GENERALNA DYREKCJA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
Oddział we Wrocławiu
informuje:
opracowana została w czterech wariantach Koncepcja Programowa przebiegu drogi ekspresowej S-3 na odcinku Legnica (A-4) – Lubawka (granica państwa).
Dokumentację wykonał Arcadis Profil Sp. z o.o. Warszawa.
W celu zapoznania społeczności lokalnych gmin, przez które prowadzić będzie planowana inwestycja, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
i Autostrad Oddział we Wrocławiu wraz z Arcadis Profil Sp. z o.o. Warszawa w dniach od 24.09.2008 do 28.10.2008 przeprowadzi konsultacje społeczne z mieszkańcami.
Konsultacje odbędą się w II etapach:
I etap - spotkania konsultacyjne, na których przedstawione zostaną propo-
nowane warianty przebiegu drogi, uzasadnienie techniczne, środowis-
kowe, uwarunkowania prawne realizacji inwestycji (w tym zasady
przejmowania gruntów i wypłacanie odszkodowań)
II etap - pisemne zgłaszanie uwag, wniosków i zastrzeżeń
Planowane terminy spotkań konsultacyjnych:
24.09.2008 Czarny Bór / świetlica w Jaczkowie, godz. 1800
25.09.2008 Dobromierz / świetlica wiejska Kłaczyna, godz. 1700
02.10.2008 Paszowice / Urząd Gminy Paszowice - sala narad, godz. 1000
03.10.2008 Męcinka / Urząd Gminy Męcinka - sala narad, godz. 1100
06.10.2008 Marciszów / Urząd Gminy Marciszów - sala narad, godz. 1000
07.10.2008 Krotoszyce / Gminny Ośrodek Kultury i Sportu, godz. 1000
08.10.2008 Kamienna Góra/Urząd Miasta Kamienna Góra, sala narad godz. 1000
13.10.2008 Mściwojów / Urząd Gminy Mściwojów – sala narad, godz. 1000
14.10.2008 Bolków / Urząd Miasta Bolków –sala konferencyjna, godz. 1200
15.10.2008 Lubawka / Urząd Miasta Lubawka – sala posiedzeń, godz. 1100
16.10.2008 Kamienna Góra/Urząd Gminy Kamienna Góra, sala 401, godz. 1100
20.10.2008 Stare Bogaczowice / świetlica wiejska w Gostkowie, godz. 1200
Materiały informacyjne z opisem planowanych wariantów przebiegu drogi zamieszczone zostaną na tablicach informacyjnych poszczególnych Urzędów Miast i Gmin. Dostępne będą również w siedzibach oraz na stronach internetowych w/w Urzędów.
Materiały informacyjne z opisem i planowanymi wariantami przebiegu drogi zamieszczone zostaną na stronie www.gddkia.gov.pl / podstrona Oddziału Wrocław/ od 12.09.2008
Wnioski i zastrzeżenia dotyczące przebiegu wariantów z dopiskiem
„Konsultacje społeczne - droga ekspresowa S3” można przesyłać do dnia 28.10.2008r. w następujących formach:
pocztą na adres: GDDKiA O/Wrocław Wydział Dokumentacji
ul. Powstańców Śl. 186, 53-139 Wrocław
faksem na nr GDDKiA O/Wrocław: 071 367 17 69
pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@wroclaw.gddkia.gov.pl
Wzór wniosku do pobrania na stronie www.gddkia.gov.pl / podstrona Oddziału Wrocław/ Konsultacje społeczne / droga S-3.
Wnioski podpisane, z podanym adresem wnioskodawcy zostaną przeanalizowane i będą wykorzystane przy optymalizacji wariantów.
Z przeprowadzonych konsultacji społecznych zostanie sporządzony raport, który zostanie podany do publicznej wiadomości poprzez udostępnienie
w siedzibach Urzędów poszczególnych Gmin na ich stronach internetowych
a także na stronie internetowej GDDKiA.
Opis planowanej drogi ekspresowej S - 3
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S-3
NA ODCINKU LEGNICA (A-4) – LUBAWKA (GRANICA PAŃSTWA
WPROWADZENIE
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004r. (Dz. U. Nr 128, poz. 1334) w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych rozpatrywany odcinek Legnica (A-4) – Lubawka (granica państwa) stanowi fragment planowanej drogi ekspresowej: Świnoujście – Goleniów – Szczecin (A6 – węzeł Rzęśnia)…Szczecin (A6 – węzeł Klucz)
– Parnica – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – A4 (Legnica) – Bolków – Lubawka
– granica państwa (Praga).
Koncepcję Programową przebiegu drogi ekspresowej S-3 na odcinku Legnica (A-4)
– Lubawka (granica państwa) opracował Arcadis Profil Sp. z o.o. Warszawa na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu.
Powyższe zadanie jest zlokalizowane w całości na obszarze województwa dolnośląskiego
i przebiega przez pięć powiatów: legnicki, jaworski, wałbrzyski, świdnicki
i kamiennogórski oraz przez jedenaście gmin: Krotoszyce, Mściwojów, Męcinka, Paszowice, Bolków, Czarny Bór, Stare Bogaczowice, Dobromierz, Marciszów, Kamienna Góra, Lubawka.
Opracowane zostały cztery warianty przebiegu drogi ekspresowej S-3 na odcinku Legnica (A-4) – Lubawka (granica państwa) - dostępne na stronie internetowej www.gddkia.gov.pl
PODSTAWOWE PARAMETRY TECHNICZNE DROGI S-3
Projektowana droga ekspresowa S-3 będzie posiadała następujące parametry techniczne:
klasa drogi: S
prędkość projektowa: 100 km/h
szerokość pasa ruchu: 3,50m
szerokość jezdni: 7,00m (przekrój dwujezdniowy 2x7,00m)
szerokość pasa dzielącego: 12,00m (w tym rezerwa pod trzeci pas ruchu), za wyjątkiem obwodnicy Jawora gdzie pas rozdziału ma szerokość 4,00m
szerokość pasów awaryjnych: 2,50m
szerokość pobocza gruntowego: 2x1,25m
szerokość pasa drogowego: min. 46,00m
obciążenie: 115 kN/oś
ograniczenie dostępności
obiekty inżynierskie w ciągu S-3: kl. obciążenia A+STANAG 2021 C150 –wg PN/S-10030
wiadukty w ciągu dróg poprzecznych nad S-3: parametry dostosowane do klasy technicznej drogi poprzecznej
WARIANTY PRZEBIEGU TRASY
W ciągu drogi ekspresowej S-3 na odcinku Legnica (A-4) – Lubawka (granica państwa) w każdym z czterech wariantów przebiegu zaprojektowano:
- siedem węzłów drogowych:
Legnica II (połączenie S-3 z A-4)
Jawor I (połączenie S-3 z drogą krajową nr 3)
Jawor II (połączenie S-3 z drogą krajową nr 3)
Bolków (połączenie S-3 z drogą krajową nr 5)
Ptaszków (połączenie S-3 z drogą krajową nr 5)
Kamienna Góra (połączenie S-3 z drogą wojewódzką nr 367)
Lubawka (połączenie S-3 z drogą wojewódzką nr 369)
- Miejsca Obsługi Podróżnych kategorii II:
Brachów
Jaczków
- parking jednostronny Paszowice
- obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, estakady, tunele drogowe, przepusty,
- urządzenia ochrony środowiska.
Wariant 1
W km 1+250 znajduje się węzeł Legnica II. Trasa w km 1+530 przecina rzekę Kaczawę. Na wysokości drogi do miejscowości Dunino trasa odbija na południowy
–wschód i przechodzi pomiędzy miejscowościami Kozice i Babin oraz Tyńczyk Legnicki i Tyńczyk omijając dalej Warmątowice od strony wschodniej. Dalej trasa przechodzi po zachodniej stronie wsi Przybyłowicz. Pomiędzy tymi miejscowościami w rejonie km 6+550 do km 7+050 planuje się lokalizację MOP-u Brachów po obu stronach drogi. W km 8+780 droga przecina tory kolejowe. W km 12+350 zlokalizowany jest węzeł Jawor I, gdzie droga wchodzi w obwodnicę tego miasta.
Początek części południowej drogi ekspresowej S-3 ma miejsce po przejściu obwodnicy Jawora przez rzekę Nysa Szalona, koło miejscowości Zębowice (km 21+885). Zlokalizowano tam po zachodnie stronie drogi parking „Paszowice” (km 22+400 do km 22+900) Po zachodniej stronie drogi znajduje się miejscowość Paszowice. Przez pierwszy fragment trasa biegnie po łuku w kierunku południowym, mijając zlokalizowany po stronie wschodniej zbiornik wodny Pokutnik i miejscowość Czernica. Droga biegnie równolegle do rzeki Nysa Szalona, omija od zachodu Bolkowice, przecina rzekę Nysa Mała w km 26+640 i biegnie w pobliżu terenów leśnych (odległość ok. 40-280m) na długości ok. 1,5km. W okolicach miejscowości Kłaczyna trasa odbija na południowy zachód i biegnie na długości ok. 2,2km
w pobliżu lasu (odległość ok. 750-1400m). W km 32+670 droga przecina tory kolejowe w miejscowości Wolbromek oraz w km 32+930 przecina rzekę Nysa Szalona i w km 33+100 i 34+010 rzekę Sodówka. Od km 35+320 do km 35+720 droga biegnie przez las. W km 35+860 zlokalizowany jest węzeł Bolków. Dalej droga biegnie w kierunku południowym w pobliżu lasu znajdującego się po zachodniej stronie drogi (odległość 350-1350m). Po stronie wschodniej równolegle do drogi płynie rzeka Sodówka.
Na południowy-zachód od miejscowości Stare Bogaczowice trasa biegnie w kierunku zachodnim, a w okolicach miejscowości Nowe Bogaczowice ponownie w kierunku południowo-zachodnim. Na zachód od drogi znajdują się zalesione Góry Wałbrzyskie
(odległość 290-1150 m). Trasa w km 42+080 do km 42+230, km 42+520 do km 42+870, km 46+460 do km 46+670, km 46+760 do km 47+135 ma przebiegać w tunelach dwukomorowych. W rejonie km 47+100 do km 47+600 planuje się wybudowanie po obu stronach drogi MOP-u „Jaczków”. W km 49+670 droga przecina tory kolejowe, a w km 50+040 rzekę Lesk i w okolicy km 51+150 biegnie skrajem lasu w kierunku zachodnim do węzła Ptaszków km 53+470, za którym przecina rzekę Bóbr (km 53+710).
W okolicach Kamiennej Góry trasa zmienia kierunek na południowy, przebiegając od km 54+800 do km 55+800 wzdłuż lasu (odległość 150-560 m). W km 53+470 znajduje się węzeł Kamienna Góra, za którym droga przecina rzekę Bystra (km 57+975). Dalej droga biegnie na południe i przecina rzekę Bóbr w km 58+580 oraz tory kolejowe w km 58+900. Następnie trasa przebiega równolegle do rzeki Bóbr i niewielkiego lasu (odległość 200-510 m). W km 62+570 droga wchodzi w las do km 62+690. W km 63+850 trasa przecina tory kolejowe, a w km 64+390
i km 65+720 rzekę Bóbr. W km 65+940 zlokalizowany jest węzeł Lubawka, za którym droga biegnie w kierunku południowym, omijając od zachodu Lubawkę aż do granicy państwa. Długość tego wariantu wynosi 59,1 km
Wariant 2
W km 1+370 znajduje się węzeł Legnica II. W km 1+600 droga przecina rzekę Kaczawę i biegnie w kierunku południowym na zachód od miejscowości Dunino pomiędzy miejscowościami Kozice i Janowice Duże. W miejscowości Warmątowice zmienia kierunek na południowo- wschodni, omijając od zachodu Przybyłowice. W rejonie km 6+950 do km 7+900 ma znajdować się po obu stronach drogi MOP „Brachów”. W km 8+910 trasa przecina tory kolejowe. w km 12+430 zlokalizowany jest węzeł Jawor I, gdzie droga wchodzi w obwodnicę miasta.
Początek części południowej drogi ekspresowej S-3 ma miejsce po przejściu obwodnicy Jawora przez rzekę Nysa Szalona, koło miejscowości Zębowice (km 21+970). W rejonie km 22+500 do km 22+900 po zachodniej stronie drogi planowany jest Parking „Paszowice”. Po zachodniej stronie drogi znajduje się miejscowość Paszowice. Trasa biegnie po łuku równolegle do rzeki Nysa Szalona w kierunku południowym, mijając zlokalizowany po stronie wschodniej zbiornik wodny Pokutnik i miejscowość Czernica. W km 25+330 przecina rzekę Nysa Mała i omija od wschodu Bolkowice. Od km 26+100 do km 28+600 trasa biegnie w pobliżu lasu (odległości od 80-340 m).
W pobliżu miejscowości Kłaczyna droga zmienia kierunek na południowo-zachodni. W miejscowości Wolbromek trasa przecina tory kolejowe w km 32+720, rzekę Nysa Szalona w km 32+980 oraz rzekę Sadówka w km 33+070 i km 34+130. Od km 34+640 do km 34+730 oraz 35+180 do km 35+720 droga przebiega przez las. W km 35+860 znajduje się węzeł Bolków, za którym droga biegnie w kierunku południowym. W okolicy km 38+100 w odległości ok. 100 m znajduje się las. Trasa biegnie równolegle do rzeki Sadówka i omija miejscowość Sady Górne od zachodu.
Na zachód od miejscowości Stare Bogaczowice trasa biegnie na zachód, a za m. Nowe Bogaczowice zmienia kierunek na południowo- zachodni. W km 42+460 do km 42+810 oraz w km 46+370 do km 47+700 droga ma przebiegać w tunelach dwukomorowych. Trasa przebiega na wschód od zalesionych Gór Wałbrzyskich w odległości 300 do 1200 m. Planuje się budowę MOP-u „Jaczków” po obu stronach drogi w rejonie km 48+130 do km 48+600. W km 49+680 droga przecina tory kolejowe a w km 50+150 rzekę Lesk. Od km 51+070 do km 51+280 droga przebiega przez las. Dalej biegnie na zachód do węzła Ptaszków km 53+420, za którym przecina rzekę Bóbr w km 53+670 oraz tory kolejowe w km 53+990 i km 54+940.
W pobliżu Kamiennej Góry i lasu oddalonego o 180-380 m droga zmienia kierunek na południowy i biegnie do węzła Kamienna Góra w km 57+630, za którym przecina rzekę Bystra w km 57+630 oraz rzekę Bóbr w km 58+310. W km 58+700 przecina tory kolejowe. Od km 59+000 do km 60+500 trasa biegnie na wschód od lasu (odległości od 90 do 300 m). Od km 62+320 do km 62+440 trasa biegnie przez las. W km 63+600 droga przecina tory kolejowe, a następnie w km 64+140 rzekę Bóbr. W km 65+690 zlokalizowany jest węzeł Lubawka. Trasa omija miasto od strony zachodniej i biegnie na południe do granicy państwa. Długość tego wariantu wynosi 58,8 km
3.3. Wariant 3
W km 1+320 znajduje się węzeł Legnica II. W km 1+540 droga przecina rzekę Kaczawę i w km 1+570 tory kolejowe i biegnie w kierunku południowym pomiędzy miejscowościami Janowice Duże i Kozice. Dalej zmienia kierunek na południowo -wschodni i przebiega na skraju lasu w miejscowości Warmątowice, na zachód od Przybyłowic. W rejonie km 7+700 do km 8+070 zlokalizowano MOP
”Brachów” po obu stronach drogi. W km 9+340 droga przecina tory kolejowe i biegnie dalej na południowy-wschód do węzła Jawor I km 12+530, gdzie droga wchodzi w obwodnicę Jawora.
Początek części południowej drogi ekspresowej S-3 ma miejsce po przejściu obwodnicy Jawora przez rzekę Nysa Szalona, koło miejscowości Zębowice (km 21+994). W km 22+520 do km 22+900 po zachodniej stronie drogi znajdować się będzie Parking „Paszowice”. Droga biegnie na południe na zachód od zbiornika wodnego Pokutnik, omijając Bolkowice od zachodu. W km 26+780 droga [przecina rzekę Nysa Mała i biegnie dalej po zachodniej stronie lasu (odległości 80-420 m), za którym zmienia kierunek na południowo-zachodni. W miejscowości Wolbromek droga przecina rzekę Nysa Szalona w km 32+990 oraz rzekę Sadówka w km 33+100 i km 34+160. Dalej droga biegnie na południe od węzła Bolków km 35+680 równolegle do rzeki Sadówka na zachód od miejscowości Sady Górne.
Przy miejscowości Stare Bogaczowice droga obiera kierunek zachodni, a w Nowych Bogaczowicach ponownie zaczyna biec na południowy-zachód. Na zachód od drogi znajdują się zalesione Góry Wałbrzyskie (odległość od 295 do 110 m). W km 40+490 do km 42+790 oraz w km 46+790 do km 47+110 trasa ma przebiegać w tunelach dwukomorowych. W km 47+320 do km 47+800 po obu stronach drogi planowany jest MOP „Jaczków”. W km 49+690 trasa przecina tory kolejowe, a w km 50+100 rzekę Lesk. Od km 50+920 do km 51+200 droga biegnie przez las, przez kolejne 100 m jego skrajem. Kolejno trasa zmienia kierunek na zachodni i biegnie do węzła Ptaszków km 53+260, za którym w km 53+510 przecina rzekę Bóbr oraz tory kolejowe w km 53+830 i km 54+770.
W okolicy Kamiennej Góry i lasu oddalonego o 170-400 m zmienia kierunek na południowy i biegnie do węzła Kamienna Góra km 57+470. Za węzłem w km 57+610 droga przecina rzekę Bystra i w km 58+150 rzekę Bóbr. W km 58+530 trasa przecina tory kolejowe. Biegnie dalej po wschodniej stronie terenów leśnych (odległości 250-560 m). Następnie trasa przebiega pomiędzy lasami (odległość na zachodzie do 520 m, km 62+210 do km 62+325 trasa przechodzi przez las; odległość na wschodzie: 250-780 m). W km 63+490 droga przecina tory kolejowe, w km 64+020 rzekę Bóbr.
Dalej droga omija miasto Lubawka od strony zachodniej, przecina w km 64+410 rzekę Bóbr i biegnie do węzła Lubawka km 65+490. Następnie trasa biegnie w kierunku południowym do granica państwa. Długość tego wariantu wynosi 58,7 km
3.4. Wariant 4
W km 1+320 znajduje się węzeł Legnica II. Trasa przecina rzekę Kaczawę w km 1+530 i biegnie w kierunku południowym na wschód od miejscowości Dunino i na zachód od miejscowości Janowice Duże, gdzie zmienia kierunek na południowo wschodni, omijając Warmątowice i Przybyłowice od zachodu. W rejonie km 6+300 do km 6+800 zlokalizowano MOP ”Brachów” po obu stronach drogi. Równolegle na zachód drogi znajdują się lasy i rzeka Nysa Szalona. W km 10+270 przecina tory kolejowe i w km 14+440 wchodzi do węzła Jawor I.
W południowej części rozpatrywanej drogi wariant 4 pokrywa się z wariantem 3. W km 23+470 do km 24+170 po stronie zachodniej ma być zlokalizowany Parking „Paszowice”. W km 41+420 do km 43+720 oraz w km 47+715 do km 48+035 trasa ma przebiegać w tunelu dwukomorowym. W km 49+300 do km 49+700 po obu stronach drogi planowany jest MOP „Jaczków”. Długość tego wariantu wynosi 59,7 km
Wzór wniosku
Konsultacje społeczne
n/t przebiegu planowanej drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica (A-4) –Lubawka
24.09.-28.10.2008
Imię i Nazwisko*……………………………………………………………………..
Adres zamieszkania*…………………………………………………………………………
Gmina…………………………………………………………………………………….
Treść wniosku:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
Data podpis / czytelny/
………………………… …………………………..
* dane obowiązkowe
Wnioski i zastrzeżenia dotyczące przebiegu wariantów można przesyłać do dnia 30.09.2008r.w następujących formach:
-pocztą na adres : GDDKiA O/Wr Wydział Dokumentacji
ul. Powstańców Śl 186, 53-139 Wrocław
-faksem na nr GDDKiA O/Wr 071 367 17 69
-pocztą elektroniczną na adres sekretariat@wroclaw.gddkia.gov.pl
z dopiskiem „ Konsultacje społeczne - droga ekspresowa S5”