Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2020: Wystąpienie pokontrolne z MOPS w Kamiennej Górze

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

 

W dniach od 06.10.2020 r. do 06.11.2020 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, z siedzibą przy Aleja Wojska Polskiego 1 w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, wiarygodności sprawozdań składanych za rok 2019 oraz prawidłowości realizacji wydatków z tytułu delegacji służbowych krajowych (§ 4410) oraz szkoleń pracowników (§ 4700) za rok 2019. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta Kamienna Góra Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 10/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra, wystawionego zgodnie z §15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art. 68 i art. 69 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.869 z późn.zm.), w związku § 2 ust.2 i 3 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 1/2020 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu przeprowadzenia kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości  w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze :

1.Nieprawidłowe użycie w zapisach § 6 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, uchwalonego na podstawie Uchwały Nr XII/73/07 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 5 września 2007 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, dotyczących określenia zadań Ośrodka zwrotu „w szczególności” tworzącego otwarty katalog zadań ośrodka pomocy społecznej i stwarzający możliwość realizowania przez jednostkę innych zadań nieprzewidzianych w uchwale niezgodnie z zapisami art. 11 ust.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.).

2. Nieprawidłowe zapisy§ 23 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze wskazujące uprawnienie Burmistrza Miasta do zatwierdzania Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze pozostające w sprzeczności z zapisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz.506 ze zm.) oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.), a w szczególności art.110 ust.3 ustawy o pomocy społecznej, z którego nie można wywieść kompetencji burmistrza do zatwierdzania treści regulaminu organizacyjnego ośrodka.

3. Nieprawidłowe zapisy § 24 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze stanowiące o uprawnieniach nadzorczych Burmistrza Miasta Kamienna Góra nad Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze niezgodne z art. 18a ust.1, w związku z art. 15 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz.506 ze zm.).

      Ponadto, w trakcie kontroli stwierdzono, iż biorąc pod uwagę okres objęty kontrola tj. 2019 rok w zapisach § 3 pkt.3 i pkt 5 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze powołano się na akty prawne, które utraciły moc obowiązującą tj. ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz.2104 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) niezgodnie zart. 85 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 ze zm.) orazart. 60 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 ze zm.).

    Wyżej wymieniona ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz.2104 z późn. zm.) wskazana jako podstawa prawna funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze utraciła moc obowiązującą na podstawie art. 85 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 ze zm.).

    Ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) utraciła moc obowiązującą na podstawie art. 60 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 ze zm.).

4. Nieaktualność zapisów pkt.13 części III. szczegółowego zakresu czynności zakresu obowiązków głównej księgowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze z dnia 16.10.2014 r., wskazujących na wykonywanie czynności przyjmowania wpłat za usługi opiekuńcze na kwitariusz przychodowy niezgodnie z obowiązującym stanem faktycznym, w związku z art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.  o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.869 ze zm.).

5. Nieprawidłowe określenie wzapisach rozdz. VIII, § 26 zdanie drugie Regulaminu Pracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze (stan ujednolicony na dzień 18.01.2019 r.) miejsca wypłaty wynagrodzenia dla pracowników Ośrodka, którzy nie wyrazili zgody na wypłatę wynagrodzenia w formie przelewu na rachunki bankowe, jako „w kasie Banku Spółdzielczego w Kamiennej Górze, w terminie określonym w punkcie 1 w godzinach pracy banku” niezgodnie z umową rachunku bieżącego zawartą dnia 05.12.2018 r. z Powszechną Kasą Oszczędności Bankiem Polskim S.A., obowiązującą od dnia 01 stycznia 2019 r.

6. Brak prowadzenia w roku objętym kontrolą przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze konta pozabilansowego 980 “Plan finansowy wydatków budżetowych” oraz dokonywania zapisów w ewidencji księgowej niniejszego konta niezgodnie z zapisami Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr 2/2018 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze z dnia 7 lutego 2018r. (aktualizowanego kolejnymi Zarządzeniami), w związku z zapisami art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a oraz art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz zapisami załącznika Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1911 ze zm.).

7. Nieprawidłowe określenie w zapisach § 15 ust. 6 Instrukcji kontroli, obiegu i archiwizowania dokumentów księgowych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, stanowiącej załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 8/2019 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze z dnia 1 marca 2019 r., iż pracownik Działu Administracji wypełniając formularz „Polecenie wyjazdu służbowego” uzupełnia niniejszy dowód m.in. o informację o klasyfikacji strukturalnej niezgodnie z art. 11 pkt 2 lit.b ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych z perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw.

8. Nieprawidłowe powołanie sięw zapisach § 1 pkt 5 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, biorąc pod uwagę rok objęty kontrolą tj. 2019 na nieobowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 128, poz. 861 z późn.zm.), które utraciło moc obowiązującą z dniem 01.01.2018 r.

Nieprawidłowe powołanie sięw zapisach § 1 pkt 6 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, biorąc pod uwagę rok objęty kontrolą tj. 2019na nieobowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. z 2010 r. Nr 242, poz. 1622), który utracił moc obowiązującą z dniem 01.01.2017 r.

9. Brak prowadzenia ewidencji księgowej na koncie 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych”  uzasadniający naruszenie zasady sporządzania sprawozdań Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za okresy sprawozdawcze od początku roku do grudnia 2019 (włącznie) (rubryka w sprawozdaniu „Plan (po zmianach)”) zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej stosownie do zapisów § 9 ust.2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1393  z późn.zm.).

10. Nieprzekazanie terminowo przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze tytułem odpisu na ZFŚS pełnej I raty odpisu (tj. kwoty stanowiącej co najmniej 75% równowartości odpisów) w dz.852, rozdz. 85219, § 4440, oraz w dz. 855, rozdz. 85501, § 4440 w ustawowym terminie do 31.05.2019 r., zaś w dz. 855, rozdz. 85502, § 4440 brak przekazania środków finansowych tytułem w/w odpisu niezgodnie z art.6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1352 z późn. zm.).

    Przekazano do dnia 31.05.2019 r. kwotę 20.038,57 zł w dz. 852. rozdz. 85219, § 4440 (tj. dnia 30.05.2019 r.) oraz kwotę 917,48 zł w dz. 855, rozdz. 85501, § 4440.

    Następnie stwierdzono, że nie przekazano w ustawowym terminie do 30 września 2019 r. (tzw. II rata odpisu) równowartości dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych na dany rok kalendarzowy z tytułu odpisu na ZFŚS w dz. 852, rozdz. 85219, § 4440- kwoty 11.026,52 zł, w dz. 855, rozdz. 85501, § 4440- kwoty 329,28 zł oraz dz. 855, rozdz.85502, § 4440- kwoty 649,57 zł niezgodnie z art 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1316 z późn. zm.).

11. Nieterminowe dokonywanie opłaty na pobyt w DPS-y odpowiednio wykazanych w: sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych według stanu na koniec I kwartału      2019 r. w wierszu E4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, grupa III w kwocie 188.505,44 zł, w sprawozdaniu Rb-Z według stanu na koniec II kwartału 2019 r. w wierszu E4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, grupa III w kwocie 333.573,20 zł, wsprawozdaniu Rb-Z według stanu na koniec III kwartału 2019 r. w wierszu E4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, grupa III w kwocie 118.954,00 zł oraz w sprawozdaniu Rb-Z według stanu na koniec IV kwartału 2019 r. w wierszu E4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług, grupa III w kwocie 212.499,95 zł - z naruszeniem terminów płatności wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań niezgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz.869 ze zm.).

12. Zapłata zobowiązań wymagalnych wykazanych w sprawozdaniu Rb-Z kwartalnym o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec I kwartału 2019 r. w wierszu E4.2.zobowiązania wymagalne pozostałe, grupa IV w łącznej kwocie 81.697,22 zł z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-10.2020, z naruszeniem terminu zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom niezgodnie z art. 47 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn.zm.) oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne tj. z naruszeniem terminu zapłaty składek na ubezpieczenie zdrowotne niezgodnie z art. 66 ust.1 lit.e, w związku z art. 87 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1510 z późn.zm.).

13. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu Rb–Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec II kwartału 2019 r. zobowiązań wymagalnych z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej w kwocie 9.083,85 zł (noty obciążeniowe wystawione przez PCPR) oraz zobowiązań wymagalnych z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej w kwocie  14.103,84 zł (noty obciążeniowe wystawione przez PCPR) na łączną kwotę 23.187,69 zł, w wierszu E4.1. jako zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług niezgodnie z załącznikiem Nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz.1773 z późn.zm.).

14. Zapłata zobowiązań wymagalnych odpowiednio wykazanych w sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec III kwartału 2019 r. w wierszu E4.2. zobowiązania wymagalne pozostałe w kwocie 8.246,74 zł – jako zobowiązań wymagalnych z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej w kwocie 8.246,74 zł, w sprawozdaniu Rb-Z wg stanu na koniec IV kwartału 2019 r. w wierszu E4.2 zobowiązania wymagalne pozostałe w łącznej kwocie 19.618,04 zł (w tym zobowiązania wymagalne z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej w kwocie 9.642,28 zł oraz zobowiązania wymagalne z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo- wychowawczej w kwocie 9.975,76 zł), w sprawozdaniu Rb-Z na koniec II kwartału 2019 r. (nieprawidłowo wykazanych) w wierszu E4.1. zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług w łącznej kwocie 23.187,69 zł (w tym zobowiązania wymagalne z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej w kwocie 9.083,85 zł oraz zobowiązania wymagalne z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo- wychowawczej w kwocie 14.103,84 zł) z naruszeniem terminów wynikających z dowodów księgowych, w związku z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z  2019 r. poz. 869 ze zm.).

15. Nieprawidłowe księgowanie wydatków z tytułu szkoleń pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze (udokumentowanych stosownymi fakturami, opisanymi odpowiednio w treści niniejszego protokołu kontroli SSK.1711.P-10.2020 str. 48-51 pkt 1 do 10) na koncie 409 “Pozostałe koszty rodzajowe” niezgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych, jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1911 ze zm.), w związku z zapisami §17 określającymi zasady klasyfikacji zdarzeń na koncie 409 “Pozostałe koszty rodzajowe” Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 2/2018 Dyrektora MOPS w Kamiennej Górze z dnia 7 lutego 2018 r. (aktualizowanego kolejnymi Zarządzeniami).

16. Brak wskazania na pieczęci dekretacyjnej, zamieszczonej na dowodach księgowych dokumentującychwydatki z tytułu szkoleń (§ 4700 szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej), ujęcia analitycznego na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorami i dostawcami” (wskazano jedynie ujęcie syntetyczne na koncie 201) niezgodnie z zapisami § 22 Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 2/2018 Dyrektora MOPS w Kamiennej Górze z dnia 7 lutego 2018 r. (aktualizowanego kolejnymi Zarządzeniami), w związku z § 16 pkt 7 Instrukcji kontroli i obiegu i archiwizacji dokumentów księgowych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonej na podstawie Zarządzenia Nr 8/2018 Dyrektora MOPS z dnia 30 maja 2018 r. oraz § 16 pkt 7 Instrukcji kontroli i obiegu i archiwizacji dokumentów księgowych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonej na podstawie Zarządzenia Nr 8/2019 Dyrektora MOPS z dnia 1 marca 2019 r.

17. Nieprawidłowa klasyfikacja budżetowa wydatków wynikających z poleceń wyjazdu służbowego na obszarze kraju dotyczących udziału w szkoleniach pracowników MOPS w Kamiennej Górze (wraz z kosztami dojazdów, wyżywienia, diet) w § 4410 (podróże służbowe krajowe) niezgodnie z zapisami załącznika Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

      Biorąc powyższe pod uwagę oraz zapisy ewidencji księgowej konta 130- Rachunek bieżący do § 4410, a także dekretację zamieszczoną na poleceniach wyjazdu służbowego na obszarze kraju, odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-10.2020, związanych z udziałem w szkoleniach oraz obejmujący związane z nimi koszty przejazdu, wyżywienia, diet zostały nieprawidłowo zaksięgowane na koncie 409 „Pozostałe koszty rodzajowe” niezgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych, jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1911 ze zm.), w związku z zapisami §17 Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 2/2018 Dyrektora MOPS w Kamiennej Górze z dnia 7 lutego 2018 r. (aktualizowanego kolejnymi Zarządzeniami).

 

W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

 

Ad.1. Zmiana zapisów § 6 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, uchwalonego na podstawie Uchwały Nr XII/73/07 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 5 września 2007 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, poprzez uchylenie zwrotu ”w szczególności” powodującego, iżkatalog zadań ośrodka pomocy społecznej ma charakter otwarty, stwarzający możliwość realizowania przez jednostkę innych zadań nieprzewidzianych w uchwale stosownie do zapisów art. 11 ust.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.).

 

  Zgodnie z utrwaloną praktyką orzeczniczą oraz rozstrzygnięciami nadzorczymi należy stwierdzić, iż: „Nie ulega wątpliwości, że ośrodek pomocy społecznej jest jednostką organizacyjną gminy działająca w formie jednostki budżetowej. W niniejszej sprawie zastosowanie więc znajdzie art.11 ust.2 ustawy o finansach publicznych. … Stosownie do unormowania powołanego wyżej przepisu art.11 ust.2 ustawy o finansach publicznych, jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności je nazwę, siedzibę i przedmiot działania. Statut jest zatem podstawą działania gminnej jednostki budżetowej, jaką jest ośrodek pomocy społecznej i winien on zawierać wszystkie elementy wymienione w tym przepisie. Ustawodawca wskazał bowiem niezbędne minimum, które bezwzględnie musi znaleźć się w statucie jednostki budżetowej, o czym świadczy użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności”. Oznacza to, że możliwe jest określenie w statucie innych, nie wymienionych w tym przepisie zagadnień, jednak należy pamiętać, aby zawsze statut swym zakresem przedmiotowym w całości odpowiadał treści art.11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Tymczasem, w przedmiotowej sprawie, zadania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej  zostały określone w sposób sprzeczny z powołanym wyżej przepisem. Zgodnie z regulacją statutową „zadania Ośrodka obejmują w szczególności: ”Zdaniem organu nadzoru z uwagi na fakt, iż ustawodawca wymaga od prawodawcy miejscowego określenia w statucie przedmiotu działalności jednostki budżetowej, to nie może on poprzez użycie sformułowania „w szczególności”- pozostawiać otwartego katalogu tych zadań. Użycie zwrotu „w szczególności” powoduje, że katalog zadań ośrodka pomocy społecznej ma charakter otwarty co oznacza, że możliwe jest realizowanie przez jednostkę innych zadań nieprzewidzianych w uchwale. Taki zapis uchwały powoduje, że inny organ (podmiot) niż rada gminy, w drodze innego aktu niż uchwała, będzie mógł doprecyzować, nieprzewidziane przez niniejszą uchwałę zadania jednostki budżetowej. Tymczasem ustawodawca w art.11 ust.2 ww. ustawy wprost zastrzegł, iż o przedmiocie działalności gminnej jednostki budżetowej decyduje organ stanowiący gminy w drodze nadanego przez siebie statutu tej jednostki. Dopuszczenie zatem możliwości powierzenia takiej jednostce do realizacji innych zadań, nie wymienionych w statucie  i w innym trybie niż zmiana statutu tej jednostki, musi zostać uznane za działanie naruszające obowiązujący porządek prawny (por.wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 maja 2011 r. sygn. Akt III SA/Wr 110/11, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych)      

     Reasumując należy uznać, że Rada Miasta Kamienna Góra, wskazując w § 6 uchwały Nr XII/73/07 z dnia 5 września 2007 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, bez wyraźnego upoważnienia ustawowego przekazała innemu podmiotowi kompetencje do określenia wskazanego elementu statutu i tym samym nie zrealizowała w pełni delegacji określonej w art.11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. (por. rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NPII.1431.1.428.2014 Wojewody Śląskiego z dnia 5 grudnia 2014 r. Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2014 r. poz.6357).

      Zgodnie z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Śląskiego Nr NPII.431.1.547.2016 z dnia 10 listopada 2016 r.: „sformułowanie „w szczególności” jest nie do pogodzenia z art.2 Konstytucji RP. Zgodnie z powołanym przepisem Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Z normy tej wyprowadza się obowiązek podejmowania działań na szczeblu państwowym oraz samorządowym w duchu lojalności wobec obywateli. Zaufanie obywatela do organów władzy publicznej i stanowionego przez nie prawa zależy od stworzenia warunków, w których nie pozostaje on w stanie niepewności co do swojej sytuacji prawnej. Do tego zmierza się poprzez unikanie sytuacji, w których obywatel znajdowałby się w swoistej „pułapce prawnej”. Zaufanie obywatela do organów władzy publicznej i stanowionego przez nie prawa zależy od stworzenia warunków w których nie pozostaje on w stanie niepewności co do swojej sytuacji prawnej (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 2 marca 2016 r. sygn.akt II SA/Wr 864/15. publ. Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych.).”(podobnie rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego Nr NK-I.431.312.2016ACze z dnia 2 listopada 2016 r., rozstrzygnięcie nadzorcze Nr 6/2017 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 20 stycznia 2017 r., rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NPII.4131.1.853.2019 Wojewody Śląskiego z dnia 23 grudnia 2019 r. (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2019 r. poz.9305,  rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 23 grudnia 2019 r. NPII.4131.1.819.2019 ).

Ad.2.Zmiana zapisów§ 23 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze wskazujących uprawnienie Burmistrza Miasta do zatwierdzania Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze zgodnie z zapisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz.713 ze zm.) oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1876 ze zm.), a w szczególności art.110 ust.3 ustawy o pomocy społecznej, z którego nie można wywieść kompetencji burmistrza do zatwierdzania treści regulaminu organizacyjnego ośrodka.

Powyższe znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Lubelskiego Nr PN-II.4131.340.2019 z dnia 9 lipca 2019 r. (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z 2019 r. poz.4038): „Zarówno ustawa o samorządzie gminnym, jak i ustawa  z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz.1508 ze zm.) nie upoważniają prezydenta do działania w tej materii. W szczególności kompetencji prezydenta do zatwierdzania treści regulaminu organizacyjnego ośrodka nie sposób wywieść z art.110 ust.3 ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie z tym przepisem, ośrodek pomocy społecznej, wykonując zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej, kieruje się ustaleniami wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Zdaniem organu nadzoru, kompetencja wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w zakresie wykonywania zadań przez ośrodek pomocy społecznej wynikająca z przywołanego przepisu nie jest równoznaczna z wymogiem uzgadniania (zatwierdzania) zasad funkcjonowania Ośrodka, liczby etatów w jego strukturze organizacyjnej oraz zadań poszczególnych stanowisk określonych w regulaminie organizacyjnym. Zauważyć należy, że choć wójt (burmistrz, prezydent miasta) jako organ wykonawczy posiada określone uprawnienia w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych, to są to jednak uprawnienia wynikające ze stosunku służbowego i pozycji ustrojowej wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w gminie. Uprawnienia te wynikają wprost z przepisów rangi ustawowej, a nie z przepisów uchwały podejmowanej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Dotyczą tylko i wyłącznie kierowników tych jednostek, a nie działalności jednostek organizacyjnych, o czym postanowiła Rada w kwestionowanym zapisie uchwały.

   Zasadniczo w sferze uprawnień wójta (burmistrza, prezydenta miasta) pozostaje zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz udzielanie bądź możliwość udzielania stosownych upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Regulamin organizacyjny jest nadawany przez kierownika ośrodka pomocy społecznej. Wszelkie ograniczenia w wypełnianiu przez kierownika ośrodka pomocy społecznej uprawnień i obowiązków powinny wynikać z określonych unormowań ustawowych, zaś takie w przedmiotowej sprawie nie występują.”

Ad.3. Zmiana zapisów § 24 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze w zakresie uprawnień nadzorczych Burmistrza Miasta Kamienna Góra nad Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze zgodnie z art. 18a ust.1, w związku z art. 15 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz.713 ze zm.).

    Powyższe znajduje poparcie w licznych rozstrzygnięciach nadzorczych i tak: „ ...Rada nie była w żaden sposób uprawniona przez ustawodawcę do przekazania uprawnienia do sprawowania nadzoru nad działalnością Ośrodka na rzecz Prezydenta (odpowiednio wójta, burmistrza), gdyż zgodnie z ww. przepisami prawa (tj. art.18a ust.1, w związku z art. 15 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym) organem kontrolnym działalności gminnej jednostki organizacyjnej jest rada gminy poprzez komisję rewizyjną.

Podkreślenia wymaga również, iż ustawodawca regulując kompetencje rady gminy w powyższym zakresie ograniczył je do uprawnień kontrolnych, a nie nadzorczych. Słusznym jest również zauważyć, iż nadzór zawiera w sobie element kontroli, a ponadto organowi nadzorującemu przysługują w stosunku do nadzorowanego podmiotu kompetencje władcze, pozwalające wywierać wpływ na prawidłowe funkcjonowanie jednostki podporządkowanej. Tym samym rada może badać i oceniać prawidłowość działań kontrolowanych organów i jednostek organizacyjnych, nie może im jednak wydawać wiążących dyspozycji dotyczących usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, usuwać ich we własnym zakresie, nie może w sposób władczy wkraczać w zakres działalności jednostki organizacyjnej. Komplementarnie należy zauważyć, że prezydent miasta (wójt, burmistrz) jako organ wykonawczy posiada pewne uprawnienia nadzorcze w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych, ale są to jednak uprawnienia wynikające ze stosunku służbowego i pozycji ustrojowej prezydenta (wójta, burmistrza) w gminie. Wymaga dodania, że uprawnienia te wynikają wprost z przepisów rangi ustawowej, a nie z przepisów uchwały podejmowanej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Dotyczą one tylko i wyłącznie kierowników tych jednostek, a nie działalności danego ośrodka. Mając na uwadze, iż normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły i literalny, a istniejący zakaz dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii, prowadzi do uznania, iż Rada Miejska ...działa w tym zakresie bez podstawy prawnej, co stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady legalizmu określonej w art.7 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.” (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 20 czerwca 2016 r. sygn. NK-II.4131.88.2016.DM). W podobnym tonie wybrzmiewa rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 4 maja 2016 r. sygn. NK-N.4131.30.3.2016.FZ: „w pierwszej kolejności należy zauważyć, że ośrodek pomocy społecznej jest jednostką organizacyjną tworzoną przez radę gminy na podstawie art. 18 ust.2 pkt 9 lit.h ustawy o samorządzie gminnym, w związku z art.110 ust.1 ustawy o pomocy społecznej. Utworzenie ośrodka pomocy społecznej ma na celu wykonywanie zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej. Z uwagi na fakt, że ośrodek funkcjonuje jako gminna jednostka organizacyjna zastosowanie będzie miał art.18a ust.1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, w tym celu powołuje komisję rewizyjną. Zatem z mocy ustawy o samorządzie gminnym organem kontrolującym działalność gminnej jednostki organizacyjnej jest rada gminy poprzez komisję rewizyjną. Jednocześnie zauważenia wymaga, że ustawodawca regulując kompetencje rady gminy w powyższym zakresie ograniczył je do czynności kontrolnych, a nie nadzorczych. Zatem zakres czynności wobec gminnych jednostek organizacyjnych, do których została upoważniona rada gminy ogranicza się do wykonywania zadań kontrolnych. Rada nie posiada natomiast uprawnień nadzorczych. W tym miejscu słusznym jest zauważenie, że nadzór zawiera w sobie element kontroli, a zarazem polega na czymś więcej, nadzorujący bowiem nie tylko dokonuje porównania stanu stwierdzonego z wyznaczonym oraz wynikającej stąd oceny (pozytywnej bądź negatywnej) co do działalności nadzorowanego, lecz ponadto przysługują mu w stosunku do nadzorowanego kompetencje władcze, pozwalające wywierać wpływ na prawidłowe funkcjonowanie jednostek podporządkowanych. Rada może badać i oceniać prawidłowość działań kontrolowanych organów i jednostek organizacyjnych, nie może im jednak wydawać wiążących dyspozycji dotyczących usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, usuwać ich we własnym zakresie, nie może w sposób władczy wkraczać w zakres działalności jednostki organizacyjnej. Rada Miejska…. de facto postanowiła o przekazaniu uprawnienia do sprawowania nadzoru nad działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej na rzecz Burmistrza do czego nie była upoważniona, gdyż sama nie posiada kompetencji nadzorczych wobec gminnych jednostek organizacyjnych, o czym była mowa powyżej. Nie można bowiem uznać za podstawę sprawowania nadzoru nad gminnym ośrodkiem pomocy społecznej art.110 ust.3 ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie z tym przepisem ustawy ośrodek pomocy społecznej, wykonując zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej, kieruje się ustaleniami wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Kompetencji wpływania wójta na wykonywanie zadań ośrodka nie sposób uznać za uprawnienie organu wykonawczego do władczego ingerowania w działalność ośrodka. Nadzór nad działalnością ośrodka jest bowiem pojęciem szerszym (jak wskazano powyżej) niż pojęcie „kierowanie się ustaleniami”. Uregulowanie kwestii sprawowania nadzoru nad działalnością ośrodka pomocy społecznej nie mieści się również w zakresie upoważnienia określonego w art.40 ust.2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie organizacji urzędów i instytucji gminnych. Przepis ten upoważnia radę do stanowienia w kwestiach organizacji wewnętrznej urzędów i instytucji gminnych, natomiast nie do wyznaczenia relacji pomiędzy nimi a organami gminy, w tym również do nakładania uprawnień nadzorczych lub kontrolnych wobec tych szczególnych jednostek organizacyjnych. „Rady gmin stanowiące przepisy gminne zgodnie art. 40 ust.2  ustawy o samorządzie terytorialnym (obecnie gminnym) winny treść swoich regulacji dostosować ściśle do zakresu przyznanego im upoważnienia i przysługujących kompetencji, wynikających z ich zadań, a w razie wątpliwości co do zakresu tego upoważnienia wyjaśnić te wątpliwości przez zastosowanie wykładni zawężającej” (wyrok NSA z dnia 26 maja 1992 r. sygn. akt SA/Wr 310/92). Zauważyć także należy, że choć burmistrz jako organ wykonawczy posiada pewne uprawnienia nadzorcze w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych, to są to jednak uprawnienia wynikające ze stosunku służbowego i pozycji ustrojowej burmistrza w gminie. Wymaga dodania, że uprawnienia te wynikają wprost z przepisów rangi ustawowej, a nie z przepisów uchwały podejmowanej przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Dotyczą tylko i wyłącznie kierowników tych jednostek, a nie samej ich działalności, o czym postanowiła rada w kwestionowanym zapisie uchwały. W świetle art.2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Pochodną zasady demokratycznego państwa prawnego jest art.7 ustawy zasadniczej, zgodnie z którym organy władzy publicznej działają w granicach i na podstawie prawa. Oznacza to, iż każde działanie organu władzy, w tym także rady gminy, musi mieć oparcie w obowiązującym prawie. Organ stanowiący musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu ustawowym. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny pomiędzy aktem wykonawczym a ustawą, co stanowi istotne naruszenie prawa. Zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie ugruntował się pogląd dotyczący dyrektyw wykładni norm o charakterze kompetencyjnym. Naczelną zasadą prawa administracyjnego jest zakaz domniemania kompetencji. Ponadto należy podkreślić, iż normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny. Jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii. Rada tym samym działała bez podstawy prawnej do regulowania kwestii nadzoru nad działalnością gminnej jednostki organizacyjnej, co stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady legalizmu, określonej w art.7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także przekroczenie upoważnienia ustawowego z art.40 ust.2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.” (podobnie rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NPII.4131.1.853.2019 z dnia 23 grudnia 2019 r. (Dz.Urz. Woj. Śląskiego z 2019 r. poz.9305, rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubuskiego Nr NK-I.4131.32.2016.ACze z dnia 2 listopada 2016 r., rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 29 kwietnia 2016r., sygn. NK-N.4131.131.3.2016.RJ1).

      Ponadto, zaleca się aktualizację zapisów § 3 pkt 3 i pkt 5 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze poprzez powołanie się na obowiązujące akty prawne tj. ustawę z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.) oraz ustawę z dnia z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz.1282 ze zm.).

Ad.4. Sprostowanie (dokonanie aktualizacji) zapisów szczegółowego zakresu obowiązków głównej księgowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze poprzez uchylenie z powyższego wykonywania przez główną księgową czynności przyjmowania wpłat za usługi opiekuńcze na kwitariusz przychodowy zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym, w związku z art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.869 ze zm.).

Ad.5. Sprostowanie zapisów rozdz. VIII, § 26 zdanie drugie Regulaminu Pracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze w zakresie określenia miejsca wypłaty wynagrodzenia dla pracowników Ośrodka, którzy nie wyrazili zgody na wypłatę wynagrodzenia w formie przelewu na rachunki bankowe, jako wypłata w kasie Powszechnej Kasie Oszczędności Banku Polskim S.A. Oddziale w Kamiennej Górze zgodnie z umową rachunku bieżącego zawartą dnia 05.12.2018 r. z Powszechną Kasą Oszczędności Bankiem Polskim S.A., obowiązującą od dnia 01 stycznia 2019 r.

Ad.6. Obowiązek prowadzenia przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze konta pozabilansowego 980 “Plan finansowy wydatków budżetowych” oraz dokonywania zapisów w ewidencji księgowej niniejszego konta zgodnie z zapisami Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr 2/2018 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze z dnia 7 lutego 2018r. (aktualizowanego kolejnymi Zarządzeniami), w związku z zapisami art. 10 ust. 1 pkt 3 lit.a oraz art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz zapisami załącznika Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 342 ze zm.).

            Stosownie do pisma Ministerstwa Finansów - Departament Rachunkowości (DR3/502/326/BMI/2010/DR-2382): “jak wynika z opisu do konta 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych”, ujęte w ww. załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. (obecnie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz.342 ze zm.)) służy ono do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych. Na stronie Wn tego konta ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych. Na stronie Ma konta 980 ujmuje się m.in.: równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych. Ewidencja szczegółowa do konta 980 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych. Na jednostkach budżetowych ciąży wynikający z art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości obowiązek wprowadzania do ksiąg rachunkowych danego okresu sprawozdawczego każdego zdarzenia gospodarczego, które nastąpiło w tym okresie. Oznacza to konieczność bieżącego ujmowania w ewidencji księgowej jednostki operacji związanych z wykonaniem planu finansowego wydatków budżetowych, jak i z zaangażowaniem wydatków.”

Ad.7. Sprostowanie zapisów § 15 ust.6 Instrukcji kontroli, obiegu i archiwizowania dokumentów księgowych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, stanowiącej załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 8/2019 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze z dnia 1 marca 2019 r. poprzez uchylenie zapisów zobowiązujących do umieszczenia na formularzu polecenia wyjazdu służbowego informacji o klasyfikacji strukturalnej zgodnie z art. 11 pkt 2 lit.b ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych z perspektywie finansowej 2014- 2020 oraz niektórych innych ustaw.

W związku z wejściem w życie 02 września 2017 r. ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych z perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 1475), która w art. 11 zawiera zmianę ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn.zm.), uchylającą obowiązek stosowania przez jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych dodatkowej klasyfikacji tj. klasyfikacji wydatków strukturalnych - wygasa obowiązek sporządzania i przekazywania rocznego sprawozdania Rb-Wsa o wydatkach strukturalnych za rok 2017 oraz ewentualnych korekt dotyczących sprawozdań za lata ubiegłe.

Ponadto, w związku z uchyleniem podstawy prawnej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 44, poz. 255) utraciło swoją moc obowiązującą z dniem wejścia w wymienionej wyżej ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych z perspektywie finansowej 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw.

Ad.8. Sprostowanie zapisów §1 pkt 5 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze poprzez powołanie się na obowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342 ze zm.).

Sprostowanie zapisów §1 pkt 6 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze poprzez powołanie się na obowiązujący akt wykonawczy tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. poz. 1864).

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. poz. 1864) rozporządzenie z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. poz. 1622) ma zastosowanie do dnia 31 grudnia 2017 r.: 1) w sprawach podatkowych, o których stanowi ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.); 2) w sprawach ewidencji i sprawozdań, o których stanowi ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047); 3) w sprawach dotyczących przekazywania danych wykorzystywanych dla celów statystycznych, o których stanowi ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej; 4) w pozostałych sprawach - jednocześnie z obecną KŚT 2016. 

Ad.9. Obowiązek prowadzenia przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze ewidencji księgowej na koncie 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych” uzasadniony zasadą sporządzania sprawozdań Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki budżetowej zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej (dane w rubryce „Plan (po  zmianach)” zgodnie z danymi konta 980)  stosownie do zapisów § 9 ust.2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 z późn.zm.).

Ad.10. Bezwzględne przestrzeganie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze ustawowego terminu przekazywania równowartości dokonywanych odpisów i zwiększeń naliczonych na dany rok kalendarzowy z tytułu odpisu na ZFŚS (tj. kwoty stanowiącej co najmniej 75% równowartości odpisów) w ustawowym terminie do 31 maja roku, za który odpis jest przekazywany oraz pozostałej wartości odpisuw terminie do 30 września zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1070 z późn. zm.).

Ad.11. Przestrzeganie terminów zapłaty odpłatności za pobyt w DPS-ach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz.869 ze zm.).

Ad.12. Bezwzględne przestrzeganie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze terminów płatności składek na ubezpieczenie społeczne zgodnie z art. 47 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz.266 z późn.zm.) oraz  składek na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z art. 66 ust.1 lit.e, w związku z art. 87 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1398 z późn.zm.).

Ad.13. Prawidłowe wykazywanie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze w sprawozdaniu Rb–Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji zobowiązań wymagalnych z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej oraz zobowiązań wymagalnych z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej, w wierszu E4.2. jako zobowiązania wymagalne pozostałe zgodnie z załącznikiem Nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z  2014 r. poz.1773 z późn.zm.).

Zgodnie z załącznikiem Nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z  2014 r. poz.1773 z późn.zm.) w wierszu E4.2. pozostałe wykazuje się – wartość zobowiązań wymagalnych z tytułu innego niż usługi i dostawy towarów.

Ad.14. Bezwzględne przestrzeganie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze terminów płatności wynikających z not obciążeniowych wystawionych przez PCPR w Kamiennej Górze z tytułu wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej oraz wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo-wychowawczej zgodnie z terminami zapłaty określonymi w dowodach księgowych, w związku z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.).

Ad.15.  Prawidłowe księgowanie wydatków z tytułu szkoleń pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze na koncie 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych, jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342 ze zm.), w związku z zapisami §17 określającymi zasady klasyfikacji zdarzeń na koncie 405 Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 2/2018 Dyrektora MOPS w Kamiennej Górze z dnia 7 lutego 2018 r. (aktualizowanego kolejnymi Zarządzeniami).

Zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych, jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1911 ze zm.): 57) Konto 405 – „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”

Konto 405 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej z tytułu różnego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, które nie są zaliczane do wynagrodzeń.

Na stronie Wn konta 405 ujmuje się poniesione koszty z tytułu ubezpieczeń społecznych i świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, które nie są zaliczane do wynagrodzeń.

Na stronie Ma konta ujmuje się zmniejszenie kosztów z tytułu ubezpieczenia społecznego i świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, a na dzień bilansowy przenosi się je na konto 860.

    Podczas, gdy poniesione przez pracodawcę wydatki na szkolenie pracowników odnosi się do kosztów działalności operacyjnej. Zgodnie z art. 1033 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.) pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe pracodawca może przyznać dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie. Wydatki, jakie pracodawca ponosi z tego tytułu, ujmuje się w ciężar kosztów działalności operacyjnej. Jeżeli ewidencja kosztów prowadzona jest w układzie rodzajowym, czyli tylko w zespole 4, to wydatki te należy ujmować na koncie 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia). Na koncie 405 “Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” ujmuje się w szczególności:  składki ubezpieczeń społecznych obciążających pracodawcę,  składki na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych,  odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, świadczenia urlopowe, koszty bezpieczeństwa i higieny pracy ponoszone przez pracowników (np. środki higieny osobistej, materiały na szkolenie z zakresu BHP, środki do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku, posiłki profilaktyczne, napoje, odzież, obuwie ochronne lub ekwiwalenty pieniężne za używanie przez pracowników własnej odzieży lub jej pranie, koszty związane z opieką medyczną w tym koszty badań wstępnych, okresowych, kontrolnych), odprawy pieniężne, odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy, koszty szkolenia i dokształcania pracowników, dopłaty do biletów okresowych na dojazdy do pracy oraz inne świadczenia na rzecz pracowników.

Koszty zakwaterowania, wyżywienia i przejazdu związane bezpośrednio z udziałem w szkoleniu klasyfikuje się do § 470 „Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej” lub § 455 „Szkolenia członków korpusu służby cywilnej” i księguje jako świadczenia na rzecz pracownika łącznie z kosztami szkolenia na koncie 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”.

Ad.16  Oznaczanie na pieczęci dekretacyjnej, zamieszczonej na dowodach księgowych dokumentującychwydatki z tytułu szkoleń (§ 4700), ujęcia analitycznego na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorami i dostawcami” zgodnie z zapisami § 22 Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 2/2018 Dyrektora MOPS w Kamiennej Górze z dnia 7 lutego 2018 r. (aktualizowanego kolejnymi Zarządzeniami), w związku § 16 pkt 7 Instrukcji kontroli i obiegu i archiwizacji dokumentów księgowych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonej na podstawie Zarządzenia Nr 8/2019 Dyrektora MOPS z dnia 1 marca 2019 r.

Ad.17.  Prawidłowe klasyfikowanie wydatków wynikających z poleceń wyjazdu służbowego na obszarze kraju dotyczących udziału w szkoleniach pracowników MOPS w Kamiennej Górze i bezpośrednio związanych z szkoleniami kosztów dojazdów, wyżywienia, zakwaterowania w § 4700 (szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej) zgodnie z zapisami załącznika Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2015 r. poz.931) ustalono, iż od dnia 01 stycznia 2016 r. wprowadzono paragraf 470 w nowym brzmieniu tj.470-Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej- niezależnie od rodzaju działalności szkoleniowej paragraf ten uwzględnia również wydatki stanowiące wypłatę wynagrodzenia z tytułu umów o dzieło lub umów zlecenia, których przedmiotem są szkolenia pracowników. Do kosztów szkoleń należy zaliczyć wszystkie koszty związane ze szkoleniem, w tym również ponoszone koszty dojazdów, zakwaterowania i wyżywienia uczestników.”

    Zgodnie z powyższą zmianą do § 470- szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej oprócz kosztów związanych ze szkoleniami zalicza się również ponoszone koszty dojazdów, zakwaterowania i wyżywienia uczestników szkolenia. Powyższe oznacza, że wydatki poniesione na pokrycie kosztów dojazdu pracownika na szkolenie rozliczone na podstawie polecenia wyjazdu służbowego powinno zostać sklasyfikowane w § 4700.

      Biorąc powyższe pod uwagę, prawidłowe księgowanie wydatków z tytułu szkoleń i związanych z nimi  kosztów dojazdów, wyżywienia, zakwaterowania na koncie 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” niezgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych, jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342 ze zm.), w związku z zapisami §17 Zasad (polityki) rachunkowości Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze, wprowadzonych na podstawie Zarządzenia Nr 2/2018 Dyrektora MOPS w Kamiennej Górze z dnia 7 lutego 2018 r. (aktualizowanego kolejnymi Zarządzeniami).

    Ponadto w trakcie kontroli stwierdzono, iż polecenia wyjazdu służbowego na obszarze kraju tj. Nr 14/2019 z dnia 06.08.2019 r., Nr 19/2019 z dnia 19.08.2019 r., Nr 22/2019 z dnia 03.10.2019 r. oraz Nr 25/2019 z dnia 22.11.2019 r zostały przedłożone do rozliczenia przez pracowników odbywających niniejsze podróże w dniach zakończenia podróży służbowej. Podczas gdy w/w podróże zostały zakończone w godzinach uniemożliwiających przedłożenie rozliczeń podróży służbowej pracodawcy w dniu zakończenia podróży służbowej. Zaś zapisy § 5 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167 ze zm.) stanowią, iż: „pracownik dokonuje rozliczenia kosztów podróży krajowej lub podróży zagranicznej nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia tej podróży.” Zatem istotne jest wskazanie, iż w ciągu 14 dni od dnia zakończenia podróży służbowejpracownik ma przedłożyć pracodawcy stosowne dokumenty i oświadczenia o wydatkach w czasie podróży. Wyżej wymienione 14 dni na rozliczenie podróży służbowych pracownika liczy się od dnia następnego po dniu zakończenia delegacji (w tym przypadku należy odnieść się do przepisów Kodeksu Cywilnego w zakresie liczenia terminów).

     Na  podstawie § 29 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra, wprowadzonego  Zarządzeniem Nr 1/2020 Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  03 stycznia 2020 r. kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o realizacji poszczególnych zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, w tym o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach uniemożliwiających ich wykonanie.


   

wstecz