Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2012: Wystąpienie pokontrolne - Miejska Biblioteka Publiczna w Kamiennej Górze

W dniach od 14.06.2012 r. do 04.07.2012 r. została przeprowadzona kontrola  administracyjna w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kamiennej Górze w zakresie zgodności działalności  z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, rachunkowości i realizacji planu finansowego oraz wiarygodności sprawozdań finansowych za rok 2011. Kontrolę przeprowadziła:-  inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 17/2012 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240), w związku z § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące  nieprawidłowości w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kamiennej Górze:

 

1. Nieprawidłowe zapisy zawarte w Statucie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze uchwalonym na podstawie Uchwały Nr V/19/11 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 26 stycznia 2011 r. w sprawie nadania statutu Miejskiej Bibliotece Publicznej tj.:

-         zapisy § 6 ust. 1 przewidujące utworzenie stanowiska zastępcy dyrektora nie określają precyzyjnie liczby zastępców oraz trybu ich powołania i odwołania niezgodnie z postanowieniami art.15 ust. 8 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu        i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w związku z art.1 pkt. 12 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 1230);

-         zapisy § 5 ust.2 niniejszego Statutu nie zawierają kompleksowego uregulowania kwestii związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy z dyrektorem instytucji kultury ze względu na regułę powoływania dyrektora na czas określony wskazanych w art.15 ust.1, 5-7 oraz art.16 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406)nieprecyzyjne określenie w § 10 Statutu rodzajów dotacji, które mogą być przekazywane przez organizatora niezgodnie z art.28 ust.3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406).

 

2. Brak uregulowania w Regulaminie Pracy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze obligatoryjnego elementu wskazanego w treści art.104¹ § 1 pkt.4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. 1998 r. Nr 21, poz.94 z późn. zm.) tj. określenia pory nocnej.

 

 

3. Nieprawidłowe określenie w Zasadach (polityki) rachunkowości Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze iż, podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan działalności instytucji kultury zatwierdzony przez dyrektora z zachowaniem dotacji w wysokości ustalonej przez organizatora wraz ze wskazaniem elementów planu działalności niezgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w związku z art.1 pkt. 19 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 123).

 

 

4. Brak określenia w Zakładowym Planie kont Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze zespołu kont pozabilansowych, w tym konta 950 „Wydatki strukturalne” niezgodnie z art. 10 ust.1 pkt.3 lit. a, w związku z art.10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 z późn. zm.) oraz określenia ewidencji analitycznej o numerach odpowiadających kodom zgodnym z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 44, poz.255 z późn. zm.).

 

Ponadto zaleca się zaktualizowanie zapisów Zarządzenia Nr 5/2011 Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze z dnia 01 marca 2011 r. w sprawie  aktualizacji ewidencji i sporządzania sprawozdań budżetowych Rb-WS w zakresie wydatków strukturalnych poprzez wskazanie właściwej nazwy sprawozdania składanego przez instytucję kultury w zakresie  poniesionych wydatków strukturalnych zgodnie z § 3 pkt.30, w związku z § 4 pkt.5 lit.c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz. 103  z późn. zm.).

 

 

5. Brak w postanowieniach § 7 Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych oraz w zapisach  § 1 pkt.3 Instrukcji kasowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze zapisów normujących rozliczenia bezgotówkowe tj. wskazania elektronicznego polecenia przelewu jako stosowanej formy udokumentowania obrotu bezgotówkowego (system usług Bankowości Internetowej SBI- COPRO) niezgodnie z art. 10 ust.1, w związku z art.10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152,poz.1223 z późn. zm.).

 

 

6. Sporządzenie sprawozdania Rb-WSa z tytułu poniesionych wydatków strukturalnych przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Kamiennej Górze w roku 2011 jako sprawozdania  jednostkowego w tysiącach złotych niezgodnie z § 8 ust.1 pkt.1, w związku z § 9 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz stosownie do zapisów konta 950 „Wydatki strukturalne” za rok 2011.

 

7. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji za IV kwartał 2011 r. jako „zobowiązań wymagalnych” z tytułu dostaw towarów i usług (wiersz E4.1.) w kwocie 3 405,86 zł niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

 

8. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji za IV kwartał 2011 r. pożyczek mieszkaniowych z Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych jako „zobowiązań wymagalnych pozostałych” w wierszu E4.2. oraz zaliczek pobranych na podatek dochodowy z tytułu wynagrodzeń za miesiąc grudzień 2011 r. niezgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

 

 

9.  Nieprawidłowe pokrycie należności wynikającej z faktury Nr CVF-2011/197 z dnia 06.08.  2011 r. ze środków zgromadzonych na rachunku Zakładowego Funduszu  Świadczeń Socjalnych oraz nieprawidłowe przeksięgowanie wyżej wymienionych środków poprzez powtórne pobranie ich z rachunku ZFŚS niezgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2012 r. Nr 592) oraz w związku  z  powyższym nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu RB-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych według stanu na koniec III kwartału 2011 r. w  wierszu N3.gotówka i depozyty, N3.3.depozyty na żądanie  w kolumnie „banki” stanu środków pieniężnych na rachunku bankowym jednostki niezgodnie             z wyciągiem bankowym z dnia 30.09.2011 r. Nr 2011/09.

 

 

10. Błędne wykazanie w rachunku zysków i strat Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze za rok 2011 wartości dotacji podmiotowej przekazanej przez organizatora instytucji kultury na realizację celów statutowych w części D rachunku zysków i start (w wierszu D.II. Dotacje) niezgodnie z art.4 ust.2, art.6 oraz art.50 ust.1, w związku z załącznikiem Nr 1 do ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 z późn. zm.) oraz brak wykazania w poz. B koszty działalności operacyjnej, w wierszu B.I. Amortyzacja – kosztów amortyzacji niezgodnie z art.6 ust.1 w związku z art. 32 ust.1 wyżej wymienionej ustawy o rachunkowości.

 

W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

 

Ad.1. Sprostowanie zapisów Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze uchwalonego na podstawie Uchwały Nr V/19/11 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 26 stycznia 2010 r. w  następującym zakresie tj.:

-         w § 6 ust. 1 precyzyjne określenie liczby zastępców dyrektora oraz trybu ich powołania i odwołania zgodnie  z postanowieniami art.15 ust. 8 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406),w związku z art.1 pkt. 12 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy  o organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 1230);

-         w § 5 pkt.2 kompleksowe uregulowanie kwestii związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy z dyrektorem instytucji kultury ze względu na regułę powoływania dyrektora na czas określony wskazaną w art.15 ust.1, 5-7 oraz art.16 ustawy  z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturlanej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406);

-         w §10 precyzyjne określenie rodzajów dotacji, które mogą być przekazywane przez organizatora  instytucji kultury (dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów, dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji czy dotacji celowej na realizację wskazanych zadań i programów) zgodnie z art.28 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406).

 

Ad.2. Uzupełnienie postanowień Regulaminu Pracy MBP w Kamiennej Górze o obligatoryjne elementy wskazane w treści art.104¹ § 1 pkt.4 Kodeksu Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94  z późn. zm.) tj. o określenie pory nocnej.

 

 

Ad.3. Sprostowanie postanowień Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze dotyczących sporządzania planu finansowego instytucji kultury zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406), w związku z art.1 pkt. 19 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 207, poz. 123).

 

Stosownie do art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu  i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406): ”Podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora. 4. Instytucja kultury sporządza plan finansowy zgodnie z przepisami ustawy   z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm).

 

 

Ad.4. Zaktualizowanie i uzupełnienie zapisów Zakładowego Planu Kont Miejskiej Biblioteki Publicznej  w zakresie dotyczącym wprowadzenia zespołu kont pozabilansowych, w tym konta 950 „Wydatki strukturalne” zgodnie z art. 10 ust.1 pkt.3 lit. a, w związku z art.10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 z późn. zm.) oraz określenie ewidencji analitycznej o numerach odpowiadających kodom zgodnym z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 44, poz.255  z późn. zm.).

 

 

Ad.5. Uzupełnienie postanowień §7 Instrukcji obiegi i kontroli dokumentów księgowych określających rodzaje dowodów bankowych oraz zapisów §1 pkt.3 Instrukcji kasowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kamiennej Górze o wskazanie elektronicznego polecenia przelewu (system usług Bankowości Internetowej (SBI- COPRO)) jako stosowanej formy udokumentowania obrotu bezgotówkowego zgodnie z art.10 ust.1 w związku z art.10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r.  o rachunkowości ( t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223  z późn. zm.).

Ad.6. Sporządzenie sprawozdania Rb-WSa z tytułu poniesionych wydatków strukturalnych przez  jednostkę sektora finansów jako sprawozdania jednostkowego w złotych zgodnie z postanowieniami

§ 8 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej ( t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz. 103  z późn.zm.) oraz § 9 ust.1 i 2 wskazanego rozporządzenia oraz zgodnie z zapisami ewidencji księgowej konta 950 „Wydatki strukturalne”.

 

Zgodnie z § 8 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia sprawozdania:


  1)   jednostkowe sporządza się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych placówek, które sporządza się w walucie, w której prowadzona jest rachunkowość;


  2)   łączne i zbiorcze sporządza się w złotych i groszach, z wyjątkiem sprawozdania Rb-70, które sporządza się w złotych;  3)   skonsolidowane sporządza się w tysiącach złotych.2. Sprawozdania Rb-40, Rb-ZUS, Rb-Z-PPP, Rb-FUS, Rb-FER sporządza się w tysiącach złotych.

 

W sprawozdaniu Rb-WSa podlegają wykazaniu wszystkie wydatki spełniające warunki zaliczenia ich do wydatków strukturalnych. Jednostki organizacyjne zobowiązane do sporządzania tych sprawozdań oraz jednostki przez nie nadzorowane powinny sporządzać przedmiotowe sprawozdania w złotych. Następnie jednostka sporządzająca sprawozdanie skonsolidowane powinna wykazać w nim kwoty wydatków strukturalnych w tysiącach złotych.

 

 

Ad.7.   Sporządzanie sprawozdań kwartalnych Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji zobowiązań  zgodnie z  załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247), a w szczególności prawidłowego wykazywania „zobowiązań wymagalnych” w niniejszym sprawozdaniu.

 

Zgodnie z definicją „zobowiązań wymagalnych” zawartą w §1 pkt.4 załącznika Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z  2010 r. Nr 43, poz. 247): „zobowiązania wymagalne  to wszystkie bezsporne zobowiązania, których termin płatności dla dłużnika minął, a które nie zostały ani przedawnione, ani umorzone. Są to zobowiązania wynikające głównie  z dostaw towarów i usług (np. niezapłaconych w terminie faktur), prawomocnych orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji. Zobowiązanie staje się wymagalne w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, licząc od dnia następnego po terminie płatności wskazanego w dokumencie zapłaty lub zapisanego w umowie.”

 

Ad.8. Sporządzanie sprawozdań kwartalnych Rb-Z  o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji  zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcją sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów  z dnia  4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247), w szczególności nie wykazywania w niniejszym sprawozdaniu jako „zobowiązań wymagalnych pozostałych” pożyczek mieszkaniowych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz zaliczek pobranych na podatek dochodowy z tytułu wynagrodzenia.

 

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest całkowicie wyłączony ze sprawozdania Rb-Z oraz Rb-N, to znaczy, że nie należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-N ani środków na wyodrębnionym rachunku bankowym (stanu rachunku, lokat, itp.), jak i również nie należy wykazywać należności tego funduszu z tytułu udzielonych pracownikom zakładu pożyczek.

Jedyna sytuacją, w której ZFŚS miałby swój „udział” w sprawozdaniu Rb-Z, to przypadek, kiedy jednostka nie przekaże w terminie na konto bankowe ZFŚS obowiązkowego odpisu zasilającego przedmiotowy fundusz w terminie wskazanym w ustawie. W takiej sytuacji wszelkie zobowiązania danej jednostki należy traktować jako zobowiązania wobec osób trzecich (czyli pracowników). Jeżeli termin na odprowadzenie obowiązkowych odpisów na rzecz funduszu u pracodawcy minął, natomiast zobowiązanie z tego tytułu nie jest ani przedawnione, ani nie zostało umorzone przed dniem kończącym dany okres sprawozdawczy, to jednostka sektora finansów publicznych zobowiązana do złożenia sprawozdań Rb-Z i Rb-N powinna przedmiotowe zobowiązania zakwalifikować jako zobowiązanie wymagalne. Wartość nie odprowadzonych obowiązkowych odpisów powinna zostać wykazana w sprawozdaniu Rb-Z w wierszu E, E4 ”Zobowiązania wymagalne” i E4.2 „pozostałe” oraz w kolumnach: 13 ”gospodarstwa domowe”, 3 „kwota zadłużenia” wobec wierzycieli krajowych ogółem” i  2”kwota zadłużenia ogółem”.

 

Ad.9. Sporządzanie sprawozdań Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych zgodnie z załącznikiem Nr 9 (instrukcja sporządzania sprawozdań) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r.  w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247), w tym w szczególności zgodności zapisów z ewidencją księgową oraz  przestrzeganie zasady przeznaczania środków zgromadzonych na rachunku Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych wyłącznie na  działalność socjalną jednostki zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 592).

 

Zgodnie z przepisami ustawy z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 2102 r. poz. 592) środki funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym i mogą być przeznaczane wyłącznie na działalność socjalną.

 

 

Ad.10. Wykazywanie wartości dotacji podmiotowej przekazanej przez organizatora instytucji kultury na realizację celów statutowych w części A „Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi” rachunku zysków i strat zgodnie z art.4 ust.2, art.6 oraz art.50 ust.1, w związku z załącznikiem Nr 1 do ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223  z późn.zm.).

 

Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (od organizatora) otrzymane na dofinansowanie działalności kulturalnej, będącej działalnością statutową (podstawową) danej instytucji kultury, księguje się pod datą wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy instytucji kultury, zaliczając ją do przychodów ze sprzedaży usług działalności kulturalnej, z tym  ze ujmuje się ją w księgach rachunkowych na odrębnym koncie analitycznym kont zespołu 7 ”Przychody” o nazwie: „Dotacja na działalność statutową instytucji kultury”.

Przychody w postaci otrzymanej dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ujęte w księgach rachunkowych w podany wyżej sposób, przeksięgowane na dzień bilansowy na wynik finansowy (Ma konto 860) należy prezentować  w rachunku zysków i strat jako przychody netto ze sprzedaży -  w pozycji A.”Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi” lub zmieniając tę nazwę na „Przychody netto ze sprzedaży usług kulturalnych” oraz rozważyć wprowadzenie dodatkowej pozycji np. A.V. Dotacja organizatora na bieżącą działalność. Wyżej wymieniony sposób ujmowania dotacji na działalność statutową oraz prezentowania jej w rachunku zysków i strat zapewnia respektowanie zasady współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów (art.6 ustawy  o rachunkowości) oraz znajduje uzasadnienie w wymaganej w art. 4 ust. 2 wskazanej ustawy zasadzie przewagi treści ekonomicznej nad formą.

Ponadto zgodnie z art.3 ust.1 pkt.32 ustawy o rachunkowości, pozostałe koszty i przychody operacyjne to te, które są bezpośrednio związane z działalnością jednostki. Dotacja otrzymana na działalność statutową instytucji kultury jest bezpośrednio związaną z jej działalnością operacyjną. Z powyższego wynika, że należy ją ująć w poz. A. Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi. Ponadto zgodnie z art.50 ust.1 ustawy o rachunkowości informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach do wskazanej ustawy.

 

 

                Na   podstawie   § 31   Regulaminu  kontroli   wewnętrznej   w  Urzędzie  Miasta   Kamienna  Góra zatwierdzonego  Zarządzeniem  Nr  11/10  Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  06  stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.


   

wstecz