Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2012: Wystąpienie pokontrolne - kontrola administracyjna w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Tkaczy Śląskich w Kamiennej Górze.

W dniach od 11.04.2012 r. do 27.04.2012 r. została przeprowadzona kontrola  administracyjna w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Tkaczy Śląskich w Kamiennej Górze  w zakresie wiarygodności sprawozdań finansowych składanych za rok 2011, prawidłowości prowadzenia ewidencji wydatków strukturalnych za rok 2011 oraz realizacji wydatków z tytułu § 3020 (wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń), § 4210 (zakup materiałów i wyposażenia) oraz §4410 (podróże służbowe krajowe) za rok 2011. Kontrolę przeprowadziła:-  inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 15/2012 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240), w związku z § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące  nieprawidłowości w Szkole Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze:

1. Nieprawidłowe użycie pojęcia „dochodów własnych” w postanowieniach § 5 ust.3  oraz § 22 ust. 1 pkt 19  Regulaminu Organizacyjnego Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze oraz zapisów rozdz.IV pkt.2 lit.e ppkt.5 Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych w Szkole Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze  niezgodnie z art. 93 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241), w związku z §1 ust.3 Uchwały  Nr LIV/340/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. w sprawie likwidacji rachunków dochodów własnych w jednostkach budżetowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.


2. Nieprawidłowe wskazanie w Zasadach (polityki) rachunkowości rozdz. “Określenie roku obrotowego oraz okresów sprawozdawczości” Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 20, poz. 103 z późn. zm.) jako aktu wykonawczego normującego rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań:
 Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych (kwartalnych/rocznych);
 Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji (kwartalnych/rocznych);
 RB-ZN sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych
niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych  (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).


3.  Przekroczenie terminów zapłaty, wskazanych w treści dowodów księgowych (właściwie opisane wydatki skalsyfikowane jako wydatki strukturalne, wydatki w § 4210) stosownie do zapisów art. 6 i 7 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r.  o terminach zapłaty  w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2003 r.  Nr 139, poz. 1323 z późn. zm)., w związku z art. 44 ust. 3 ustawy  z dnia 27 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240).

W stosunku do niektórych dowodów księgowych, w których nastąpiło przekroczenie terminu zapłaty zostały wystosowane prze kierownictwo jednostki pisma do wystawców faktur o przesunięcie terminu płatności

4.  Nieprawidłowe zapisy zawarte w Zasadach rozliczania delegacji przysługujących pracownikom w Szkole Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze  w następujących postanowieniach:
 zapis pkt.1 „wydawanie delegacji uzależnione jest od możliwości finansowych szkoły”, niezgodny z postanowieniami art.20 ust.2, w związku z art. 21 ust. 1  i art.22 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) odnoszącymi się do druku delegacji jako dowodu księgowego, który wraz z załączonymi do niego dowodami poniesienia przez pracownika określonych kosztów, staje się podstawą rozliczenia kosztów delegacji oraz jest dokumentem potwierdzającym wykonywanie czynności służbowych wynikających z pracowniczego podporządkowania pracodawcy;
 zapis pkt. 2 uzależniający wypłatę należnej diety od sytuacji finansowej szkoły niezgodny z art. 77 5  ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.  Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), w związku z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990  z późn. zm.);
 zapis pkt. 3: “dieta, ze względu na oszczędności, jest wypłacana pracowonikowi, jeżeli   w ofercie szkolenia nie jest zapewniony posiłek (obiad, lunch). W pozostałych przypadkach wypłacane są diety zgodnie z obowiązującymi przepisami” niezgodnie z § 4 ust.2 pkt.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990  z późn. zm.).
5. Zatwierdzenie do wypłaty dowodów księgowych, w tym w szczególności poleceń wyjazdu służbowego Nr 3209 z dnia 28.02.2011,  Nr 3352  z dnia 03.08.2011 r,  Nr 3356 z dnia 08.08.2011 r. Nr 3357 z dnia 08.08.2011 r., Nr 3371  z dnia 25.08.2011 r. oraz  Nr 3265 z dnia 12.04.2011 r. i 3304 z dnia 02.06.2011 r. dotyczących dyrektora przez niego samego niezgodnie z art. 53 ust.1 ustawy z  dnia 29 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) oraz przestrzeganiem zasad dokonywania rzetelnej kontroli realizowanej przez kierownika jednostki oraz sprawowania nadzoru i ponoszenia odpowiedzialności za całość gospodarki finansowej jednostki, a także sprawowaniem nadzoru nad skutecznością i prawidłowością działania systemu kontroli wewnętrznej.

6.  Niewłaściwa numeracja druków poleceń wyjazdu służbowego wystawianych dla kierownika jednostki – dyrektora placówki oświatowej, pochodząca z Urzędu Miasta w Kamiennej Górze, nie zaś z macierzystej jednostki dyrektora jako dla wewnętrznego druku polecenia wyjazdu służbowego pochodzącego z jednostki z zachowaniem zasad chronologii numeracji oraz zasad rzetelności i kompletności właściwymi dla dowodu księgowego zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U.z 2009 r. Nr 152, poz. 1223  z późn.zm.).


7. Sprawdzenie pod względem formalno – rachunkowych dowodów księgowych (poleceń wyjazdu służbowego - delegacja Nr 3/11/12 z dnia 23.09.2011 r. oraz Nr 28/10/11  z dnia 11.01.2011 r., Nr 39/10/11 z dnia 01.04.2011 r., Nr 34/10/11 z dnia 01.02.2011 r.), dotyczących głównego księgowego przez niego samego, co uniemożliwia dokonywanie rzetelnej wstępnej kontroli realizowanej przez główną księgową, określonej w dyspozycji art. 54 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr  157, poz. 1240) oraz koliduje z prawidłowym wykonywaniem obowiązków i ponoszeniem odpowiedzialności za prowadzenie rachunkowości jednostki, wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, a także dokonywaniem wstępnej kontroli w zakresie kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych oraz sprawowaniem nadzoru nad skutecznością i prawidłowością działania systemu kontroli wewnętrznej.

8. Błędna klasyfikacja wydatku z tytułu zakupu obuwia sportowego dla nauczyciela w-f  w § 4210 (zakup materiałów i wyposażenia) niezgodnie z załącznikiem Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 38, poz. 207 z późn.zm.).

9. Brak na sprawdzonych dowodach księgowych dokumentujących wydatki z tytułu zakupu materiałów i wyposażenia (§ 4210) oraz  dowodach dokumentujących wydatki strukturalne  pieczęci lub adnotacji wskazującej formę i datę zapłaty niezgodnie z rozdz. IV pkt.2 lit.e ppkt.5 Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych w Szkole Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze.


W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:
Ad.1. Sprostowanie zapisów § 5 ust.3  oraz §22 ust. 1 pkt 19  Regulaminu Organizacyjnego Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze oraz zapisów rozdz. IV pkt.2 lit.e ppkt.5 Instrukcji obiegu  i kontroli dokumentów księgowych w Szkole Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze, poprze uchylenie pojęcia „dochodów własnych” (likwidacja rachunku dochodów własnych jednostki budżetowej z dniem 31 grudnia 2010 r.)  zgodnie z art. 93 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r.  Nr 157, poz. 1240), w związku z § 1 ust.3 Uchwały  Nr LIV/340/10 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 września 2010 r. w sprawie likwidacji rachunków dochodów własnych w jednostkach budżetowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.
Ad.2. Zaktualizowanie postanowień Zasad (polityki) rachunkowości Szkoły Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze w kwestii dotyczącej wskazania właściwego aktu wykonawczego normujacego swoją trescią zasady sporządzania sprawozdań Rb-Z, Rb- UZ, Rb-N, Rb-UN oraz Rb-ZN tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247).

Wyżej wymienione rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247) weszło w życie z dniem 19 marca 2010 r.
Zgodnie z § 11 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 43, poz. 247) „Przepisy niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie do sporządzenia sprawozdań za okresy sprawozdawcze, rozpoczynając od sprawozdań kwartalnych za I kwartał  2010 r.”

Ad.3. Przestrzeganie terminów zapłaty, wynikających z treści dowodów księgowych stosownie do zapisów art. 6 i 7 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r.  o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 139, poz. 1323 z późn. zm), w związku z art. 44 ust. 3 ustawy  z dnia 27 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240).


Ad.4. Sprostowanie zapisów zawartych w Zasadach rozliczania delegacji przysługujących pracownikom w Szkole Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze tj.:
 zapisów pkt.1 uzależniających wydawanie delegacji od możliwości finansowych szkoły zgodnie z postanowieniami art.20 ust.2, w związku z art. 21 ust. 1 i art.22 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) odnoszącymi się do druku delegacji jako dowodu księgowego, który wraz z załączonymi do niego dowodami poniesienia przez pracownika określonych kosztów, staje się podstawą rozliczenia kosztów delegacji oraz jest dokumentem potwierdzającym wykonywanie czynności służbowych wynikających z pracowniczego podporządkowania pracodawcy;
 zapisów pkt. 2 uzależniających wypłatę należnej diety od sytuacji finansowej szkoły  zgodnie z art. 77 5  ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.  Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), w związku z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990  z późn. zm.);
Stosownie do treści art. 775 § 1  ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe, poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługuje zwrot kosztów związanych z podróżą służbową. Zatem należna dieta jest świadczeniem gwarantowanym przez przepisy Kodeksu Pracy i stosownie do uregulowań kodeksowych zawartych w art. 775 §3, w związku  z art. 775§5 wysokości diet ustalone w układach zbiorowych, regulaminach wynagradzania, postanowieniach umów o pracę nie mogą być niższe niż wynikające z treści rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemuw państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990  z późn. zm.).
 zapisów pkt. 3  zgodnie z § 4 ust.2 pkt.2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990  z późn. zm.).

Ad.5. Zatwierdzenie do wypłaty dowodów księgowych, w tym w szczególności poleceń wyjazdu służbowego dotyczących dyrektora z uwzględnieniem upoważnionego zastęcy zgodnie z art. 53 ust.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240  z późn.zm.) oraz przestrzeganiem zasad dokonywania rzetelnej kontroli realizowanej przez kierownika jednostki oraz sprawowania nadzoru i ponoszenia odpowiedzialności za całość gospodarki finansowej jednostki, a także sprawowaniem nadzoru nad skutecznością i prawidłowością działania systemu kontroli wewnętrznej.


Ad.6. Prawidłowe numerowanie druków poleceń wyjazdu służbowego wystawianych dla kierownika jednostki jako wewnętrznych druków poleceń wyjazdu służbowego pochodzących z jednostki z zachowaniem zasad chronologii numeracji oraz zasad rzetelności i kompletności właściwymi dla dowodu księgowego zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U.z 2009 r. Nr 152, poz. 1223  z późn.zm.).


Ad.7. Sprawdzenie pod względem formalno – rachunkowych dowodów księgowych, w tym w szczególności poleceń wyjazdu służbowego dotyczących głównego księgowego, ze szczególnym uwzględnieniem osób zastępujących upoważnionego do dokonywania kontroli formalno- rachunkowej oraz rzetelnym wykonywaniem obowiązków przez głównego księgowego zgodnie z art.54 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr  157,  poz. 1240) oraz sprawowaniem przez niego nadzoru nad skutecznością i prawidłowością działania systemu kontroli wewnętrznej.


Ad.8. Klasyfikowanie wydatku z tytułu zakupu obuwia sportowego dla nauczyciela w-f  w § 4210 (zakup materiałów i wyposażenia) zgodnie z załącznikiem Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 38, poz. 207 z późn.zm.).

Zakup obuwia sportowego dla nauczyciela otrzymany jako świadczenie rzeczowe, wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy tj. art. 237 7 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) oraz uregulowań wewnętrznych obowiązujacych w placówce w tym zakresie winnien zostać sklasyfikowany w § 3020 (wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń).
Zgodnie z opisem dotyczącym wydatków sklasyfikowanych w § 3020, zamieszczonym w treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010r. Nr 38, poz. 207 z późn.zm.): paragraf ten obejmuje wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze, niezaliczone do wynagrodzeń, w szczególności:
- świadczenia rzeczowe, wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (w tym profilaktyczne posiłki i napoje), oraz ekwiwalenty za te świadczenia, a także ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej wykonywane przez pracowników, ekwiwalenty za używanie własnej odzieży  i obuwia roboczego.
Ad.9. Zamieszczanie na dowodach księgowych pieczęci lub adnotacji wskazującej formę i datę zapłaty zgodnie z rozdz. IV pkt.2 lit.e ppkt.5 Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych w Szkole Podstawowej Nr 2 w Kamiennej Górze.

Na podstawie § 31 Regulaminu  kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna  Góra zatwierdzonego Zarządzeniem Nr 11/10  Burmistrza  Miasta Kamienna Góra z dnia 06 stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.


   

wstecz