Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2021: Wystąpienie Pokontrolne z Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

 

W dniach od 07.05.2021 r. do 21.05.2021 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna w Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, z siedzibą przy pl. Wolności 11 w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, wiarygodności sprawozdań składanych za rok 2020 oraz realizacji wydatków z tytułu wynagrodzeń osobowych pracowników instytucji kultury w roku 2020, z uwzględnieniem kontroli sprawdzającej. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta Kamienna Góra Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 4/2021 Burmistrza Miasta Kamienna Góra, wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art. 68 i art. 69 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.869 z późn.zm.), w związku z § 2 ust.2 i 3 oraz z § 9 ust.3 pkt 4 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 1/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu przeprowadzenia kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości w Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze:

 

1. Nieprawidłowe użycie w zapisach Rozdziału 1, § 1 Statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze uchwalonego na podstawie Uchwały Nr LIV/337/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. w sprawie nadania statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze) (tekst jednolityuchwalony na podstawie uchwały NR XLIII/276/14 Rady Miejskiej Kamienna Góra z dnia 22 maja 2014 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie nadania Statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze) wyrażenia „w szczególności” w zakresie wskazania źródeł prawa w oparciu, o które jednostka organizacyjna prowadziła będzie działalność niezgodnie z zapisami art.6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902 z późn.zm.).

2. Nieprawidłowe zapisy Rozdziału 5, § 13 ust.2 pkt 6 Statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze określające, iż działalność Muzeum finansowana jest „z innych źródeł”, tworzące otwarty katalog źródeł finansowania instytucji kultury niezgodnie z zapisami art.6 ust.2 pkt 5 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902 z późn.zm.) oraz art.13 ust.2 pkt 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).

 

3. Nieprawidłowe określenie w załączniku Nr 2 do Regulaminu wynagradzania pracowników Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr KS/2/2020 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z dnia 27 lutego 2020 r. wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania w muzeach stanowisk muzealników w stosunku do:

1) kustosza dyplomowanego- wymaganego stażu pracy- 8 lat niezgodnie z art. 32a ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902) (powinno być: co najmniej 3-letni staż pracy w muzeach lub w znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotach, które prowadzą działalność muzealniczą);

2) kustosza- wymaganego stażu pracy - 5 lat niezgodnie z art. 32a ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902) (powinno być: co najmniej 2-letni staż pracy w muzeach lub w podmiotach, o których mowa w ust. 1 pkt 3.);

3) adiunkta –  wykształcenia wyższego specjalistycznego i stażu pracy 2 lata- niezgodnie z art. 32a ust.3 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902) (powinno być: dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich związanych z zakresem gromadzonych w muzeum zbiorów);

4) asystenta- wykształcenia wyższego zawodowego - niezgodnie z art. 32a ust.4 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902) (powinno być: dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia związanych z zakresem gromadzonych w muzeum zbiorów)

oraz wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania w muzeach innych stanowisk związanych z działalnością muzealną:

1) młodszy dokumentalista- wykształcenie średnie;

2) młodszy renowator- wykształcenie średnie lub zasadnicze zawodowe;

3) przewodnik muzealny- wykształcenie średnie i szkolenie specjalistyczne niezgodnie z art.32b i art. 32c ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902), w związku z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów (Dz. U. z 2015 r. poz.1505).

 

Wymagania kwalifikacyjne, określone w niniejszym załączniku Nr 2 do Regulaminu wynagradzania pracowników Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr KS/2/2020 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z dnia 27 lutego 2020 r. uprawniające do zajmowania w muzeach stanowisk muzealników zostały ustalone w oparciu o rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w muzeach oraz sposobu ich stwierdzania (Dz. U. z 2012 r. poz. 937), które utraciło moc obowiązującą z dniem 30 listopada 2011 r. na podstawie art.5 pkt 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów (Dz. U. z 2015 r. poz.1505).

4. Nieprecyzyjne zapisy § 8 ust.2 Regulaminu wynagradzania Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr KS/2/2020 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z dnia 27 lutego 2020 r. w zakresie określenia okresów uprawniającego do dodatku  za wieloletnią pracę w przypadku, gdy pracownik pozostawał równocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy bez wskazania, iż należy uwzględniać okres korzystniejszy stosownie do§ 2 ust.3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 października 2015 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz. U. z 2015 r. poz. 1798).

Zgodnie z § 2 ust.3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 października 2015 r. w  sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz. U. z 2015 r. poz. 1798): „Jeżeli pracownik pozostawał równocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy, przy obliczaniu okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę uwzględnia się korzystniejszy dla pracownika okres zatrudnienia.”

 

Nieprecyzyjne zapisy § 9 ust. 3 Regulaminu wynagradzania Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr KS/2/2020 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z dnia 27 lutego 2020 r. w zakresie określenia okresów uprawniającego do dodatku nagrody jubileuszowej w przypadku, gdy pracownik pozostawał równocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy bez wskazania, iż należy uwzględniać okres korzystniejszy stosownie do zapisów § 4 ust.3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 października 2015 r. w  sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz. U. z 2015 r. poz. 1798).

Zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 października 2015 r. w  sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz. U. z 2015 r. poz. 1798): „Jeżeli pracownik pozostawał równocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy, przy obliczaniu okresu zatrudnienia uprawniającego do nagrody jubileuszowej uwzględnia się korzystniejszy dla pracownika okres zatrudnienia.”

 

5. Brak precyzyjnego określenia pory nocnej (niedookreślenie) w zapisach§ 15 ust. 1 Regulaminu Pracy Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze poprzez zastosowanie zwrotu, iż pora nocna trwa 8 godzin między godziną 21.00 a 7.00 rano stosownie do zapisów art. 151 7  § 1 Kodeksu Pracy.

 

6.Brak w Zakładowym Planie kont stanowiącym załącznik Nr 2 do Zasad (polityki) rachunkowości Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, wprowadzonym na podstawie Zarządzenia Nr KS/1/2016 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z dnia 5 stycznia 2016 r. (aktualizowanym kolejnymi Zarządzeniami) w wykazie kont opisu zasad funkcjonowania konta 742 Dotacje unijne, pomimo dokonywana na nim zapisów księgowych w roku 2020 niezgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a, w związku z art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 września  1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 351).

 

7. Nieprawidłowe dokonanie korekty na dowodzie księgowym tj. raporcie kasowym RK Nr 12/2020 za okres od 01.12. do 31.12.2020 r. (dow. ks. 115/20/RK) w pozycji obroty/rozchód i suma  poprzez skreślenie błędnych kwot bez zachowania zasady dokonywania korekty z datą dokonania poprawki przez osobę upoważnioną do dokonana korekty niezgodnie z art.22 ust.3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.).

 

8. Brak na liście płac E/2020/10 za okres 01.10.2020 r.do 31.10.2020 r. (dow. ks. 29/20/PŁACE) dat sprawdzenia dowodu księgowego pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym oraz daty zatwierdzenia do wypłaty niezgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6, w związku z art. 22 ustawyz dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz § 9 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów w Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, stanowiącej załącznik do Zarządzenia Nr KS/3/2019 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze.

 

9. Niewłaściwe powoływanie się w zapytaniach o karalność (zapytanie o udzielenie informacji o osobie) kandydatów do pracy/pracowników Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-4.2021 jako podstawy prawnej postępowania w związku, z którym zachodzi potrzeba uzyskania informacji o osobie naart. 6 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 22 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 902) niezgodnie z art. 2 i 3 ustawy z dnia 22 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 ze zm.), w związku z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 194 z późn.zm.) oraz ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902 z późn.zm.) oraz art. 22¹ §4 Kodeksu Pracy.

          W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

Ad.1. Zmiana zapisów Rozdziału 1, § 1 Statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze poprzez uchylenie zwrotu „w szczególności” w zakresie wskazania źródeł prawa w oparciu, o które jednostka organizacyjna prowadzi działalność zgodnie z zapisami art.6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902 z późn.zm.).

 

Zgodnie z rozstrzygnięciem nadzorczym NR NPII.4131.1.390.2021 Wojewody Śląskiego z dnia 23 kwietnia 2021 r. (Dz. Urz Woj. Śląskiego z 2021 r. poz.2938): „na gruncie reguł wykładni językowej (gramatycznej), wyrażenie „w szczególności” pełni co do istoty funkcję uszczegółowienia egzemplifikacyjnego wyrażenia bardziej ogólnego, wskazanego w części wypowiedzi normatywnej, znajdującej się przed tym zwrotem. Egzemplifikacyjność tego uszczegółowienia polega na tym, że wyliczenia występujące po nim mają charakter przykładowy. Nie wyczerpują wszystkich możliwych przypadków, obejmują w jakimś sensie najważniejsze z nich dla określenia istoty właściwości ogólnej.

Zgodnie z art. 87 Konstytucji RP źródłami prawa powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia (ust.1). Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego (ust.2). Rada Miejska nie jest zatem uprawniona do przesądzania w drodze aktu prawa miejscowego o stosowaniu przepisów znajdujących się w aktach wyższego rzędu, którymi są ustawy. Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 lipca 2019 r.: „Zauważyć należy, iż funkcją stanowionego prawa miejscowego nie jest informowanie adresata tego aktu o różnych regulacjach obowiązującego prawa, lecz funkcję tę stanowi regulowanie określonej materii (problematyki) w zakresie niewykraczającym poza ustanowioną delegację ustawową (por. sygn. akt II OSK 782/18, opublikowany w CBOSA). W ocenie organu nadzoru w treści statutu muzeum mogą znajdować się jedynie takie przepisy, które będą mieściły się w materii statutowej. Do takiej zaś niewątpliwie należą regulacje normujące przedmiot działalności takiej instytucji, czy też konkretne jej zadania, w tym i regulacje powołujące się na ustawy, które zakreślają zakres przedmiotowy tej działalności. Należy podkreślić, że statut muzeum jest jednocześnie aktem konstytuującym. To on kreuje swą treścią m.in. zakres zadań nałożonych na muzeum. Nie może więc w swej treści zawierać unormowań blankietowych- tym bardziej, że jest on jednocześnie aktem prawa miejscowego. Uchybienia takie należy zaliczyć do kategorii istotnych naruszeń prawa. Ustawodawca zastrzegł, że o zakresie działalności muzeum decyduje właściwy podmiot w drodze statutu (art.6 ust. 2 pkt 2 ustawy).

 

Ponadto, powyższe znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Śląskiego Nr NPII.4131.1.202.2020 z dnia 6 marca 2020 r.(Dz. Urz Woj. Śląskiego z 2020 r. poz.2287): „ I tak Rada Miasta postanowiła, że muzeum (...) działa na podstawie (…). Wskazanie  źródeł prawa, w oparciu o które jednostka organizacyjna prowadziła będzie działalność, w sposób bezpośredni determinuje przedmiot działalności (zakres realizowanych zadań) przez samorządową instytucję kultury. Zatem, także i w tym przypadku mamy do czynienia z konstrukcją katalogu otwartego, co w praktyce może oznaczać realizację innych zadań (wynikających z innych aktów prawnych), których w statucie nie określiła Rada. Takie działanie, zdaniem organu nadzoru, należy uznać za istotne naruszenie prawa tj. art. 2 Konstytucji w związku z art. 6 ust.2 pkt. 2 ustawy o muzeach.”

 

Ad.2.Zmiana zapisów Rozdziału 5, § 13 ust.2 pkt 6 Statutu Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze poprzez uchylenie zwrotu „z innych źródeł”, tworzącego otwarty katalog źródeł finansowania instytucji kultury zgodnie z zapisami art.6 ust.2 pkt 5 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902 z późn.zm.) oraz art.13 ust.2 pkt 4 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).

 

Stosownie do rozstrzygnięcia Wojewody Dolnośląskiego Nr NK-N-4131.180.1.2021.MF z dnia 31 marca 2021 r.: „W kontekście powyższego należy zauważyć, że o ile sam ustawodawca określił w art. 28 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, źródła przychodów instytucji kultury, to jednak upoważnił organizatora do określenia w jej statucie źródeł finansowania. Podkreślić należy, że uchwała jest aktem wykonawczym do ustawy. Ustawa posługuje się pewnymi ogólnymi postanowieniami, które poprzez udzielone przez ustawodawcę upoważnienie, winno być doprecyzowane na poziomie aktu wykonawczego, czy to rozporządzenia, czy uchwały organu jednostki samorządu terytorialnego. To na organizatorze instytucji kultury ciąży obowiązek określenia źródeł finansowania prowadzonej instytucji kultury. Jako że ustawodawca wymaga właśnie od prawodawcy miejscowego określenia źródeł finansowania instytucji kultury, to nie może on przez użycie sformułowania ”innych źródeł”- pozostawiać otwartego katalogu tych źródeł. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie ma możliwości przekazania kompetencji do określania dalszych źródeł finansowania instytucji kultury innemu podmiotowi. Użycie zwrotu „innych źródeł” sprawia, że katalog wskazujący źródła finansowania ma charakter otwarty co oznacza, że możliwe jest finansowanie …… w zakresie nieprzewidzianym przez uchwałę. Tego typu konstrukcja oznacza, że inny organ niż rada w drodze innego aktu niż uchwała, będzie mógł doprecyzować nieprzewidziane przez uchwałę źródła finansowania. Tymczasem stosownie do art.13 ust.2 pkt 4 ustawy o.p.dz.k., wyłącznie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego jest uprawniony do ich określenia. Oznacza to, że Rada ... we wskazanym fragmencie … bez wyraźnego upoważnienia ustawowego przekazała innemu podmiotowi kompetencję do dookreślenia wskazanego elementu i tym samym w sposób istotny naruszyła art. 13 ust.2 pkt 4 przywołanej ustawy.

 

Organ nadzoru podkreśla, że rada…. ma obowiązek działać na podstawie i w granicach prawa, a także musi przestrzegać zakresu upoważnienia, udzielonego jej przez ustawę. Zasada ta w sposób szczególny odnosi się do aktów prawa miejscowego, które zgodnie z art.94 Konstytucji RP- są stanowione na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. Oznacza to, że elementy wskazane w przepisie kompetencyjnym należy zrealizować w pełnym zakresie. Niedopuszczalne jest pozostawienie pewnych regulacji do rozwinięcia poza uchwałą, w przypadku gdy możliwości takiej nie przewidziano wprost w przepisie kompetencyjnym. Takie stanowisko organu nadzoru potwierdza także Naczelny Sąd Administracyjny, który stwierdził, że: „opierając się na konstrukcji wad powodujących nieważność można wskazać rodzaje naruszeń przepisów, które trzeba zaliczyć do istotnych, skutkujących nieważnością uchwały organu gminy. Do nich należy naruszenie przepisów wyznaczających kompetencję do podejmowania uchwał”. (wyrok z dnia 14 kwietnia 2000r. I SA/Wr 1789/99). Rada….., kierując się udzielonym upoważnieniem do podjęcia uchwały, powinna uregulować w sposób kompleksowy i precyzyjny materię podlegającą regulacji.”

 

Podobnie w rozstrzygnięciu nadzorczym NR NPII.4131.1.390.2021 Wojewody Śląskiego z dnia 23 kwietnia 2021 r. (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2021 r. poz. 2938), iż: „użycie zwrotu „z innych źródeł” sprawia, że katalog wskazujący źródła finansowania ma charakter otwarty co oznacza, że możliwe jest finansowanie instytucji kultury w zakresie nieprzewidzianym przez Statut. Tymczasem, stosownie do art.6 ust.2 pkt 5 ustawy o muzeach, wyłącznie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego jest uprawniony do określenia źródeł finansowania. Oznacza to, że Rada we wskazanych zapisach Statutu bez wyraźnego upoważnienia ustawowego przekazała innemu podmiotowi kompetencję do dookreślenia wskazanego elementu i tym samym w sposób istotny naruszyła art. 6 ust. 2 pkt 5 przywołanej ustawy.” (podobnie rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NPII.4131.1.202.2020  Wojewody Śląskiego z dnia 6 marca 2020 r. (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2020 r. poz. 2287, rozstrzygnięcie nadzorcze Nr P-II.4131.2.281.2019 Wojewody Podkarpackiego z dnia 29 sierpnia 2019 r. (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2019 r. poz.4304).

 

Zgodnie z wyrokiem WSA w Rzeszowie z dnia 15 września 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 41/20: „Sąd podziela stanowisko Wojewody, że pozostawienie otwartego katalogu źródeł finansowania sprawia, że możliwe jest finansowanie jego działalności ze źródeł nieprzewidzianych przez uchwałę i także szerzej - z każdego źródła. Oczywiście trudno jest przewidzieć każde możliwe legalne źródło finansowania, ale nie jest to niemożliwe. Statut musi przystawać do systemu obowiązującego prawa i w sposób pełny i kompleksowy regulować kwestie, których dotyczy delegacja ustawowa, w tym wypadku zawarta w art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy.”

 

Ad.3. Sprostowanie zapisów załącznika Nr 2 do Regulaminu wynagradzania pracowników Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr KS/2/2020 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z dnia 27 lutego 2020 r. wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania w muzeach stanowisk muzealników tj. kustosza dyplomowanego, kustosza, adiunkta oraz zgodnie z art. 32, art. 32a, art 32 b i art. 32c ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902) oraz wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania innych stanowisk związanych z działalnością muzealną: tj. młodszy dokumentalista, młodszy renowator oraz przewodnik muzealny zgodnie z art.32b i art. 32c ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902), w związku z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów (Dz. U. z 2015 r. poz.1505).

 

Wymagania kwalifikacyjne, uprawniające do zajmowania w muzeach stanowisk muzealników zostały włączone do ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach – tj. zmiana na podstawie art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów (Dz. U. z 2015 r. poz. 1505) - zmiana i nowe ustalenie brzmienia art. 32 oraz dodanie art.32a, art. 32b i art. 32c oraz art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów (Dz. U. poz. 1505), a także dodanie art. 33a, art. 33b, art. 33c i art. 33d (zmiany weszły w życie 30 listopada 2015 r.).

 

Zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów (Dz. U. z 2015 r. poz.1505) nastąpiła rezygnacja w określeniu wymagań kwalifikacyjnych na trzech stanowiskach zajmowanych przez specjalistów zawodów dotyczących działalności muzealniczej, tj. młodszego dokumentalisty, młodszego renowatora i przewodnika muzealnego.

 

Ad.4. Doprecyzowanie zapisów § 8 ust.2 Regulaminu wynagradzania Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr KS/2/2020 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z dnia 27 lutego 2020 r. w zakresie określenia okresów uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę w przypadku, gdy pracownik pozostawał równocześnie w więcej niż jednym stosunku pracy okresu korzystniejszego stosownie do§ 2 ust.3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 października 2015 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz. U. z 2015 r. poz. 1798).

 

Doprecyzowanie zapisów § 9 ust. 3 Regulaminu wynagradzania Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr KS/2/2020 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z dnia 27 lutego 2020 r. w zakresie określenia okresów uprawniającego do dodatku nagrody jubileuszowej w przypadku, gdy pracownik pozostawał równocześnie o uwzględnianie okresu korzystniejszego stosownie do zapisów § 4 ust.3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego  z dnia 22 października 2015 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz. U. z 2015 r. poz. 1798)  wyraźnie wskazujących  i z w opisanym wyżej przypadku uwzględnia się korzystniejszy dla pracownika okres zatrudnienia.

 

Ad.5. Precyzyjne określenie pory nocnej w zapisach§ 15 ust.1 Regulaminu Pracy Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze poprzez wskazanie konkretnej godziny rozpoczęcia i zakończenia pory nocnej stosownie do zapisów art. 151 7  § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu Pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.).

 

Ad.6.Uzupełnienie w Zakładowym Planie kont Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, stanowiącym załącznik Nr 2 do Zasad (polityki) rachunkowości Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, wprowadzonym na podstawie Zarządzenia Nr KS/1/2016 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze z dnia 5 stycznia 2016 r. (aktualizowanym kolejnymi Zarządzeniami) opisu zasad funkcjonowania konta 742 Dotacje unijne zgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a, w związku z art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz.217).

 

Ad.7. Przestrzeganie zasad prawidłowego dokonywania korekty błędów na dowodach księgowych tj. poprawianie przez skreślenie błędnej treści lub kwoty, z utrzymaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisanie treści poprawnej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego upoważnionej zgodnie z art.22 ust.3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.).

 

Ad.8. Przestrzeganie zasady zamieszczania na listach płac jako dowodach księgowych dat dokonania sprawdzenia dowodu księgowego pod względem merytorycznym, formalnymi rachunkowym oraz daty zatwierdzenia do wypłaty niezgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6, w związkuz art. 22 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.) oraz § 9 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów w Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, stanowiącej załącznik do Zarządzenia Nr KS/3/2019 Dyrektora Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze.

 

Ad.9. Niewskazywanie jako podstawy prawnej w zapytaniach o karalność (zapytaniach o udzielenie informacji o osobie) kandydatów do pracy/pracowników Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górzeart. 6 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 22 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz.1282) stosownie do zgodnie z art. 2 i 3 ustawy z dnia 22 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 ze zm.), w związku z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 194 z późn.zm.) oraz ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U.  z 2020 r. poz. 902 z późn.zm.) i art. 22¹ §4 Kodeksu Pracy.

 

Samorządowe muzea jako instytucje kultury podlegają przepisom ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2019 r., poz. 194 z późn.zm.) oraz ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902 z późn.zm.). Zgodnie z art. 14 ust. 1 z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej  instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Oznacza to, że stanowią podmiot prawny i ich pracownicy podlegają również przepisom powołanej ustawy. Zgodnie z art.26a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w sprawach nieuregulowanych w ustawie do pracowników instytucji kultury stosuje się przepisy Kodeksu pracy.  Ponadto zgodnie z art.4 ustawy o muzeach w sprawach nieuregulowanych w ustawie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194).

 

Zatem w stosunku do pracowników muzeum nie znajdują zastosowania wymagania określone w ustawie z dnia 22 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 902), w tym wymóg niekaralności, a pracownicy samorządowej instytucji kultury nie są pracownikami samorządowymi. Zgodnie z art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych przepisy ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w:

 

1) urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;

2) starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;

3) urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;

4) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;

5) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

 

Ponadto, art. 3 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że jej przepisów nie stosuje się do pracowników jednostek wymienionych w art.2, których status prawny określają odrębne przepisy.

 

 

Zatem brak jest w wyżej wymienionych ustawach tj. ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2019 r., poz. 194 z późn.zm.) oraz ustawie z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902 z późn.zm.) regulacji, które nakładałyby na kandydatów do pracy w samorządowych instytucjach kultury obowiązek dostarczenia zaświadczenia o niekaralności. Stosownie do zapisów art. 22¹ §4 Kodeksu Pracy pracodawca może żądać od kandydata innych danych osobowych niż wymienione (w art. 22¹§ 1 i 2 kp tj. m.in. imię, nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji) wykształcenie, przebieg zatrudnienia) (np. zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego), jeżeli obowiązek ich podania wynika z odrębnych przepisów. Jednak żaden z przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej ani ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach nie wymaga przedłożenia przez kandydata do pracy w samorządowej instytucji kultury (muzeum) zaświadczenia o niekaralności. Pracodawca zatem nie ma podstaw prawnych żądać w procesie rekrutacji przedłożenia takiego dokumentu.

 

Ponadto w trakcie kontroli stwierdzono, iż na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze znajduję się niepełny katalog informacji publicznych podlegających udostępnieniu w BIP niezgodnie z art. 8 ust. 3 i 4 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176). Stosownie do zapisów art. 8 ust. 3 i 4 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w którym wskazano, iż obowiązkiem udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej objęte są informacje publiczne, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 u.d.i.p., art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie u.d.i.p., art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. c i d u.d.i.p. i art. 6 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p., a także informacje dotyczące sposobu dostępu do informacji publicznych nieudostępnionych w Biuletynie Informacji Publicznej.

(na stronie BIP Muzeum Tkactwa znajdują się informacje o statusie prawnym instytucji – formie prawnej, przedmiocie działalności i kompetencjach, organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach, strukturze własnościowej podmiotu)

 

W związku z powyższym zaleca się uzupełnienie i zamieszczenie na stronie BIP Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze informacji podlegających udostępnieniu w BIP zgodnie z art. 8 ust. 3 i 4 ustawy z  6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176), w związku z art. 6 ust. 1 pkt 1-3 u.d.i.p., art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie u.d.i.p., art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. c i d u.d.i.p. i art. 6 ust.1 pkt 5 u.d.i.p., a także informacje dotyczące sposobu dostępu do informacji publicznych nieudostępnionych w Biuletynie Informacji Publicznej, a w szczególności

informacji o:             
- majątku, którym dysponuje (art.6 ust.1 pkt 2 lit.f);

-sposobach przyjmowania i załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych (art. 6 ust.1 pkt 3 lit.d-f);

- dokumentacji przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów ją przeprowadzających (art.6 ust.1 pkt 4 lit. a tiret drugie);

- treści innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, informacji o stanie samorządowych jednostek organizacyjnych (art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. c i d);

- o majątku publicznym (art. 6 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p.).

 

Na podstawie § 29 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, wprowadzonego  Zarządzeniem Nr 1/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 03 stycznia 2020 r. kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o realizacji poszczególnych zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, w tym o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach uniemożliwiających ich wykonanie.


   

wstecz