Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta w Kamiennej Górze
Bip - Strona główna

Gmina Miejska

Urząd Miasta

Rada Miasta

Władze Miasta

Gospodarka finansowa

Zarządzenia Burmistrza

Akty prawne

Oświadczenia majątkowe

Gospodarka przestrzenna

Ochrona środowiska

Infrastruktura Miejska

Sprawy Społeczne

Wyniki kontroli wewnętrznych

Wykaz udzielonych dotacji

Dostęp do informacji publicznej

Wybory i referenda

Zgromadzenia publiczne

Lobbing

Oświata »

Rejestry

Budżet obywatelski

Petycje

Ochrona danych osobowych

Wyniki kontroli zewnętrznych

Konsultacje społeczne

Raport o stanie Gminy Miejskiej Kamienna Góra

Nieodpłatna pomoc prawna »

Powszechny Spis Rolny i Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami »

Zgłoszenia naruszeń

Regulamin na słupy i tablice informacyjne

walidacja css walidacja html

Kontrole wewnętrzne 2018: Kontrola administracyjna w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kamiennej Górze-Gimnazjum Nr 2

W dniach od 02.10.2018 r. do 06.11.2018 r. została przeprowadzona kontrola administracyjna w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kamiennej Górze-Gimnazjum Nr 2 w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi oraz prawidłowości realizacji wydatków przeznaczonych na finansowanie bieżącej działalności Gimnazjum Nr 2 w Kamiennej Górze w roku 2017 zgodnie z porozumieniem Nr 1/V/2015 z dnia 21 maja 2015 r. oraz aneksami wprowadzonymi do niniejszego porozumienia w sprawie współdziałania w wykonywaniu zadań organów prowadzących szkoły połączone w Zespół Szkół Ogólnokształcących z siedzibą w Kamiennej Górze przy ul. M. Skłodowskiej- Curie 2 za rok 2017, z uwzględnieniem kontroli sprawdzającej. Kontrolę przeprowadziła: inspektor na samodzielnym stanowisku ds. kontroli Urzędu Miasta w Kamiennej Górze Pani Monika Kluczyńska, na podstawie upoważnienia Nr 8/2018 Burmistrza Miasta Kamienna Góra wystawionego zgodnie z §15 ust.1 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Miasta Kamienna Góra. Kontrolę przeprowadzono w oparciu o art.68 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 z późn.zm.), w związku z § 2 ust.2 i § 9 ust. 3 pkt 4 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra.

 

            W wyniku przeprowadzonej kontroli administracyjnej, stwierdzono następujące nieprawidłowości w Zespole Szkół Ogólnokształcących- Gimnazjum Nr 2 w Kamiennej Górze:

 

1. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych za okres od początku roku do dnia 30 kwietnia 2017 r. Gimnazjum Nr 2 w Kamiennej Górze w kolumnie 6 „Wydatki wykonane” w dz. 801, rozdz. 80113 wydatków wykonanych w § 4300 w kwocie 4.400,00 zł niezgodnie z ewidencją księgową konta 130 (analityczną) stosownie do zapisów § 9 ust.2 Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1015 z późn.zm.).

        Zgodnie z ewidencją księgową konta 130-801-80113-4300-GI wydatki wykonane w dz. 801, rozdz. 80113, § 4300 (usługi obce zakup biletów PKS) na dzień 30.04.2017 r- wyniosły 0,00 zł.

 

2. Nieprawidłowe wykazanie w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych za okres od początku roku do dnia 30 kwietnia 2017 r. Gimnazjum Nr 2 w Kamiennej Górze w kolumnie 6 „Wydatki wykonane” w dz. 801, rozdz.80146 wydatków wykonanych w § 4300 (zakup usług pozostałych) w kwocie 0,00 zł niezgodnie z ewidencją księgową (analityczną) konta 130, w związku z § 9 ust.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1015 z późn.zm.).

 

  Zgodnie z ewidencją księgową konta 130-801-80146-4300 GI wydatki wykonane w dz. 801, rozdz. 80146 razem wyniosły-4.400,00 zł (dz.801, rozdz. 80113, § 4300- 4.400,00 zł).

 

3. Naruszenie terminu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc sierpień 2017 r. niezgodnie z §1 Uchwały Nr XXXVII/161/12 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w związku z art. 44 ust.3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn.zm.).

 

4. Nieprawidłowe wprowadzenie do raportów kasowychdowodów księgowych z miesiąca stycznia 2017 r. do raportu kasowego za okres od 01.02.2017 r. do 28.02.2017 r. oraz dowodów księgowych z miesiąca lutego, marca i kwietnia 2017 r. do raportu kasowego za okres od 01.06.2017 r. do 30.06.2017 r.  tj. w okresie sprawozdawczym, którego nie dotyczyły niezgodnie z art. 20 ust. 1 i 3 oraz art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2342 z późn.zm.).

 

5. Brak na fakturze fa VAT FA/2466/2017/8263 z dnia 20.06.2017 r.  zakup towaru dla uczniów gimnazjum biorących udział w grze terenowej na łączną kwotę169,71 zł (dow. ks. 543/06/2017) obligatoryjnych elementów faktury tj. nazwy (rodzaju) towaru lub usługi;

- miary i ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług;

- ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto);

- kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

- wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

- stawki podatku;

- sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

- kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

kwoty należności ogółem niezgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 7-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn.zm.).

 

6. Zapłata zobowiązań wynikającychfaktur: fa VAT NR C1P11767699/1612/00026 z dnia 19.12.2016 r.  na łączną kwotę 348,91 zł (dow. ks. 977/12/2016), fa VAT 0492382057/102 z dnia 19.01.2017 r.  na łączną kwotę  4 654,73 zł (dow. ks. 72/01/2017), fa VAT Nr 3143/104/2017/FP z dnia 07.09.2017 r. na łączną kwotę 866,89 zł (dow.ks.698/09/2017); fa VAT Nr 1139/MPR/2017 z dnia 31.07.2017 r. na łączną kwotę 120,00 zł, w tym wydatki z dz. 801, rozdz. 80110, § 4280 w kwocie 26,67 zł (dow. ks. 637/08/2017), fa 140/07/2017 z dnia 31.07.2017 r. na łączną kwotę 701,10 zł (dow. ks. 639/08/2017) po terminach właściwych do uregulowania niniejszych zobowiązań wynikających z treści dowodów źródłowych niezgodnie z art. 44 ust.3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.2077 z późn.zm.).

 

7. Wystawienie faktury Nr 07/08/2017 za pomoc prawną w miesiącu sierpniu 2017 r. na łączną kotę 738,00 zł, w tym wydatki z dz. 801, rozdz. 80110, § 4300 w kwocie 255,94 zł (dow.ks.654/08/2017) z błędną datą, oznaczoną jako 31.07.2017 r. niezgodnie z art.106e ust. 1 pkt 1, w związku z art. 106k ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn.zm.).

 

     8. Nieprawidłowe dokonanie dnia 28.02.2017 r. wypłaty ryczałtu za używanie samochodu służbowego do celów służbowych za miesiąc luty 2017 r. przed złożeniem przez uprawnionego pracownika oświadczenia o używaniu samochodu służbowego za miesiąc luty 2017 r., (bowiem w/w oświadczenie złożono dnia 01.03.2017 r.) niezgodnie z § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271).

9. Nieprawidłowe złożenie oświadczenia o wykorzystywaniu samochodu prywatnego do celów służbowych oraz dokonanie wypłaty ryczałtu za miesiąc kwiecień 2017 dnia 27.04.2017 r., za czerwiec 2017 r. - dnia 26.06.2017 r., za lipiec 2017 r. - dnia 28.07.2017 r., za miesiąc sierpień 2017 r.- 28.08.2017 r. przedterminowo niezgodnie z § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271 z późn.zm.).

10. Nieprawidłowe oznaczenie i potrącenie na oświadczeniu o wykorzystywaniu samochodu prywatnego do celów służbowych przez pracownika zatrudnionego w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kamiennej Górze za miesiąc sierpień 2017 r. należnej kwoty ryczałtu o 14 dni urlopu wypoczynkowego tj. o kwotę 159,60 zł (14 x 11,40 zł) niezgodnie z potwierdzonymi nieobecnościami pracownika w miesiącu sierpniu 2017 r. tj. dodatkowy jeden dzień urlopu wypoczynkowego (25 sierpnia 2017 r.) stosownie do zapisów§ 4 ust.2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271).

Należny ryczałt brutto w wyżej wymienionym przypadku za miesiąc sierpień 2017 r. powinien wynieść       250,74 zł (250,74 zł – (15 x 11,40 zł)) tj. 250,74 zł -171,00= ryczałt (brutto) 79,74 zł.

       

11. Nieprawidłowe zaksięgowanie wydatków z tytułu ryczałtu samochodowego dla pracownika zatrudnionego w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kamiennej Górze za miesiąc listopad 2017 r. z dz.801, rozdz. 80110, § 4010 niezgodnie z art. 24 ust.1 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1047 z późn.zm.), w związku z załącznikiem Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014. poz. 1053 z późn.zm.).

 

12. Nieprawidłowe dokonanie podziału kosztów pomiędzy Gimnazjum Nr 2 a Liceum Ogólnokształcącym w Kamiennej Górze, wynikających z fa VAT 780/12 z dnia 02.10.2017 r. na łączną kwotę 1 200,00 zł, w tym wydatki  z dz.801, rozdz. 80110, § 4700 w kwocie 308,00 zł (dow. ks. 746/10/2017) tj. dla Gimnazjum Nr 2 kwota 308,00 zł, a dla LO- 892,00 zł niezgodnie z § 6 pkt 5 lit. a Porozumienia Nr 1/V/2015 z dnia 21 maja 2015 r.

          Zgodnie z § 6 pkt 5 lit. a Porozumienia Nr 1/V/2015 z dnia 21 maja 2015 r. podział kosztów powinien wynieść z kwoty łącznej 1.200,00 zł tj. 25,60 % Gimnazjum Nr 2- 307,20 zł oraz dla Liceum Ogólnokształcącego 74,40% tj. kwota 892,80 zł.

 

 

W związku z wyżej wymienionymi nieprawidłowościami zarządza się, ich usunięcie w następujący sposób:

 

Ad.1 i 2. Przestrzeganie zasad rzetelnego i prawidłowego sporządzania sprawozdań oraz wykazywania kwot zgodnie z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej stosownie do zapisów § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2018 r. poz.109 z późn.zm.).

Ad.3. Przestrzeganie terminu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z §1 Uchwały Nr XXXVII/161/12 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w związku z art. 44 ust.3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn.zm.).

Ad.4. Prawidłowe wprowadzanie dowodów księgowych (gotówkowych) do raportów kasowych sporządzanych za okresy sprawozdawcze, których dowód dotyczy zgodnie z art. 20 ust. 1 i 3 oraz art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 395 z późn.zm.).

 

Ad.5. Sprostowanie fakturyfa VAT FA/2466/2017/8263 z dnia 20.06.2017 r. zakup towaru dla uczniów gimnazjum biorących udział w grze terenowej na łączną kwotę169,71 zł (dow. ks. 543/06/2017) o wykazanie brakujących obligatoryjnych elementów faktury wynikających  z art. 106e ust. 1 pkt 7-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn.zm.) poprzez wystawienie faktury korygującej zgodnie z art. 106j ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn.zm.).

 

Ad.6. Przestrzeganie terminów zapłaty wynikających z treści dowodów księgowych zgodnie z art. 44 ust.3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.2077 z późn.zm.).

 

Ad.7. Sprostowanie fakturyNr 07/08/2017 za pomoc prawną w miesiącu sierpniu 2017 r. na łączną kwotę 738,00 zł (dow.ks.654/08/2017) w zakresie określenia prawidłowej daty wystawienia niniejszej faktury poprzez wystawienie noty korygującej zgodnie z art. 106k ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z  2017 r., poz. 1221 z późn.zm.).

 

Ad.8. Przestrzeganie zasady dokonywania wypłaty ryczałtu za używanie samochodu służbowego do celów służbowych po złożeniu przez uprawnionego pracownika oświadczenia o używaniu samochodu służbowego zgodnie z § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271).

 

Ad.9.  Przestrzeganie zasady składania oświadczeń o wykorzystywaniu samochodu prywatnego do celów służbowych oraz dokonywania wypłaty ryczałtu nie wcześniej niż w ostatnim dniu roboczym miesiąca lub w ostatnim dniu używania samochodu prywatnego do celów służbowych w danym miesiącu zgodnie z § 4 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271 z późn.zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę, oświadczenie powinno być składane nie wcześniej niż w ostatnim dniu roboczym miesiąca lub w ostatnim dniu używania samochodu prywatnego do celów służbowych w danym miesiącu, ponieważ w składanym przez pracownika oświadczeniu wskazuje on ilość dni w miesiącu, w których wykorzystywał samochód prywatny do celów służbowych. Dopiero, w tym dniu pracownik może określić ilość dni nieobecności w danym miesiącu a także ilość dni, w których pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych. Na tej podstawie pracodawca może dokonać rozliczenia wypłaconego pracownikowi ryczałtu.

 

Ad.10. Prawidłowe dokonywanie potrąceń z kwoty ustalonego ryczałtu za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych poprzez zmniejszenie o jedną dwudziestą drugą za każdy roboczy dzień nieobecności pracownika w miejscu pracy z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej trwającej co najmniej 8 godzin lub innej nieobecności oraz za każdy dzień roboczy, w którym pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych zgodnie z § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271 z późn.zm.) oraz dokonanie potrącenia z kwoty należnego ryczałtu za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych przysługującego pracownikowi zatrudnionemu w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kamiennej Górze za miesiąc sierpień 2017 r. o 1/22 tj. 11,40 zł, w związku z  wykorzystaniem przez wyżej wymienionego pracownika jeszcze jednego dnia urlopu wypoczynkowego (25 sierpnia 2017 r.), który nie został potrącony z kwoty ustalonego ryczałtu za miesiąc sierpień 2017 r.

11. Prawidłowe księgowanie wydatków z tytułu ryczałtu samochodowego, klasyfikowanych w § 4410 stosownie do załącznika Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014. poz. 1053 z późn.zm.) na właściwym koncie analitycznym do konta 130 Rachunku bieżącego Gimnazjum Nr 2 dotyczącym wydatków z § 4410 stosownie do zapisów z art. 24 ust.1 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 395 z późn.zm.) oraz dokonanie korekty wyżej opisanych błędnych zapisów w ewidencji księgowej.

 

12. Dokonanie korekty w zakresie prawidłowego podziału kosztów pomiędzy Gimnazjum Nr 2 a Liceum Ogólnokształcącym w Kamiennej Górze, wynikających z fa VAT 780/12 z dnia 02.10.2017 r. na łączną kwotę 1 200,00 zł (dow. ks. 746/10/2017) zgodnie z § 6 pkt 5 lit. a Porozumienia Nr 1/V/2015 z dnia 21 maja 2015 r. tj. 25,60 % Gimnazjum Nr 2- kwota 307,20 zł oraz dla Liceum Ogólnokształcącego 74,40% - kwota 892,80 zł.

 

            Na podstawie § 31 Regulaminu przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta Kamienna Góra  i w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kamienna Góra zatwierdzonego  Zarządzeniem Nr  11/10  Burmistrza  Miasta  Kamienna Góra  z  dnia  06  stycznia 2010 r. Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego zawiadomi Burmistrza Miasta Kamienna Góra o wykonaniu wyżej wymienionych wniosków lub o przyczynach ich niewykonania.


   

wstecz