W dniach od 26.09.2016 r. do 19.10.2016 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna w Żłobku Miejskim w Kamiennej Górze w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, wiarygodności sprawozdań finansowych składanych za rok 2015 oraz prawidłowości gospodarowania nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd jednostce. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta w Kamiennej Górze Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 8/2016 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionego zgodnie z § 15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r, poz. 885 z późn.zm.), w związku z § 2 ust.2 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.
W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości w Żłobku Miejskim w Kamiennej Górze:
1. Brak unormowania w zapisach Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze (tekst jednolity Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze ogłoszony w formie obwieszczenia Nr VI/3/15 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 26 marca 2015 r.) w ramach określenia celów i zadań jednostki oraz sposobów ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w jego wychowaniu- wobec dzieci niepełnosprawnych z wymienioną wyżej indywidualizacją tych celów, zadań i sposobów dostosowaną do konkretnego charakteru niepełnosprawności niezgodnie z art.11 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.1457 z późn.zm.).
2. Brak unormowania w treści Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze zasad ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku niezgodnie z art.11 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.1457 z późn.zm.).
3. Nieprawidłowe określenie w zapisach §13 ust.2 Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze elementów rocznego planu finansowego Żłobka Miejskiego, stanowiącego podstawę gospodarki finansowej niniejszej jednostki budżetowej jako obejmującego przychody i rozchody, stan środków obrotowych oraz rozliczenie z budżetem Gminy Miejskiej Kamienna Góra, bez wskazania, iż wyżej wymieniony plan finansowy obejmuje planowane wydatki i dochody jednostki niezgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn.zm.), w związku z § 5 ust. 1, § 7 oraz § 8 ust.5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1542 z późn.zm.).
4. Nieprawidłowe określenie w zapisach § 9 ust.11 Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze jako warunku przyjęcia dziecka do żłobkaobowiązku przedłożenia przez rodziców zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do korzystania z opieki żłobkowej niezgodnie z treścią art. 11 ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece na dziećmi do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1457 z późn.zm.).
5. Nieprawidłowe określenie w zapisach § 9 ust.10 rozdziału 3 “Warunki przyjmowania dzieci” Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze wyłącznie na rodziców dzieci niepełnosprawnych obowiązku dostarczenia orzeczenia określającego poziom rozwoju psychofizycznego dziecka oraz zaświadczenia lekarza specjalisty określającego stan zdrowia dziecka przy zgłaszaniu dziecka do żłobka niezgodnie z zasadą równego traktowania przez władze publiczne wynikającą z art. 32 Konstytucji RP, w związku z art. 11 ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece na dziećmi do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1457 z późn.zm.).
6. Nieprawidłowe określenie w załączniku Nr 2 (wykaz stanowisk i kategorii zaszeregowania wskazujących minimalny i maksymalny miesięczny poziom wynagrodzenia zasadniczego) do Regulaminu wynagradzania pracowników Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego dla pracownika zatrudnionego na stanowisku kierownik gospodarczy jako sklasyfikowanego w kategorii XII niezgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1786 z późn.zm.).
7. Zapłata zobowiązań wynikających z treści dowodów księgowych, odpowiednio opisanych w treści protokołu kontroli SKK.1711.P- 7.2016 po upływie terminów wynikających z treści niniejszych dowodów księgowych niezgodnie z art. 44 ust.3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.885 z późn.zm.) oraz stosownie do zapisów art. 8 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 403 z późn. zm).
8. Przekazanie odbiorcy sprawozdania Rb-Wsa o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostkę sektora finansów publicznych za rok 2015 w formie pisemnej tj. w formie (niewłaściwej) niezgodnej z § 11 ust. 2, w związku z § 4 załącznika Nr 40 (instrukcja sporządzania sprawozdań Rb-Wsa i Rb-Wsb o wydatkach strukturalnych) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 119 z późn.zm.), w związku z § 1, ust.2 pkt 5, w związku z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz.459).
9. Brak zachowania obowiązku złożenia sprawozdania Rb-UZ rocznego uzupełniającego o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych według stanu na koniec 2015 r. w formie elektronicznej (sporządzenie i przekazanie odbiorcy sprawozdania wyłącznie w formie pisemnej) niezgodnie z § 9 ust.1-3, w związku z § 9 ust.6a do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn. zm.).
10. Brak uiszczenia przez Żłobek Miejski w Kamiennej Górze opłaty rocznej w tytułu trwałego zarządu wynikającej z treści decyzji Nr 11/2014 z dnia 01 lipca 2014 r. w kwocie 1 443,50 zł (ustalonej według treści niniejszej decyzji proporcjonalnie w stosunku do pozostałego do wykorzystania w roku 2014 okresu trwałego zarządu) niezgodnie z zapisami pkt 2 rozstrzygnięcia decyzji Nr 11/2014 z dnia 01 lipca 2014 r.o zmianie decyzji Nr 2/2014 r. z dnia 7 stycznia 2014 r. oraz art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 518 z późn.zm.).
11. Zapłata opłaty rocznej za trwały zarząd w roku 2015 w wysokości 28,35 zł stosownie do danych wynikających z ewidencji księgowej i dokumentów księgowych (tj. potwierdzenia przelewu z dnia 13.04.2015 r.)z naruszeniem terminu wynikającego z treści art. 82 ust.2 zdanie pierwsze ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 518 z późn.zm.).
W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:
Ad.1. Sprostowanie i uzupełnienie zapisów Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze o obligatoryjne elementy w postaci określenia celów i zadań oraz sposobów ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, w szczególności w stosunku do dzieci niepełnosprawnych wraz z indywidualizacją tych celów, zadań i sposobów dostosowaną do konkretnego charakteru niepełnosprawności zgodnie z art.11 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz.157 z późn.zm.).
Ad.2. Uzupełnienie zapisów Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze i unormowanie w jego treści zasad ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece na dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 157 z późn.zm.).
Ad.3. Sprostowanie zapisów § 13 ust. 2 Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze w zakresie prawidłowego określenia elementów rocznego planu finansowego stanowiącego podstawę gospodarki finansowej niniejszej jednostki budżetowej, obejmującego planowane wydatki i dochody jednostki zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn.zm.), w związku z § 5 ust.1, § 7 oraz § 8 ust.5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1542 z późn.zm.).
Ad.4. Uchylenie zapisów § 9 ust.11 Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze wskazujących jako warunek przyjęcia dziecka do żłobkaobowiązek przedłożenia przez rodziców zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do korzystania z opieki żłobkowej stosownie do zapisów art. 11 ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece na dziećmi do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 157 z późn.zm.).
Ad.5. Uchylenie zapisów § 9 ust. 10 Statutu Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze w zakresie wskazania jako warunku przyjęcia dziecka do żłobka obowiązku dostarczenia orzeczenia określającego poziom rozwoju psychofizycznego dziecka oraz zaświadczenia lekarza specjalisty określającego stan zdrowia dziecka przy zgłaszaniu dziecka do żłobka przez rodziców dzieci niepełnosprawnych stosownie do zasady równego traktowania przez władze publiczne wynikającej z art. 32 Konstytucji RP, w związku z art. 11 ust.2 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece na dziećmi do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 157 z późn.zm.).
Ad.6. Prawidłowe określenie w załączniku Nr 2 (wykaz stanowisk i kategorii zaszeregowania wskazujących minimalny i maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego) do Regulaminu wynagradzania pracowników Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego dla pracownika zatrudnionego na stanowisku kierownika gospodarczego w kategorii XIII zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786 z późn.zm.).
Ad.7. Przestrzeganie terminów zapłaty wynikających z treści dowodów księgowych zgodnie z art. 44 ust.3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz.885 z późn.zm.) oraz stosownie do zapisów art. 8 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 684 z późn. zm)
Ad.8. Przekazywanie odbiorcy sprawozdania Rb-Wsa-rocznego o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostkę sektora finansów publicznych wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą zgodnie z§ 11 ust. 2, w związku z § 4 załącznika Nr 40 (instrukcja sporządzania sprawozdań Rb-Wsa i Rb-Wsb o wydatkach strukturalnych) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1015 z późn.zm.), w związku z § 1, ust.2 pkt 5, w związku z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz.459).
Ad.9. Przestrzeganie obowiązku przekazywania sprawozdania Rb-UZ rocznego uzupełniającego o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej zgodnie z § 9 ust.1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1773 z późn. zm.) lub wyłącznie w formie elektronicznej z zachowaniem wymogów określonych w §9 ust.6a do wyżej wymienionego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
Ad.10 i Ad.11. Przestrzeganie terminów zapłaty wynikających z treści właściwej decyzji w sprawie przekazania nieruchomości w trwały zarząd zgodnie z przepisami art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j Dz. U. z 2016 r. poz. 1579).
W związku z ogłoszeniem nowych tekstów jednolitych ustaw, stanowiących podstawę opracowania regulacji wewnętrznych Żłobka Miejskiego w Kamiennej Górze tj:
- dnia 16 kwietnia 2016 r. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446);
- dnia 9 lutego 2016 r. ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz.157):
- dnia 24 czerwca 2016 r. ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. Z 2016 r. poz. 902);
- dnia 11 grudnia 2014 r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1786 z późn.zm.);
- dnia 19 lipca 2016 r. nowego tekstu jednolitego ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1047);
- dnia 12 lipca 2016 r. nowego tekstu jednolitego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz.1015)
zaleca się w przypadku dokonywania aktualizacji, zmian wewnętrznej dokumentacji obowiązującej w Żłobku Miejskim w Kamiennej Górze, powoływanie się na nowe teksty jednolite wyżej wymienionych aktów prawnych.
Na podstawie § 31 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra zatwierdzonego Zarządzeniem Nr 11/10 Burmistrza Miasta Kamienna Góra z dnia 06 stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich nie wykonania.