Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2013: Kontrola administracyjna w Centrum Kultury w Kamienenj Górze

 

            W dniach od 27.05.2013 r. do 19.06.2013 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna w Centrum Kultury w Kamienenj Górze w zakresie wiarygodności sprawozdań finansowych składanych za rok 2012, realizacji wydatków z tytułu wynagrodzeń osobowych pracowników za rok 2012 oraz prawidłowości prowadzenia akt osobowych pracowników, z uwzględnieniem kontroli sprawdzającej. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta w Kamiennej Górze Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 7/2013 Burmistrza Miasta Kamienna Góra, wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240), w związku z § 2 ust.2 i § 9 ust.3 pkt 4 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra  i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

            W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące  nieprawidłowości w Centrum Kultury w Kamiennej Górze:

 

1. Nieprawidłowe wskazanie w Zasadach (polityki) rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze pojęcia planu działalności instytucji kultury oraz jego elementów składowych tj. planu usług, planu przychodów i kosztów, planu remontów i konserwacji środków trwałych i planu inwestycji niezgodnie z postanowieniami art.27 ust.3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz.406), w związku z art.1 pkt 19 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz.1230).

 

2. Nieprawidłowe zapisy zawarte w Zasadach (polityki) rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze w zakresie zwiększania funduszu instytucji kultury m.in. o dotacje budżetowe na finansowanie rozwoju instytucji – majątku trwałego, nieodpłatne otrzymywanie majątku trwałego, amortyzację środków trwałych niezgodnie z art. 29 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z  2012 r. poz.406), w związku z art. 41 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 z późn.zm.).

 

3. Brak określenia w Zakładowym planie kont stanowiącym załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 1/2012 Dyrektora Centrum Kultury w Kamiennej Górze z dnia 01 września 2012 roku w sprawie polityki rachunkowości wersji oprogramowania komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg rachunkowym za pomocą komputera niezgodnie z art.10 ust.1 pkt. 3 lit c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz.1223 z późn. zm.).

 

Pomimo zobowiązania Dyrektora Centrum Kultury w Kamiennej Górze, zawartego w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne z dnia 23.07.2012 r. w zakresie zmiany polityki rachunkowości zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2012 r. nie wykonano precyzyjnie treści zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym SK.1711.W-8.2012 z dnia 12.06.2012 r. w powyższym zakresie. tj. nie określono wersji oprogramowania komputerowego wykorzystywanego w jednostce do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

 

4. Brak w zapisach Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych oraz zabezpieczenia dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych Centrum Kultury w Kamiennej Górze, wprowadzonej na podstawie Zarządzenia Nr 5/2013 z dnia 20 lutego 2013 r., wskazania osób upoważnionych do dokonywania poszczególnych rodzajów kontroli dowodów księgowych (tj. kontrola pod względem formalnym i rachunkowym, kontrola merytoryczna oraz zatwierdzanie dowodów księgowych) oraz wzorów podpisów w/w osób odpowiedzialnych, a także wskazania zastępców upoważnionych do dokonywania powyższych rodzajów kontroli dowodów księgowych, w celu zapewnienia bezkolizyjnego i prawidłowego obiegu dokumentów zwłaszcza w przypadku wystąpienia różnych zdarzeń losowych (zwolnienia lekarskie, urlopy).

 

5. Brak dostosowania postanowień Regulaminu Pracy Centrum Kultury w Kamiennej Górze, określających termin wypłaty wynagrodzenia pracowników - na termin zgodny z treścią art. 85§ 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu Pracy tj. do 10 - tego dnia następnego miesiąca stosownie do zaleceń zawartych w piśmie SKK.170.10.2013 z dnia 14 marca 2013 r. oraz zgodnie z § 10 Regulaminu wynagradzania pracowników Centrum Kultury w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr 1/2013 Dyrektora CK z dnia 10 lutego 2013 r.

 

6. Nieprawidłowe wykazanie dotacji celowej na zadania inwestycyjne dla Centrum Kultury w Kamiennej Górze przyznanej na podstawie Zarządzenia Nr 132A/2012 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 29 czerwca 2012 roku w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta Kamienna Góra na rok 2012, w treści Aneksu Nr 1 z dnia 2 lipca 2012 r. do umowy Nr 4/I/2012  o przyznanie dotacji podmiotowej z dnia 18 stycznia 2012 r. oraz Aneksu Nr 2 z dnia 31 grudnia 2012 r. do w/w umowy niezgodnie z art.28 ust.3 pkt 2 ustawy z dnia ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz.406), w związku z art. 250 ustawy z dnia  27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.).

 

7.  Zapłata należności wynikającej z treści dowodu księgowego fa VAT Nr 59/12 z dnia 02.03.  2012 r. ATR (dow.ks.12/39/2012) oraz wydatków wykazanych w wierszu E.4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych za IV kwartał 2012 r., po upływie terminów wynikających z treści dowodów księgowych niezgodnie z art. 44 ust.3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1240 z późn.zm.) oraz stosownie do zapisów art. 6 i 7 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 139, poz. 1323 z późn. zm.).

 

8. Brak oznaczenia na pieczęci dekretacyjnej, dowodów księgowych wykazanych w sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych za IV kwartał 2012 r. w wierszu E.4.1 zobowiązania wymagalne z tytułu towarów i usług, analityki do konta syntetycznego 200 „Rozrachunki z dostawcami” (po stronie Ma), precyzującej oznaczenie przebiegu rozrachunków i stanu zobowiązań w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów,  niezgodnie z zasadą rzetelności zapisów księgowych określoną przez art. 4 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 20009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.z m.), w związku z komentarzem do Zakładowego Planu Kont Centrum Kultury w Kamiennej Górze oraz zasadą prowadzenia ewidencji analitycznej do konta 200 i właściwą dekretacją dowodu księgowego opisaną w Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli oraz przechowywania dokumentów i ksiąg rachunkowych Centrum Kultury w Kamiennej Górze.

 

9. Brak wskazania (oznaczenia) w rocznym sprawozdaniu Rb-WSa o wydatkach strukturalnych poniesionych przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze w roku 2012 adresata sprawozdania jednostkowego niezgodnie z § 9 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz.103 z późn.zm.)(tj. błąd formalny sprawozdania).

 

10. Złożenie kwartalnego sprawozdania finansowego i merytorycznego z tytułu rozliczenia rat dotacji przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze za IV kwartał 2012 r. z naruszeniem terminu właściwego do jego złożenia niezgodnie z § 5 ust.1 umowy Nr 4/I/2012 z dnia 18 stycznia 2012 r.  o przyznanie dotacji podmiotowej.

 

Powyższa nieprawidłowość wystąpiła pomimo zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym SK.1711.8-W.2012 w zakresie dotyczącym terminowego składania wyżej wymienionych sprawozdań oraz zobowiązania dyrektora jednostki zawartego w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne pismo z dnia 23 lipca 2012 r. do przestrzegania terminów składania sprawozdań.

 

11. Nieprawidłowe wykazanie w rachunku zysków i strat (w wariancie porównawczym) za rok 2012 Centrum Kultury w Kamiennej Górze wartości dotacji podmiotowej przekazanej przez organizatora w części D rachunku zysków i strat (D.II. Dotacje) niezgodnie z art.4 ust.2, art.6 oraz art.50 ust.1, w związku z załącznikiem Nr 1 do ustaw z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.).

 

12. Błędne wskazanie (oznaczenie) adresata w jednostkowych sprawozdaniach Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji oraz Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych złożone przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze według stanów na koniec I, II, III i IV kwartału 2012 r. jako Regionalna Izba Obrachunkowa niezgodnie z załącznikiem Nr 8, I, tabela B, w związku z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

13. Złożenie kwartalnych sprawozdań Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze według stanów na koniec I, II, III i IV 2012 roku na niewłaściwym formularzu niezgodnie z § 2 ust.1 pkt 3, w związku z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

14. Brak wykazania w sprawozdaniach kwartalnych Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec I, II i III kwartału 2012 r. w kolumnie 13 gospodarstwa domowe w pozycji N5.3.”pozostałe należności” wydatków z tytułu pobranej przez pracownika zaliczki na poczet zakupów w wysokości 500,00 zł niezgodnie z zapisami ewidencji księgowej konta 234-1 Rozrachunki z pracownikami oraz z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań), rozdz.2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz.247).

 

Powyższa nieprawidłowość w zakresie braku wykazania w sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych wystąpiła pomimo zaleceń w powyższym zakresie zawartych  w wystąpieniu pokontrolnym z dnia SK.1711.W-8.2012 z dnia 12 czerwca 2012 r., Ad.11 oraz wyjaśnień zawartych w piśmie SK.1711.8-1.2012 z dnia 31 lipca 2012 r. z przytoczeniem stanowiska  Ministerstwa Finansów-Departament Długu Publicznego z dnia 31 listopada 2008 r. Nr DP/W8/0657/134/OSM/08/1931.

 

 

15. Brak w aktach osobowych głównej księgowej Centrum Kultury w Kamiennej Górze, prowadzącej akta osobowe pracowników niniejszej instytucji kultury pisemnego upoważnienia do przetwarzania danych osobowych niezgodnie z art. 37 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz.926 z późn.zm.), w związku z § 6 ust.2 pkt.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracowników (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286  z późn.zm.) oraz brak prowadzenia ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych niezgodnie z art. 39 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz.926 z późn.zm.).

 

 

16.  Brak w aktach osobowych pracownika zatrudnionego na stanowisku (…...............). w Centrum Kultury w Kamiennej Górze oświadczenia pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka  o zamiarze lub braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w przepisach wymienionych w art. 189¹  Kodeksu Pracy niezgodnie z § 6 ust.2 pkt.2 lit.c rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.).

 

 

17. Zastosowanie nieaktualnych wzorów kwestionariuszy osobowych (akta osobowe pracowników zatrudnionych na stanowiskach (......................) umieszczonych w części B akt osobowych niezgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia prze pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 2009 r. Nr 115, poz.971).

 

            W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie  w następujący sposób:

 

 

Ad.1. Sprostowanie postanowień Zasad (polityki) rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze poprzez uchylenie zapisów wskazujących elementy składowe planu działalności instytucji kultury, a wskazanie zaś planu finansowego i jego elementów składowych jako stanowiących podstawę gospodarki finansowej instytucji kultury zgodnie z art. 27 ust.3 i 4 ustawy z dnia   25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz.406).

 

Zgodnie z art.27 ust.3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406): „podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora, a niniejszy plan finansowy sporządzany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”. W skład wyżej wymienionego planu finansowego zgodnie z art.31 ustawy o finansach publicznych wchodzą:


1)   przychody z prowadzonej działalności;


2)   dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;


3)   koszty, w tym:


a)  wynagrodzenia i składki od nich naliczane,


b)  płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,

c)  zakup towarów i usług;


4)   środki na wydatki majątkowe;


5)   środki przyznane innym podmiotom;


6)   stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;


7)   stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.

Ad.2. Sprostowanie zapisów Zasad (polityki) rachunkowości Centrum Kultury w Kamiennej Górze w zakresie dotyczącym zwiększania funduszu instytucji kultury zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz.406), w związku z art. 41 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.330 z późn.zm.) oraz wprowadzenie do Zakładowego Planu Kont Centrum Kultury w zespole 8 konta „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” w celu zapewnienia prawidłowego wykazania stanu funduszu instytucji kultury zgodnie z wyżej wymienionym art. 41 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

 

Począwszy od 1 stycznia 2012 r. środki pieniężne otrzymane od organizatora na finansowanie kosztów realizacji  inwestycji (w formie dotacji celowej), zaliczane są - zgodnie z art.41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości - do rozliczeń międzyokresowych przychodów, a nie jak do tej pory na zwiększenie funduszu instytucji kultury. Przepisy art. 41 ust.1 pkt 2 ustawy o rachunkowości stanowią bowiem, że środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także trwałych w budowie, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają kapitałów (funduszy) własnych, zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają następnie stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych sfinansowanych w innych źródeł. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przyjętych nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny, środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

 

Oznacza to, że wpływu środków pieniężnych otrzymanych na finansowanie zakupu bądź budowy środków trwałych nie odnosi się już na zwiększenie funduszu instytucji (zasada ta obowiązywała do końca 2011 r.)

Również od początku 2012 roku amortyzacja środków trwałych nie zwiększa konta „Fundusz instytucji kultury”, a umorzenie go nie zmniejsza.

 

 

Ad.3. Uzupełnienie zapisów Zakładowego Planu Kont Centrum Kultury, stanowiącego załącznikNr 1 do Zarządzenia Nr 1/2012 Dyrektora Centrum Kultury w Kamiennej Górze z dnia 01 września 2012 roku w sprawie polityki rachunkowości o określenie wersji oprogramowania komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg rachunkowym za pomocą komputera zgodnie z art.10 ust.1 pkt. 3 lit c oraz art. 10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U.  z 2013 r., poz.330 z późn. zm.).

 

Ad.4. Uzupełnienie zapisów Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych oraz zabezpieczenia dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych Centrum Kultury w Kamiennej Górze, wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 5/2013 z dnia 20 lutego 2013 r. o wskazanie osób upoważnionych do dokonywania poszczególnych rodzajów kontroli dowodów księgowych (tj. kontrola pod względem formalnym i rachunkowym, kontrola merytoryczna oraz zatwierdzanie dowodów księgowych) oraz wzorów podpisów w/w osób odpowiedzialnych, a także wskazania zastępców upoważnionych do dokonywania powyższych rodzajów kontroli dowodów księgowych, w celu zapewnienia bezkolizyjnego i prawidłowego obiegu dokumentów, zwłaszcza w przypadku wystąpienia różnych zdarzeń losowych (zwolnienia lekarskie, urlopy).

 

Ad.5. Dostosowanie postanowień Regulaminu Pracy Centrum Kultury w Kamiennej Górze, określających termin wypłaty wynagrodzenia pracowników - na termin zgodny z treścią art. 85 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu Pracy tj. do 10 - tego dnia następnego miesiąca stosownie do zaleceń zawartych w piśmie SKK.170.10.2013 z dnia 14 marca 2013 r. oraz zgodnie z § 10 Regulaminu wynagradzania pracowników Centrum Kultury w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr 1/2013 Dyrektora CK z dnia 10 lutego 2013 r.

 

 

Ad.6. Stosowanie właściwej formy prawnej przekazania dotacji celowej instytucji kultury przez jednostkę samorządu terytorialnego tj. umowy o przyznanie dotacji celowej z zachowaniem wymogów i zasad wskazanych w art. 250 ustawy z dnia  27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.), w związku z art.28 ust.3 pkt 2 ustawy z dnia ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu  i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz.406).               

 

Ad.7. Przestrzeganie terminów zapłaty wynikających z treści dowodów księgowych stosownie do zapisów art. 44 ust. 3 ustawy  z dnia  27 sierpnia  2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157,poz. 1240), w związku z art. 6 i 8 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty  w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz.403).

 

Zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy  z dnia  27 sierpnia  2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240):” Wydatki publiczne powinny być dokonywane:

1)     w sposób celowy i oszczędny, z  zachowaniem zasad:

a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;

2)    w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;

3)    w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.”

 

 

Ad.8.  Wskazywanie na pieczęci dekretacyjnej, analityki do konta syntetycznego 200 „Rozrachunki   z dostawcami” (po stronie Ma), precyzującej oznaczenie przebiegu rozrachunków i stan zobowiązań w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów, zgodnie z zasadą rzetelności zapisów księgowych określoną przez art. 4 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.z m.), w związku z komentarzem do Zakładowego Planu Kont Centrum Kultury w Kamiennej Górze oraz zasadą prowadzenia ewidencji analitycznej do konta 200 oraz właściwą dekretacją dowodu księgowego opisaną w Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli oraz przechowywania dokumentów i ksiąg rachunkowych Centrum Kultury  w Kamiennej Górze.

 

Ad.9. Wskazywanie w rocznym sprawozdaniu Rb-WSa o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostkę sektora finansów publicznych adresata sprawozdania jednostkowego zgodnie  z § 9 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz.103 z późn.zm.)(tj. błąd formalny sprawozdania).

 

Ad.10. Składanie kwartalnych sprawozdań finansowych i merytorycznych z tytułu rozliczenia rat dotacji przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze z zachowaniem terminu właściwego do jego złożenia zgodnie postanowieniami umowy o przyznanie dotacji podmiotowej.

 

 

Ad.11. Wykazywanie dotacji przekazanej przez organizatora instytucji kultury na działalność statutową w rachunku zysków i strat w części A „Przychody netto ze sprzedaży usług i zrównane  z nimi” zgodnie z art.4 ust.1, art.50 ust.1, w związku z załącznikiem Nr 1 do ustawy z dnia          29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2013 r, poz. 330 z późn. zm.).

 

Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (od organizatora) otrzymane na dofinansowanie działalności kulturalnej, będącej działalnością statutową (podstawową) danej instytucji kultury, księguje się pod datą wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy instytucji kultury, zaliczając ją do przychodów ze sprzedaży usług działalności kulturalnej z tym, że ujmuje się ją w księgach rachunkowych na odrębnym koncie analitycznym kont zespołu 7 „Przychody”, o nazwie ”Dotacja na działalność statutową instytucji kultury”.

Przychody w postaci otrzymanej dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ujęte w księgach rachunkowych w podany wyżej sposób, przeksięgowane na dzień bilansowy na wynik finansowy (MA konta 860) należy prezentować w rachunku zysków i strat jako przychody netto ze sprzedaży w pozycji A. „Przychody netto ze sprzedaży usług kulturalnych” oraz rozważyć wprowadzenie dodatkowej pozycji np. A.V.” Dotacja organizatora na bieżącą działalność”. Wyżej wymieniony sposób ujmowania dotacji na działalność statutową oraz prezentowania jej w rachunku zysków i strat zapewnia respektowania zasady współmierności  przychodów i związanych z nimi kosztów (art. 6 ustawy o rachunkowości) oraz znajduje uzasadnienie w wymaganej w art. 4 ust.2 wskazanej ustawy zasadzie przewagi treści ekonomicznej nad formą.

Ponadto zgodnie z art.3 ust.1 pkt.32 ustawy o rachunkowości, pozostałe koszty i przychody operacyjne to te, które są bezpośrednio związane z działalnością jednostki. Dotacja otrzymana na działalność statutową instytucji kultury jest bezpośrednio związana z działalnością operacyjną. Z powyższego wynika, że należy ją ująć w poz. A. Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi. Ponadto zgodnie z art.50 ust.1 ustawy o rachunkowości informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach do wskazanej ustawy.

 

 

Ad.12.Prawidłowe oznaczenie adresata w jednostkowych sprawozdaniach Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji oraz Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych złożone przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze zgodnie z załącznikiem Nr 8, I, tabela B, w związku z § 10 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r.     w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

 

Ad.13. Składanie kwartalnych sprawozdań Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych przez Centrum Kultury w Kamiennej Górze na właściwych formularzach zgodnie z § 2 ust.1 pkt 3, w związku z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

 

Ad.14. Wykazywanie w kwartalnych sprawozdaniach Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych w kolumnie 13 gospodarstwa domowe w pozycji N5.3 „pozostałe należności” wydatków z tytułu pobranej zaliczki na poczet zakupów przez pracownika stosownie do zapisów salda kont zespołu 2 “Rozrachunki i roszczenia” zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań), rozdz.2  do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych  w zakresie operacji finansowych  (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

 

Ad.15. Uzupełnienie w części B akt osobowych głównej księgowej Centrum Kultury w Kamiennej Górze pisemnego upoważnienia do przetwarzania danych osobowych zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz.926  z późn.zm.), w związku z § 6 ust.2 pkt.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.) oraz utworzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych zgodnie z art. 39 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z  2002 r. Nr 101, poz.926  z późn.zm.).

 

 

Ad.16.  Uzupełnienie w aktach osobowych w części B pracownika zatrudnionego na stanowisku (..................) w Centrum Kultury w Kamiennej Górze oświadczenia pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka o zamiarze lub braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w przepisach wymienionych w art. 189¹ Kodeksu Pracy zgodnie z § 6 ust.2 lit.c rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.).

 

 

Ad.17. Stosowanie zaktualizowanych wzorów kwestionariuszy osobowych i umieszczanie ich we właściwych częściach akt osobowych pracowników tj. kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie- część A akt osobowych oraz kwestionariusz osobowy dla pracownika – część B zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 2009 r. Nr 115, poz. 971 ) oraz § 1 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286  z późn.zm.).

 

Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 115, poz.971), obowiązującym od dnia 05 sierpnia 2009 r. stosuje się dwa wzory kwestionariuszy osobowych:

1)     kwestionariusz osoby ubiegającej się o zatrudnienie (część A akt osobowych);

2)     kwestionariusz osobowy pracownika (część B akt osobowych).

Nie stosuje się zatem uniwersalnego wzoru kwestionariusza osobowego.

 

            Ponadto, w związku z ogłoszeniem dnia 11 marca 2013 r. nowego tekstu jednolitego ustawy dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.330) zaleca się, w przypadku dokonywania aktualizacji postanowień Zasad (polityki) rachunkowości, instrukcji inwetaryzacyjnej, Instrukcji kasowej, Instrukcji ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania oraz Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych Centrum Kultury w Kamiennej Górze powoływanie się na nowy tekst jednolity ustawy z dnia  29 września 1994 r. o rachunkowości.

            Na   podstawie   § 31   Regulaminu  kontroli   wewnętrznej   w  Urzędzie  Miasta   Kamienna  Góra zatwierdzonego  Zarządzeniem  Nr  11/10  Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  06  stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.

e-mail: monika.kluczynska@kamiennagora.pl


   

wstecz