W dniach od 10.03.2011 r. do 18.03.2011 r. została przeprowadzona kontrola zarządcza w Przedszkolu Publicznym Nr 2 w Kamiennej Górze w zakresie przestrzegania procedur kontroli zarządczej, w szczególności zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi w procesie likwidacji zakładu budżetowego i jego przekształcenia w jednostkę budżetową. Kontrolę przeprowadziły: - Kierownik Wydziału Kontroli i Audytu Wewnętrznego Pani Grażyna Bukowska i podinspektor ds. kontroli wewnętrznej Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnień Nr 5/2011 i 6/2011 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionych zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra.
Kontrole przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) oraz § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.
W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości w Przedszkolu Publicznym Nr 2 w Kamiennej Górze:
Ad.1. Sprostowanie postanowień § 21 pkt.5 Statutu Przedszkola Publicznego Nr 2 w Kamiennej Górze, stanowiącego załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LIV/331/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. poprzez wskazanie właściwego terminu do zatwierdzenia przez organ prowadzący projektu planu finansowego jednostki zgodnie z § 5 ust.1-3, § 6 ust.2, § 7 i § 8 ust.5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 241, poz. 1616) oraz z art.234, art.238, art.239 i art.240 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz.1240 z późn.zm.), w związku z Uchwałą Nr LII/325/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 25 sierpnia 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz Zarządzeniem Nr 189/10 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 26 sierpnia 2010 r. w sprawie opracowania materiałów planistycznych do budżetu miasta Kamienna Góra na 2011 rok.
Ad.2. Sprostowanie postanowień § 46 ust.2 Statutu Przedszkola Publicznego Nr 2 w Kamiennej Górze, stanowiącego załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LIV/331/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r., poprzez wskazanie właściwego aktu prawa miejscowego określającego m.in. wysokość dotacji dla przedszkola zgodnie z art 211 ust.4. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz.1240 z późn. zm.).
Stosownie do art. 211 ust.4. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz.1240 z późn. zm.) wyraźnie stanowi, że: „Podstawą gospodarki budżetowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa.”
Ad.3. Sprostowanie postanowień § 48 pkt.2 Statutu Przedszkola Publicznego Nr 2 w Kamiennej Górze, stanowiącego załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LIV/331/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r., dotyczących udostępniania treści statutu podmiotom zainteresowanym poprzez stałe wyłożenie lub wywieszenie w miejscu ogólnie dostępnym zgodnie z zasadami określonymi w art.10, 11 i 12 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.).
Stosownie do art. 4 ust.1 pkt.4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.): „ Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności:
4)podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego.”
Stosownie do art. 11. wyżej wymienionej ustawy:” Informacja publiczna może być udostępniana:
1)w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnie dostępnych,
2)przez zainstalowane w miejscach, o których mowa w pkt 1, urządzenia umożliwiające zapoznanie się z tą informacją.”
Ad.4.Sprostowanie „Postanowień wstępnych” Regulaminu wynagradzania pracowników pedagogicznych Przedszkola Publicznego Nr 2 w Kamiennej Górze poprzez powołanie się na obowiązujący od dnia 01 kwietnia 2009 r. akt wykonawczy tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 398).
Ad.5. Sprostowanie postanowień § 18 ust.1 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 2 w Kamiennej Górze, określających wymiar stażu pracy niezbędny do nabycia przez nauczyciela pierwszego prawa do urlopu dla poratowania zdrowia zgodnie z art.73 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela ( t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.)
Stosowanie do art.73 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.): ” Nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, po przepracowaniu co najmniej 7 lat w szkole, dyrektor szkoły udziela urlopu dla poratowania zdrowia, w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia, w wymiarze nieprzekraczającym jednorazowo roku, z zastrzeżeniem ust.2”
Ad.6. Ujednolicenie postanowień § 5 ust.1 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami do właściwych zapisów § 30 Regulaminu Pracy Przedszkola Publicznego Nr 2 w Kamiennej Górze zgodnie z art. 85 § 1, w związku z art. 86 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Zgodnie z art.85 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.): „ Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie”.
Stosownie do art. 86 Kodeksu Pracy: ”Pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy.”
Ad.7. Stosowanie w podstawach prawnych Zarządzenia Dyrektora w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego, właściwych przepisów prawnych zawierających dyspozycję do opracowania i wprowadzenia ich w życie, wynikających z zapisów Statutu jednostki, wprowadzonego na podstawie Uchwały Nr LIV/331/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego pn.:„Przedszkole Publiczne Nr 2 ” z siedzibą w Kamiennej Górze przy ul. T. Kościuszki 4 w celu przekształcenia w jednostkę budżetową pn.”Przedszkole Publiczne Nr 2 ” z siedzibą w Kamiennej Górze przy ul. T. Kościuszki 4 i nadania tej jednostce statutu, w związku z postanowieniami załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
Ad.8. Sprostowanie postanowień załącznika Nr 1, rozdz.”Dowody księgowe” Instrukcji kontroli finansowej i obiegu dokumentów finansowo-księgowych Przedszkola Publicznego Nr 2 w Kamiennej Górze o zasady dokonywania korekty błędów w dowodach księgowych – wewnętrznych, z uwzględnieniem obligatoryjnego elementu, którym jest zamieszczenie daty dokonania poprawki, zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz.1223 z późn. zm.).
Stosownie do treści z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości: ” Błędy w dowodach wewnętrznych mogą być poprawiane przez skreślenie błędnej treści lub kwoty, z utrzymaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisanie treści poprawnej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego upoważnionej, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Nie można poprawiać pojedynczych liter lub cyfr.”
Ad.9,10. Przestrzeganie zasad prawidłowej klasyfikacji budżetowej dochodów, przychodów i środków zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 38, poz. 207 z późn. zm.), w szczególności w procesie sporządzania projektów i planów finansowych jednostki budżetowej oraz sprawozdań finansowych.
Ad.11. Dokonywanie sprostowania błędów w dowodach księgowych – wewnętrznych, z zachowaniem zasad umieszczania daty dokonania poprawki oraz podpisu osoby upoważnionej zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz.1223 z późn. zm.)
.
Na podstawie § 31 Regulaminu kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra zatwierdzonego Zarządzeniem Nr 11/10 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 06 stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.