Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2021: Wystąpienie pokontrolne z Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

            W dniach od 08.06.2021 r. do 15.07.2021 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna w  Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze, z siedzibą przy ul. P. Ściegiennego 11 w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, wiarygodności sprawozdań składanych za rok 2020, realizacji wydatków z tytułu wynagrodzeń bezosobowych (§ 4170) oraz prawidłowości realizacji zawartych umów najmu torów Krytej Pływalni oraz oddania w najem dzierżawę lub użyczenie nieruchomości lub części nieruchomości Krytej Pływalni w roku 2020. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta Kamienna Góra Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 6/2021 Burmistrza Miasta Kamienna Góra, wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art. 68 i art. 69 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.869 z późn.zm.), w związku z § 2 ust.2 i 3 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 1/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu przeprowadzenia kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości w Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze:

 

1. Nieprawidłowe określenie w zapisach § 2, rozdz.V ust. 17 Uchwały Nr XVI/A/106/2004 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze kompetencji Burmistrza Miasta do zatwierdzania regulaminu organizacyjnego Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze

niezgodnie z zapisami art.30 ust.2 pkt 5 oraz art. 33 ust.5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz.713 ze zm.) oraz art.11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.869 ze zm.).

2. Brak wskazania w zapisach Zakładowej polityki rachunkowości Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze wprowadzonej na podstawie Zarządzenia Nr 3/2018 Dyrektora MCKF   w Kamiennej Górze z dnia 10 sierpnia 2018 r. programu Comarch ERP Optima, jako wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz brak określenia wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji niezgodnie z art.10 ust.1 pkt 3 lit.c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.351 ze zm.).

W trakcie kontroli przedstawiono listy płac za okres od I-XII 2020 r. dotyczące wynagrodzeń ratowników, trenerów-ORLIK sporządzone przy pomocy programu komputerowego Comarch ERP Optima, v. 2021.1.1.713, nr klucza 5000119103.

3. Nieprawidłowe wykazanie w opisie konta 860 „Wynik finansowy”, w Zakładowym Planie Kont MCKF w Kamiennej Górze, iż w końcu roku obrotowego pod datą 31 grudnia księguje się na stronie Wn konta 860 wartość strat nadzwyczajnych- na koncie 771 niezgodne z ustawą z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1333), w związku z § 1 pkt 2 lit.a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 listopada 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz.1954) oraz załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1911 z późn.zm.).

Zgodnie z zapisami § 1 pkt 2 lit.a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 listopada 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetupaństwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz.1954), w załączniku Nr 3 do rozporządzenia w części I Wykaz kont w ust. 1 Konta bilansowe w Zespole 7 – Przychody, dochody i kosztyuchylono pozycję „770 – Zyski nadzwyczajne” i pozycję „771 – Straty nadzwyczajne”. Niniejsze zmiany weszły w życie z dniem 01 stycznia 2016 r.

4. Brak dostosowania planu finansowego Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na rok 2020 do kwot wydatków bieżących zaplanowanych w dz.926, rozdz. 92601 na łączną kwotę 2.050.000,00 zł oraz wydatków majątkowych na kwotę 150.000,00 zł (dz. 926, rozdz. 92601, § 6060) wynikających z załącznika Nr 3 do Uchwały Nr XIX/111/17 Rady Miasta Kamienna Góra z dnia 27 grudnia 2019 r. w sprawie uchwalenia budżetu miasta Kamienna Góra na rok 2020 niezgodnie z § 8 ust.5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1718) tj.nie nastąpiło dostosowanie projektu planu finansowego jednostki w terminie nie dłuższym niż 14 dni od otrzymania informacji o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w uchwale budżetowej.

Plan finansowy wydatków bieżących MCKF na rok 2020 r. został zaplanowany na kwotę wydatków bieżących w dz.926, rozdz.92601 na sumę 2.200.000,00 zł (tj. w dz. 926, rozdz. 92601, § 4010-1.226.000,00 zł (a powinno być 1.126.000,00 zł oraz § 4110- 230.000,00 zł, a powinno być 180.000,00 zł) oraz wydatków majątkowy na kwotę 0,00 zł (a powinno być w dz. 926, rozdz. 92601, § 6060-150.000,00 zł).

5. Nieprawidłowe wprowadzenie na dzień 31.10.2020 r. zmiany do planu finansowego Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze, w dz. 926, rozdz. 92601, w § 4120, § 4170, § 4270, § 4300, § 4700 niezgodnie z Zarządzeniem Nr 365A/2020 Burmistrza Miasta Kamiennej Góry z dnia 12 listopada 2020 r. w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta Kamienna Góra na rok 2020 oraz nieprawidłowe wykazanie danych w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych MCKF w Kamiennej Górze za okres od początku roku do dnia 31 października 2020 r. w: dz. 926, rozdz.92601, § 4120 w rubryce “Plan (po zmianach)” jako kwotę 15.000,00 zł, w § 4170 w rubryce “Plan (po zmianach)” jako kwotę 70.000,00 zł, w § 4270 w rubryce “Plan (po zmianach)” jako kwotę 8.610,00 zł, w § 4300 w rubryce “Plan (po zmianach)” jako kwotę 80.000,00 zł oraz w § 4700 w rubryce “Plan (po zmianach)” jako kwotę 3.163,00 zł, w związku z § 12 ust. 2, 3 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1718).

W trakcie kontroli stwierdzono, iż we wniosku MCKF 1/2020 z dnia 29.10.2020 r. stanowiono o zmianach w planie finansowym Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze  w dz. 926, rozdz. 92601, w: § 4120 (składki na Fundusz Pracy) z kwoty 20.000,00 zł zmniejszenie o kwotę 5.000,00 zł na 15.000,00 zł (plan po zmianach);

- § 4170 (wynagrodzenia bezosobowe) z kwoty 60.000,00 zł zwiększenie o kwotę 10.000,00 zł na 70.000,00 zł (plan po zmianach);

- § 4270 (zakup usług remontowych) z kwoty 0,00 zł zwiększenie o kwotę 8.610.00 zł na 8.610,00 zł (plan po zmianach);

- § 4300 (zakup usług pozostałych) z kwoty 90.000,00 zł zmniejszenie o kwotę 10.000,00 zł na 80.000,00 zł (plan po zmianach);

- § 4700 (szkolenia pracowników) z kwoty 6.773,00 zł zmniejszenie o kwotę 3.610,00 zł na 3.163,00 zł (plan po zmianach). Niniejsze zmiany w planie finansowym Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze zostały dokonane i zatwierdzone na podstawie Zarządzenia Nr 365A/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 12 listopada 2020 r. w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta Kamienna Góra na rok 2020. Niniejsze Zarządzenie zgodnie z § 3 weszło w życie z dniem wydania.

6. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych od początku roku do dnia 31 stycznia 2020 r. oraz w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych od początku roku do dnia 29 lutego 2020 r. w rubryce „Plan (po zmianach)” kwotywydatków zaplanowanych w dz. 926, rozdz. 92601, § 4010- 1.226.000,00 zł i § 4110- 230.000,00 zł oraz „Plan ogółem” na kwotę 2.200.000,00 zł niezgodnie z kwotami wydatków bieżących zaplanowanych w dz.926, rozdz. 92601 na łączną kwotę 2.050.000,00 zł (w tym § 4010- na kwotę 1.126.000,00 zł oraz § 4110 na kwotę 180.000,00 zł) oraz wydatków majątkowych na kwotę 150.000,00 zł (dz. 926, rozdz. 92601, § 6060) wynikających z załącznika Nr 3 do uchwały Nr XIX/111/17 w sprawie uchwalenia budżetu miasta Kamienna Góra na rok 2020, w związku z § 5 pkt. 1 i § 9 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564).

7. Brak prowadzenia i nie dokonywania zapisów w ewidencji księgowej na kontach: 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych” i 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego” w Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze,pomimo zapisów zawartych w Zasadach (polityki) rachunkowości Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej, wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 3/2018 Dyrektora MCKF w Kamiennej Górze z dnia 10 sierpnia 2018 r. wskazujących, iż w jednostce funkcjonują i są stosowane w ewidencji księgowej wyżej wymienione konta, w związku z zapisami art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a oraz art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz zapisami załącznika Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1911 ze zm.).

Uwzględniając brak prowadzenia ewidencji księgowej na koncie 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych” oraz 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego” stwierdzono naruszenie zasady sporządzania sprawozdań Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze za okresy sprawozdawcze od początku roku 2020 r. do grudnia 2020 r. (włącznie) zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej naruszając zapisy § 9 ust.2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 z późn.zm.).

8. Brak zachowania zasady dokonywania korekty na dowodach księgowych poprzez sprostowanie daty na raporcie kasowym Nr 12/2020 za okres od dnia 01.12. do 31.12.2020 r. w poz. 17 bez umieszczenia obok poprawionej treści daty poprawki oraz złożenia podpisu osoby do tego upoważnionej (dokonano poprawienia pojedynczej cyfry w dacie) niezgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

9. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N według stanu na koniec I kwartału 2020 r. pozostałych należności z tytułu dostaw towarów i usług (N5.1.), w grupie III- jako należności od Karkonoskiej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze w kwocie 59,00 zł niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów zdnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.).

Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze jest publiczną uczelnią zawodową utworzoną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 1998 r. w sprawie utworzenia Kolegium Karkonoskiego w Jeleniej Górze (Dz. U. Nr 76, poz. 496), której nazwa została zmieniona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2010 r. w sprawie zmiany nazw niektórych publicznych uczelni zawodowych (Dz. U. 2010r., Nr 217, poz. 1430). Nadzór nad uczelnią sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, ponadto uczelnia posiada osobowość prawną. Zatem Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze jest uczelnią wyższą, którą należy klasyfikować do grupy II (podmiotowy układ dłużników) obejmującej agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, uczelnie publiczne, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nadzorowane przez ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów i uczelnie medyczne, państwowe instytucje kultury, państwowe instytucje filmowe, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne oraz inne państwowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw państwowych, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

10. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N według stanu na koniec I kwartału 2020 r. w wierszu N51. należności pozostałe z tytułu dostaw towarów i usług jako należności z tytułu: 1) fa VAT 39/M/03/2020 z dnia 03.03.2020 r. Gmina Miejska Kamienna Góra- Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze reklama (informacja o szkole) na Krytej Pływalni na rzecz ………………. za luty 2020 r. na łączną kwotę 61,50 zł (zapłacono dnia 10.03.2020 r.);

2) fa VAT 47/M/03/2020 z dnia 03.03.2020 r. Gmina Miejska Kamienna Góra – Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na rzecz …………... reklama na Krytej Pływalni na łączną kwotę 61,50 zł (zapłacono dnia 05.03.2020 r.)

niezgodnie z dokonaniem zapłaty za wyżej wymienione (uregulowaniem należności), w związku z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.).

Zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.): pozostałe należności – rozumiane jako bezsporne należności niewymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, podatków i składek na ubezpieczenia społeczne oraz z wszelkich innych tytułów nieobjętych pozostałymi kategoriami przedmiotowego sprawozdania, wyłączając odsetki i inne należności uboczne.

11. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu kwartalnymRb-N według stanu na koniec I kwartału 2020 r.należności w wierszu N5.1. jako należności pozostałe z tytułu dostaw towarów i usług, w grupie „gospodarstwa domowe” z tytułu:

- fa VAT 51/M/03/2020 z dnia 03.03.2020 r. Gmina Miejska Kamienna Góra – Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na rzecz ………….. dzierżawa terenu OWS Zalew- opłata za marzec 2020 r. na łączną kwotę 44,28 zł, termin i sposób zapłaty przelew do dnia 17.03.2020 r. (dow. ks. 10/71/2020), zapłacono dnia 14.04.2020 r.;

- fa VAT 44/M/03/2020 z dnia 03.03.2020 r. Gmina Miejska Kamienna Góra – Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na rzecz ………..+- reklama za luty 2020 r. na łączną kwotę 61,50 zł, termin i sposób zapłaty przelew do dnia 17.03.2020 r. (dow. ks. 10/64/2020), zapłacono dnia 01.04.2020 r.

- fa VAT 48/M/03/2020 z dnia 03.03.2020 r. Gmina Miejska Kamienna Góra – Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na rzecz …………. opłata- reklama za luty 2020 r. na łączną kwotę 61,50 zł, termin i sposób zapłaty przelew do dnia 17.03.2020 r. (dow. ks. 10/68/2020), zapłacono dnia 16.04.2020 r.;

- fa VAT 50/M/03/2020 z dnia 03.03.2020 r. Gmina Miejska Kamienna Góra – Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na rzecz …………….. dzierżawa pomieszczenia na łączną kwotę 307,50 zł, termin i sposób zapłaty przelewdo dnia 17.03.2020 r. (dow. ks. 10/70/2020),

- fa VAT 40/M/03/2020 z dnia 03.03.2020 r. Gmina Miejska Kamienna Góra – Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na rzecz ………………..dzierżawa pomieszczenia i energia elektryczna ryczałt na łączną kwotę 393,60 zł, termin i sposób zapłaty przelewdo dnia 17.03.2020 r.(dow. ks. 10/60/2020) niezgodnie z terminami płatności wynikającymi z treści dowodów księgowych oraz załącznikiem Nr 9 (instrukcjasporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.).(powinny zostać wykazane jako N4.1.należności wymagalne z tytułu dostawy towarów i usług).

Zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.) wymagalne należności – rozumiane jako wartość wszystkich bezspornych należności, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani umorzone. Są to należności wynikające głównie z dostaw towarów i usług (np. niezapłaconych w terminie faktur), prawomocnych orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji. Kategoria ta nie obejmuje należności wymagalnych z tytułu papierów wartościowych, pożyczek i kredytów, depozytów, odsetek od wymagalnych należności czy też innych należności ubocznych. W sytuacji, w której zostanie zawarta ugoda pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem i należność uprzednio wymagalna zostanie zrestrukturyzowana (tj. wierzyciel wyznaczy nowy harmonogram spłat), należność przestaje być wymagalna i nie podlega wykazaniu w wierszu N4.

12. Brak wykazania w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec II kwartału 2020 r. należności w kwocie 123,00 zł niezgodnie z ewidencją księgową 221 analityczną konta 221 00 11 Kamienna Góra według stanu na dzień 30.06.2020 r. w wierszu N4.1 należności wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług w grupie „gospodarstwa domowe” niezgodnie z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.).

13. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N według stanu na koniec III kwartału 2020 r. w wierszu N51. należności pozostałe z tytułu dostaw towarów i usług jako należności  w grupie „przedsiębiorstwa niefinansowe” na kwotę 61,50 zł oraz w grupie „gospodarstwa domowe” na łączną kwotę 2.001,84 zł odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-6.2021 niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.) oraz terminami płatności wynikającym z niniejszych dowodów księgowych.

(powinny zostać wykazane jako N4.1.należności wymagalne z tytułu dostawy towarów i usług).

14. Brak wykazania w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec III kwartału 2020 r. należności w kwocie 150,00 zł niezgodnie z ewidencją księgową konta 221 00 34 według stanu na dzień 30.09.2020 r., w wierszu N.4.1 należności wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług w grupie „gospodarstwa domowe” niezgodnie z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.).

15. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N według stanu na koniec IV kwartału 2020 r. w wierszu N51. należności pozostałe z tytułu dostaw towarów i usług jako należności w grupie „przedsiębiorstwa niefinansowe” na kwotę 149,12 zł oraz w grupie „gospodarstwa domowe” na łączną kwotę 2.164,20 zł odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-6.2021 niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.) oraz terminami płatności wynikającym z niniejszych dowodów księgowych.

(powinny zostać wykazane jako N4.1.należności wymagalne z tytułu dostawy towarów i usług).

16. Niezgodność pomiędzyzapisami ewidencji księgowej konta 221 00 07 wskazującymi stan należności na dzień 31.12.2020r. w kwocie 356,71 zł a dowodem księgowym (dow. ks. 10/236/2020) na łączną kwotę 356,70 zł stosownie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 351).

17. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N według stanu na koniec IV kwartału 2020 r. w wierszu N51. należności pozostałe z tytułu dostaw towarów i usług jako należności z tytułu fa VAT 175/M/12/2020 z dnia 09.12.2020 r. Gmina Miejska Kamienna Góra- Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze reklama na krytej pływalni rzecz ………………. za listopad 2020 r. na łączną kwotę 61,50 zł, zapłaconej dnia 14.12.2020 r. niezgodnie z dokonaniem zapłaty (uregulowaniem należności), w związku z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.).

18. Nieprawidłowe oznaczenia na fakturze fa VAT Nr 10198078 z dnia 12.03.2020 r. …………... analiza próbki- woda na pływalni opracowanie wyników badań na łączną kwotę 135,30 zł nabywcy jako „Gmina Kamienna Góra, Al. Wojska Polskiego 10, 58-400 Kamienna Góra, NIP: 6140102873” niezgodnie z art.106e ust.1 pkt 3-5 ustawy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz.106 z późn.zm.), w związku z § 6 ust.4 Zarządzenia Nr 317/2016 Burmistrza Miasta Kamiennej Góry z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie scentralizowanych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług.

19. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu odpowiednio na koniec I kwartału 2020 r. w wierszu E4.1. jako zobowiązań wymagalnych, zobowiązań wynikających z faktur wystawionych przez ................: fa VAT FA 4484/2020/G z dnia 17.03.2020 r. zakup papieru toaletowego, rękawic na łączną kwotę 254,81 zł (dow. ks. 12/119/2020)(termin płatnoścido 07.04.2020 r.) oraz fa VAT 3967/2020/G z dnia 11.03.2020r. zakup papieru toaletowego, rękawic na łączną kwotę 635,04 zł (dow. ks. 12/109/2020)(termin płatnoścido 01.04.2020 r.)niezgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań (załącznik Nr 9) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.) oraz terminami płatności wskazanymi w wyżej wymienionych dowodach księgowych.

Zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań (załącznik Nr 9) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.):

wymagalne zobowiązania – rozumiane jako wszystkie bezsporne zobowiązania, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani umorzone. Są to zobowiązania wynikające głównie z dostaw towarów i usług (np. faktur niezapłaconych w terminie), prawomocnych orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji. Kategoria ta nie obejmuje zobowiązań wymagalnych z tytułu papierów wartościowych, pożyczek i kredytów oraz przyjętych depozytów, a także odsetek za opóźnienie od wymagalnych zobowiązań. W sytuacji, w której zostanie zawarta ugoda pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem i zobowiązanie uprzednio wymagalne zostanie zrestrukturyzowane (tj. wierzyciel wyznaczy nowy harmonogram spłat), zobowiązanie przestaje być wymagalne i nie wykazuje się go w wierszu E4. W przypadku gdy termin spłaty zrestrukturyzowanego zobowiązania wykracza poza jeden rok, licząc od pierwotnego terminu płatności, takie zobowiązanie może spełniać przesłanki umowy nienazwanej kwalifikowanej do kategorii kredyty i pożyczki. Zobowiązanie staje się wymagalne w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, licząc od dnia następnego po upływie terminu płatności wskazanego w dokumencie zapłaty lub zapisanego w umowie.

Biorąc powyższe pod uwagę nieprawidłowo wykazano zobowiązania wynikające z faktur wystawionych przez…………….: fa VAT FA 4484/2020/G z dnia 17.03.2020 r. zakup papieru toaletowego, rękawic na łączną kwotę 254,81 zł (dow. ks. 12/119/2020) oraz  fa VAT FA 3967/2020/G z dnia 11.03.2020r. zakup papieru toaletowego, rękawic na łączną kwotę 635,04 zł (dow. ks.12/109/2020) w sprawozdaniu Rb-28S z wykonana planu wydatków budżetowych za okres sprawozdawczy od początku roku do dnia 31 marca 2020 r. w rubryce „Zobowiązania wg stanu na koniec okresu sprawozdawczego, w tym wymagalne powstałe w roku bieżącym” w dz.926, rozdz. 92601, § 4210 niezgodnie z terminem płatności wskazanym w wyżej wymienionych dowodach księgowych oraz załącznikiem Nr 36 (instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 z późn.zm.).

19.Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec II kwartału 2020 r. w wierszu E4.1. jako zobowiązań wymagalnych: zobowiązania wynikającego z faktury wystawionej przez .................... analiza próbki woda na pływalni pobieranie próbki na łączną kwotę 416,97 zł (dow. ks. 12/253/2020)(termin płatności do przelew do 30.06.2020 r.) oraz z faktury wystawionej przez ................. fa VAT Nr 0/S1/0092927/20 z dnia 15.06.2020 r. za sprzedaż energii elektrycznej na łączną kwotę 2.819,16 zł (termin płatności do 15.07.2020 r.)niezgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań (załącznik Nr 9) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansówpublicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.) oraz terminami płatności wskazanymi na wyżej wymienionych dowodach księgowych.

Biorąc powyższe pod uwagę nieprawidłowo wykazano zobowiązanie wynikające z faktury fa VAT NR 10211756 z dnia 16.06.2020 r. ............. analiza próbki woda na pływalni pobieranie próbki na łączna kwotę 416,97 zł oraz fa VAT Nr 0/S1/0092927/20 z dnia 15.06.2020 r. ................... za sprzedaż energii elektrycznej na łączną kwotę 2.819,16 zł w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych za okres sprawozdawczy od początku roku do dnia 30 czerwca 2020 r. w rubryce „Zobowiązania wg stanu na koniec okresu sprawozdawczego, w tym wymagalne powstałe w roku bieżącym” w dz.926, rozdz. 92601, odpowiednio w § 4300 i § 4260 niezgodnie z terminami płatności wskazanymi w wyżej wymienionych dowodach księgowych oraz załącznikiem Nr 36 (instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 z późn.zm.).

20. Zapłata zobowiązań wymagalnych wykazanych odpowiednio w sprawozdaniach kwartalnych Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji, w wierszach E4.1, w grupie „przedsiębiorstwa niefinansowe”- odpowiednio w kwotach 29.276,44 zł (według stanu na koniec I kwartału 2020 r.), 12.667,24  zł (według stanu na koniec II kwartału 2020 r.) oraz 13.422,77 zł (według stanu na koniec III kwartału 2020 r.) z naruszeniem terminów płatności wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań niezgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), w związku z art. 8 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o  przeciwdziałaniu  nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 118 ze zm.).

21. „Nie bilansowanie się” sprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej za okres od początku roku do 30 czerwca 2020 r. i nieprawidłowe wykazanie w (kol.5) Należności w kwocie łącznej 98.716,43 zł (tj. § 0750- 22.448,80 zł, § 0830- 76.267,63 zł, § 0920 –0,00 zł), a powinno być 98.722,05 zł (tj. § 0750- 22.448,80 zł, § 0830- 76.267,63 zł, § 0920 –5,62 zł), wynikające z braku wykazania należności wdz. 926, rozdz.92601, § 0920 – w kwocie 5,62 zł niezgodnie z § 9 ust.1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 ze zm.).

21. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu miesięcznym Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych za okres od początku roku do dnia 30.06.2020 r. w rubryce „Saldo końcowe”- „Należności pozostałe do zapłaty”- ogółem w kwocie 606,36 zł niezgodnie z ewidencją księgową 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”- 729,36 zł (nie wykazano należności zgodnie z ewidencją analityczną konta 221 00 11 Kamienna Góra według stanu na dzień 30.06.2020 r. - 123,00 zł)

-w sprawozdaniu miesięcznym Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych za okres od początku roku do dnia 30.09.2020 r. w rubryce „Saldo końcowe”-„Należności pozostałe do zapłaty”- ogółem w kwocie 9.195,15 zł niezgodnie z ewidencją księgową 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”- 9.345,15 zł (nie wykazano należności zgodnie z ewidencją analityczną konta 221 00 34  według stanu na dzień 30.09.2020 r. - 150,00 zł)

niezgodnie z § 9 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r.    w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 ze zm.).

22. Brak zachowania wymogu uzyskania zgody przez Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze właściwego organu i organu nadzorującego w przypadku zawarcia umowy najmu:

1) pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a ………………. na wystawienie automatów do sprzedaży gorących napojów w holu Krytej Pływalni w Kamiennej Górze jako umowy zawartej na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata

2)pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a ……………….. na udostępnienie miejsca na hali basenowej na reklamę (kolejna umowa zawarta po umowie zawartej na czas oznaczony, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość)

3) pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a …………………. na udostępnienie miejsca na hali basenowej na reklamę (umowa zawarta na czas nieoznaczony) niezgodnie z art.43 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.).

Brak zachowania wymogu zawiadomienia przez Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze właściwego organu i organu nadzorującego w przypadku zawarcia umowy najmu:

1) pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a …………………….. na udostępnienie miejsca na hali basenowej na reklamę jako umowy zawartej na czas oznaczony do 3 lat

2) pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a …………………..na udostępnienie miejsca na halibasenowej na reklamę (umowa zawarta na czas oznaczony do 3 lat);

3) pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a……………. na udostępnienie miejsca na hali basenowej na reklamę (umowa zawarta na czas oznaczony do 3 lat);

4) pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a ……………….. na udostępnienie miejsca na hali basenowej na reklamę (umowa zawarta na czas oznaczony do 3 lat);

5) pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a …………….. (umowa zawarta na czas oznaczony do 3 lat) na udostępnienie miejsca na reklamę (umieszczenie banera na bramie obiektu Krytej Pływalni) niezgodnie z art.43 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.).

23. Dokonanie rozliczenia przez Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze z ……………………. w okresie rocznym (z góry za cały rok 2020) na podstawie fakturyfa VAT 1/M/01/2020 z dnia 02.01.2020 r. (dow.ks.10/1/2020) niezgodnie z § 4 umowy najmu Nr 8/2017 z dnia 28 grudnia 2017 r. zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a ………………....

     Zgodnie z § 4 umowy najmu Nr 8/2017 z dnia 28 grudnia 2017 r. zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a……………….. odpłatność za usługę będzie płatna w rozliczeniach miesięcznych na podstawie faktury VAT.

24. Nieprawidłowe określenie w § 5 ust.1 umowy najmu z dnia 01 sierpnia 2018 r. pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra-Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a …………………. zawartej na czas określony tj. od dnia 01.07.2020 r. do dnia 31.07.2020 r. zapisów wskazujących, iż wynajmujący zastrzega sobie prawo do wypowiedzenia niniejszej umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia, jeżeli najemca zalega z zapłatą czynszu ponad jeden miesiącniespójnie z zapisami § 8 w/w umowy wskazującymi okres, na jaki została zawarta wyżej wymieniona umowa najmu.

    Nieprawidłowe określenie w§ 6 ust.1 w/w umowy najmu pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra-Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a …………………………….. uprawnień stron do rozwiązania umowyza uprzednim 1–miesięcznym okresem wypowiedzenia przypadającym na koniec miesiąca, złożonym w formie pisemnej niezgodnie z okresem na jaki została niniejsza umowa tj. od 01.07.2020 r. do 31.07.2020 r., w związku z art. 673 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn.zm.).

25. Znaczne opóźnienia w terminach zapłaty w stosunku do należności z tytułu najmu miejsca na umieszczenie reklamy na holu, bramie lub w sali basenowej Krytej Pływalni w Kamiennej Górze wynikające w faktur wystawionych przez Gminę Miejską Kamienna Góra-Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na rzecz najemców odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-6.2021 tj. od 1 dnia do 479 dni spóźnienia niezgodnie z art.7 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 935 ze zm.).

26. Zastosowanie niewłaściwej stawki za najem/rezerwację toru na zajęcia aerobiku wodnego tj. 10,00 zł (brutto) wykazanej na fakturach: fa VAT 90/B/09/2020 z dnia 30.09.2020 r. (opłata za wrzesień 2020 r.), fa VAT 105/B/10/2020 z dnia 31.10.2020 r. (opłata za październik 2020 r.), fa VAT 112/B/11/2020 z dnia 30.11.2020 r. (opłata za listopad 2020 r.) oraz fa VAT 117/B/12/2020 z dnia 23.12.2020 r. (opłata za grudzień 2020 r.), wystawionych przez Gminę Miejską Kamienna Góra- Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na rzecz …………………………... niezgodnie z § 1 Zarządzenia Nr 275/2020 Burmistrza Miasta  Kamienna Góra z dnia 31 sierpnia 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie ustalenia cen i zasad wynajęcia torów krytej pływalni w Kamiennej Górze dla szkółek pływackich, w związku z § 4 ust.1 umowy zawartej dnia 31 sierpnia 2020 r. pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra-Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a ………………..

Zgodnie z Zarządzeniem Nr 275/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 31 sierpnia 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia cen i zasad wynajęcia torów Krytej Pływalni w Kamiennej Górze dla szkółek pływackich wprowadzono zmianę w zakresie stawki określonej w § 1 Zarządzenia Nr 267/2018 Burmistrza Miasta  Kamienna Góra z dnia 6 sierpnia 2018 r. i wskazano, iż wprowadza się § 1 pkt 2 o następującym brzmieniu: 2) opłata za wynajem lub rezerwację toru do prowadzenia zajęć grupowych- 20 zł/godz. za 1 tor (opłatę za wstęp na krytą pływalnię ponoszą szkoleni w kasie pływalni zgodnie z obowiązującym cennikiem). Zarządzenie obowiązuje od dnia 1 września 2020 r.

                Stosownie zaś do zapisów § 4 ust.1 umowy zawartej dnia 31 sierpnia 2020 r. zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a…………….: „z tytułu wynajmu torów pływackich do zajęć grupowych Najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu opłatę wg aktualnego Zarządzenia Burmistrza Miasta Kamienna Góra.”

Zatem na fakturach wystawionych dla ……………………..zastosowano niewłaściwe stawki tj.:

- fa VAT 90/B/09/2020 z dnia 30.09.2020 r. zastosowano stawkę 10,00 zł (brutto) x 16 =160,00 zł (brutto), a powinno być 20,00 zł × 16= 320,00 zł (różnica niedopłaty 160,00 zł);

- fa VAT 105/B/10/2020 z dnia 31.10.2020 r. zastosowano stawkę 10,00 zł (brutto) x 14 =140,00 zł (brutto), a powinno być 20,00 zł × 14= 280,00 zł (różnica niedopłaty 140,00 zł);

- fa VAT 112/B/11/2020 z dnia 30.11.2020 r. zastosowano stawkę 10,00 zł (brutto) x 18 =180,00 zł (brutto), a powinno być 20,00 zł × 18= 260,00 zł (różnica niedopłaty 180,00 zł);

- fa VAT 117/B/12/2020 z dnia 23.12.2020 r. zastosowano stawkę 10,00 zł (brutto) x 11 =110,00 zł (brutto), a powinno być 20,00 zł × 11= 220,00 zł (różnica niedopłaty 110,00 zł).

27. Brak przedłożenia przez przyjmującego zlecenie informacji w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej o liczbie godzin wykonania zlecenia, realizowanych w ramach umowy zlecenia zawartej w dniu 21.12.2018 r. pomiędzy Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a Panem ………………... na obsługę informatyczną MCKF, złożonej w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia niezgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 z późn.zm.).

28. Dokonanie wypłaty wynagrodzenia za miesiąc lipiec 2020 r., znajdujące potwierdzenie w zapisach ewidencji księgowej konta 130-17 rachunek bieżący – wynagrodzenia bezosobowe z dnia 07.08.2020 r., z tytułu umowy zlecenia Nr UMZL/2020/03/1/1 zawartej w dniu 06.03.2020 r. pomiędzy Panem……………. a Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze na zabezpieczenie bezpieczeństwa użytkowników krytej pływalni w Kamiennej Górze w kwocie 810,32 zł (netto) niezgodnie ze szczegółową listą płac UZ/2020/07/1 za okres 01.07.2020 r. do 31.07.2020r. poz. 4 wskazująca wypłatę wynagrodzenia w kwocie 952,00 zł (brutto)- do wypłaty 719,77 zł (netto) stosownie do zapisów art. 20 ust. 3 i 4 oraz art. 23 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

Ad.1. Zmiana zapisów § 2, rozdz.V ust. 17 Uchwały Nr XVI/A/106/2004 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze w zakresie uchylenia kompetencji Burmistrza Miasta do zatwierdzania regulaminu organizacyjnego Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze zgodnie z zapisami art.30 ust.2 pkt 5 oraz art. 33 ust.5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz.713 ze zm.) oraz art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz.305 ze zm.).

Stosownie do rozstrzygnięcia nadzorczego NR NPII.431.1.361.2020 Wojewody Śląskiego z dnia 17 kwietnia 2020 r. „W przepisie tym Rada Miasta postanowiła, iż wewnętrzną organizację MZDiII określa regulamin organizacyjny opracowany przez dyrektora MZDiII o zatwierdzony przez Prezydenta Miasta. Zdaniem organu nadzoru cytowany przepis statutu narusza prawo w sposób istotny. W szczególności brak jest upoważnienia ustawowego do działania w tym zakresie Prezydenta Miasta. Należy przy tym zaznaczyć, że kompetencja wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych ogranicza się jedynie do ich zatrudniania i zwalniania (art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym) oraz do wykonywania uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do tychże kierowników (art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym). W ocenie organu nadzoru wszelkie ograniczenia w wypełnianiu przez dyrektora jednostki uprawnień i obowiązków kierownika tej jednostki winny wynikać z przepisów prawnych. Tymczasem w obowiązującym stanie prawnym brak jest przepisu który nakazywałby zatwierdzanie przez organ wykonawczy gminy regulaminu organizacyjnego nadawanego przez kierownika danej jednostce organizacyjnej.”

Podobnie za rozstrzygnięciem nadzorczym NR PN.4131.02.2018 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 28 lutego 2018 r.: „przepis przewidujący konieczność zatwierdzania przez Wójta Gminy regulaminu organizacyjnego Ośrodka (…) jest także niezgodny z prawem. W myśl art. 30 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa. Zgodnie z ust.2 art.30, do zadań wójta należy w szczególności: przygotowywanie projektów uchwał rady gminy (pkt 1), opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (pkt 1a), określenie sposobu wykonywania uchwał (pkt 2), gospodarowanie mieniem komunalnym (pkt 3), wykonywanie budżetu (pkt 4), zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych (pkt 5). W przywołanym katalogu uprawnień organu wykonawczego gminy nie wymieniono zatwierdzania regulaminu ośrodka. (…) W ocenie organu nadzoru, opracowanie regulaminu organizacyjnego jednostki budżetowej, należy do samodzielnych kompetencji jej kierownika i wójt nie posiada kompetencji do zatwierdzania tego dokumentu, a zatem cytowany przepis podjęty został bez podstawy prawnej.”

Podobnie za rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Lubelskiego NR PN-II-4131.337.2020 (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z 2020 r. poz. 5950) w ocenie organu regulacja statutu w zakresie słów zatwierdzonym przez Burmistrza Miasta „nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa, a zatem została podjęta bez podstawy prawnej. Zarówno ustawa o samorządzie gminnym, jak i ustawa o finansach publicznych nie upoważniają burmistrza do działania w tej materii. W szczególności kompetencja Burmistrza do zatwierdzania treści regulaminu organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji nie wynika z art.11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Ośrodek sportu i rekreacji utworzony w formie jednostki budżetowej w drodze uchwały przez radę gminy (miasta) – ma charakter samorządowej jednostki organizacyjnej i w ogólnym tego słowa znaczeniu wchodzi w skład podmiotowo rozumianej administracji samorządowej.”

Zgodnie z rozstrzygnięciem nadzorczym Nr PN-II.4131.340.2019 Wojewody Lubelskiego z dni 9 lipca 2019 r. (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z 2019r. Poz. 4038): „ Jak stanowi art. 11 ust.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869) jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. (...) W ocenie organu nadzoru powyższa regulacja (zatwierdzania regulaminu organizacyjnego przez prezydenta miasta) nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa, a zatem została podjęta bez podstawy prawnej. (…) Zauważyć należy, że choć wójt (burmistrz, prezydent miasta) jako organ wykonawczy posiada określone uprawnienia w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych, to są to jednak uprawnienia wynikające ze stosunku służbowego i pozycji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w gminie. Uprawnienia te wynikają wprost z przepisów rangi ustawowej, a nie z przepisów uchwały podejmowanej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Dotyczą tylko i wyłącznie kierowników tych jednostek, a nie działalności jednostek organizacyjnych, o czym postanowiła Rada w kwestionowanym zapisie uchwały. Zasadniczo w sferze uprawnień wójta (burmistrza, prezydenta miasta) pozostaje zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz udzielenie bądź możliwość udzielania stosownych upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.  Regulamin organizacyjny jest nadawany prze kierownika ośrodka (…) Wszelkie ograniczenia w wypełnianiu przez kierownika uprawnień i obowiązków powinny wynikać z określonych unormowań ustawowych, zaś takie w przedmiotowej sprawie nie występują.” (podobnie rozstrzygnięcie nadzorcze NR PN-II.4131.342.2020 Wojewody Lubelskiego z dnia 4 grudnia 2020 r. (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z 2020 r. poz.6376).

Ad.2. Wprowadzenie do Zakładowej polityki (zasad) rachunkowości Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze zapisów w zakresie wskazania programu Comarch ERP Optima jako wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz określenia wersji oprogramowania i daty rozpoczęcia jego eksploatacji zgodnie z art.10 ust.1 pkt 3 lit.c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, a także dokonywanie aktualizacji wyżej wymienionej dokumentacji zgodnie z art.10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz.217 ze zm.).

Ad.3. Uchylenie z opisu konta 860 „Wynik finansowy”, zamieszczonego w Zakładowym Planie Kont Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze, iż w końcu roku obrotowego pod datą 31 grudnia księguje się na stronie Wn konta 860 wartość strat nadzwyczajnych na koncie 771 zgodnie z ustawą z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342 z późn.zm.).

Ad.4.Przestrzeganie zasady dostosowania planu finansowego samorządowej jednostki budżetowej w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji o kwotach dochodów i wydatków budżetowych, przyjętych w uchwale budżetowej zgodnie z § 8 ust.5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1718).

Ad.5. Przestrzeganie zasady prawidłowego dokonywania zmian w planie finansowym Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze stosowanie do właściwego Zarządzenia Burmistrza Miasta Kamiennej Góry w sprawie zmian w budżecie miasta Kamienna Góra oraz zawiadomieniem o dokonanych zmianach planu wydatków wprowadzanych w toku wykonywania budżetu zgodnie z § 12 ust. 2, 3 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1718) i w związku z powyższym prawidłowe wykazywanie danych w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych stosownie do zapisów § 5 pkt 1 i § 9 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 ze zm.).

Ad.6. Rzetelne sporządzanie sprawozdań Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej pod względem formalno-rachunkowym zgodnie z zapisami ewidencji księgowej, w szczególności w zakresie wykazywania kwot wynikających z planu finansowego jednostki w związku z § 5 pkt. 1 i § 9 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564).

Ad.7. Obowiązek prowadzenia przez Miejski Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze konta pozabilansowego 980 “Plan finansowy wydatków budżetowych” i konta 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego” oraz dokonywania zapisów w ewidencji księgowej w/w kont zgodnie z zapisami Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr 3/2018 Dyrektora MCKF w Kamiennej Górze z dnia 10 sierpnia 2018 r., w związku z zapisami art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a oraz art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.) oraz zapisami załącznika Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 342 ze zm.).

Stosownie do pisma Ministerstwa Finansów - Departament Rachunkowości (DR3/502/326/BMI/2010/DR-2382): “jak wynika z opisu do konta 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych”, ujęte w ww. załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. (obecnie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz.342 ze zm.)) służy ono do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych. Na stronie Wn tego konta ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych. Na stronie Ma konta 980 ujmuje się m.in.: równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych. Ewidencja szczegółowa do konta 980 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych. Na jednostkach budżetowych ciąży wynikający z art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości obowiązek wprowadzania do ksiąg rachunkowych danego okresu sprawozdawczego każdego zdarzenia gospodarczego, które nastąpiło w tym okresie. Oznacza to konieczność bieżącego ujmowania w ewidencji księgowej jednostki operacji związanych z wykonaniem planu finansowego wydatków budżetowych, jak i z zaangażowaniem wydatków.”

Ad.8. Przestrzeganie zasady dokonywania korekty błędów na dowodach księgowych zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.) tj. poprawianie przez skreślenie błędnej treści lub kwoty, z utrzymaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisanie treści poprawnej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego upoważnionej, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. (nie można poprawiać pojedynczych liter lub cyfr.)

Ad.9.Prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniach kwartalnych Rb-N o stanie należności i wybranych aktywów finansowych należności od Karkonoskiej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze w  grupie II zgodnie z załącznikiem Nr 8 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia  Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396).

Ad.10. Prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniach Rb-N o stanie należności i wybranych aktywach finansowych należności, uwzględniając termin zapłaty wynikający z treści dowodów księgowych oraz termin uregulowania niniejszych należności jako należności pozostałych zgodnie z załącznikiem Nr 8 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396).

  Zgodnie z załącznikiem Nr 8 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396): pozostałe należności – rozumiane jako bezsporne należności niewymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, podatków i składek na ubezpieczenia społeczne oraz z wszelkich innych tytułów nieobjętych pozostałymi kategoriami przedmiotowego sprawozdania, wyłączając odsetki i inne należności uboczne.

Ad.11, Ad.13, Ad.15. Prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniach kwartalnych Rb-N o stanie należności i wybranych aktywów finansowych należności z tytułu dostaw towarów i usług jako należności wymagalnych z tytułu dostaw towarów i usług w wierszu N4.1. uwzględniając termin płatności wynikający z treści dowodów księgowych zgodnie z załącznikiem Nr 8 (instrukcjasporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396).

Zgodnie z załącznikiem Nr 8 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396): wymagalne należności – rozumiane jako wartość wszystkich bezspornych należności, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani umorzone. Są to należności wynikające głównie z dostaw towarów i usług (np. niezapłaconych w terminie faktur), prawomocnych orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji. Kategoria ta nie obejmuje należności wymagalnych z tytułu papierów wartościowych, pożyczek i kredytów, depozytów, odsetek od wymagalnych należności czy też innych należności ubocznych. W sytuacji, w której zostanie zawarta ugoda pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem i należność uprzednio wymagalna zostanie zrestrukturyzowana (tj. wierzyciel wyznaczy nowy harmonogram spłat), należność przestaje być wymagalna i nie podlega wykazaniu w wierszu N4.

Ad.12, Ad.14. Rzetelne i prawidłowe sporządzanie sprawozdań Rb-N o stanie należności i wybranych aktywów finansowych pod względem formalno-rachunkowym oraz wykazywanie w niniejszych sprawozdaniach należności wymagalnych z tytułu dostaw towarów i usług zgodnie z ewidencją księgową stosownie do zapisów z § 10 ust.4 oraz § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396).

Zgodnie z zapisami § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396): ”Sprawozdania sporządza się rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.”

§ 2 ust. 2. Sprawozdania Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N oraz Rb-ZN są sprawozdaniami wykorzystywanymi dla celów statystycznych. Podstawą sporządzenia sprawozdań jest ewidencja księgowa jednostki oraz sprawozdania lub inne wiarygodne dokumenty poświadczające istnienie danego zobowiązania lub należności.

Ad.16. Bezbłędne prowadzenie ksiąg rachunkowych poprzez wprowadzania poprawnych danych zgodnych z dowodami księgowymi stosownie do zapisów art. 24 ust. 3, w związku z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217).

Ad.17. Prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywach finansowych należności zgodnie z instrukcją zamieszczoną w załączniku Nr 8 (instrukcjasporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396), wskazującą definicję należności podlegających wykazaniu w niniejszym sprawozdaniu.

Ad.18. Sprostowanie na fakturze fa VAT Nr 10198078 z dnia 12.03.2020r. SGS Polska Sp. z o.o. analiza próbki- woda na pływalni opracowanie wyników badań na łączną kwotę 135,30 zł określenia nabywcy na Gmina Miejska Kamienna Góra, Plac Grunwaldzki 1, 58- 400 Kamienna Góra, NIP 614 01 02 927 poprzez wystawienie faktury korygującej zgodnie z art. 106j ust.1 lub noty korygującej zgodnie  z  art. 106k ust.1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j Dz. U. z 2021 r., poz.685  z późn.zm.), w związku z § 6 ust.4 Zarządzenia Nr 317/2016 Burmistrza Miasta Kamiennej Góry z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie scentralizowanych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług.

Ad.19. Prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów  dłużnych oraz poręczeń i gwarancji jako zobowiązań wymagalnych na koniec danego okresu sprawozdawczego, tych dla których termin płatności minął zgodnie z załącznikiem Nr 8 (instrukcjasporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2396).   

Prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniach Rb-28S z wykonaia planu wydatków budżetowych zobowiązań wymagalnych w rubryce „Zobowiązania wg stanu na koniec okresu sprawozdawczego, w tym wymagalne powstałe w roku bieżącym” zgodnie z dowodami księgowymii terminami płatności z nich wynikającymi oraz załącznikiem Nr 36 (instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 z późn.zm.).

     „Zobowiązania wymagalne”- wykazuje się zobowiązania, których termin zapłaty minął przed upływem okresu sprawozdawczego, a nie są ani przedawnione, ani umorzone, z wyróżnieniem zobowiązań powstałych w latach ubiegłych i zobowiązań powstałych w roku bieżącym;

Ad.20. Przestrzeganie terminów zapłaty wynikjących z wcześniej zaciągniętych zobowiązań stsownie do zapisów art.44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), w związku z art. 8 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o  przeciwdziałaniu  nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 424 ze zm.).

Ad.21. Rzetelne i prawidłowe pod względem formalno-rachunkowym sporządzaniesprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki budżetowej poprzez prawidłowe wykazywanie należności zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej stosownie do zapisów § 9 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 z późn.zm.).

Ad.22. Przestrzeganie wymogu uzyskania zgody organu właściwego i organu nadzorującego tj. Burmistrza Miasta Kamienna Góra w sytuacji oddania nieruchomości lub ich części, na których został ustanowiony trwały zarząd w najem, dzierżawę lub użyczenie na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata, na czas nieoznaczony oraz w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość lub wymogu zawiadomienia organu właściwego i organu nadzorującego, jeżeli umowa najmu, dzierżawy lub użyczenia jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat zgodnie z art. 43 ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 z późn.zm.).

Ad.23. Przestrzeganie zasad dokonywania rozliczeń przez Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze z ………………... zgodnie z zawartą umową na udostępnienie miejsca na hali basenowej na planszę reklamową na Krytej Pływalni w Kamiennej Górze stosownie do zapisów art. 669 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

Ad.24.Konstruowanie treści zawieranych umów najmu w szczególności w zakresie podstaw do wypowiedzenia umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia oraz długości okresu wypowiedzenia spójnie z czasem obowiązywania umowy, w związku z art. 673 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn.zm.).

Ad.25. Zobowiązanie najemców umów na umieszczenie reklamy na holu, bramie lub w sali basenowej Krytej Pływalni w Kamiennej Górze do terminowego regulowania należności zgodnie z art.7 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 935 ze zm.), a w razie braku terminowego uregulowania należności efektywne podejmowanie przewidzianych prawem działań zmierzających do wyegzekwowania należności wraz  z należnymi odsetkami stosownie do zapisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1472 ze zm.), w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy, i Polityki Regionalnej z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie danych zawartych w upomnieniu (Dz. U. z 2020 r. poz. 2194) lub zgodnie z zawartymi umowami najmu rozważenie zastosowania mechanizmu wypowiedzenia umowy przez wynajmującego bez zachowania terminów wypowiedzenia stosownie do zapisów art. 672 Kodeksu Cywilnego.

Ad.26. Stosowanie przez Miejskie Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górzewłaściwej stawki za najem/rezerwację toru na zajęcia aerobiku wodnego zgodnie z obowiązującym Zarządzeniem Burmistrza Miasta Kamienna Góra w sprawie ustalenia cen i zasad wynajęcia torów krytej pływalni w Kamiennej Górze dla szkółek pływackich, w związku z zawartymi umowami pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra-Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a najemcami torów pływackich na basenie sportowym  z przeznaczeniem na prowadzenie zajęć w zakresie doskonalenia i treningu pływackiego, aerobiku wodnego i gimnastyki wodnej w budynku Krytej Pływalni w Kamiennej Górze.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz uwzględniając zapisy § 4 ust.1 umowy zawartej dnia 31 sierpnia 2020 r. zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra- Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a ………………...: na fakturach wystawionych dla……………... zastosowano niewłaściwe stawki tj.:

- fa VAT 90/B/09/2020 z dnia 30.09.2020 r. zastosowano stawkę 10,00 zł (brutto) x 16 =160,00 zł (brutto), a powinno być 20,00 zł × 16= 320,00 zł (różnica niedopłaty 160,00 zł);

- fa VAT 105/B/10/2020 z dnia 31.10.2020 r. zastosowano stawkę 10,00 zł (brutto) x 14 =140,00 zł (brutto), a powinno być 20,00 zł × 14= 280,00 zł (różnica niedopłaty 140,00 zł);

- fa VAT 112/B/11/2020 z dnia 30.11.2020 r. zastosowano stawkę 10,00 zł (brutto) x 18 =180,00 zł (brutto), a powinno być 20,00 zł × 18= 260,00 zł (różnica niedopłaty 180,00 zł);

- fa VAT 117/B/12/2020 z dnia 23.12.2020 r. zastosowano stawkę 10,00 zł (brutto) x 11 =110,00 zł (brutto), a powinno być 20,00 zł × 11= 220,00 zł (różnica niedopłaty 110,00 zł).

     W związku z powyższym zaleca się wystąpienie do ………………… o dokonanie wpłaty należności w kwocie łącznej 590,00 zł wynikającej z tytułu zastosowania niewłaściwej stawki najmu torów na zajęcia aerobicu wodnego za miesiące wrzesień, październik, listopad i grudzień 2020 r. w kwocie 10,00 zł/godz. za 1 tor, zamiast 20,00 zł stosownie do postanowień Zarządzenia Nr 275/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 31 sierpnia 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie ustalenia cen i zasad wynajęcia torów krytej pływalni w Kamiennej Górze dla szkółek pływackich.

            Ponadto, stosownie do opinii wydanej przez adwokata P. Nachmanna w przedmiotowej sprawie w celu usunięcia w przyszłości wszelkich wątpliwości interpretacyjnych doprecyzować brzmienie Zarządzenie Burmistrza Miasta Kamiennej Góry w sprawie ustalenia cen i zasad wynajęcia torów krytej pływalni w Kamiennej Górze dla szkółek pływackich i Regulaminu korzystania z torów krytej pływalni w Kamiennej Górze przez szkółki pływackie, stanowiącego załącznik do w/w zarządzenia (opinia prawna z dnia 14.07.2020 r. w załączeniu do wystąpienia).

Ad.27. Przedkładanie przez przyjmującego zlecenie informacji w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej o liczbie godzin wykonania zlecenia, realizowanych w ramach umowy zlecenia zawartej pomiędzy Miejskim Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze a Panem …………………... na obsługę informatyczną MCKF, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 z późn.zm.).

Ad.28. Rzetelne i prawidłowe naliczanie i dokonywanie wypłaty wynagrodzenia w kwocie (netto) (do wypłaty) z tytułu zawartej umowy zlecenia na zabezpieczenie bezpieczeństwa użytkowników krytej pływalni w Kamiennej Górze stosownie do danych wynikających ze sporządzonych list płac oraz zgodnie z zapisami art. 20 ust. 3 i 4 oraz art. 23 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

Ponadto, w trakcie kontroli stwierdzono, iż na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze znajduję się niepełny katalog informacji publicznych podlegających udostępnieniu w BIP niezgodnie z art. 8 ust. 3 i 4 ustawy z 6 września 2001 r.  o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176). Stosownie do zapisów art. 8 ust. 3 i 4 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w którym wskazano, iż obowiązkiem udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej objęte są informacje publiczne, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 u.d.i.p., art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie u.d.i.p., art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. c i d u.d.i.p. i art. 6 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p., a także informacje dotyczące sposobu dostępu do informacji publicznych nieudostępnionych w Biuletynie Informacji Publicznej.

(na stronie BIP MCKF znajdują się informacje o statusie prawnym instytucji – tylko w zakresie organu i osobie sprawującej w niej funkcje oraz o obiektach wchodzących w skład MCKF) 

W związku z powyższym zaleca się uzupełnienie i zamieszczenie na stronie BIP Miejskiego Centrum Kultury Fizycznej w Kamiennej Górze informacji podlegających udostępnieniu w BIP zgodnie z art. 8 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176), w związku z art. 6 ust. 1 pkt 1-3 u.d.i.p., art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie u.d.i.p., art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. c i d u.d.i.p. i art. 6 ust.1 pkt 5 u.d.i.p., a także informacje dotyczące sposobu dostępu do informacji publicznych nieudostępnionych w Biuletynie Informacji Publicznej, a w szczególności informacji o: 

- statusie prawnym lub formie prawnej, przedmiocie działalności i kompetencjach, kompetencjach organów i osób sprawujących określone funkcje (art. 6 ust. 1 pkt 2 lit.a, c, d, e i f);

-sposobach przyjmowania i załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych (art. 6 ust.1 pkt 3 lit.d-f);

- dokumentacji przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów ją przeprowadzających (art.6 ust.1 pkt 4 lit. a tiret drugie);

- treści innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, informacji o stanie samorządowych jednostek organizacyjnych (art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. c i d);

- o majątku publicznym (art. 6 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p.).

      Na podstawie § 29 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, wprowadzonego  Zarządzeniem Nr 1/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 03 stycznia 2020 r. kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o realizacji poszczególnych zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, w tym o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach uniemożliwiających ich wykonanie.


   

wstecz