Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2019: Kontrola administracyjna w Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra

W dniach od 13.05.2019r. do dnia 29.05.2019r. została przeprowadzona kontrola administracyjna w Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, wiarygodności sprawozdań składanych za rok 2018, prawidłowości realizacji wydatków z tytułu wynagrodzeń bezosobowych (§ 4170) oraz zakupu usług pozostałych (§ 4300) w roku 2018. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta Kamienna Góra Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 4/2019 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionego zgodnie z §15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu  o art.68 i art 69 ust. 1 i 2 ustawy z dnia  27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 z późn.zm.), w związku z § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

 

W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości:

 

1. Nieprawidłowe określenie w zakresie obowiązków głównej księgowej Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra z dnia 02.01.2017 r. czynności wskazujących na wykonywanie funkcji kasjera tj. przyjmowanie wpłat i dokonywanie wpłat gotówkowych na podstawie zatwierdzonych dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami, przestrzeganie ustalonych wysokości pogotowia kasowego, prawidłowe gromadzenie i archiwizowanie pełnej dokumentacji kasowej oraz sporządzanie na bieżąco raportów kasowych dla poszczególnych kont bankowych niezgodnie zart.59 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn.zm.) oraz art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2077 z późn.zm.).

 

Powyższy zakres obowiązków głównego księgowego COJ znajduje potwierdzenie w zapisach § 5 ust. 1 lit. m, o, p i s Regulaminu Organizacyjnego Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr 5/2017 Dyrektora Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 2 stycznia 2017r.

 

2. Brak prowadzenia przez Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra własnej strony BIP stosownie do zapisów art. 4 ust. 1, w związku z art.9 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.1330 z późn.zm.) oraz art.11b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 9994 z późn.zm.).

 

3. Nieprawidłowe określenie w zapisach § 12 ust.3 Regulaminu wynagradzania pracowników Centrum Obsługi Gminy Miejskiej, zatwierdzonego Zarządzeniem Nr 4/2017 Dyrektora Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra z dnia 2 stycznia 2017 r. prawa do przyznania przez pracodawcę dodatku specjalnego w indywidualnych przypadkach na czas nieokreślony niezgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1260 z późn.zm.).

 

4. Naruszenie terminu właściwego do odprowadzenia składki na Fundusz Pracy w łącznej kwocie 801,30 zł (wydatki z dz. 750, rozdz. 75085, § 4120), wykazanych odpowiednio w sprawozdaniu kwartalnym Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec I kwartału 2018 r. niezgodnie z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1065 z późn.zm.).

 

5. Naruszenie terminu właściwego do uregulowania zobowiązańz tytułu należnych składek, odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-4.2019:

- na ubezpieczenie społeczne niezgodnie z art. 47 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn.zm.), wykazanych odpowiednio w wierszu E4.2. zobowiązania wymagalne pozostałe, grupa IV, w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec I kwartału 2018 r.; w łącznej kwocie 28.888,02 zł;

- na ubezpieczenie zdrowotne niezgodnie z art. 87 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1938 z późn.zm.), wykazanych odpowiednio w wierszu E4.2. zobowiązania wymagalne pozostałe, grupa IV, w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec I kwartału 2018 r. w łącznej kwocie 11.150,55 zł;

oraz naruszenie terminu właściwego do uregulowania zobowiązań z tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych niezgodnie z art. 38 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn.zm.), wykazanych w wierszu E4.2. zobowiązania wymagalne pozostałe, w grupie I sprawozdania Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji według stanu na koniec I kwartału 2018 r. w łącznej kwocie 15.968,00 zł.

 

6.  Złożenie w formie pisemnej i elektronicznej rocznego sprawozdania Rb-UZ uzupełniającego o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych za rok 2018, pomimo braku zobowiązań podlegających wykazaniu w niniejszym sprawozdaniu niezgodnie z zapisami § 6 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn. zm.).

 

7. Naruszenie terminów zapłaty zobowiązań wynikających z dowodów księgowych odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SSK.1711.P-4.2019 stosownie do zapisów art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn.zm.).

 

8. Niespójne określenie na faVAT Nr 2/06/2018 z dnia 16.06.2018 r. usługa BHP na łączna kwotę 1.845,00 zł (usługi za miesiąc czerwiec 2018 r.) terminu zapłaty jako 21 dni od daty dokonania sprzedaży usługi, zaś na fakturach za miesiące styczeń, luty, marzec, kwiecień maj 2018 r. jako 7 dni od daty dokonania sprzedaży usługi w stosunku do zapisów § 4 ust. 3 umowy na usługi związane z bezpieczeństwem i higieną pracy z dnia 10.01.2017 r., określającymi niniejszy termin zapłaty jako7 dni od daty otrzymania faktury.

 

9. Nieprawidłowe wystawienie faktur:

-  fa NR FA/116/2018 z dnia 24.07.2018 r. usługi informatyczne na łączną kwotę 683,88 zł, jako obejmującej usługi z miesiąca: maja, czerwca i lipca 2018 r.

-fa NR FA/188/2018 z dnia 12.12.2018 r. na łączną kwotę 738,00 zł, obejmującej usługi z miesiąca: sierpnia,września, października, listopada i grudnia 2018 r.

niezgodnie z zapisami § 8 ust.2 umowy serwisowej zawartej pomiędzy Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra a ……. z dnia 10.10.2017 r., wskazującymi na rozliczenie należności w bieżących okresach miesięcznych.

 

    Powyższe wskazuje na zwrócenie szczególnej uwagi na rzetelne dokonywanie kontroli merytorycznej dowodów księgowych, która polega również na stwierdzeniu celowości i zgodności dowodu księgowego z umową, zamówieniem, zleceniem stosownie do zapisów rozdz. Dowody księgowe załącznika Nr 1 do Instrukcji (procedur) kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów finansowo- księgowych Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

10. Nieprawidłowe oznaczenie na notach księgowych wystawionych przez Centrum Obsług Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra z tytułu realizacji zadań wyszczególnionych w § 1 Porozumienia Nr 1/I/2017 z dnia 10.01.2017 r. za miesiąc lipiec 2018 r. miesiąca zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych niezgodnie z art. 21 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 395 z późn.zm.).

 

11. Naruszenie terminu zapłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu wynagrodzenia za miesiąc czerwiec, lipiec, listopad 2018 r. z tytułu umowy zlecenia Nr 1/2018 z dnia 07.05.2018 r. na wykonywanie zadań inspektora ochrony danych osobowych niezgodnie z art. 87 ust.1, w związku z art.66 ust.1 lit.e ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1938 z późn.zm.).

 

            W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie  w następujący sposób:

 

Ad.1. Zmiana zakresu obowiązków głównej księgowej Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra z dnia 02.01.2017 r. polegająca na uchyleniu zapisów wskazujących na wykonywanie funkcji kasjera tj. przyjmowanie wpłat i dokonywanie wpłat gotówkowych na podstawie zatwierdzonych dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami, przestrzeganie ustalonych wysokości pogotowia kasowego, prawidłowe gromadzenie i archiwizowanie pełnej dokumentacji kasowej oraz sporządzanie na bieżąco raportów kasowych dla poszczególnych kont bankowych, w związku z faktycznym wykonywaniem czynności kasjera przez specjalistę ds. księgowości Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra stosownie do zapisów art.59 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn.zm.) oraz art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.869 z późn.zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę zaleca się dokonanie zmiany zapisów § 5 ust.1 lit. m, o, p i s Regulaminu Organizacyjnego Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Nr 5/2017 Dyrektora Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 2 stycznia 2017r., wskazujących na wykonywanie przez głównego księgowego jednostki zakresu czynności kasjera zgodnie ze stanem faktycznym oraz stosownie do zapisów art.59 ustawy z dnia  8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn.zm.) oraz art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.869 z późn.zm.).

 

Ad.2. Założenie i prowadzenie przez Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra własnej strony BIP zgodnie z art. 4 ust. 1, w związku z art.9 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.1330 z późn.zm.) oraz art.11b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn.zm.).

 

       Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne oraz osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego. W kontekście art. 9 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1  i 2 wyżej wymienionej ustawy tworzą własne strony Biuletynu Informacji Publicznej, na których udostępniają informacje podlegające udostępnieniu w tej drodze. Za stworzenie, utrzymanie i aktualizację treści zawartych w podmiotowych stronach BIP odpowiadają podmioty udostępniające informację publiczną. Tym samym podmioty sklasyfikowane w art. 4 ust.2 są obowiązane do tworzenia strony BIP, z uwzględnieniem postanowień art. 9 ustawy.

    Stosownie do wyjaśnień zawartych w piśmie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Departament Prawny DP-WP-026-195/2012/SB/NG z dnia 20 grudnia 2013 r.: ”Każdy podmiot zobowiązany do udzielenia informacji publicznej powinien prowadzić własną stronę BIP. Pod pojęciem „własnej strony BIP” należy rozumieć odrębną od stron podmiotowych BIP innych podmiotów stronę… Podmiot zobowiązany do prowadzenia podmiotowej strony BIP może prowadzić tę stronę na serwerze własnym (jeśli taki posiada), bądź na serwerze innego podmiotu, którym może być zarówno jak i jednostka nadrzędna w stosunku do danej jednostki organizacyjnej, jeżeli posiada własny serwer. W tym przypadku, udostępnienie serwera przez jednostkę nadrzędną nie oznacza jednak, że jednostka podległa może prowadzić swoją stronę BIP w ramach serwisu BIP jednostki nadrzędnej. Oznacza ono jedynie, że jednostka podległa może powadzić własną stronę BIP na tym samym serwerze, na którym prowadzony jest serwis BIP jednostki nadrzędnej. Jednostka podległa zobowiązana jest nadal do prowadzenia własnej strony podmiotowej BIP.”

 

 

Ad.3. Zmiana zapisów § 12 ust.3 Regulaminu wynagradzania pracowników Centrum Obsługi Gminy Miejskiej, zatwierdzonego Zarządzeniem Nr 4/2017 Dyrektora Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra z dnia 2 stycznia 2017 r. polegająca na uchyleniu prawa do przyznania przez pracodawcę dodatku specjalnego w indywidualnych przypadkach na czas nieokreślony zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1260 z późn.zm.).

Ad.4. Bezwzględne przestrzeganie terminów do odprowadzenia składki na Fundusz Pracy zgodnie z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 1265 z późn.zm.).

Ad.5. Bezwzględne przestrzeganie terminów płatności składek na ubezpieczenie społeczne zgodnie z art. 47 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U.  z 2019 r. poz.300 z późn.zm.) oraz terminów płatności składek na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z art. 87 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1510 z późn.zm.), a także terminu właściwego do uregulowania zobowiązań z tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art.38 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.1509 z późn.zm.).

Ad.6. Przestrzeganie zasady składania rocznego sprawozdania Rb-UZ uzupełniającego o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych zgodnie z § 6 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn. zm.) tj. w przypadku, gdy jednostka posiada zobowiązania podlegające wykazaniu w tym sprawozdaniu.

Ad.7. Przestrzeganie terminów zapłaty wynikających z treści dowodów księgowych zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn.zm.).

Ad.8. Wskazywanie na fakturach za świadczenie usług związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy,  terminu zapłaty w sposób spójny z zapisami § 4 ust. 3 umowyzawartej dnia 10.01.2017 r. pomiędzy Biurem Usług BHP i P.poż. i Ochrony Radiologicznej a Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra na usługi związane z bezpieczeństwem i higieną pracy z dnia 10.01.2017 r., określającymi niniejszy termin zapłaty jako7 dni od daty otrzymania faktury.

Ad.9. Wystawianie faktur i dokonywanie rozliczenia na podstawie zawartej umowy serwisowej z dnia 02 stycznia 2017 r. zgodnie z zapisami § 8 ust.2 w/w umowy serwisowej tj.rozliczenie za miesiąc bieżący do 15 dnia następnego miesiąca na podstawie otrzymanych faktur.

  Uwzględniając powyższe zwrócenie szczególnej uwagi na rzetelne dokonywanie kontroli merytorycznej dowodów księgowych, która polega również na stwierdzeniu celowości i zgodności dowodu księgowego       z umową, zamówieniem, zleceniem stosownie do zapisów rozdz. Dowody księgowe załącznika Nr 1 do Instrukcji (procedur) kontroli finansowej, zasad (polityki) rachunkowości, zakładowego planu kont oraz obiegu dowodów finansowo- księgowych Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

Ad.10.  Prawidłowe oznaczanie na dowodach księgowychmiesiąca zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 z późn.zm.).

Ad.11. Bezwzględne przestrzeganie terminów zapłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu zawartej umowy zlecenia Nr 1/2018 z dnia 07 05.2018 r. na wykonywanie zadań inspektora ochrony danych osobowych zgodnie z art. 87 ust. 1, w związku z art.66 ust.1 lit.e ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. oo świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1510  ze zm.).

 

W trakcie kontroli stwierdzono, iż w zapisach § 2 pkt 3 załącznika do Uchwały Nr XXV/164/16 Rady Miasta Kamienna Góra z dnia 28 października 2016 r. w sprawie likwidacji gminnej jednostki organizacyjnej pod nazwą” Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra” i utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą „Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra” błędnie podano dzień w dacie ustawy o rachunkowości, oznaczając niniejszą jako ustawa z dnia 20 września 1994 r. o rachunkowości niezgodnie z § 143, w związku z § 16 i 17 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (t.j. Dz. U. z 2016. poz. 283).

   Właściwy tytułu ustawy o rachunkowości z prawidłową datą to: ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Biorąc powyższe pod uwagę, zaleca się dokonanie sprostowania zapisów § 2 pkt 3 załącznika do Uchwały Nr XXV/164/16 Rady Miasta Kamienna Góra z dnia 28 października 2016 r. w sprawie likwidacji gminnej jednostki organizacyjnej pod nazwą ”Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Gminy Miejskiej Kamienna Góra” i utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą „Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra” poprzez prawidłowe oznaczenie dnia wydania ustawy o rachunkowości jako ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości  stosownie do zapisów § 143, w związku z § 16 i 17 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (t.j. Dz. U. z 2016. poz. 283).

Ponadto stwierdzono, iż umowy o prowadzenie rachunku pomocniczego i bieżącego z dnia 02.01.2017 r. oraz umowy Nr 240389 z dnia 01.02.2017 r. o świadczenie usług SBI-CORPO zawarte pomiędzy Bankiem Spółdzielczym w Kamiennej Górze, a Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra zostały zawarte stosownie do zapisów § 1 pkt. 1 (rachunek bieżący i pomocniczy) oraz § 10 ust.1 umowy Nr 2040389 o świadczenie usług SBI-CORPO) na czas nieznaczony niezgodnie z zapisami art. 142 ust.1, w związku z art. 143 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn.zm.).

Biorąc pod uwagę, wyjaśnienia Dyrektora Centrum Obsługi Jednostek Gminy Miejskiej Kamienna Góra, wskazujące, iż niniejsze zamówienie publiczne w zakresie obsługi bankowej nie podlegało ustawie Prawo zamówień publicznych stosownie do zapisów art.4 pkt 8 Pzp, gdyż wartość zamówienia nie przekraczała wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro, a wyżej opisane umowy o prowadzenie rachunków bankowych w Banku Spółdzielczym w Kamiennej Górze zostały wypowiedziane  z dniem 31.12.2018 r. należy jednoznacznie wskazać, iż:

  • zamówienia publiczne udzielane z wyłączeniem stosowania przepisów Pzp na podstawie art.4 pkt 8 tej ustawy, nie tracą charakteru zamówienia publicznego. W myśl przepisów art.44 ust.4 oraz art. 254 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, jednostki sektora finansów publicznych zobligowane są do zawierania umów, których przedmiotem są usługi lub dostawy na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, a zlecanie zadań dotyczących wykonania budżetu powinno następować z uwzględnieniem przepisów zamówień publicznych.

Stosownie do opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy (Biuletyn Informacyjny Nr 3 (49) 2005 r. RIO w Bydgoszczy) ...czy z uwagi na niskie koszty, jednostka budżetowa może zawrzeć umowę z bankiem na czas nieokreślony, należy stwierdzić, że zgodnie z art.142 ust.1 Pzp, umowy w sprawach zamówień publicznych zawiera się na czas oznaczony. Przypadki zaś możliwości zawarcia umów na czas nieoznaczony, enumeratywnie zostały wyliczone w art.143 ust.1 Pzp. Możliwości zawarcia tego rodzaju umów uzależnione są od przedmiotu dostawy a nie wartości zamówienia. Tak więc umowy z bankiem dotyczące bankowej obsługi budżetu nie mogą być zawierane na czas nieoznaczony”.

 

Na podstawie § 31 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra  i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra zatwierdzonego  Zarządzeniem Nr  11/10  Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  06  stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.


   

wstecz