Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2013: Kontrola administracyjna w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kamiennej Górze

W dniach od 27.02.2013 r. do 18.03.2013 r. została przeprowadzona kontrola  administracyjna w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kamiennej Górze w zakresie wiarygodności sprawozdań finansowych składanych za rok 2012, realizacji wydatków z tytułu wynagrodzeń osobowych pracowników za rok 2012 oraz prawidłowości prowadzenia akt osobowych pracowników instytucji kultury, z uwzględnieniem kontroli sprawdzającej. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta w Kamiennej Górze Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 3/2013 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240), w związku z § 2 ust.2 oraz § 9 ust.3 pkt 4 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

 

            W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące  nieprawidłowości w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kamiennej Górze:

 

1. Powołanie się w pkt.4 rozdz.I Regulaminu Organizacyjnego Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze na nieobowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Ministra Kultury  i Sztuki z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji (Dz. U. z 1999 r. Nr 41, poz.419 z późn. zm.). Niniejsze rozporządzenie straciło moc obowiązującą  z dniem 02 lipca 2012 r.

 

2. Brak określenia w postanowieniach § 35 rozdz. IX ”Wypłata wynagrodzenia” Regulaminu Pracy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr 2/2013 Dyrektora MBP w Kamiennej Górze z dnia 28 lutego 2013 r. miejsca wypłaty wynagrodzenia niezgodnie z art. 104 ¹§ 1 pkt.5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz.94 z późn.zm.).

 

3. Brak spójności pomiędzy zapisami § 35 ust. 1 Regulaminu Pracy MBP w Kamiennej Górze określającymi termin wypłaty wynagrodzenia jako do 10 tego dnia następnego miesiąca, a  zapisami § 13 ust.1 lit.b Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych wprowadzonej na podstawie Zarządzenia Nr 3/2012 Dyrektora MBP z dnia 22 sierpnia 2012 r. wskazującymi termin sporządzenia list płac jako do 28-go dnia każdego miesiąca.

 

4. Brak sporządzania korekt (zmian) planu finansowego Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze, w związku ze zmniejszeniem wysokości dotacji podmiotowej przyznanej przez organizatora (zmiany na podstawie Aneksu Nr 1 z dnia 31 grudnia 2012 r. do umowy Nr 6/I/2012 z dnia 18 stycznia 2012 r.) niezgodnie z art. 27 ust.3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w związku z art.52 ust.2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1240).

 

5. Złożenie kwartalnego sprawozdanie Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec I kwartału 2012 roku oraz kwartalnego sprawozdania Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec I kwartału 2012 roku z naruszeniem terminu właściwego do jego złożenia, niezgodnie z § 8 ust.1 i 2 oraz załącznikiem Nr 8, I tabela B (terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań oraz odbiorcy sprawozdań w zakresie jednostek posiadających osobowość prawną oraz pozostałych jednostek) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz.247 z późn.zm.).

 

6. Nieprawidłowe wykazanie w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z według stanu na koniec I kwartału 2012 r. jako „zobowiązań wymagalnych pozostałych” (w wierszu E4.2) zobowiązań z tytułu pożyczek mieszkaniowych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w kwocie 1 495,90 zł, zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wynagrodzeń pracowniczych za miesiąc marzec 2012 r. w wysokości 1 670,00 zł, składki na ubezpieczenie społeczne za miesiąc marzec 2012 r. w kwocie 8 612,38 zł, kosztów ubezpieczenia PZU w kwocie 310,38 zł oraz należności z tytułu PKZP  w kwocie 1 260,00 zł niezgodnie z § 10 ust.4 oraz załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) i zawartą w niej definicją „zobowiązań wymagalnych” do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych  w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

7. Nieprawidłowe wykazanie w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z według stanu na koniec II kwartału 2012 r. jako „zobowiązań wymagalnych pozostałych” (w wierszu E4.2) zobowiązań z tytułu pożyczek mieszkaniowych  z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w kwocie 1 608,26 zł, zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wynagrodzeń pracowniczych za miesiąc czerwiec 2012 r. w wysokości 1 343,00 zł, składki na ubezpieczenie społeczne za miesiąc czerwiec 2012 r. w kwocie 8 421,64 zł, kosztów ubezpieczenia PZU w kwocie 310,38 zł oraz należności z tytułu PKZP  w kwocie 1 160,00 zł niezgodnie z § 10 ust.4 oraz załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) i zawartą w niej definicją „zobowiązań wymagalnych” do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

8. Nieprawidłowe wykazanie w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z według stanu na koniec III kwartału 2012 r. jako „zobowiązań wymagalnych pozostałych” (w wierszu E4.2) zobowiązań z tytułu pożyczek mieszkaniowych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w kwocie 3 721,52 zł, zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wynagrodzeń pracowniczych za miesiąc wrzesień 2012 r. w wysokości 1 354,00 zł, składki na ubezpieczenie społeczne za miesiąc wrzesień 2012 r. w kwocie 8 721,40 zł, kosztów ubezpieczenia PZU w kwocie 310,38 zł oraz należności z tytułu PKZP w kwocie 2 140,00 zł niezgodnie z § 10 ust.4 oraz załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) i zawartą w niej definicją „zobowiązań wymagalnych” do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

9.  Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji na koniec IV kwartał 2012 roku zobowiązań jako „zobowiązań wymagalnych” z tytułu dostaw towarów i usług w wierszu E4.1 w kwocie  3 995,97 zł niezgodnie z § 10 ust.4 oraz załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

10. Nieprawidłowe wykazanie w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z według stanu na koniec IV kwartał 2012 r. jako „zobowiązania wymagalne pozostałe” (w wierszu E4.2) zobowiązań z tytułu pożyczek mieszkaniowych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w kwocie 3 700,84 zł, zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wynagrodzeń pracowniczych za miesiąc grudzień 2012 r. w wysokości 1 885,00 zł, składki na ubezpieczenie społeczne za miesiąc grudzień 2012 r. w kwocie 8 497,58 zł  oraz należności z tytułu PKZP w kwocie 4 650,00 z niezgodnie z § 10 ust.4 oraz załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) i zawartą w niej definicją „zobowiązań wymagalnych” do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

11. Dokonanie skreślenia pojęcia „wymagalne” w sprawozdaniach Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec I, II, II i IV kwartału 2012 roku w wierszu E.4. „wymagalne zobowiązania”, traktując powyższe jako „zobowiązania” niezgodnie z §10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

Wszystkie wyżej opisane nieprawidłowości w zakresie sporządzania sprawozdania Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji za 2012 r. zostały stwierdzone pomimo zobowiązania Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze zawartego w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne z dnia 30.08.2012 r., co do składania sprawozdań kwartalnych Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247 z późn.zm.), w szczególności w zakresie prawidłowego wykazywania zobowiązań wymagalnych oraz nie wykazywania w niniejszym sprawozdaniu środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (np. pożyczek mieszkaniowych)

 

12.  Błędne wykazanie w kwartalnych sprawozdaniach Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych (wg stanu na koniec I kwartału 2012 r., wg stanu na koniec II kwartału 2012 r., wg stanu na koniec III kwartału 2012 r. oraz wg stanu na koniec IV kwartału 2012 r.) w wierszu N1.papiery wartościowe, stanu środków pieniężnych określonych w wierszu N.3.gotówka i depozyty (N3.1.gotówka + N3.2.depozyty na żądanie + N3.3.depozyty terminowe), w kolumnie 10 ”banki” niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań) i do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

13. Błędne wykazanie (wpisanie) w kwartalnym sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec III kwartału 2012 roku, stanu środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych jednostki w wysokości 18 912,96 zł w wierszu N3.1 gotówka, w grupie 10 ”banki” niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań) i do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z  2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

14. Błędne wykazanie w kwartalnym sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec IV kwartału 2012 roku stanu środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych jednostki w wysokości 1 770,02 zł w wierszu N3.1 gotówka, w grupie 10 ”banki” niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań) i do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

15. Brak wykazania w kwartalnych sprawozdaniach Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec I, II i III kwartału 2012 roku w wierszu N3.1 gotówka, w kolumnie 7 „grupa III” stanu środków pieniężnych tj. gotówki znajdującej się w kasie jednostki łącznie z pogotowiem kasowym niezgodnie ze stanem kasy wykazanym w raportach kasowych, w związku z § 10 ust.4 oraz § 13 ust.1 pkt.3 załącznika Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr  43, poz.247 z późn.zm.).

 

16.  Brak oznaczenia (adresata) odbiorcy sprawozdania w kwartalnym sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec I kwartału 2012 roku niezgodnie z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U.  z  2010 r. Nr  43, poz.247 z późn.zm.).

 

17. Błędne wskazanie w podstawie prawnej angaży pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej  w Kamiennej Górze z dnia 14 lutego 2011 r. rozporządzenia płacowego dla pracowników instytucji kultury tj. rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 19 czerwca 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury (Dz. U. z 2008 r. Nr 122, poz. 785).

 

18. Wypłata wynagrodzenia pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze za miesiąc maj, październik 2012 r.  z naruszeniem terminu właściwego do wypłaty tj. 28 dnia miesiąca niezgodnie z § 35 ust. 1 Zarządzenia Nr 8/2012 z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie wprowadzenia zaktualizowanego Regulaminu Pracy oraz § 35 ust.1 Zarządzenia Nr 4/2012 Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze z dnia 22 sierpnia 2012 r. w sprawie wprowadzenia zaktualizowanego Regulaminu Pracy.

 

19. Błędne wskazywanie w elektronicznym dokumencie opłaty składek na ubezpieczenie społeczne (deklaracjach rozliczeniowych DRA), terminu właściwego do opłacenia składek dla instytucji kultury niezgodnie z art.47 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z  2009 r. Nr 205, poz.1585 z późn.zm.).

 

20. Nieprawidłowe umieszczenie dokumentacji w niewłaściwych częściach akt osobowych tj. odpis aktu małżeństwa oraz zaświadczenie o skróconym czasie pracy w części A niezgodnie z § 6 ust.2 rozporządzenia Ministra Pracy w dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.).

a

21. Brak w aktach osobowych pracownika MBP w Kamiennej Górze oświadczenia pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka o zamiarze lub braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w przepisach wymienionych w art. 189¹ Kodeksu Pracy niezgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 lit.c rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.).

 

22. Brak w aktach osobowych głównej księgowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze pisemnego upoważnienia do przetwarzania danych osobowych niezgodnie z art. 37 ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r.  o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926  z późn.zm.), w związku z § 6 ust. 2 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.) oraz brak prowadzenia w jednostce ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych niezgodnie z art. 39 wyżej wymienionej ustawy o ochronie danych osobowych.

 

23. Brak w aktach osobowych pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze pisemnych oświadczeń o zapoznaniu się z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony danych osobowych, opublikowanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz.926 z późn.zm) oraz zobowiązania do utrzymania w tajemnicy niniejszych danych osobowych niezgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej   z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U.  z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.).

 

24. Brak w części B akt osobowych pracownika zatrudnionego w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kamiennej Górze, posiadającego zaświadczenie lekarskie o orzeczonym stopniu niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym pisma informującego pracownika o zmianie wymiaru czasu pracy (skrócony czas pracy), w związku z nowelizacją art. 15 ust.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz.721 z późn.zm.), dokonaną na podstawie art.1 pkt 4 lit.a ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 226, poz. 1475).

 

              W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

Ad.1.  Powołanie się w pkt. 4 rozdz. I Regulaminu Organizacyjnego Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze na obowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Ministra Kultury          i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania w bibliotekach stanowisk bibliotekarskich oraz stanowisk dla specjalistów innych zawodów związanych z działalnością biblioteczną (Dz. U. z 2012 r. poz.1394). Wyżej wymienione rozporządzenie weszło w życie z mocą obowiązującą od dnia 27 grudnia 2012 r.

W przypadku dokonywania zmian postanowień niniejszego Regulaminu Organizacyjnego należy powoływać się na obowiązujące teksty jednolite ustaw:

1)     ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406);

2)     ustawa  z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz.642).

 

Ad.2. Uzupełnienie postanowień § 35 rozdz. IX ”Wypłata wynagrodzenia” Regulaminu Pracy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze o określenie miejsca wypłaty wynagrodzenia niezgodnie z art. 104 ¹§ 1 pkt.5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz.94 z późn.zm.).

 

W związku z ogłoszeniem nowego tekstu jednolitego ustawy z dnia  26 października  1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi tj. ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu  w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi  (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz.1356) w przypadku dokonywania zmian postanowień niniejszego Regulaminu Pracy należy powoływać się na obowiązujący tekst jednolity wskazanej ustawy.

 

 

Ad.3. Zachowanie spójności pomiędzy zapisami § 35 ust.1 Regulaminu Pracy MBP w Kamiennej Górze określającymi termin wypłaty wynagrodzenia jako do 10-tego dnia następnego miesiąca, a zapisami § 13 ust.1 lit.b Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych  Miejskiej  Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze oraz ujednolicenie niniejszego terminu wypłaty wynagrodzenia w wymienionej dokumentacji wewnętrznej jednostki.

 

 

Ad.4. Sporządzanie korekt (zmian) planu finansowego Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze, w przypadku zmiany wysokości dotacji podmiotowej przyznanej przez organizatora (zmniejszenie lub zwiększenie) zgodnie z art. 27 ust.3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w związku  z art.52 ust.2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1240).

 

 

Ad.5. Składanie kwartalnych sprawozdań Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji oraz kwartalnych sprawozdań Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych z zachowaniem terminu właściwego do ich złożenia, zgodnie z § 8 ust.1 i 2 oraz załącznikiem Nr 8, I tabela B (terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań oraz odbiorcy sprawozdań w zakresie jednostek posiadających osobowość prawną oraz pozostałych jednostek) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz.247 z późn.zm.).

 

Zgodnie z załącznikiem Nr 8, I tabela B (terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań oraz odbiorcy sprawozdań w zakresie jednostek posiadających osobowość prawną oraz pozostałych jednostek) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz.247 z późn.zm.) termin złożenia kwartalnych sprawozdań Rb-Z i Rb-N za I, II, i III kwartał wynosi nie później niż 14 dni po upływie okresu sprawozdawczego, zaś kwartalnego sprawozdania Rb-Z i Rb- N za IV kwartał - nie później niż 37 dni po upływie okresu sprawozdawczego.

 

 

Ad.6-10. Sporządzanie sprawozdań kwartalnych Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji zobowiązań zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247), a w szczególności wyłączenia z niniejszego sprawozdania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i prawidłowego wykazywania „zobowiązań wymagalnych” (pozostałych oraz z tytułu dostaw towarów i usług) oraz sporządzenie korekty sprawozdania Rb-Z według stanu na koniec III i IV kwartał 2012 roku, w tym prawidłowego wykazania „zobowiązań wymagalnych” z tytułu dostaw towarów i usług w wierszu E4.1. w sprawozdaniu  Rb-Z według stanu na koniec IV kwartału 2012 r. zgodnie z § 10 ust. 5 wyżej wymienionego rozporządzenia.

 

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest całkowicie wyłączony ze sprawozdania Rb-Z oraz Rb-N, to znaczy, że nie należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-N ani środków na wyodrębnionym rachunku bankowym (stanu rachunku, lokat, itp.), jak i również nie należy wykazywać należności tego funduszu z tytułu udzielonych pracownikom zakładu pożyczek.

Jedyną, sytuacją, w której ZFŚS miałby swój „udział” w sprawozdaniu Rb-Z, to przypadek, kiedy jednostka nie przekaże w terminie na konto bankowe ZFŚS obowiązkowego odpisu zasilającego przedmiotowy fundusz w terminie wskazanym  w ustawie. W takiej sytuacji wszelkie zobowiązania danej jednostki należy traktować jako zobowiązania wobec osób trzecich (czyli pracowników). Jeżeli termin na odprowadzenie obowiązkowych odpisów na rzecz funduszu u pracodawcy minął, natomiast zobowiązanie z tego tytułu nie jest ani przedawnione, ani nie zostało umorzone przed dniem kończącym dany okres sprawozdawczy, to jednostka sektora finansów publicznych zobowiązana do złożenia sprawozdań Rb-Z i RB-N powinna przedmiotowe zobowiązania  zakwalifikować jako zobowiązania wymagalne. Wartość nie odprowadzonych obowiązkowych odpisów powinna zostać wykazana w sprawozdaniu Rb-Z w wierszach E, E4 ”Zobowiązania wymagalne”i E4.2.”pozostałe” oraz w kolumnach: 13” gospodarstwa domowe”, 3„kwota zadłużenia wobec wierzycieli krajowych ogółem”i 2 ”kwota  zadłużenia ogółem.”

 

Zgodnie z definicją pojęcia „zobowiązań wymagalnych” zawartą w §1 pkt. 4 załącznika Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247): „ zobowiązania wymagalne to wszystkie bezsporne zobowiązania, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani umorzone. Są to zobowiązania wynikające głównie z dostaw towarów i usług (np. niezapłaconych w terminie faktur), prawomocnych orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji. Zobowiązanie staje się wymagalne w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, licząc od dnia następnego po upływie terminu płatności wskazanego w dokumencie zapłaty lub zapisanego  w umowie”.

 

 

Ad.11.  Prawidłowe i rzetelne sporządzanie pod względem formalnym kwartalnych sprawozdań  Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji na formularzu stanowiącym załącznik Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z  2010 r. Nr 43, poz. 247) bez dokonywania zmian w zakresie definicji i pojęć w nich zawartych.

 

Ad.12. Wykazywanie w kwartalnych sprawozdaniach Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych, stanu środków pieniężnych jednostki w wierszu N.3.gotówka i depozyty (N3.1.gotówka + N3.2.depozyty na żądanie + N3.3.depozyty terminowe), w kolumnie 10 ”banki” zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

Ad.13 i 14. Wykazywanie w kwartalnych sprawozdaniach Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych stanu środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych jednostki w wierszu N3.2. depozyty na żądanie, w grupie 10 ”banki” zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań) i do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247) oraz dokonanie korekty kwartalnych sprawozdań Rb-N  według stanu na koniec III i IV kwartału 2012 roku zgodnie z § 10 ust. 5 wyżej wymienionego rozporządzenia.

 

Ad.15. Rzetelne wykazywanie w kwartalnych sprawozdaniach Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych stanu środków pieniężnych tj. gotówki znajdującej się w kasie jednostki łącznie z pogotowiem kasowym w wierszu N3.1 gotówka, w kolumnie 7 „grupa III” zgodnie z § 10 ust.4 oraz § 13 ust.1 pkt.3 załącznika Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr  43, poz.247 z późn.zm.) oraz sporządzenie korekty kwartalnego sprawozdania Rb-N według stanu na koniec III kwartału 2012 r.  z  prawidłowym wykazaniem stanu gotówki zgodnie z § 10 ust. 5 wyżej wymienionego rozporządzenia.

 

Ad.16. Rzetelne wypełnianie kwartalnych sprawozdań Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych zgodnie z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr  43, poz.247 z późn.zm.), w tym w szczególności w zakresie wskazania (adresata) odbiorcy sprawozdania.

 

Ad.17. Wskazywanie w podstawie prawnej angaży pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze obowiązującego rozporządzenia płacowego dla pracowników instytucji kultury zgodnie z art. 31d ust.2 ustawy z dnia  25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz.406) oraz rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 października 2012 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz. U. z 2012 r. poz. 1105), w związku z Regulaminem Wynagradzania pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze.

 

Obowiązującym aktem wykonawczym regulującym materię w zakresie ustalenia zasad wynagradzania pracowników instytucji kultury jest rozporządzenie Ministra Kultury  i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 października 2012 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz. U. z 2012 r. poz. 1105). Niniejsze rozporządzenie weszło w życie z mocą obowiązującą od dnia 02 lipca 2012 r.

 

Ad.18. Przestrzeganie terminu wypłaty wynagrodzenia pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze zgodnie z § 35 ust.1 Regulaminu Pracy Miejskiej Biblioteki Publicznej wprowadzonym na podstawie Zarządzenia Nr 2/2013 z dnia 28 lutego 2013 r.

 

Ad.19. Przestrzeganie i wskazywanie na elektronicznym dokumencie opłaty składek na ubezpieczenie społeczne (deklaracjach rozliczeniowych DRA) terminu właściwego do ich opłacenia dla instytucji kultury zgodnie z art. 47 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz.1585  z późn.zm.).

 

Ad.20. Umieszczanie dokumentacji dotyczącej nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika w części B akt osobowych, w tym w szczególności odpisu skróconego aktu małżeństwa oraz orzeczeń o niepełnosprawności, zaświadczeń o skróconym czasie pracy, decyzji o świadczeniu rehabilitacyjnych zgodnie z § 6 ust.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r.  w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.).

 

 

Ad.21. Uzupełnienie w części B akt osobowych pracownika zatrudnionego na stanowisku starszego bibliotekarza oświadczenia pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka o zamiarze lub braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w przepisach wymienionych w art.189¹ Kodeksu Pracy zgodnie z § 6 ust.2 lit.c rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U.   z 1996 r. Nr 62, poz. 286  z późn.zm.).

 

Ponadto w związku z rozszerzeniem katalogu uprawnień rodzicielskich wskazanych w treści art.189¹ Kodeksu Pracy zaleca się stosowanie zaktualizowanej treści oświadczenia pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka o zamiarze lub braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w przepisach wymienionych w art. 189¹ ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U.    z  1998 r. Nr 21, poz. 94  z późn.zm.).

 

 

Ad.22. Uzupełnienie w części B akt osobowych głównej księgowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze pisemnego upoważnienia do przetwarzania danych osobowych niezgodnie  z art. 37 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926  z późn.zm.), w związku z § 6 ust. 2 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.) oraz utworzenie w jednostce ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych niezgodnie z art. 39 wyżej wymienionej ustawy o ochronie danych osobowych.

 

Ad.23. Uzupełnienie i umieszczenie w aktach osobowych w części B pracowników Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze pisemnych oświadczeń o zapoznaniu się  z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony danych osobowych, opublikowanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn.zm.) oraz zobowiązania do utrzymania w tajemnicy niniejszych danych osobowych zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.).

 

 

Ad.24. Uzupełnienie i umieszczenie w części B akt osobowych pracownika zatrudnionego w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kamiennej Górze z ustalonym umiarkowanym stopniem niepełnosprawności informacji o zmianie wymiaru czasu pracy (skrócony czas pracy) zgodnie z nowelizacją art. 15 ust.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz.721 z późn.zm.).

 

 

           

Na podstawie § 31 Regulaminu kontroli wewnętrznej w  Urzędzie  Miasta Kamienna  Góra zatwierdzonego  Zarządzeniem Nr  11/10  Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  06  stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.

 


   

wstecz