Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2020: Wystąpienie pokontrolne ze Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

 

            W dniach od 03.09.2020 r. do 28.09.2020 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna Szkole Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze, z siedzibą przy pl. Kościelnym 1 w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, wiarygodności sprawozdań składanych za rok 2019 oraz realizacji wydatków z tytułu wynagrodzeń bezosobowych (§ 4170), wydatków z tytułu zakupu energii (§ 4260) oraz wydatków z tytułu zakupu usług pozostałych (§ 4300) za rok 2019. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta Kamienna Góra Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 9/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra, wystawionego zgodnie z §15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art. 68 i art. 69 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.869 z późn.zm.), w związku § 2 ust.2 i 3 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 1/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu przeprowadzenia kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości  w  Szkole Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze :

 

1. Nieprawidłowe określenie w zapisach § 65 ust.1 pkt 30 Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze w zakresie kompetencji Dyrektor szkoły w kierowaniu działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, odpowiedzialności za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu w klasie szóstej niezgodnie z art. 44 zzs i art. 44 zzza pkt 1 i 4-12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.), w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2017 r. poz. 1512 ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 kwietnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2019 r. poz. 625).

2. Nieprawidłowe określenie w zapisach§ 91 ust.12 oraz § 65 ust.2 pkt 1 Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego terminów opracowania arkusza organizacyjnego szkoły oraz zatwierdzenia przez organ prowadzący niezgodnie z § 17 ust. 4-7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649).

Ponadto, wskazuje się, iż wyżej opisane nieprawidłowości w zakresie określenia terminów opracowania arkusza organizacyjnego szkoły oraz zatwierdzenia przez organ prowadzący wystąpiły pomimo zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym SSK.1711.W-4.2018 z dnia 8 maja 2018 r., wskazujących sposób ich usunięcia oraz zobowiązania Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze w zakresie sprostowania zapisów Statutu, zawartego w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne L.dz. 65/2018 z dnia 25.05.2018 r.

3. Nieprawidłowe wskazanie w zapisach § 65 ust. 3 pkt 10 Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1  im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze uprawnienia Dyrektor szkoły do udzielania urlopów zgodnie z KN i Kpa, wskazując Kodeks postępowania administracyjnego jako akt prawny regulujący materię udzielania urlopów niezgodnie z merytoryczną treścią prawną normowaną przez ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.).

4. Nieprawidłowe określenie w zapisach § 117 Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego art.18 ustawy o systemie oświaty jako regulującego materię prawną w zakresie obowiązków rodziców dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu niezgodnie z art.15 pkt 25 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).

5. Brak unormowania w zapisach § 127 ust.1 Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze dotyczącym nagród, które może otrzymać uczeń placówki oświatowej trybu wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody niezgodnie z art. 98 ust.1 pkt 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ).

6. Nieprawidłowe powołanie się w zapisach § 1 ust.1 lit.f Regulaminu Pracy Szkoły Podstawowej im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze na nieobowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 2016 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 z późn.zm.).

Wyżej wymienione rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. z 1996 r. Nr 62, poz. 286 ze zm.) zostało uchylone z dniem 01.01.2019 r., w związku z art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r.o zmianie niektórych ustaw, w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz. U. poz.357).

Nieprawidłowe wskazanie w zapisach § 8 ust.2 i 4 Regulaminu Pracy Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze pracownika BOPO jako odpowiedzialnego za dokonywanie formalności związanychz zawieraniem i rozwiązywaniem umowy o prac oraz prowadzenie spraw osobowych niezgodnie z § 1 Uchwały Nr XXV/164/16 Rady MiastaKamienna Góra z dnia 28 października 2016 r. w sprawie likwidacji gminnej jednostki organizacyjnej pod nazwą „Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra” i utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą „Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra”.

Ponadto, kontrolujący wskazuje, iż wyżej opisane nieprawidłowości w zakresie wskazania pracownika BOPO jako właściwego w sprawach dokonywania formalności związanych z zawiązaniem i rozwiązaniem umowy o pracę, wystąpiły pomimo zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym SSK.1711.W-4.2018 z dnia 8 maja 2018 r., wskazujących sposób ich usunięcia oraz zobowiązania Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze w zakresie sprostowania zapisów niniejszego Regulaminu Pracy, zawartego w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne L.dz. 65/2018 z dnia 25.05.2018 r.

Nieprawidłowe powołanie się w zapisach § 15 ust.1 Regulaminu Pracy Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze na nieobowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie przypadków, wktórych wyjątkowo jest dopuszczalne zatrudnienie młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum, osób niemających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum (Dz. U. z 2002 r. Nr 214, poz. 1808).

Niniejsze rozporządzenie zostało uchylone z dniem 01.12.2018 r., w związku z art. 4 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2245). 

7. Nieprawidłowe powołanie się w podstawach prawnych oraz zapisach § 2 ust.3 pkt 1 Regulaminu wynagradzania pracowników niepedagogicznych Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze na nieobowiązujące rozporządzenie płacowe tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2009 r. poz. 398).

Niniejsze rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786 z późn.zm.), straciło moc prawnie obowiązującą   z dniem 19 maja 2018 r

Rozbieżność pomiędzy zapisami § 6 Regulaminu wynagradzania Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze wskazującymi, iż pracownikom zatrudnionym na stanowiskach sekretarz szkoły i kierownik gospodarczy przysługuje dodatek funkcyjny, a zapisami załącznika Nr 3 do w/w Regulaminu (wykaz stanowisk pracowników administracji i obsługi), pkt 4 wykazu stanowisk pomocniczych i obsługi określających, iż dodatek funkcyjny przysługuje również pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku kierownika świetlicy (II grupa dodatku funkcyjnego).

8. Nieprawidłowe powołanie się w zapisach § 6 ust.1 Regulaminu kontroli zarządczej Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze na nieobowiązujący akt wykonawczy tj.  rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1066 ze zm.).

Wyżej wymienione rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu   i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.1066) zostało uchylone z dniem 1 stycznia 2013 r.

Ponadto, wskazuje się, iż wyżej opisane nieprawidłowości w zakresie powołania się w wyżej wymienionym Regulaminie kontroli zarządczej Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze na uchylone rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1066), wystąpiło pomimo zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym SSK.1711.W-4.2018 z dnia 8 maja 2018 r., wskazujących nowy obowiązujący wówczas akt prawny tj.  rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2016 r. poz. 2035) (obowiązujące od dnia 01 stycznia 2017 r.) oraz zobowiązania Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze w zakresie sprostowania zapisów niniejszego Regulaminu Pracy, zawartego w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne L.dz. 65/2018 z dnia 25.05.2018 r.

 

Nieprawidłowe powołanie się w § 5 ust.4 Regulaminu kontroli zarządczej Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze na nieobowiązujący akt wykonawczy regulujący szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji zatrudnionych w szkole pracowników samorządowych  tj. rozporządzenie z Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 398 ze zm.).

Niniejsze rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786 z późn.zm.), straciło moc prawnie obowiązującą z dniem 19 maja 2018 r.

9. Brakw Zakładowym Planie kont, w wykazie kont syntetycznych dla jednostki budżetowej, stanowiącym załącznik Nr 3 do Zasad (polityki) rachunkowości Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr 4/2016/2017 Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze z dnia 11 stycznia 2017r. (aktualizowanego kolejnymi Zarządzeniami) uwzględnienia (wykazania) konta 101 „Kasa”, pomimo dokonywana zapisów księgowych na wyżej wymienionym koncie w roku 2019 niezgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a, w związku z art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 351 ze zm.).

Zasady funkcjonowania konta 101 „Kasa” zostały opisane w wykazie kont księgi głównej, przyjętych zasadach księgowania oraz wyceny aktywów i pasywów, załącznika Nr 3 do Zasad (polityki) rachunkowości Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze, wprowadzonej na podstawie Zarządzenia Nr 4/2016/2017 Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze z dnia 11 stycznia 2017r. i zaktualizowanej kolejnymi zarządzeniami.

10. Nieprzekazanie terminowo przez Szkołę Podstawową Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego tytułem odpisu na ZFŚS tj. pełnej I raty odpisu (tj. kwoty stanowiącej co najmniej 75% równowartości odpisów) w dz.801, rozdz. 80101, § 4440, w ustawowym terminie do 31.05.2019 r., zaś w dz. 801, rozdz. 80148, § 4440, dz. 851, rozdz. 85154, § 4440 oraz w dz. 854, rozdz. 85401, § 4440 brak przekazania środków finansowych tytułem odpisu na ZFŚS (tzw. I rata) niezgodnie z art 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1352 z późn. zm.).

Przekazano do dnia 31.05.2019 r. jedynie kwotę 3.360,00 zł (tj. dnia 15.03.2019 r.- 2.000,00 zł oraz dnia 30.04.2019 r. - 1.360,00 zł - dz. 801, rozdz. 80101, § 4440).

Następnie stwierdzono, że nie przekazano w ustawowym terminie do 30 września 2019 r. równowartości dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych na dany rok kalendarzowy z tytułu odpisu na ZFŚS niezgodnie z art 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1316 z późn. zm.).

11. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu Rb-Z kwartalnym o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec II kwartału 2019 r. zobowiązań wymagalnych wynikających z faktury fa 80/05/2019 z dnia 31.05.2019 r.  usługa na podstawie umowy serwisowej za miesiąc maj 2019 r. na łączną kwotę 492,00 zł  (wiersz E4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług) w układzie podmiotowym wierzycieli jako: „przedsiębiorstwa niefinansowe” niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.).

12. Zapłata zobowiązań wykazanych odpowiednio w sprawozdaniach kwartalnych o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych tj.:

1) według stanu na koniec I kwartału 2019 r. w wierszu E4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, w grupie „przedsiębiorstwa niefinansowe” w kwocie 27.373,05 zł, w grupie „gospodarstwa domowe” w kwocie 1.630,00 zł;

2) według stanu na koniec II kwartału 2019 r. w wierszu E4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, w grupie „przedsiębiorstwa niefinansowe” w kwocie 16.087,43 zł, w grupie „instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych” w kwocie 600,00 zł;

3) według stanu na koniec IV kwartału 2019 r. w wierszu E4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, w grupie „przedsiębiorstwa niefinansowe” w kwocie 41.326,65 zł, w grupie „instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych” w kwocie 1.200,00 zł oraz w grupie „gospodarstwa domowe” w kwocie 6.350,98 zł z naruszeniem terminów zapłaty wynikających odpowiednio z dowodów księgowych i wcześniej zaciągniętych zobowiązań niezgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.).

13. Zapłata zobowiązań wykazanych w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Zo stanie zobowiązań według tytułów dłużnych według stanu na koniec IV kwartału 2019 r. w wierszu E4.2. zobowiązania wymagalne pozostałe, w grupie IV w kwocie 175.766,02 zł tj. zobowiązań wymagalnych z tytułuskładek na ubezpieczenie społeczne odpowiednio w kwocie: 132.495,75 zł z naruszeniem terminu zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom jednostki niezgodnie z art. 47 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn.zm.), składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 54.689,66 zł niezgodnie z art. 87 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1938 z późn.zm.), a także zapłataskładki na Fundusz Pracy w kwocie 8.580,61 zł z naruszeniem ustawowego terminu właściwego do odprowadzenia składek na Fundusz Pracy niezgodnie z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1482 z późn.zm.).

14. Błędne wskazanie na pieczęci dekretacyjnej zamieszczonej drugostronnie na dowodzie księgowym (dow. ks. 981/11/2019/B) opłata za wodę i ścieki na łączną kwotę 960,41 zł, kwoty razem do wypłaty (oraz słownie) oznaczając niniejszą jako 960,14 zł (tj. dziewięćset sześćdziesiąt złotych czternaście groszy) niezgodnie z treścią niniejszego dowodu, w związku z art. 22 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

15. Nieprawidłowa klasyfikacja wydatków budżetowych dotyczących konserwacji rzutnika wynikających z fa 198/S/12/2019 z dnia 18.12.2019 r. usługa konserwacji rzutnika na łączną kwotę 209,10 złw § 4300 (zakup usług pozostałych) niezgodnie z załącznikiem Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

16. Zapłata zobowiązań dotycząca wydatków sklasyfikowanych w dz. 801, rozdz. 80101, rozdz. 80113, rozdz. 80146, rozdz.80148, dz. 851, rozdz. 85154, dz. 854, rozdz. 85401, § 4300 (zakup usług pozostałych), odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli z naruszeniem terminów płatności wynikających z dowodów księgowych niezgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.).(spóźnienia w terminach zapłaty wyniosły odpowiednio do 2 dni do 60 dni)

17. Nieprawidłowe wskazanie na dowodzie księgowym (dow. ks. 482/V/2015): fa VAT  3220/2019 z dnia 29.05.2019 r. zakup materiałów na regały do biblioteki szkolnej na łączną kwotę 614,85 zł daty sprawdzenia niniejszego dowodu księgowego pod względem formalnym i rachunkowym dnia 30.05.2019 r., a także sprawdzenia pod względem merytorycznym, oceny czy podlega Prawu Zamówień Publicznych, uzasadnienia wydatku pod względem celowości, legalności i gospodarności oraz posiadania pokrycia danego wydatku w planie finansowym na rok 2019 –  również dnia 30.05.2019 r., dekretacji dowodu księgowego, określenia ujęcia go w odpowiednich podziałkach klasyfikacji budżetowej i na odpowiednich kontach, a także zatwierdzenia wydatku przez Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 1, a dokonanie zapłaty przed wykonaniem wszystkich wyżej wymienionych czynności tj. dnia 29.05.2019 r. niezgodnie z zapisami art. 21 ust.1 pkt 6 oraz art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz Załącznikiem Nr 1 do Instrukcji kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont, procedur kontroli oraz obiegu dowodów finansowo-księgowych  Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze.

18. Błędne umieszczenie daty dokonania przelewuna dowodzie księgowym tj. fa VAT 1013/LM/10/2019 z dnia 15.10.2019 r. na podstawie zamówienia ZK-25.10.2019 z dnia 25.10.2019 r. zakup termostatu do patelni na łączną kwotę 157,76 zł, w tym koszty usługi transportowej – 20,00 zł jako przelew dnia 14.11.2019 r. niezgodnie z ewidencją księgową konta 130-01-801-80148-4300 zakup usług pozostałych, wskazującą dokonanie zapłaty za usługę transportową w kwocie 20,00 zł dnia 30.11.2019 r., w związku z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

19. Nieprawidłowe wprowadzenie dowodu księgowego (dow. ks. 794/IX/2019/B) tj. fa VAT 131/09/2019 z dnia 30.09.2019 r. usługa informatyczna na podstawie umowy serwisowej za wrzesień 2019 r. na łączną kwotę 492,00 zł, który wpłynął do jednostki dnia 07.10.2019 r. do ksiąg rachunkowych niewłaściwego okresu sprawozdawczego tj. dotyczących miesiąca września 2019 r. niezgodnie z zapisami rozdz. Księgi rachunkowe załącznika Nr 1 do Instrukcji kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont, procedur kontroli oraz obiegu dowodów finansowo-księgowych  Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze.

20. Zapłata zobowiązań dotycząca wydatków sklasyfikowanych w dz.801, rozdz.80101, rozdz. 80148, dz. 851, rozdz. 85154, dz.854, rozdz. 85401, § 4260 (zakup energii) odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli z naruszeniem terminów płatności wynikających z dowodów księgowych niezgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.).(spóźnienia w terminach zapłaty wyniosły odpowiednio do 1 dnia do 48 dni)

21. Zapłata składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu wynagrodzenia z umowy zlecenia Nr 1/2019 zawartej dnia 02.01.2019 r. pomiędzy Szkołą Podstawową Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze a Panią ………………. na sprzątanie wyznaczonych pomieszczeń szkoły za miesiąc luty 2019 r. w kwocie 187,74 zł z naruszeniem terminu określonego w art. 87 ust.1, w związku z art.66 ust.1 lit.e ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1510 z późn.zm.), składki na ubezpieczenie społeczne w kwocie 264,84 zł z naruszeniem terminu określonego w art.47 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.1300 ze zm.) oraz zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wyżej wymienionej umowy zlecenia w kwocie 139,00 zł z naruszeniem terminu określonego w art. 42 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.).

22. Zapłata składki naubezpieczenie zdrowotne z wynagrodzenia z umowy zlecenia Nr 1/2019/warsztaty zimowe zawartej dnia 01.02.2019 r. pomiędzy Szkołą Podstawową Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze a Panią ……………….. na wykonywanie obsługi warsztatów zimowych przy szkole w kwocie 48,15 zł z naruszeniem terminu określonego w art. 87 ust.1, w związku z art.66 ust.1 lit.e ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1510 z późn.zm.), składki na ubezpieczenie społeczne w kwocie 85,00 zł z naruszeniem terminu określonego w art.47 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.1300 ze zm.) oraz zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wyżej wymienionej umowy zlecenia w kwocie 36,00 zł z naruszeniem terminu określonego w art. 42 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.).

23. Zapłata składki na ubezpieczenie zdrowotne z wynagrodzenia z umowy zlecenia Nr 2/2019/warsztaty zimowe zawartej dnia 01.02.2019 r. pomiędzy Szkołą Podstawową Nr 1 im. ks. Jana  Twardowskiego w Kamiennej Górze a Panią …………………….na wykonywanie obsługi warsztatów zimowych przy szkole w kwocie 42,72 zł z naruszeniem terminu określonego w art.87 ust.1, w związku z art.66 ust.1 lit.e ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1510 z późn.zm.), składki na ubezpieczenie społeczne w kwocie 75,40 zł zostały przekazane z naruszeniem terminu określonego w art. 47 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.1300 ze zm.) oraz zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wyżej wymienionej umowy zlecenia w kwocie 32,00 zł została przekazana z naruszeniem terminu określonego w art. 42 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.).

 

W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

 

Ad.1.  Sprostowanie zapisów § 65 ust. 1 pkt 30Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego  w Kamiennej Górze w zakresie określenia odpowiedzialności Dyrektora szkoły w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a w szczególności odpowiedzialności za właściwą organizację i przebieg egzaminu ósmoklasisty zgodnie z art. 44 zzs i art. 44 zzza pkt 1 i 4-12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.), w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2017 r. poz. 1512 ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 kwietnia 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2019 r. poz. 625).

Ad.2.  Sprostowanie zapisów§ 91 ust.12 oraz § 65 ust.2 pkt 1 Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w zakresie określenia terminów opracowania arkusza organizacyjnego szkoły oraz zatwierdzenia przez organ prowadzący niezgodne z § 17 ust.4-7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649).

Ad.3. Sprostowaniezapisów § 65 ust. 3 pkt 10 Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze w zakresie uprawnienia Dyrektora szkoły do udzielania urlopów zgodnie z KN i ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.) jako aktem prawnym regulujący m.in. materię prawną w zakresie udzielania urlopów.

Ad.4. Sprostowanie zapisów § 117 Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego poprzez wskazanie art. 40 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.) jako regulującego materię prawną w zakresie obowiązków rodziców dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu.

Ad.5. Uzupełnienie zapisów § 127 ust. 1 Statutu Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze w zakresie określenia trybu wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 210 ze zm.).

Ad.6. Sprostowanie zapisów § 1 ust.1 lit.f Regulaminu Pracy Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. Jana Twardowskiego w Kamiennej Górze poprzez powołanie się na obowiązujący akt wykonawczytj. rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2369) obowiązujące od dnia 01 stycznia 2019 r.

Sprostowanie zapisów § 8 ust.2 oraz § 8 ust.4 Regulamin Pracy Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze w zakresie wskazania właściwej nazwy jednostki organizacyjnej, której pracownik dokonuje czynności związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem umowy o pracę oraz jest odpowiedzialny za sprawy osobowe jako Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra zgodnie z Uchwałą Nr XXV/164/16 Rady Miasta Kamienna Góra z dnia 28 października 2016 r. w sprawie likwidacji gminnej jednostki organizacyjnej pod nazwą „Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra” i utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą „Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra”.

Sprostowanie zapisów § 15 ust.1 Regulaminu Pracy Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze regulujących materię zatrudniania pracowników młodocianych zgodnie z art. 4 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2245) oraz art. 191 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy (t.j.Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.).

Ad.7. Powołanie się w podstawach prawnych i zapisach § 2 ust.3 pkt.1 Regulaminu wynagradzania  pracowników niepedagogicznych Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze na obowiązujące rozporządzenie płacowe tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

Sprostowanie rozbieżności pomiędzy zapisami § 6 Regulaminu wynagradzania Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego  Kamiennej Górze a zapisami załącznika Nr 3 do w/w Regulaminu (wykaz stanowisk pracowników administracji i obsługi), w zakresie określenia stanowisk, na których pracownikom Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze przysługuje dodatek funkcyjny.

Ad.8. Sprostowanie zapisów § 6 ust.1 Regulaminu kontroli zarządczej Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze w zakresie powołanie się na obowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. poz. 1625). 

Powołanie się w § 5 ust.4 Regulaminu kontroli zarządczej Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze na obowiązujący akt wykonawczy regulujący szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji zatrudnionych w szkole pracowników samorządowych  tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 936 ze zm.).

Ad.9. Uzupełnienie wykazu kont syntetycznych w Zakładowym Planie Kont Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze o wykazanie konta 101 „Kasa”, w związku z dokonywaniem zapisów księgowych na wyżej wymienionym koncie zgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a, w związku z art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 351 ze zm.).

Ad.10. Bezwzględne przestrzeganie ustawowego terminu przekazywania równowartości dokonywanych odpisów i zwiększeń naliczonych na dany rok kalendarzowy z tytułu odpisu na ZFŚS (tj. kwoty stanowiącej co najmniej 75% równowartości odpisów) w ustawowym terminie do 31 maja roku, za który odpis jest przekazywany oraz pozostałej wartości odpisuw terminie do 30 września zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1070 z późn. zm.).

Ad.11. Prawidłowe wykazywanie w sprawozdaniu kwartalnych o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji, zobowiązań wynikających z faktur wystawionych przez w układzie podmiotowym wierzycieli jako: „gospodarstwa domowe” zgodnie z załącznikiem  Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.).

Zastosowany w wyżej wymienionym rozporządzeniu podział grup podmiotów na przedsiębiorstwa niefinansowe oraz gospodarstwa pomocnicze jest zbieżny z klasyfikacją stosowaną przez GUS. Zgodnie z wytycznymi GUS, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na własny rachunek, zatrudniającą więcej niż 9 osób, klasyfikowana jest jako „przedsiębiorstwo niefinansowe”. W sytuacji braku niezbędnych danych o zatrudnieniu, należy zakwalifikować danego kontrahenta do gospodarstw domowych. Przyjęcie takiego założenia wobec osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą na własny rachunek, z punktu widzenia statystyki, będzie obarczone w mniejszym stopniu błędem, niż klasyfikowanie tego typu przedsiębiorców do przedsiębiorstw niefinansowych.

Zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań- do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn.zm.) zalicza się do gospodarstw domowych – rozumianych jako osoby lub grupy osób będące konsumentami lub producentami rynkowymi wyrobów i usług. Do tego sektora zaliczane są osoby fizyczne, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek zatrudniające do 9 osób włącznie oraz rolnicy indywidualni, szkoły niepubliczne prowadzone przez osoby fizyczne, o ile zatrudniają do 9 osób włącznie (bez względu na wymiar etatu) na koniec danego okresu sprawozdawczego. Kategoria ta obejmuje również zobowiązania wobec osób fizycznych zatrudnionych w jednostce sporządzającej sprawozdanie. W przypadku braku wyczerpujących informacji na temat przynależności do danej grupy wierzycieli dopuszcza się dokonywanie szacunków w tym zakresie.

Ad.12, Ad.16, Ad.20. Przestrzeganie przez Szkołę Podstawową Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego terminów zapłaty wynikający z dowodów księgowych i wcześniej zaciągniętych zobowiązań zgodnie z art. 44 ust.3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.).

Ad.13. Bezwzględne przestrzeganie terminu płatności składek na ubezpieczenie społeczne zgodnie z art. 47 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz.266 z późn.zm.), składki na ubezpieczenie zdrowotne, składki na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z art. 87 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1398 z późn.zm.), a także terminu właściwego do odprowadzenia składek na Fundusz Pracy zgodnie z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1409 z późn.zm.).

Ad.14. Prawidłowe wskazywanie w opisie na pieczęci dekretacyjnej zamieszczonej na dowodzie księgowym wysokości kwoty (w tym słownie) zgodnie z wartością wynikającą z treści dowodu księgowego stosownie do zapisów art. 22 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

Ad.15. Prawidłowe klasyfikowanie wydatków budżetowych z tytułu usług konserwacji rzutnika w § 4270 (zakup usług remontowych) zgodnie z załącznikiem Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Zgodnie z załącznikiem Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.) paragraf 4270- zakup usług remontowych:

obejmuje wydatki na zakup usług remontowych (z wyjątkiem wydatków na zakup usług świadczonych przez osoby fizyczne, objętych paragrafami: 401 do 403, 405, 406, 408 do 410, 417 i 434), w szczególności: – usługi obce o charakterze przemysłowym, polegające głównie na przywracaniu wartości użytkowej wyrobów przemysłowych, między innymi usługi konserwacyjne i naprawcze wyrobów przemysłowych, np. maszyn, środków transportu, urządzeń, sprzęt;– usługi budowlano-montażowe, w zakresie remontów i konserwacji pomieszczeń i budynków, a także koszty zleconego opracowania dokumentacji oraz założeń projektowych,– usługi w zakresie remontów dróg. Powyższe potwierdza pismo Ministerstwa Finansów z dnia 31 października 2008 r. ST1-4834-72/BTM/2008/1590: “W paragrafie 427 „Zakup usług remontowych” ujmuje się wydatki na zakup usług remontowych (z wyjątkiem wydatków na zakup usług świadczonych przez osoby fizyczne, objętych paragrafami: 401 do 403, 405 do 406, 408 do 410 i 417 oraz w paragrafie 434), a w szczególności:– usługi obce o charakterze przemysłowym, polegające głównie na przywracaniu wartości użytkowej wyrobów przemysłowych, między innymi usługi konserwacyjne i naprawcze wyrobów przemysłowych, np. maszyn, środków transportu, urządzeń, sprzętu, – usługi budowlano-montażowe w zakresie remontów i konserwacji pomieszczeń i budynków, a także koszty zleconego opracowania dokumentacji typowej oraz zleconego opracowania założeń projektowych, – usługi w zakresie remontów dróg. W związku z powyższym wydatki na świadczone usługi w zakresie napraw, konserwacji i remonty powinny być ujmowane w paragrafie 427 „Zakup usług remontowych”, z odpowiednią czwartą cyfrą.”

Ad.17. Prawidłowe dokonywanie i oznaczanie daty na dowodzie księgowym, dotyczącej sprawdzenia pod względem formalnym i rachunkowym, pod względem merytorycznym, oceny czy wydatek podlega Prawu Zamówień Publicznych, uzasadnienia wydatku pod względem celowości, legalności i gospodarności oraz posiadania pokrycia danego wydatku w planie finansowym oraz dekretacji dowodu księgowego, ujęcia w odpowiednich podziałkach klasyfikacji budżetowej i na odpowiednich kontach, a także zatwierdzenia wydatku przez Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 1, a następnie daty dokonanie zapłaty  po wykonaniu wszystkich wyżej wymienionych czynności zgodnie z zapisami art. 21 ust.1 pkt 6 oraz art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz Załącznikiem Nr 1 do Instrukcji kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont, procedur kontroli oraz obiegu dowodów finansowo-księgowych  Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze.

Ad.18. Prawidłowe umieszczanie daty dokonania zapłaty na pieczęci zamieszczanej na dowodzie księgowym zgodnie z faktyczną datą dokonania zapłaty oraz zgodnie z ewidencją księgową konta 130- Rachunek bieżący jednostki, w związku z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

Ad.19. Wprowadzanie do ksiąg rachunkowych Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze danego okresu sprawozdawczego, w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie, z uwzględnieniem zasady ujmowania faktur, które wpłynęły w następnym miesiącu do 5 dnia miesiąca w księgach rachunkowych okresu, którego dotyczą zgodnie z zapisami załącznika Nr 1 do Instrukcji kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont, procedur kontroli oraz obiegu dowodów finansowo-księgowych  Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kamiennej Górze.

Zgodnie z wyżej wymienionymi do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie. Faktury, które wpłynęły w następnym miesiącu do  5 dnia miesiąca należy ująć w księgach rachunkowych okresu, którego dotyczą.

Ad.21., Ad.22 i Ad.23 Bezwzględne przestrzeganie terminów zapłaty składek na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu z zawartych umów zlecenia zgodnie z art. 87 ust.1, w związku z art.66 ust.1 lit.e ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1398 z późn.zm.), składki na ubezpieczenie społeczne zgodnie z art. 47 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz.266 z późn.zm.) oraz terminu odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 42 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.).

Ponadto, w związku z opisaną w protokole kontroli SSK.1711.P-9.2020 sytuacją polegającą na zaplanowaniu wydatków w planie finansowym Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. J. Twardowskiego w Kamiennej Górze na rok 2019 (analogicznie w projekcie planu finansowego na rok 2019) wydatków w dz. 854, rozdz.85401, w § 4360 na kwotę 11.000,00 zł, w kontekście wykonanianiniejszych wydatków wykazanych w sprawozdaniu Rb-28S z tytułu wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej (SP Nr 1 w Kamiennej Górze) za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2018 r. (roczne), w dz.851, rozdz. 85154, § 4360- na poziomie 433,84 zł oraz wykonania ze sprawozdania Rb-28S z tytułu wykonania planu wydatków budżetowych za okres od początku roku do dnia 31.12.2019 r. (roczne) na poziomie – 732,66 zł oraz protokołem przyjęcia pisemnego oświadczenia od głównej księgowej Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra, zaleca się:

- dokonywanie szczegółowej i wnikliwej analizy oraz sprawdzenia projektów i planów finansowych jednostki, pod kątem wysokości planowanych wydatków w poszczególnych podziałkach klasyfikacji budżetowej zgodnie z zasadami sporządzania projektu planu finansowego wynikającymi z zapisów Zarządzenia Burmistrza Miasta Kamienna Góra w sprawie opracowania materiałów planistycznych do budżetu miasta Kamienna Góra na dany rok budżetowy, w związku z § 8 ust.5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1718 ze zm.).

    Zgodnie z Zarządzeniem Nr 259/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 14 sierpnia 2020 r. w sprawie opracowania materiałów planistycznych do budżetu miasta Kamienna Góra na rok 2021 projekt planu należy sporządzić z uwzględnieniem m.in.

  • istniejącego w roku bieżącym zakresu zadań finansowanych z budżetu miasta i przewidywanych zmian od 1 stycznia 2021 roku;
  • stanu organizacyjnego, cen, stawek podatkowych, taryf, marż opłat obowiązujących w roku bieżącym, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku;
  • skutków finansowych aktów prawnych mających wpływ na przewidywane wykonanie budżetu roku bieżącego i na projekt budżetu na 2021 rok;
  • ogólnych wielkości planowanych  na poszczególne zadania z zakresu wydatków na 2021 rok dotyczących bieżącego utrzymania jednostek i zadań budżetowych na poziomie wykonania za 2020 rok;
  • ewentualne uzasadnione różnice powyżej przewidywanego wykonania za rok 2020 wzrostu wydatków na rok przyszły powinny być udokumentowane i szczegółowo uzasadnione.

     Na  podstawie § 29 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, wprowadzonego  Zarządzeniem Nr 1/2020 Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  03 stycznia 2020 r. kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o realizacji poszczególnych zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, w tym o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach uniemożliwiających ich wykonanie.

 


   

wstecz