Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2019: Kontrola administracyjna Przedszkolu Publicznym Nr 3

W dniach od 29.10.2019 r. do 26.11.2019 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze, z siedzibą przy ul. Papieża Jana Pawła II 20 w zakresie w zakresie prawidłowości zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, realizacji wydatków z tytułu wydatków osobowych niezaliczonych do wynagrodzeń (§ 3020), wydatków z tytułu wynagrodzeń bezosobowych (§ 4170), wydatków z tytułu delegacji służbowych krajowych (§ 4410) oraz wydatków z tytułu szkoleń (§ 4700) w roku 2018, z uwzględnieniem kontroli sprawdzającej.

Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta w Kamiennej Górze Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 10/2019 Burmistrza Miasta Kamienna Góra, wystawionego zgodnie z §15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art. 68  i art. 69 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.869 z późn.zm.), w związku z  § 9 ust.3 pkt 4 oraz § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

        W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości  w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze :

 

1. Nieprawidłowe unormowanie w zapisach § 21 pkt 20 oraz § 20 ust.1 Statutu Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, przyjętego Uchwałą Rady Pedagogicznej Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze z dnia 28 czerwca 2016 r. oraz w § 27 ust. 1 Statutu Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, uchwalonym na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze z dnia 30 sierpnia 2019 r.  procedury i organów współdecydujących o ustaleniu przerwy w funkcjonowaniu przedszkola wskazując, iż “przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola” niezgodnie z § 12 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649 ze zm.), w związku z § 12 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502).

 

Zgodnie z § 12 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502):” Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola- na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców”.

2.  Nieprawidłowe określenie wzapisach § 15 ust.1 Statutu Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, uchwalonego na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze z dnia 30 sierpnia 2019 r. procedury powołania wicedyrektora jednostki jako powołanie przez Dyrektora Przedszkola po uzyskaniu opinii lub zgody organu prowadzącego niezgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

   Art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe stanowi, iż: “W placówce, w której zgodnie z ramowym statutem może być utworzone stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze, powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor placówki, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady placówki oraz rady pedagogicznej.”

 

Nieprawidłowe posłużenie się w zapisach§ 27 ust.1 lit. a Statutu Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, uchwalonego na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze z dnia 30 sierpnia 2019 r. zwrotem “dzienny czas pracy przedszkola” (zamiast czas pracy przedszkola) niezgodnie z art.102 ust.1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz.996 ze zm.).

 

3. Nieprawidłowe oznaczenie w Regulaminie Organizacyjnym Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze oraz Aneksie Nr 1 do niniejszego Regulaminu, nazwy jednostki organizacyjnej prowadzącej obsługę finansowo- księgową i administracyjną przedszkola, oznaczonej jako Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra niezgodnie z § 1 Uchwały Nr XXV/164/16 Rady Miasta Kamienna Góra z dnia 28 października 2016 r. w sprawie likwidacji gminnej jednostki organizacyjnej pod nazwą: „Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra” i utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą „Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra”.

 

4. Brak uregulowania w Regulaminie Pracy Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze kwestii dotyczących określenia przyjętych i obowiązujących w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze okresów rozliczeniowych czasu pracy niezgodnie z art.104¹§1 ust. 2 Kodeksu Pracy.

 

Nieprawidłowe określenie w art.2 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, iż pracodawcą w rozumieniu niniejszego regulaminu jest Dyrektor Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze niezgodnie z art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy, w związku z art.7 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2018 r.  poz. 1260 ze zm.).

 

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn.zm.) pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników, a w oparciu o art.3¹ § 1 Kodeksu pracy za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba. W przypadku Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze….pracodawcą zatrudnionych w nim osób jest zatem to Przedszkole, a jego dyrektor jedynie wykonuje czynności pracodawcy wobec zatrudnionych tam pracowników. Powyższe potwierdza również art.7 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1202 z późn.zm.), zgodnie, z którym: “Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za jednostki, o których mowa w art.2, z zastrzeżeniem art.8 ust.2, art.9 ust. 2 i 3 oraz art.10 ust.2 i 3, wykonują: (….) 4) kierownik jednostki organizacyjnej – za inne niż wymienione w pkt 1-3 jednostki.” (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 2 czerwca 2016 r. sygn. NK-N.4131.95.7.2016.RJ1). Również Sąd Najwyższy konsekwentnie opowiedział się w obydwu wypadkach za uznaniem, że zawsze pracodawcą jest dla pracownika ta jednostka organizacyjna, na rzecz której świadczy pracę, niezależnie od tego, przez kogo jest finansowana. Przykładowo dla nauczyciela oraz dyrektora szkoły pracodawcą jest szkołą, mimo iż organem prowadzącym jest gmina (wyrok SN z 11 września 1998 r., II UKN 196/98, OSNAPiUS 1999/18/589).

 

5. Nieprawidłowe posługiwanie się w zapisach § 2 pkt.1 Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786 z późn.zm.) tj. aktem prawnym, który stracił moc obowiązująca z dniem 19 maja 2018 r.

Aktem wykonawczym regulującym wyżej opisaną materię i obowiązującym od dnia 19 maja 2018 r. jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

Nieprawidłowe określenie w załączniku Nr 2 do Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze, w stosunku do pracownika zatrudnionego na stanowisko sprzątaczki (lp.4) kategorii zaszeregowania, obowiązującej od dnia 31.08.2017 r. określając niniejszą jako I niezgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2017. poz.1621).

Zgodnie z § 2, w związku z § 1 ust.1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2017r. poz.1621) dla pracownika zatrudnionego na stanowisku sprzątaczki określono minimalną kategorię zaszeregowania jako III, obowiązującą od dnia 31 sierpnia 2017 r.

W związku z powyższym nie określono w załączniku Nr 1 do Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze minimalnej i maksymalnej wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego dla III kategorii zaszeregowania.

 

6. Nieprawidłowe powołanie się w Zasadach prowadzenia kontroli zarządczej w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze na rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2012. poz. 1538), tj. akt wykonawczy, który został uchylony z dniem 01 stycznia 2017 r.

 

Kolejnym aktem obowiązującym od dnia 01 stycznia 2017 r. było rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2016 r. poz. 2035).

      Wyżej wymienione rozporządzenie zostało uchylone z dniem 01 września 2018 r., a od dnia 01 września 2018 r. obowiązującym aktem wykonawczym było rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. z 2018. r. poz. 1133).

 

Nieprawidłowe powołanie się w zapisach § 4 ust.2 Procedur kontroli zarządczej powoływano się (uwzględniając okres objęty kontrolą) na rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400 ze zm.) tj. rozporządzenie zostało uchylone z dniem 01 września 2017 r.

  Aktem wykonawczym regulującym wyżej opisane zagadnienie jest obowiązujące od dnia 01 września  017 r. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575).

 

   Ponadto stwierdzono, iż w zapisach § 4 ust.3 Procedur kontroli zarządczej powoływano się (uwzględniając okres objęty kontrolą) na rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786 z późn.zm.), które straciło moc prawnie obowiązującą z dniem 19 maja 2018 r.

Aktem wykonawczym regulującym wyżej opisaną materię i obowiązującym od dnia 19 maja 2018 r. jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

 

7. Nieprzekazanie tytułem odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych pełnej I raty odpisu (tj. kwoty stanowiącej co najmniej 75% równowartości odpisów) w ustawowym terminie do 31.05.2018 r. niezgodnie z art 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1316 z późn. zm.).

 

8. Zapłata zobowiązań wynikających z dowodów księgowych odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-10.2019,  z naruszeniem terminów zapłaty niezgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn.zm.).

9. Nieprawidłowe sklasyfikowanie i zaksięgowanie wydatków z tytułu zapłaty składki na ubezpieczenie społeczne za 11/2017 w kwocie 36,00 zł, wynikającej z umowy zlecenia Nr 2/2017 (dow. ks. 527/11/2017) w § 4700 (szkolenia pracowników) i zaksięgowanie na koncie 130-01-801-80146-4700 (szkolenia pracowników) niezgodnie z załącznikiem Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.), w związku z art. 24 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 351 ze zm.).

 

10. Nieuzasadniona zwłoka w wypłacie należności z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, wykonywanej na podstawie polecenia wyjazdu służbowego Nr 4/2017 z dnia 19.12.2017 r., uwzględniając termin przedłożenia do rozliczenia rachunku kosztów podróży przez pracownika tj. dnia 29.12.2017 r. stosownie do zapisów art. 455 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 121 z późn.zm.).

  Rachunek kosztów podróży został przedłożony do rozliczenia przez pracownika dnia 29.12.2017 r. a wypłaty dokonano dnia 22.01.2018 r.

 

11. Nieprawidłowe wystawianie przez Zleceniobiorcę rachunków do umów zlecenia Nr 1/2017 z dnia 27.09.2017 r. o świadczenie usług edukacyjnych oraz umowy zlecenia Nr 1/2018 o świadczenie usług edukacyjnych z dnia 28.09.2018 r. przed faktycznym przeprowadzeniem zajęć – wykonaniem usługi, potwierdzonych na druku odbycia zajęć tj. za miesiąc styczeń 2018 r. - zajęcia odbyły się dnia 31.01. 2018 r., a rachunek wystawiono dnia 30 stycznia 2018 r., za miesiącu luty 2018 r.- zajęcia odbyły się dnia 28.02.2018 r., a rachunek wystawiono dnia 27 lutego 2018 r., za miesiąc maj 2018 r.- zajęcia w odbyły się dnia 30.05.2018 r., a rachunek wystawiono dnia 29 maja 2018 r. oraz zajęciaza miesiąc październik 2018 r. odbyły się dnia 31.10.2018 r., a rachunek wystawiono dnia 30 października 2018 r.  stosownie do zapisów art. 735 § 1 i art. 744 Kodeksu Cywilnego.

 

Rachunek wystawiony do umowy zlecenia, stanowi potwierdzenie wykonania usługi oraz podsumowanie uzyskanego wynagrodzenia.

 

12. Zapłata zaliczki na podatek dochodowy z tytułu zawartej umowy zlecenia Nr 1/2017 o świadczenie usług edukacyjnych za miesiąc luty 2018 r. w kwocie 12,00 zł z naruszeniem właściwego terminu do odprowadzenia podatku niezgodnie z art.42 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r . o podatku  dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.).

 

13.Zapłata składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu wynagrodzenia z umowy zlecenia Nr 1/2017  o świadczenie usług edukacyjnych za miesiąc marzec 2018 r. w kwocie 15,48 zł, za miesiąc kwiecień 2018 r. w kwocie 19,35 zł z naruszeniem terminu określonego w art. 87 ust.1, w związku z art.66 ust.1 lit.e ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1938 z późn.zm.).

 

14. Nieprawidłowe sprawdzenie rachunku z dnia 29.05.2018 r. do umowy zlecenia Nr 1/2017 jako dowodu księgowego pod względem formalnym i rachunkowym orazpotwierdzenie przez Dyrektora jednostki wykonania i przyjęcia bez zastrzeżeń pracy realizowanej na podstawie zlecenia i zatwierdzenie do wypłaty przed faktycznym wykonaniem usługi w maju 2018 r. tj. dnia 30 maja 2018 r.

oraz rachunku z dnia 30.10.2018 r. do umowy zlecenia  Nr 1/2018 jako dowodu księgowego pod względem formalnym i rachunkowym orazpotwierdzenie przez Dyrektora jednostki wykonania i przyjęcia bez zastrzeżeń pracy realizowanej na podstawie zlecenia i zatwierdzenie do wypłaty przed faktycznym wykonaniem usługi w październiku 2018 r. tj. dnia 31 października 2018 r. niezgodnie z załącznikiem Nr 1 do Instrukcji (procedur) kontroli finansowej, zasady (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów finansowo-księgowych Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, w związku z  art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 351 ze zm.).

 

 

 W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

 

Ad.1. Sprostowanie zapisów § 27 ust.1 Statutu Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze w zakresie prawidłowego określenia procedury i organów współdecydujących w ustaleniu przerwy w funkcjonowaniu przedszkola zgodniez § 12 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U.  z  2019 r. poz. 502).

 

Zgodnie z § 12 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502): ”Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola- na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców”.

 

Ad.2. Sprostowanie zapisów § 15 ust.1 Statutu Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze w zakresie prawidłowego określenia procedury i organów właściwych w procesie powołania wicedyrektora przedszkola zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.)

 

   Art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe stanowi, iż: “W placówce, w której zgodnie z ramowym statutem może być utworzone stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze, powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor placówki, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady placówki oraz rady pedagogicznej.”

Sprostowanie zapisów§ 27 ust.1 lit.a Statutu Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, uchwalonego w zakresie posługiwania się zwrotem “dzienny czas pracy przedszkola” zgodnie z art.102 ust.1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz.996 ze zm.).

 

Ad.3.  Sprostowanie zapisów Regulaminu Organizacyjnego Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze w zakresie prawidłowego określenia jednostki organizacyjnej prowadzącej obsługę finansowo- księgową i administracyjną przedszkola, oznaczonej jako Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra zgodnie z § 1 Uchwały Nr XXV/164/16 Rady Miasta Kamienna Góra z dnia 28 października 2016 r. w sprawie likwidacji gminnej jednostki organizacyjnej pod nazwą: „Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra” i utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą „Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra”.

 

Ad.4. Unormowanie w zapisach Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze kwestii dotyczących określenia przyjętych i obowiązujących w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze okresów rozliczeniowych czasu pracy niezgodnie z art.104¹§1 ust. 2 Kodeksu Pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.).

 

Ad.5. Sprostowanie zapisów §2 pkt.1 Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze w zakresie powołania się na obowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

 

    Sprostowanie zapisów załącznika Nr 2 do Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze w zakresie określenia prawidłowej minimalnej kategorii zaszeregowania dla pracownika zatrudnionego na stanowisku sprzątaczki jako kategoria III zgodnie z § 2, w związku z § 1 ust.1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2017r. poz.1621) oraz załącznikiem Nr 3 do rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

 

W związku z powyższym określenie w załączniku Nr 1 do Regulaminu wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze minimalnej wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego dla III kategorii zaszeregowania.

 

Ad.6. Sprostowanie zapisów § 5 Zasad prowadzenia kontroli zarządczej w Przedszkolu Publicznym Nr 3  w Kamiennej Górze w zakresie powołania się na obowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1625).

 

  Sprostowanie zapisów § 4 ust.2 Zasad prowadzenia kontroli zarządczej w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze w zakresie powołania się na obowiązujący akt prawny tj. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575).

  

     Sprostowanie zapisów § 4 ust.3 Zasad prowadzenia kontroli zarządczej w Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze w zakresie powołania się na obowiązujący akt prawny tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U.  z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

 

Ad.7. Przestrzeganie ustawowego terminu przekazywania przez Przedszkole Publiczne Nr 3 w Kamiennej Górze I raty odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych tj. kwoty stanowiącej co najmniej 75% równowartości odpisów zgodnie z art. 6 ust.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1352 ze zm.).

 

Ad.8. Przestrzeganie terminów zapłaty wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn.zm.).

 

Ad.9. Przestrzeganie zasady prawidłowego klasyfikowania wydatków z tytułu zapłaty składki na ubezpieczenie społeczne wynikające z zawartej umowy zlecenia w § 4170 oraz właściwego księgowania niniejszych wydatków zgodnie z załącznikiem Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.), w związku  z art. 24 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

 

Ad.10. Przestrzeganie przez Przedszkole Publiczne Nr 3 w Kamiennej Górze zasady dokonywania wypłaty przysługujących pracownikowi należności z tytułu podróży służbowej niezwłocznie, czyli bez zbędnej zwłoki (w terminie realnym, mającym na względzie okoliczności miejsca i czasu) stosownie do zapisów art. 455 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1145 ze zm.).

 

Ad.11. Przestrzeganie zasady wystawiania rachunków do umowy zlecenia, w przypadku usług świadczonych w okresach miesięcznych po faktycznym wykonaniu usługi stosownie do zapisów  zawartych umów zlecenia i przedkładanych potwierdzeń wykonania usługi oraz zapisów art. 735 § 1 i  art. 744  ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu Cywilnego (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 ze zm.).

  

   Zgodnie z art. 735 § 1 Kodeksu Cywilnego: “Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie”.

  Art.744 Kodeksu Cywilnego stanowi, iż: ”W razie odpłatnego zlecenia wynagrodzenie należy się przyjmującemu dopiero po wykonaniu zlecenia, chyba że co innego wynika z umowy lub z przepisów szczególnych.”

 

Ad.12. Przestrzeganie terminu zapłaty zaliczki na podatek dochodowy z tytułu zawartych umów zlecenia zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.).

 

Ad.13. Przestrzeganie terminu zapłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu zawartych umów zlecenia zgodnie z art.87 ust.1, w związku z art.66 ust.1 lit.e ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1373 z późn.zm.).

 

Ad.14. Przestrzeganie zasady sprawdzania rachunku wystawionego do umowy zlecenia jako dowodu księgowego pod względem merytorycznym, formalno – rachunkowym oraz zatwierdzanie do wypłaty, a także potwierdzanie przez kierownika jednostki wykonania pracy realizowanej na podstawie zlecenia, po faktycznym wykonaniu usługi zgodnie z załącznikiem Nr 1 do Instrukcji (procedur) kontroli finansowej, zasady (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów finansowo-księgowych Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, w związku z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

 

 

    W trakcie kontroli stwierdzono, że umowa Nr 208884 o świadczenie usług SBI-CORPO z dnia 02.01.2014 r. została zawarta pomiędzy Bankiem Spółdzielczym w Kamiennej Górze, a Przedszkolem Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze na czas nieokreślony i weszła w życie z dniem jej podpisania.

  Biorąc pod uwagę, spójność (nierozerwalność) umów o prowadzenie rachunków bankowych  Przedszkola Publicznego Nr 3 w Kamiennej Górze, a zapisów umowy o świadczenie usług SBI-CORPO, wynikającą z faktu, iż dostęp przez usługi bankowości internetowej do środków pieniężnych jednostki jest uwarunkowany posiadaniem i prowadzeniem rachunku/rachunków bankowych przez Bank dla jednostki (tj. pierwotnym zawarciem umów o prowadzenie rachunku bankowego), to umowa o świadczenie usług SBI-CORPO powinna podobnie jak umowa o prowadzenie rachunku bankowego zostać zawarta na czas oznaczony stosownie do zapisów art. 142 ust.1, w związku z art. 143 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn.zm.).

     Umowy o prowadzenie rachunku bieżącego, rachunku pomocniczego (ZFŚS), rachunku pomocniczego (dochody jednostki) zawarte w dniu 30 grudnia 2013 r. pomiędzy Bankiem Spółdzielczym w Kamiennej Górze a Przedszkolem Publicznym Nr 3 w Kamiennej Górze zostały zawarte zgodnie z postanowieniami   § 1 ust.1 w/w umów na czas oznaczony tj. od dnia 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2018 r. Wyżej wymienione okresy na jakie zostały zawarte niniejsze umowy o prowadzenie rachunku bankowego są zgodne z zapisami art. 142 ust.1, w związku z art. 143 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579  z późn.zm.).     

 

 

Na  podstawie § 31 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra  i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra zatwierdzonego  Zarządzeniem Nr 11/10  Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  06  stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.

 


   

wstecz