Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2014: Kontrola administracyjna w Kamiennogórskim Stowarzyszeniu „JEDYNKA” w Kamiennej Górze

W dniach od 15.10.2014 r. do 28.11.2014 r. (kontrola zawieszona dnia 22.10.2014 r., czynności kontrolne ponownie podjęte dnia 17.11.2014 r.) została przeprowadzona kontrola administracyjna w  Kamiennogórskim Stowarzyszeniu „JEDYNKA” w Kamiennej Górze w zakresie prawidłowości  wykorzystania dotacji udzielonej organizacji pozarządowej na wsparcie realizacji zadania publicznego „Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej wśród dzieci i młodzieży z Kamiennej Góry, w szczególności ze środowisk zagrożonych uzależnieniem- Jestem bezpieczny, bo wiem i umiem” - umowa Nr 8/VI/2013 z dnia 10 czerwca 2013 r. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta w Kamiennej Górze Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 17/2014 Burmistrza Miasta Kamienna Góra, wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68  i art. 69 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.885  z późn.zm.), w związku z § 9 wyżej wymienionej umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego oraz § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

 W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości w Kamiennogórskim Stowarzyszeniu „JEDYNKA” w Kamiennej Górze:

 

1. Przekroczenie dopuszczalnej sumy środków finansowych własnych stowarzyszenia o kwotę 172,65 zł oraz zwiększenie całkowitych kosztów zadania publicznego niezgodnie z zapisami§ 3 ust. 5, w związku z § 3 ust. 3 i 4  umowy Nr 8/VI/2013 z dnia 10 czerwca 2013 r. o wsparcie realizacji zadania publicznego ”Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej wśród dzieci i młodzieży z Kamiennej Góry, w szczególności ze środowisk zagrożonych uzależnieniem – Jestem bezpieczny, bo wiem i umiem”.

 

2. Dokonanie zwrotu niewykorzystanej części dotacji w kwocie 18,94 zł z naruszeniem terminu właściwego do dokonania zwrotu niezgodnie z § 11 ust.1 umowy Nr 8/VI/2013 z  dnia 10 czerwca 2013 r. o wsparcie realizacji zadania publicznego.

 

3. Błędne określenie początkowej daty realizacji zadania publicznego, wsprawozdaniu końcowym z realizacji zadania publicznego, wykonywanego na podstawie umowy Nr 8/VI/2013 z dnia 10 czerwca 2013 r. oraz w ofercie realizacji zadania stanowiącej integralną część umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego, jako „w okresie od 3 czerwca 2013 r. do 20 grudnia 2013 r.” niezgodnie z terminami realizacji zadania określonymi w § 2 ust.1 umowy Nr 8/VI/2013 z dnia 10 czerwca 2013 r. tj. od dnia 17 czerwca 2013 r. do 20 grudnia 2013 r. oraz terminami określonymi w harmonogramie (opisie poszczególnych działań), stanowiącym  integralną część wyżej wymienionej umowy- stosownie do §1 ust. 4 oraz niezgodnie z załącznikiem Nr 3 (wzór sprawozdania końcowego z wykonania zadania) do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania  z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).

 

4. Sporządzenie i złożenie przez Kamiennogórskie Stowarzyszenie JEDYNKA sprawozdania końcowego z wykonania zadania publicznego z naruszeniem terminu właściwego do jego sporządzenia niezgodnie z § 10 ust.2 umowy NR 8/VI/2013 z dnia 10 czerwca 2013 r. o wsparcie realizacji zadania publicznego.

 

5. Nieprawidłowe wykazanie w złożonym sprawozdaniu końcowym z wykonania zadania publicznego realizowanego na podstawie umowy Nr 8/VI/2013 z dnia 10 czerwca 2013 r.  w części II. Sprawozdanie z wykonania wydatków pkt  1.  Rozliczenie ze względu na rodzaj kosztów (w zł) w rubryce całość zadania zgodnie z umową, kwot poszczególnych kosztów tj. całkowitych, pokrytych z dotacji, z finansowych środków własnych, środków z innych źródeł, w tym wpłat i opłat adresatów zadania publicznego oraz pokrytych z wkładu osobowego, w tym z pracy społecznej członków i wolontariuszy – jako za okres sprawzodawczy (końcowy) realizacji zadania (tj. kwoty poniesione po wykonaniu zadania publicznego), podobnie w pkt. 2  Rozliczenie ze względu na źródło finansowania w rubryce “całość zadania (zgodnie z umową)” wartości w złotych oraz procentowego udziału poszczególnych kosztów w całości zadania publicznego właściwy dla końcowego okresu sprawozdawczego tj. całego okresu realizacji zadania, a nie właściwego dla postanowień umowy niezgodnie z poszczególnymi rodzajami kosztów wykazanych w kosztorysie zadania publicznego, stanowiącym załącznik do umowy Nr 8/VI/2013 z dnia 10 czerwca 2013 r. oraz stosownie do zapisów załącznika Nr 3 (wzór sprawozdania końcowego z wykonania zadania) do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).

 

6.  Zapłata należnościwynikających z fa VAT 838/2013 z dnia 14.10.2013 r. oraz fa VAT 4814/2013  z dnia 22.10.2013 r. po terminach wynikających z treści wyżej wymienionych dowodów księgowych niezgodnie z art. 44 ust.3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j.Dz. U. z 2013 r., poz.885 z późn.zm.).

 

7.  Brak wskazania w opisie sporządzonym na odwrocie faktury fa VAT 4814/2013 z dnia 22.10.2013 r., z jakich środków wydatkowana kwota została pokryta niezgodnie z pkt 9 „Pouczenia” do wzoru sprawozdania z wykonania zadania publicznego, stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).

8. Nieprawidłowe zastosowanie w zestawieniu faktur (rachunków) do sprawozdania końcowego, w rubryce numer pozycji kosztorysu oraz w opisie dowodów księgowych finansowanych z dotacji na wsparcie realizacji zadania publicznego, pozycji (numeru) harmonogramu, łączącego poszczególny wydatek finansowany z dotacji z poszczególnymi działaniami (imprezami, przedsięwzięciami) podejmowanymi w ramach danego zadania publicznego lub posługiwanie się odpowiednimi pozycjami zadań opisanych w sprawozdaniu końcowym w części: sprawozdanie merytoryczne pkt. 2 opis wykonania zadania, bez opisania poszczególnych wydatków w sposób wskazujący na powiązanie wydatku z odpowiednimi pozycjami kosztorysu (zgodnie z częścią II.1- rozliczenie ze względu na rodzaj kosztów), niezgodnie z załącznikiem Nr 3 (wzór sprawozdania) do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25), zawierającym opis danych zawartych w zestawieniu rachunku (faktur) oraz utrudniający kontrolę prawidłowości wykorzystania środków publicznych na realizację zadania publicznego oraz rzetelności i jakości jego wykonania  stosownie do zapisów art. 17 pkt 2 i 4 ustawy z  dnia z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz.1536 z późn.zm.). 

 

9. Nieprecyzyjnyopis na fakturach Nr 4814/2013 z dnia 22.10.2013 r., fa 58/S/11/2103 z dnia 06.11.2013 r., fa VAT 14365/MAG/10/2013 z dnia 31.10.2013 r.; fa FV/0051/2013 z dnia 03.10.2013, fa 389/2013 z dnia 18.11.2013 r.; fa VAT FA/1368/2013/01-MG), dokumentujących wydatki pokryte z dotacji, nie wskazujący konkretnego przeznaczenia zakupionych towarów tj. opisu faktycznego celu na jaki wydatek został zrealizowany, a jedynie ogólne stwierdzenie, iż materiały zakupiono na realizację programu ”Jestem bezpieczny, bo wiem i umiem” na podstawie umowy Nr 8/VI/2013 z dnia 10 czerwca 2013 r. zawartej w dniu 10.06.2013 r. pomiędzy Gminą Miejską Kamienna Góra a Kamiennogórskim Stowarzyszeniem „JEDYNKA” niezgodnie z pkt 9 „Pouczenia” do wzoru sprawozdania z wykonania zadania publicznego, stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).

 

10. Pobranie dotacji w nadmiernej wysokości w kwocie 1,26 zł, w związku z przekroczeniem dopuszczalnego limitu zmniejszenia kosztu finansowanego z dotacji określonego w odpowiedniej pozycji kosztorysu jako „nagrody”, a danym kosztem dotyczącym  pozycji „nagrody” wykazanym w sprawozdaniu końcowym z realizacji zadania publicznego niezgodnie z § 10 ust.3 i 4 umowy Nr 8/VI/2013  z dnia 10 czerwca 2013 r. o wsparcie realizacji zadania publicznego pod nazwą „Prowadzenie profilaktycznejdziałalności informacyjnej i edukacyjnej wśród dzieci i młodzieży z Kamiennej Góry, w szczególności ze środowisk zagrożonych uzależnieniem- Jestem bezpieczny, bo wiem i umiem.”

 

            W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

 

Ad.1. Przestrzeganie zapisów umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego, w szczególności w zakresie dotyczącym zachowania wysokości dopuszczalnej sumy środków finansowych własnych stowarzyszenia oraz nieprzekraczania całkowitych kosztów zadania publicznego ustalonych w zawartej umowie o wsparcie realizacji zadania publicznego, konstruowanej w oparciu o złożoną ofertę i (zaktualizowany) kosztorys realizacji zadania oraz ramowy wzór umowy, stanowiący załącznik Nr 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).

 

Ad.2. Przestrzeganie terminów zwrotu niewykorzystanej części dotacji zgodnie z zapisami § 11 ust.1,  z uwzględnieniem zapisów § 11  ust. 2-4 umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego.

 

Ad.3.  Właściwe określenie (wskazanie) daty początkowej realizacji zadania publicznego w sprawozdaniu końcowym z realizacji zadania publicznego, sporządzanego stosownie do zapisów umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego zgodnie z terminami realizacji zadania publicznego określonymi w  zapisach §2 ust.1 wyżej wymienionej umowy oraz terminami określonymi w harmonogramie (opisie poszczególnych działań), stanowiącym integralną część niniejszej umowy oraz zgodnie z załącznikiem Nr 3 (wzór sprawozdania końcowego z wykonania zadania) do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz.25).

 

Ad.4.  Sporządzanie sprawozdania końcowego z wykonania zadania publicznegoz zachowaniem terminu właściwego do jego sporządzenia  zgodnie z § 10 ust.2 umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego.

 

Ad.5. Prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniu końcowym z wykonania zadania publicznego w części II. Sprawozdanie z wykonania wydatków pkt 1. Rozliczenie ze względu na rodzaj kosztów (w zł) w rubryce całość zadania zgodnie z umową, oraz w pkt. 2  Rozliczenie ze względu na źródło finansowania w rubryce “całość zadania (zgodnie z umową)” - wartości właściwych dla postanowień umowy zgodnych z poszczególnymi rodzajami kosztów wykazanych w zaktualizowanym kosztorysie zadania publicznego, stanowiącym załącznik doumowy o wsparcie realizacji zadania publicznego, w związku z zapisami zawartymi we wzorze sprawozdania z wykonania zadania publicznego, stanowiącymi załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).

 

Ad.6.  Przestrzeganie terminów zapłaty wynikających z treści dowodów księgowych, w szczególności dotyczących wydatków pokrywanych ze środków dotacji zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz.885 z późn.zm.).

 

Ad.7.  Umieszczanie na dowodach księgowych dokumentujących wydatki pokryte ze środków dotacji  trwałego opisu wskazującego, z jakich środków wydatkowana kwota została pokryta zgodnie z pkt 9 „Pouczenia” do wzoru sprawozdania z wykonania zadania publicznego, stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).

 

Ad.8. Właściwe określanie w zestawieniu faktur (rachunków) do sprawozdania końcowego z wykonania zadania, w rubryce „numer pozycji kosztorysu (zgodnie z częścią II.1- rozliczenie ze względu na rodzaj kosztów) oraz w opisie dowodów księgowych finansowanych z dotacji na wsparcie realizacji zadania publicznego, powiązania poszczególnych wydatków z odpowiednimi pozycjami kosztorysu (zgodnie z częścią II.1- rozliczenie ze względu na rodzaj kosztów), stosownie do zapisów załącznika Nr 3 (wzór sprawozdania) do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25), zawierającego m.in. opis danych zawartych w zestawieniu rachunku (faktur). 

 

Ad.9. Dokonywanie precyzyjnego opisu dowodów księgowych finansowanych ze środków dotacji na podstawie umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego, w szczególności w zakresie dokładnego określenia przeznaczenia (celu), w jakim zostały zakupione oraz wykorzystane towary lub usługi,stosownie do zapisów zawartych w pkt 9 „Pouczenia” do wzoru sprawozdania z wykonania zadania publicznego, stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25).

 

Ad.10. Zwrot dotacji pobranej w nadmiernej wysokości w kwocie 1,26 zł, wraz z należnymi odsetkami jak dla zaległości podatkowych, w związku z przekroczeniem dopuszczalnego limitu zmniejszenia kosztu finansowanego z dotacji określonego w odpowiedniej pozycji kosztorysu jako „nagrody”, a danym kosztem dotyczącym  pozycji „nagrody” wykazanym w sprawozdaniu końcowym z realizacji zadania publicznego zgodnie z § 10 ust.3 i 4 ,w związku z § 11 ust.5 umowy Nr 8/VI/2013  z dnia 10 czerwca  2013 r. o wsparcie realizacji zadania publicznego pod nazwą „Prowadzenie profilaktycznejdziałalności informacyjnej i edukacyjnej wśród dzieci i młodzieży z Kamiennej Góry, w szczególności ze środowisk zagrożonych uzależnieniem- Jestem bezpieczny, bo wiem i umiem” i przekazanie niniejszej należności na rachunek bankowy Zleceniodawcy wskazany w treści zapisów § 11 ust.5 wyżej wymienionej umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego.

 

Ponadto, w związku z uchyleniem z dniem 05 września 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1539) na podstawie art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2014. poz. 1100), stanowiącego podstawę prawną opracowania Polityki rachunkowości Kamiennogórskiego Stowarzyszenia JEDYNKA zaleca się dokonanie stosownych zmian w zapisach wskazanej Polityki rachunkowości .

         Zaś, w związku z ogłoszeniem dnia 11 marca 2013 r. nowego tekstu jednolitego ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 330), stanowiącego podstawę opracowania Zasad polityki rachunkowości Kamiennogórskiego Stowarzyszenia Jedynka, zaleca się w przypadku dokonywania zmian wyżej wymienionego dokumentu, powoływanie się na obowiązujący tekst jednolity ustawy

   

            Na podstawie § 9 ust.5 umów o wsparcie realizacji zadania publicznego tj. umowy 8/VI/2013 z dnia 10 czerwca 2013 r., zawartej z Kamiennogórskim Stowarzyszeniem JEDYNKA z siedzibą w Kamiennej Górze, Zleceniobiorca jest zobowiązany w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania wniosków i zaleceń pokontrolnych, o których mowa w § 9 ust.4 wyżej wymienionych umów, do ich wykonania  i powiadomienia o tym Zleceniodawcy.


   

wstecz