W dniach od 14.06.2012 r. do 04.07.2012 r.
została przeprowadzona kontrola
administracyjna w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kamiennej Górze w
zakresie zgodności
działalności z przepisami prawa oraz
procedurami wewnętrznymi, rachunkowości i realizacji planu finansowego oraz
wiarygodności sprawozdań finansowych za rok 2011. Kontrolę przeprowadziła:-
inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Pani Monika
Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 17/2012 Burmistrza Miasta Kamienna
Góra wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu
Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr
157, poz. 1240), w związku z § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli
wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy
Miejskiej Kamienna Góra.
W wyniku
przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości w Miejskiej Bibliotece
Publicznej w Kamiennej Górze:
1.
Nieprawidłowe zapisy zawarte w Statucie
Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze uchwalonym na podstawie
Uchwały Nr V/19/11 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 26 stycznia 2011 r.
w sprawie nadania statutu Miejskiej Bibliotece Publicznej tj.:
-
zapisy § 6 ust. 1 przewidujące utworzenie
stanowiska zastępcy dyrektora nie określają precyzyjnie liczby zastępców oraz
trybu ich powołania i odwołania niezgodnie z postanowieniami art.15 ust. 8
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w związku z art.1 pkt. 12 ustawy z dnia 31
sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu działalności kulturalnej oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 1230);
-
zapisy § 5 ust.2
niniejszego Statutu nie zawierają kompleksowego uregulowania kwestii związanych
z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy z dyrektorem instytucji kultury
ze względu na regułę powoływania dyrektora na czas określony wskazanych w
art.15 ust.1, 5-7 oraz art.16 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o
organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej ( t.j. Dz. U. z 2012 r.
poz. 406)nieprecyzyjne określenie w § 10 Statutu rodzajów dotacji, które mogą
być przekazywane przez organizatora niezgodnie z art.28 ust.3 ustawy z dnia 25
października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.
j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406).
2. Brak uregulowania w Regulaminie
Pracy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze obligatoryjnego
elementu wskazanego w treści art.104¹ § 1 pkt.4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974
r. Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. 1998 r. Nr 21, poz.94 z późn. zm.) tj. określenia
pory nocnej.
3.
Nieprawidłowe określenie w Zasadach (polityki) rachunkowości Miejskiej Biblioteki Publicznej
w Kamiennej Górze iż, podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan
działalności instytucji kultury zatwierdzony przez dyrektora z zachowaniem
dotacji w wysokości ustalonej przez organizatora wraz ze wskazaniem
elementów planu działalności niezgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r.
o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r.
poz. 406), w związku z art.1 pkt. 19 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o
zmianie ustawy o organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 123).
4. Brak określenia w Zakładowym
Planie kont Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze zespołu kont
pozabilansowych, w tym konta 950 „Wydatki strukturalne” niezgodnie z art. 10
ust.1 pkt.3 lit. a, w związku z art.10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 z późn. zm.) oraz
określenia ewidencji analitycznej o numerach odpowiadających kodom zgodnym z
rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie
szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 44,
poz.255 z późn. zm.).
Ponadto zaleca się
zaktualizowanie zapisów Zarządzenia Nr 5/2011 Dyrektora Miejskiej Biblioteki
Publicznej w Kamiennej Górze z dnia 01 marca 2011 r. w sprawie aktualizacji ewidencji i sporządzania
sprawozdań budżetowych Rb-WS w zakresie wydatków strukturalnych poprzez
wskazanie właściwej nazwy sprawozdania składanego przez instytucję kultury w
zakresie poniesionych wydatków
strukturalnych zgodnie z § 3 pkt.30, w związku z § 4 pkt.5 lit.c rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej
(Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz. 103 z
późn. zm.).
5. Brak w postanowieniach § 7
Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych oraz w zapisach § 1 pkt.3 Instrukcji kasowej Miejskiej
Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze zapisów normujących rozliczenia
bezgotówkowe tj. wskazania elektronicznego polecenia przelewu jako stosowanej
formy udokumentowania obrotu bezgotówkowego (system usług Bankowości
Internetowej SBI- COPRO) niezgodnie z art. 10 ust.1, w związku z art.10 ust.2
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr
152,poz.1223 z późn. zm.).
6. Sporządzenie sprawozdania Rb-WSa
z tytułu poniesionych wydatków strukturalnych przez Miejską Bibliotekę
Publiczną w Kamiennej Górze w roku 2011 jako sprawozdania jednostkowego w tysiącach złotych niezgodnie
z § 8 ust.1 pkt.1, w związku z § 9 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz stosownie do
zapisów konta 950 „Wydatki strukturalne” za rok 2011.
7. Nieprawidłowe
wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów
dłużnych oraz poręczeń i gwarancji za IV kwartał 2011 r. jako „zobowiązań
wymagalnych” z tytułu dostaw towarów i usług (wiersz E4.1.) w kwocie 3 405,86
zł niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań
jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U.
z 2010 r. Nr 43, poz. 247).
8. Nieprawidłowe
wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów
dłużnych oraz poręczeń i gwarancji za IV kwartał 2011 r. pożyczek
mieszkaniowych z Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych jako „zobowiązań
wymagalnych pozostałych” w wierszu E4.2. oraz zaliczek pobranych na podatek
dochodowy z tytułu wynagrodzeń za miesiąc grudzień 2011 r. niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań)
do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań
jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U.
z 2010 r. Nr 43, poz. 247).
9. Nieprawidłowe pokrycie należności wynikającej
z faktury Nr CVF-2011/197 z dnia 06.08. 2011
r. ze środków zgromadzonych na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz nieprawidłowe
przeksięgowanie wyżej wymienionych środków poprzez powtórne pobranie ich z
rachunku ZFŚS niezgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o
zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2012 r. Nr 592) oraz w
związku z powyższym nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu
RB-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na
koniec III kwartału 2011 r. w wierszu
N3.gotówka i depozyty, N3.3.depozyty na żądanie
w kolumnie „banki” stanu środków pieniężnych na rachunku
bankowym jednostki niezgodnie
z wyciągiem bankowym z dnia 30.09.2011 r. Nr 2011/09.
10. Błędne wykazanie
w rachunku zysków i strat Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze za
rok 2011 wartości dotacji podmiotowej przekazanej przez organizatora instytucji
kultury na realizację celów statutowych w części D rachunku zysków i start (w
wierszu D.II. Dotacje) niezgodnie z art.4 ust.2, art.6 oraz art.50 ust.1, w
związku z załącznikiem Nr 1 do ustawy z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 z późn. zm.) oraz brak
wykazania w poz. B koszty
działalności operacyjnej, w wierszu B.I. Amortyzacja – kosztów amortyzacji
niezgodnie z art.6 ust.1 w związku z art. 32 ust.1 wyżej wymienionej ustawy o
rachunkowości.
W związku z wyżej wymienionymi
nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:
Ad.1. Sprostowanie zapisów Statutu Miejskiej
Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze uchwalonego na podstawie Uchwały Nr
V/19/11 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 26 stycznia 2010 r. w następującym zakresie tj.:
-
w § 6 ust. 1 precyzyjne określenie liczby
zastępców dyrektora oraz trybu ich powołania i odwołania zgodnie z postanowieniami art.15 ust. 8 ustawy z dnia
25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406),w związku z art.1 pkt. 12 ustawy z dnia 31
sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o
organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z
2011 r. Nr 207, poz. 1230);
-
w § 5 pkt.2
kompleksowe uregulowanie kwestii związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem
stosunku pracy z dyrektorem instytucji kultury ze względu na regułę powoływania
dyrektora na czas określony wskazaną w art.15 ust.1, 5-7 oraz art.16 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu
i prowadzeniu działalności kulturlanej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406);
-
w §10 precyzyjne określenie
rodzajów dotacji, które mogą być przekazywane przez organizatora instytucji kultury (dotacje podmiotowe na
dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań
statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów, dotacje celowe na finansowanie
lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji czy dotacji celowej na
realizację wskazanych zadań i programów) zgodnie z art.28 ust. 3 ustawy z dnia
25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406).
Ad.2. Uzupełnienie postanowień Regulaminu Pracy MBP w Kamiennej Górze o
obligatoryjne elementy wskazane w treści art.104¹ § 1 pkt.4 Kodeksu Pracy (Dz.
U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
tj. o określenie pory nocnej.
Ad.3. Sprostowanie postanowień Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiej Biblioteki Publicznej w
Kamiennej Górze dotyczących sporządzania planu finansowego instytucji kultury zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy
z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i
prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w
związku z art.1 pkt. 19 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o
organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z
2011 r. Nr 207, poz. 123).
Stosownie do art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o
organizowaniu i prowadzeniu działalności
kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406):
”Podstawą
gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan finansowy ustalony przez
dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora. 4. Instytucja kultury sporządza plan finansowy
zgodnie z przepisami ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn.
zm).”
Ad.4. Zaktualizowanie
i uzupełnienie zapisów Zakładowego Planu Kont Miejskiej Biblioteki
Publicznej w zakresie dotyczącym
wprowadzenia zespołu kont pozabilansowych, w tym konta 950 „Wydatki
strukturalne” zgodnie z art. 10 ust.1 pkt.3 lit. a, w związku z art.10 ust.2
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152,
poz.1223 z późn. zm.) oraz określenie ewidencji analitycznej o numerach
odpowiadających kodom zgodnym z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10
marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.
U. z 2010 r. Nr 44, poz.255 z późn.
zm.).
Ad.5. Uzupełnienie postanowień §7
Instrukcji obiegi i kontroli dokumentów księgowych określających rodzaje
dowodów bankowych oraz zapisów §1 pkt.3 Instrukcji kasowej Miejskiej Biblioteki
Publicznej w Kamiennej Górze o wskazanie elektronicznego polecenia przelewu
(system usług Bankowości Internetowej (SBI- COPRO)) jako stosowanej formy
udokumentowania obrotu bezgotówkowego zgodnie z art.10 ust.1 w związku z art.10
ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości ( t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 z późn. zm.).
Ad.6. Sporządzenie sprawozdania Rb-WSa
z tytułu poniesionych wydatków strukturalnych przez jednostkę sektora finansów jako sprawozdania
jednostkowego w złotych zgodnie z postanowieniami
§ 8 ust.1 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej ( t.j.
Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz. 103 z
późn.zm.) oraz § 9 ust.1 i 2 wskazanego rozporządzenia oraz zgodnie z zapisami
ewidencji księgowej konta 950 „Wydatki strukturalne”.
Zgodnie z § 8 ust. 1 wyżej wymienionego
rozporządzenia sprawozdania:
1) jednostkowe
sporządza się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy
prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych placówek,
które sporządza się w walucie, w której prowadzona jest rachunkowość;
2) łączne
i zbiorcze sporządza się w złotych i groszach, z wyjątkiem sprawozdania Rb-70,
które sporządza się w złotych; 3) skonsolidowane
sporządza się w tysiącach złotych.2. Sprawozdania Rb-40, Rb-ZUS, Rb-Z-PPP,
Rb-FUS, Rb-FER sporządza się w tysiącach złotych.
W
sprawozdaniu Rb-WSa podlegają wykazaniu wszystkie wydatki spełniające warunki
zaliczenia ich do wydatków strukturalnych. Jednostki organizacyjne zobowiązane
do sporządzania tych sprawozdań oraz jednostki przez nie nadzorowane powinny
sporządzać przedmiotowe sprawozdania w złotych. Następnie jednostka
sporządzająca sprawozdanie skonsolidowane powinna wykazać w nim kwoty wydatków
strukturalnych w tysiącach złotych.
Ad.7. Sporządzanie sprawozdań kwartalnych Rb-Z o stanie
zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji zobowiązań zgodnie z
załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora
finansów publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247), a w szczególności
prawidłowego wykazywania „zobowiązań wymagalnych” w niniejszym sprawozdaniu.
Zgodnie z
definicją „zobowiązań wymagalnych” zawartą w §1 pkt.4 załącznika Nr 9
(instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w
zakresie operacji finansowych (Dz. U. z
2010 r. Nr 43, poz. 247): „zobowiązania wymagalne to wszystkie bezsporne zobowiązania, których
termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani
umorzone. Są to zobowiązania wynikające głównie
z dostaw towarów i usług (np. niezapłaconych w terminie faktur),
prawomocnych orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji. Zobowiązanie
staje się wymagalne w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, licząc od dnia
następnego po terminie płatności wskazanego w dokumencie zapłaty lub zapisanego
w umowie.”
Ad.8. Sporządzanie sprawozdań
kwartalnych Rb-Z o stanie zobowiązań
według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją
sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów
publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247),
w szczególności nie wykazywania w niniejszym sprawozdaniu jako „zobowiązań
wymagalnych pozostałych” pożyczek mieszkaniowych z Zakładowego Funduszu
Świadczeń Socjalnych oraz zaliczek pobranych na podatek dochodowy z tytułu
wynagrodzenia.
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest całkowicie
wyłączony ze sprawozdania Rb-Z oraz Rb-N, to znaczy, że nie należy wykazywać w
sprawozdaniu Rb-N ani środków na wyodrębnionym rachunku bankowym (stanu
rachunku, lokat, itp.), jak i również nie należy wykazywać należności tego
funduszu z tytułu udzielonych pracownikom zakładu pożyczek.
Jedyna sytuacją, w której ZFŚS
miałby swój „udział” w sprawozdaniu Rb-Z, to przypadek, kiedy jednostka nie
przekaże w terminie na konto bankowe ZFŚS obowiązkowego odpisu zasilającego
przedmiotowy fundusz w terminie wskazanym w ustawie. W takiej sytuacji wszelkie
zobowiązania danej jednostki należy traktować jako zobowiązania wobec osób
trzecich (czyli pracowników). Jeżeli termin na odprowadzenie obowiązkowych
odpisów na rzecz funduszu u pracodawcy minął, natomiast zobowiązanie z tego
tytułu nie jest ani przedawnione, ani nie zostało umorzone przed dniem
kończącym dany okres sprawozdawczy, to jednostka sektora finansów publicznych
zobowiązana do złożenia sprawozdań Rb-Z i Rb-N powinna przedmiotowe
zobowiązania zakwalifikować jako zobowiązanie wymagalne. Wartość nie
odprowadzonych obowiązkowych odpisów powinna zostać wykazana w sprawozdaniu
Rb-Z w wierszu E, E4 ”Zobowiązania wymagalne” i E4.2 „pozostałe” oraz w
kolumnach: 13 ”gospodarstwa domowe”, 3 „kwota zadłużenia” wobec wierzycieli
krajowych ogółem” i 2”kwota zadłużenia
ogółem”.
Ad.9. Sporządzanie sprawozdań Rb-N o
stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych zgodnie z załącznikiem Nr
9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 4 marca 2010 r. w sprawie
sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247), w tym w szczególności zgodności zapisów z
ewidencją księgową oraz przestrzeganie
zasady przeznaczania środków zgromadzonych na rachunku Zakładowego Fundusz
Świadczeń Socjalnych wyłącznie na
działalność socjalną jednostki zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 4
marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2012 r.
poz. 592).
Zgodnie
z przepisami ustawy z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym
funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 2102 r. poz. 592) środki funduszu
są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym i mogą być przeznaczane wyłącznie
na działalność socjalną.
Ad.10. Wykazywanie wartości dotacji
podmiotowej przekazanej przez organizatora instytucji kultury na realizację
celów statutowych w części A „Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi”
rachunku zysków i strat zgodnie z art.4 ust.2, art.6 oraz art.50 ust.1, w
związku z załącznikiem Nr 1 do ustawy z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.).
Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (od
organizatora) otrzymane na dofinansowanie działalności kulturalnej, będącej
działalnością statutową (podstawową) danej instytucji kultury, księguje się pod
datą wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy instytucji kultury,
zaliczając ją do przychodów ze sprzedaży usług działalności kulturalnej, z
tym ze ujmuje się ją w księgach
rachunkowych na odrębnym koncie analitycznym kont zespołu 7 ”Przychody” o
nazwie: „Dotacja na działalność statutową instytucji kultury”.
Przychody w postaci otrzymanej dotacji z budżetu jednostki samorządu
terytorialnego, ujęte w księgach rachunkowych w podany wyżej sposób,
przeksięgowane na dzień bilansowy na wynik finansowy (Ma konto 860) należy
prezentować w rachunku zysków i strat
jako przychody netto ze sprzedaży - w
pozycji A.”Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi” lub zmieniając tę
nazwę na „Przychody netto ze sprzedaży usług kulturalnych” oraz rozważyć
wprowadzenie dodatkowej pozycji np. A.V. Dotacja organizatora na bieżącą
działalność. Wyżej wymieniony sposób ujmowania dotacji na działalność statutową
oraz prezentowania jej w rachunku zysków i strat zapewnia respektowanie zasady
współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów (art.6 ustawy o rachunkowości) oraz znajduje uzasadnienie w
wymaganej w art. 4 ust. 2 wskazanej ustawy zasadzie przewagi treści
ekonomicznej nad formą.
Ponadto zgodnie z art.3 ust.1 pkt.32 ustawy o rachunkowości,
pozostałe koszty i przychody operacyjne to te, które są bezpośrednio związane z
działalnością jednostki. Dotacja otrzymana na działalność statutową instytucji
kultury jest bezpośrednio związaną z jej działalnością operacyjną. Z powyższego
wynika, że należy ją ująć w poz. A. Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z
nimi. Ponadto zgodnie z art.50 ust.1 ustawy o rachunkowości informacje zawarte
w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż
określona w załącznikach do wskazanej ustawy.
Na
podstawie § 31 Regulaminu
kontroli wewnętrznej w
Urzędzie Miasta Kamienna
Góra zatwierdzonego
Zarządzeniem Nr 11/10
Burmistrza Miasta Kamienna Góra
z dnia 06
stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od
daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza
Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach
ich nie wykonania.