3 ”pozostałe należności”lub jeżeli pracownik pozostaje w zwłoce w wierszu N4.2 „pozostałe należności wymagalne”.

 

            Na   podstawie   § 31   Regulaminu  kontroli   wewnętrznej   w  Urzędzie  Miasta   Kamienna  Góra zatwierdzonego  Zarządzeniem  Nr  11/10  Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  06  stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.

 


   

wstecz